NS Flex Traject vrij + Basistarief | NS Community
beantwoord

NS Flex Traject vrij + Basistarief

  • 27 September 2020
  • 75 reacties
  • 3232 Bekeken

  • Sprinter
  • 4 reacties

Hallo, graag informeer ik of het probleem van basistarief bij overstappen met verschillende vervoerders bij gebruikt van NS Flex al is opgelost? https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664/index7.html

Echter in sommige topics zegt men dit probleem is er nog steeds. Dit is wel kwalijk, want de gemiddelde reiziger let niet op die dubbele basistarief die 9292 en NS als gevolg hanteert. Dit probleem is NIET aanwezig tijdens op saldo reizen.
Volgens de lange topic die ruim een jaar duurde, zou dit probleem in Maart verholpen worden met een software update met de vervoerder en TLS, hoe zit dit met Connexxion. NS Klantenservice verwijst mij naar Connexxion en reisplanner, deze 2 verwijzen mij naar de reisplanner(NS en 9292) en 9292 verwijst ook nr NS...schiet lekker op. NS klantenservice zegt: wij hanteren reisplanner en meer kan ik niet doen.

Mijn route via 9292: 
7.41 uitcheck Bus GVB Sloterdijk €1,27
7.48 incheck NS Sloterdijk
7.55 uitcheck NS Zaandam €2,40
8.03 incheck bus Connexxion Houtveldweg/Zaandam
8.06 uitcheck bus Connexxion Albert Heijnweg Zaandam €1,14   (deze afstand is minder dan 1km)

Overstap tussen de 2 busvervoerders is ruim binnen de 35 min, dus het basistarief met de Connexxion bus zou niet gehanteerd mogen worden. Dit gebeurt echter wel. Ik wil graag bevestiging dat dit probleem al is opgelost, zoals in maart ons is verteld. Dit verschil zal mij ruim € 40 per maand schelen, en ik wil niet elke maand aan de telefoon zitten bij klantenservice. 
Kennelijk heeft niemand daar van dit probleem gehoord en als ik verwijs naar het forum blijven ze bij hun verhaal dat zij reisplanner/9292 tarieven aanhouden mbt NS flex dus het is niet NS probleem als er een fout is. Een ander argument van hun is, je verandert van vervoerder en met trein ertussen, dus dan betaal je telkens basistarief. ECHTER met saldo reizen, betaal ik dit basistarief bij Connexxion niet! 
Het liefst reis ik traject vrij met saldo, zodat dit probleem niet voorkomt maar dan zit ik aan een jaarabonnement vast.

Heb ik uberhaupt een poot op te staan als ik verwijs naar de eerdere topics waarbij dit probleem wordt aangekaart en deze klant het geld terugkreeg. NS kan spreken over coulance, dus klantenservice niks kan doen. Kan hier een aantekening worden gemaakt zodat ik als klant niet elke maand alles opnieuw moet uit te leggen of verwijzen naar de foum wat het probleem is? Als ik een koppige/niet goed geinformeerde persoon krijg, dan loop ik vast met deze issue en betaal ik maandelijks teveel. 

icon

Beste antwoord door Maxime NS 25 October 2020, 17:06

Bekijk origineel

75 reacties

Badge +3

De voorwaarden van OV-chipkaart zijn duidelijk (eerste kopje voor BTM overstappen), en dat geldt dus óók als er een treinrit tussen zit (in ieder geval bij reizen op saldo).

Het maakt hierbij niet uit of je van vervoerder wisselt.
Stap je over naar een trein? Dan betaal je in veel gevallen nog een keer het basistarief.

Voor BTM-Trein betaal je inderdaad meestal opnieuw het basistarief. Uitzondering is o.a. Blauwnet/Keolis/Syntus/Arriva in het oosten.

Bij NS betaal je dat bijna altijd dus, als er geen eerdere uitcheck trein is binnen 35 minuten, want dat werkt weer wél! Trein-BTM-trein gaat dus prima.

Let op, dit gaat dus over het basistarief voor de trein, en bij bijv. GVB-NS niet meer dan logisch.

Stap je daarna (binnen 35 minuten na een eerdere BTM uitcheck) weer in een bus tram of metro, dan mag het basistarief (€ 0,98 in 2020) niet opnieuw berekend worden!

Waarom dit bij Flex wél gebeurt, leg maar uit of laat maar zien waar het ergens staat dat zoiets mag (en dat je via de klantenservice het teveel betaalde basistarief gewoon terug kunt claimen).

De voorwaarden van OV-chipkaart zijn duidelijk (eerste kopje voor BTM overstappen), en dat geldt dus óók als er een treinrit tussen zit (in ieder geval bij reizen op saldo).

Het maakt hierbij niet uit of je van vervoerder wisselt.
Stap je over naar een trein? Dan betaal je in veel gevallen nog een keer het basistarief.

Voor BTM-Trein betaal je inderdaad meestal opnieuw het basistarief. Uitzondering is o.a. Blauwnet/Keolis/Syntus/Arriva in het oosten.

Bij NS betaal je dat altijd bijna, als er geen eerdere uitcheck trein is binnen 35 minuten, want dat werkt weer wél! Trein-BTM-trein gaat dus prima.

Let op, dit gaat dus over het basistarief voor de trein, en bij bijv. GVB-NS niet meer dan logisch.

Stap je daarna (binnen 35 minuten na een eerdere BTM uitcheck) weer in een bus tram of metro, dan mag het basistarief (€ 0,98) niet opnieuw berekend worden!

Waarom dit bij Flex wél gebeurt, leg maar uit of laat maar zien waar het ergens staat dat zoiets mag (en dat je via de klantenservice het teveel betaalde basistarief gewoon terug kunt claimen).

 

Ja heel leuk dat je het via de klantenservice terug kan claimen, maar dat doet dus geen hond. Het is dus gewoon een prijsverhoging en in sommige wordt deze al meer dan een jaar in rekening gebracht. 

Badge +3

Ja heel leuk dat je het via de klantenservice terug kan claimen, maar dat doet dus geen hond. Het is dus gewoon een prijsverhoging en in sommige wordt deze al meer dan een jaar in rekening gebracht. 

Precies, en zelfs al ben je die hond dan word je er ook wel moe van om elke keer (bijv. eens per maand) weer contact op te moeten nemen omdat het voor geen meter klopt.

Is bovendien onnodig werk voor de klantenservice, die dan in jouw reishistorie moeten duiken om te zien waar het deze maand weer allemaal mis gegaan is… :rolling_eyes:

De stelling “bij Flex mogen we afwijken van de regels/afspraken, en naar willekeur basistarief rekenen of niet, zet BTM anders maar uit!” gaat er bij mij niet in.

@masd al contact opgenomen over je tramrit van €1,88 die eigenlijk €0,20 was?

Mij is ook nog niet duidelijk hoe het zit met een enkele BTM + treinreis. Uit de laatste reacties maak ik op dat er dan wel twee keer een basistarief in rekening gebracht mag worden. 

Toch vermeldt de Reisplanner wel een korting bij een overstap:

Kampen - Zwolle (alleen trein)

Kampen - Zwolle (met busrit vooraf)

Flex brengt die extra euro echter gewoon in rekening. Dat tikt lekker aan in een maand. In mijn situatie kan dit net het verschil maken tussen het wel/niet goedkoper zijn van een Traject Vrij tov losse reizen. 

Is dit nu wel of niet correct? Als het wel klopt moet NS/9292 de tarieven aanpassen, want nu is het gewoon valse voorlichting in de reisplanner. Dat is hoe dan ook niet eerlijk naar reizigers toe. 

Extra lastig is misschien dat ik in dit voorbeeld niet eens met NS reis, maar door Flex moet ik voor de facturatie wel bij NS zijn. De klantenservice weigerde overigens om het verschil terug te betalen. 

Badge +3

Mij is ook nog niet duidelijk hoe het zit met een enkele BTM + treinreis. Uit de laatste reacties maak ik op dat er dan wel twee keer een basistarief in rekening gebracht mag worden. 

Toch vermeldt de Reisplanner wel een korting bij een overstap:

Nee, dat extra basistarief (€ 0,98) mag dus niet!

Blauwnet is wel een uitzondering voor bus-trein maar NS (Flex dus) snapt dat niet.

Voor de tein betaal je dus voltarief, dat kan je niet verwijten aan NS maar aan Connexxion (bij op saldo)

Bij op rekening (NS Flex) zou de busrit € 0,98 minder moeten kosten.

Dank voor je voorbeeld @remco8264 en heel apart dat NS (Flex) echt iets weet van je 40% korting voor bus!

Dat is dus nieuw.

 

@Robert B :

 

Ik zie volgens mij toch echt dat er 2 keer vol tarief in rekening is gebracht. Ik vraag mij dan ook af of @remco8264 wel een abonnement met korting heeft.

 

Trein € 3,79 = vol tarief

Bus   € 1,62 = ook vol tarief

Ik heb geen kortingsabonnement voor de bus, blijkbaar staat dat er standaard bij in de reisplanner :)

@Pingpong Klopt, maar volgens de tweede afbeelding is er een overstapkorting. Zelfs bij vol tarief is de genoemde treinprijs lager dan regulier (2,81 ipv 3,79).  
 

En andersom, op de terugreis, wordt die korting bij de busrit getoond in de Reisplanner. Maar ook dan niet verwerkt in de factuur uiteindelijk.

Reputatie 7
Badge +1

Nee, dat extra basistarief mag dus niet!

Blauwnet is wel een uitzondering voor bus-trein maar NS (Flex dus) snapt dat niet.

Voor de tein betaal je dus voltarief, dat kan je niet verwijten aan NS maar aan Connexxion (bij op saldo)

Bij op rekening (NS Flex) zou de busrit € 0,98 minder moeten kosten.

Ik zie dat toch anders. 

Bij een overstap van een Blauwnet trein naar een Blauwnet bus (of andersom) hoor je niet nogmaals het basistarief te betalen, dat klopt. Zie de website van Blauwnet:

Betaal je een extra opstaptarief bij een overstap tussen Blauwnettrein en bus?

Reis je op saldo en stap je over van Blauwnet op een aansluitende bus van Arriva of Keolis? Dan betaal je in de bus niet opnieuw het opstaptarief. Dit geldt ook andersom.

Maar de reis die remco8264 maakte was eerst een reis met OV Regio IJsselmond (Connexxion) en daarna met een trein van Blauwnet (zie tijden, de reizen staan omgekeerd). Dan zou het basistarief opnieuw in rekening gebracht moeten worden, althans volgens bovenstaande informatie. OV Regio IJsselmond is als het goed is geen onderdeel van Blauwnet, hoewel vrijwel alle bussen in de provincie dezelfde huisstijl hebben. 

@loklok8 Grote kans dat het daarom verkeerd in 9292 staat. Plan je je reis via Kampen Zuid (= NS-lijn) dan vermeldt de Reisplanner ook geen korting. Ben wel benieuwd hoe het zit als je op saldo reist ipv Flex. 

(En gelukkig zit de Blauwnettrein Zwolle - Kampen nog altijd inbegrepen in de Traject Vrij busabonnementen van RRReis en IJsselmond).  

 

 

al contact opgenomen over je tramrit van €1,88 die eigenlijk €0,20 was?

Nee, de rit van Syntus is altijd op 0,00 euro blijven staan en een andere rit van GVB kort erna is verder helemaal nooit op de factuur verschenen, de overstappen van die rit komisch genoeg wel. Daarom een factuur van 29 cent. :joy:

Als ik over al die transacties contact op moet gaan nemen ben ik wel even bezig en het moet wel om een substantieel bedrag (in mijn nadeel) gaan wil ik hier echt moeilijk over gaan doen.

Badge +3

Nee, de rit van Syntus is altijd op 0,00 euro blijven staan en een andere rit van GVB kort erna is verder helemaal nooit op de factuur verschenen, de overstappen van die rit komisch genoeg wel. Daarom een factuur van 29 cent. :joy:

Als ik over al die transacties contact op moet gaan nemen ben ik wel even bezig en het moet wel om een substantieel bedrag (in mijn nadeel) gaan wil ik hier echt moeilijk over gaan doen.

Duidelijk, maar afwijkingen hier even melden is natuurlijk welkom.

Kan immers zomaar zijn dat het (BTM) balletje bij anderen de andere kant op valt (structureel te veel betalen voor dezelfde reis).

Dit is mijn probleem dus nu ook. Ik vind dat ze het moeten zeggen. Wilt ook buiten de ns met deze ov reizen. Dan krijgt u geen overstaptarieven en naaien we u zo'n gemiddeld 2 euro p.d 

Reputatie 7

Volgens mij is de tekst bij OV-chipkaart.nl onlangs aangepast. 

 

Moet ik elke keer het basistarief betalen als ik overstap?

Je betaalt in de meeste gevallen één keer het basistarief. Dit doet je bij de vervoerder waar je de reis bent gestart.

 

Overstappen van bus, tram en metro

Stap je over van bus, tram of metro naar een andere bus, tram of metro? Dan betaal je één keer het basistarief als:

  • je binnen 35 minuten overstapt,
  • je op saldo reist.

Nadat je bent overgestapt, betaal je alleen nog voor de kilometers die je nog verder reist. Het maakt hierbij niet uit of je van vervoerder wisselt.

Stap je over naar een trein? Dan betaal je in veel gevallen nog een keer het basistarief.

 

Overstappen van trein

Stap je over van een trein naar een andere trein? Dan betaal je één keer het basistarief als:

 

  • je binnen 35 minuten overstapt
  • én je met een reisproduct reist dat landelijk geldig is (zoals saldo, studentenreisproduct, Reizen op Saldo van NS, Sentire-product),
  • én je binnen dezelfde tariefperiode overstapt (dal- of spitstarief).

 

Stap je over naar een tram, bus of metro? Dan betaal je in veel gevallen nog een keer het basistarief.

 

Dit lijkt dus regels laten aanpassen omdat men niet in staat is om één en ander goed te regelen.  

Badge +3

@Macklobell die tekst is niet aangepast maar omschrijft wat verschillen tussen vervoerders.

Bijvoorbeeld bij Blauwnet (Syntus/Keolis/Arriva) in het oosten van het land betaal je niet opnieuw het basistarief bij een overstap tussen bus en trein of andersom. Het basistarief voor de trein daar is gelijk aan het landelijke tarief voor bus/tram/metro (€ 0,99 in 2021).

Stap je over van bus/tram/metro naar NS (of andersom) dan betaal je dat natuurlijk wél (precies wat er staat), en bij de NS is dat € 2,50 voor de eerste 8 kilometer/tariefeenheden met de trein. Een eerder gemaakte bus/tram/metro rit daarvoor telt natuurlijk niet mee.

Maar bij een overstap bus/tram/metro (uitcheck gevolgd door een incheck binnen 35 minuten) mag het basistarief niet opnieuw berekend worden, ongeacht wat je binnen die 35 minuten gedaan hebt en om welke stads/streekvervoerder het gaat.

Dat kan lopen naar een andere halte zijn, met iemand mee rijden naar een andere plaats, óf een (korte) treinreis. Bij reizen op saldo gaat dat prima (op wat uitzonderingen na), maar met NS Flex dus niet.

De NS mag zich niet achter die tekst over ‘meestal’ verschuilen, want reizen met NS Flex zou zich gewoon net zo moeten gedragen als reizen op saldo (al dan niet met een NS abonnement of een anonieme ov-chipkaart).

Het feit dat iemand NS Flex heeft mag niet zomaar tot extra kosten leiden, zeker als het in de ene richting wel werkt (Connexxion-GVB) maar de andere kant op niet (GVB-Connexxion).

Reputatie 7

@Robert B : dan snap ik niet dat het antwoord van Maxime hier als beste antwoord staat gemarkeerd. Lijkt er toch heel sterk op dat NS hier andere ideeën op na houdt.

Badge +3

@Robert B : dan snap ik niet dat het antwoord van Maxime hier als beste antwoord staat gemarkeerd. Lijkt er toch heel sterk op dat NS hier andere ideeën op na houdt.

Precies, men vindt blijkbaar dat reizen met NS Flex zich anders mag gedragen dan reizen op saldo (met een NS abonnement) of met een anonieme ov-chipkaart. Het gemarkeerde antwoord van @Maxime NS is dus op zijn minst discutabel.

Met wat geluk (willekeur, ligt er aan wie je treft) krijg je de meerkosten ook wel terug via de Klantenservice, heb het ook niet bedacht.

Aan de andere kant heeft NS Flex wel het voordeel dat je met behoud van korting of vrij reizen in de spits kunt overstappen naar een andere treinvervoerder. Dat was bij reizen op saldo niet mogelijk omdat het aanvangstijdstip van je reis niet bekend was.

Reputatie 7
Badge +3

Flex heeft dus zijn voor en nadelen. Maar waar NS wel het voordeel van het behouden van korting bij overstappen naar een andere vervoerder aangeeft op de site, is daar niets te vinden over de kwestie mbt het basistarief. Daar moet je als reiziger maar zelf achter komen.

Badge +3

De kwestie over opnieuw het basistarief moeten betalen bij btm-trein-btm is een non-issue, dat zou gewoon niet mogen gebeuren… :disappointed_relieved:

En als het wél mag (waarom dan?) zet het er dan inderdaad maar duidelijk bij in de voorwaarden van NS Flex.

Ik moet het nog steeds een keer testen maar weet vrijwel zeker dat het me lukt, een busrit naar het station, een treinrit van Eindhoven naar Strijp-S en dan een bus (of twee) terug naar huis.

Wie voor die bus terug naar huis dan opnieuw het basistarief moet betalen wordt ‘genaaid’ voor € 0,99 puur en alleen omdat je NS Flex hebt.

‘Zet het BTM deel van Flex dan maar uit of bel de Klantenservice voor je geld terug’ is géén goede oplossing, en alleen maar extra moeite, voor jouzelf én de Klantenservice.

Ik kan me voorstellen dat jullie het er niet mee eens zijn, maar dit antwoord heb ik destijds gekregen van de eindverantwoordelijke voor NS Flex: “Voor overstappen wordt er bij NS-Flex 1 reis terug gekeken. In dit geval betekent het, dat de klant overstapt van modaliteit Trein naar modaliteit Bus, overstappen geldt enkel binnen dezelfde modaliteit. Klant betaalt dus terecht opnieuw opstaptarief. Het is dus geen issue en het overstapbedrag wordt terecht betaald.”. Ik kan er dus helaas niets anders van maken. Dat betekent dat via de klantenservice je ook niets terug kan vragen. Misschien moet er anders via andere wegen (bij ‘Klacht niet naar tevredenheid afgehandeld?') worden gekeken of onterecht is of niet. 

Badge +3

@Maxime NS dat er bij de NS (komende vanuit modaliteit BTM) een nieuwe reis aanvangt is helder. Dat gebeurt altijd, óók als je geen NS Flex hebt.

Het gaat erom dat voor een tweede BTM rit (binnen 35 minuten na uitcheck bij een vorige) opnieuw het basistarief berekend wordt, en juist dát mag dus niet, ook niet als daar een ‘modaliteit trein’ tussen zit.

En als dat wél mag, waarom kan je dan via de Klantenservice het teveel betaalde gewoon terug krijgen? En waarom werkt het bij reizen zonder NS Flex ook gewoon zo?

dat betekent dat via de klantenservice je ook niets terug kan vragen.

Doen ze vaak niet moeilijk over, en daar zijn voorbeelden van (oplettende mensen die dat maandelijks doen en gelijk krijgen, dus die 40 euro terug voor woon-werkverkeer). Dat is géén coulance maar hun goed recht.

Dat werd hier ook bedoelt, Robert. Bij stap 3 wordt niet meer gekeken bij wat er bij stap 1 is gebeurd. Ik kan verder nergens goed vinden dat dit niet mag, maar ook nergens dat dit wel mag. Er is mij destijds ook aangegeven dat onze interne kennisbank zou worden bijgewerkt, ik ben hier meerdere keren achteraangegaan maar er is nog niets over te vinden. Dat zou er dus voor zorgen dat als het wel mag, er wel geld wordt teruggegeven via de klantenservice. Het komt erg weinig voor en omdat je het kan oplossen met een tweede kaart of het uitzetten van BTM krijgt onze klantenservice er ook heel weinig mee te maken.

Badge +3

Het is dus een gevalletje ‘computer says no’, en moet je dus maar zonder Flex BTM óf met een andere kaart reizen, zonder factuur (en dan zelf maar vanuit je reishistorie bij OV-chipkaart declareren, want bij reizen op saldo of met een andere kaart weet Mijn NS natuurlijk helemaal niets van je BTM ritten).

Ik vind het in ieder geval een heel slecht verhaal, als het NS Flex systeem maar in staat is om één stap terug te kijken, terwijl het met een anonieme kaart geen enkel probleem is (op wat uitzonderingen na, maar dat ligt dan aan bijv. Connexxion) :tired_face:

Aan antwoorden als ‘Ik heb het niet bevestigd gekregen, maar ik verwacht dat’ en 'welgemeende excuses’ en nu weer ‘destijds ook aangegeven … meerdere keren achteraangegaan maar er is nog niets over te vinden’ hebben we niet veel.

Het moet gewoon opgelost worden, en niet door elke keer zelf maar de Klantenservice te moeten benaderen, met het risico dat je iemand te spreken krijgt die geen flauw idee heeft waar je het over hebt.

OV-chipkaart is er helder over, een BTM-X-BTM overstap binnen 35 minuten is geldig en wat je in de tussentijd met je kaart gedaan hebt (bijv. saldo opgeladen of een treinreis gemaakt) doet er niet toe.

In jouw woorden 'bij stap 3 kijken we (alléén bij NS Flex) alleen maar naar stap 2’, ook al geeft stap 1 recht op iets totaal anders. :sweat:

 

Badge +3

Laatste voorbeeld dan nog maar, volledig met NS Flex inclusief BTM:

Stap 1: Trein Eindhoven - Helmond, 2e klas voltarief € 3,40 (13 TE)
Stap 2: Bus vanaf het station naar ergens, kosten € 1,14 waarvan € 0,99 basistarief
Stap 3: Bus binnen 35 minuten terug naar het station (kosten € 0,15 want je betaalt uiteraard niet opnieuw het basistarief)
Stap 4: Trein (binnen 35 minuten na uitcheck stap 1) terug van Helmond naar Eindhoven

Geloof het of niet, die treinrit van Stap 4 wordt keurig als overstap verrekend, en kost maar € 2,40 (zijnde het verschil tussen een NS treinreis van 13 en 26 TE).

Volgens de redenatie van Maxime (op basis van haar informatie) zou dat niet mogen, want je hebt met modaliteit bus gereisd (stap 2 en 3) en dan is stap 1 niet meer van toepassing bij NS Flex, toch!?

Praat bovenstaande dan maar eens fout :rofl: Is het een voordeeltje voor mij (en alle mensen die geen NS Flex hebben) óf is het gewoon zoals het altijd zou moeten werken (bij BTM-trein-BTM)?

Verder niets persoonlijks tegen jou @Maxime NS natuurlijk, maar een bevredigend/sluitend antwoord blijft uit.

Gooi het gerust nog een keer over de schutting naar de NS Flex specialisten, want van ‘… omdat je het kan oplossen met een tweede kaart of het uitzetten van BTM krijgt onze klantenservice er ook heel weinig mee te maken.’ worden klanten die er wél mee te maken hebben niet blij, zie andere topics over hetzelfde.

Reputatie 7

En NS denkt: hoera het volgende topic weer doodgezwegen en op naar het volgende topic. Klant betaald meer maar ja dan moet hij maar opletten.

Badge +3

Ik verwacht niet dat aan het antwoord hier nog iets gaat wijzigen, dus kan dit topic beter gesloten worden en dan verder reageren in een recenter topic over hetzelfde: 

Overigens is het antwoord in onderstaand topic toch echt heel anders dan hier, maar inmiddels ook al bijna 3 jaar oud en er is nog niets veranderd 

 

Reageer