beantwoord

ns flex traject vrij + fiets

  • 7 December 2021
  • 10 reacties
  • 1521 Bekeken

Ik heb voor mijn zoon een flextraject vrij abonnement gekocht. Nu kreeg ik de indruk dat gebruik van de ov fiets daar gratis bij hoort. Of interpreteer ik het groene vinkje in het overzicht op de website verkeerd en krijg ik straks een factuur voor het gebruik van de ov fiets?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 7 December 2021, 14:30

Bekijk origineel

10 reacties

Hallo Titi0123 en welkom bij de NS Community,

 

Het huren van een OV-fiets is niet gratis indien je een Traject Vrij abonnement hebt. De tarieven voor het huren van een OV-fiets kan je hier vinden.

Reputatie 7
Badge +3

Of interpreteer ik het groene vinkje in het overzicht op de website verkeerd

 

Het groene vinkje geeft aan dat het abonnement erbij inbegrepen is. Je hoeft dus niks extra's te doen om een OV-fiets te kunnen huren, maar je moet voor de huur zelf nog wel betalen.

Zomaar om even in de topic te blijven… Je betaald dus 4,15 voor elke 24 uur, maar je betaalt dus hetzelfde als je de fiets elke dag maar een uur nodig hebt? Dat betekent dus een maandhuur van 4,15 x afhankelijk van hoeveel dagen een werkmaand heeft, over het algemeen genomen 20x4,15 = 83,-!!! per maand… nog duurder dan mijn NS-Flex abonnement? Dat is hopelijk toch niet de waarheid of wel?

Reputatie 7
Badge +4

Zeker wel, het houdt het systeem simpel. U betaalt voor het gebruik binnen een periode van 24 uur, ongeacht hoe lang. OV-fiets zal ook niet door iedereen gebruikt worden op de wijze die u doet. Dan zou ik een fiets op de bestemming stallen. Zo deed ik het ook. Dat is dan veel goedkoper. Vaak, niet altijd, 55 euro per jaar.

Reputatie 7
Badge +3

Zomaar om even in de topic te blijven… Je betaald dus 4,15 voor elke 24 uur, maar je betaalt dus hetzelfde als je de fiets elke dag maar een uur nodig hebt? Dat betekent dus een maandhuur van 4,15 x afhankelijk van hoeveel dagen een werkmaand heeft, over het algemeen genomen 20x4,15 = 83,-!!! per maand… nog duurder dan mijn NS-Flex abonnement? Dat is hopelijk toch niet de waarheid of wel?

Wanneer je zo vaak een fiets nodig hebt, is de aanschaf van vouwfiets (gratis mee in de trein) of het stallen van een 2e fiets op het eindstation een betere optie.

Reputatie 7
Badge +3

Als je zo vaak een fiets nodig hebt op dezelfde locatie, zou ik inderdaad zorgen voor een eigen fiets. Misschien heb jij of iemand die je kent nog een oude fiets die je daarvoor kan gebruiken. Anders zou je een 2e handsje kunnen kopen. Of huur een Swapfiets. 

Ja ik begrijp dat, maar geloof het of niet, buiten is mijn fiets al heel vaak gestolen… dan is een OV-fiets wel een uitkomst. Maar 4,15 per dag ongeacht de gebruiksduur…. In Antwerpen heb je dezelfde constructie, alleen betaal je naar gelang het gebruik (Velo)… NS… waarom dat niet? Ik wil de fiets zo nu en dan gebruiken, maar 4,15 voor een uurtje vind ik iets te gortig… wat zeg ik…. zelfs als je 'm maar tien minuutjes nodig hebt betaal je ook 4,15! 

Reputatie 7
Badge +3

Als je een fiets maar 10 minuutjes nodig hebt, is OV-fiets misschien niet de beste oplossing voor je. In een aantal steden waren of zijn nog steeds ook andere aanbieders van deelfietsen, waarbij je per uur of half uur betaalt. Misschien kun je kijken of er dergelijke deelfietsen beschikbaar zijn in jouw stad.

Badge +3

In veel steden heb je inderdaad elektrische deelfietsen (Go Sharing, Tier, Check en nog vele andere aanbieders) die je per minuut betaalt dat je ze gebruikt, maar die staan niet altijd in de buurt en zijn ook relatief duur (vanaf ca. 25 cent per minuut).

Wellicht is Swapfiets beschikbaar waar je werkt, dan heb je voor ca. 17 euro per maand een eigen solide fiets die bij diefstal direct vervangen kan worden (tegen een vergoeding).

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is Swapfiets tegenwoordig wel zo'n beetje overal beschikbaar. En als je een eigen (oude) fiets hebt of aanschaft, is het geen overbodige luxe er een goed kettingslot bij te kopen, minstens ART3. Ik heb 5 jaar lang een eigen fiets op station Delft gehad (eerst een oude wat opgeknapte fiets, later een “nieuwe” 2e hands) met zo'n extra slot, die fiets gebruik ik nu thuis.

Reageer