beantwoord

NS Flex weekeind vrij tijdens spits op maandag


Reputatie 2

Hoi allen,

korte vraag. Het gebeurd niet vaak maar morgen is feestdag in Duitsland dus ik kan iets langer in Amsterdam blijven dan normaal.

Als ik rond 3.40 met mijn NS Flex weekeind vrij 1e klas in Amsterdam Centraal incheck

om dan - via Rotterdam en Eindhoven - round 8 uur in Venlo uittechecken (alles NS treins, dus geen check uit/in tussendoor)

  1. mag ik dan de complete reis in de 1e klas zitten
  2. hoef ik dan voor de hele reis niets te betalen 

Stel dat ik tussentijds in Rotterdam even het station uitga (Overstap ok) zou dit verandering brengen ?

Alvast bedankt

 

Groet

Ulrich

icon

Beste antwoord door Sneltram 30 April 2023, 11:57

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 6

Op 1 mei is er geen weekend of feestdag in Nederland. Dat betekent dat Weekend Vrij niet geldig is. Je betaalt dus in dit geval als je morgen reist. Je weekendvrij is geldig tot 04.00 en ik denk dat het systeem dat ook door heefr.

Ik vermoed dat via Rotterdam extra kosten met zich meebrengt als je daar uit stapt.

Reputatie 2

 

Ook zal je je moeten houden aan de reisroute van de NS planner en die loopt via Utrecht Centraal.

 

 

NS bepaald welke trein ik neem en hoe laat?    Sorry begrijp dit even niet.

 

Reputatie 6

 

Ook zal je je moeten houden aan de reisroute van de NS planner en die loopt via Utrecht Centraal.

 

 

NS bepaald welke trein ik neem en hoe laat?    Sorry begrijp dit even niet.

 

Excuses ik had je bericht verkeerd begrepen en heb mijn passage eruit gehaald. Je wil de nachttrein gebruiken. Die gaat wel via Rotterdam naar Venlo. Maar overdag loopt de route via Utrecht Centraal en is de planner leidend.

Reputatie 2

 

Ook zal je je moeten houden aan de reisroute van de NS planner en die loopt via Utrecht Centraal.

 

 

NS bepaald welke trein ik neem en hoe laat?    Sorry begrijp dit even niet.

 

Je wil de nachttrein gebruiken.

Geen probleem, maar dat ik morgen normaal moet betalen aangezien in Nederland geen feestdag is, dat weet ik wel.

Waar het mij om ging was de info, dat voor weekeind vrij die incheck bepalend is, en als die voor 4 uur is, dat dan weekeind vrij tot de uitcheck geldt. Ik weet niet of ns rekening ermee houdt dat het tot Venlo nog even duurt en ik er pas om half 8 (in de spits) ben. Daarom mijn vraag. volgens de ns app moet de gehele reis gratis zijn. Het gaat me ook niet zo om de kosten (waarbij als ik toch zou moeten betalen zou ik via Arnhem gaan), alleen of ik nu wel of niet 1e klas mag zitten.

Reputatie 6

 

Ook zal je je moeten houden aan de reisroute van de NS planner en die loopt via Utrecht Centraal.

 

 

NS bepaald welke trein ik neem en hoe laat?    Sorry begrijp dit even niet.

 

Je wil de nachttrein gebruiken.

Geen probleem, maar dat ik morgen normaal moet betalen aangezien in Nederland geen feestdag is, dat weet ik wel.

Waar het mij om ging was de info, dat voor weekeind vrij die incheck bepalend is, en als die voor 4 uur is, dat dan weekeind vrij tot de uitcheck geldt. Ik weet niet of ns rekening ermee houdt dat het tot Venlo nog even duurt en ik er pas om half 8 (in de spits) ben. Daarom mijn vraag. volgens de ns app moet de gehele reis gratis zijn. Het gaat me ook niet zo om de kosten (waarbij als ik toch zou moeten betalen zou ik via Arnhem gaan), alleen of ik nu wel of niet 1e klas mag zitten.

Het moment van inchecken is bepalend aldus NS.nl :) 

Hoewel het wel wat naar misbruik riekt mag dit In principe. Maar als u later reist dan met de trein die om 7.30 uur in Venlo aankomt (en dus niet het reisplan van de reisplanner volgt) loopt u het risico op problemen.

U zult dan aannemelijk moeten kunnen maken wat u al die tijd gedaan hebt en dat u niet pas veel later vertrokken bent. Want om 3.40 uur inchecken en bijv. pas om 10.00 uur vertrekken is niet toegestaan. 

Reputatie 6
Badge

Je moet binnen 35 minuten na je check-in gaan reizen. Dus met een check-in om 03:59 moet je uiterlijk om 04:34 in de trein zitten. Volgens de NS-reisplanner is er een reismogelijkheid met vertrek uit Amsterdam Centraal om 03:46 en aankomst in Venlo om 07:28. Dus ja, dit mag. De zondag duurt bij NS tot en met 03:59 op maandag, dus je kan inderdaad nog op de NS-zondag inchecken met weekendvrij en dan de reis naar Venlo afmaken. Het is wel een mijl op zeven met 46 minuten overstaptijd in Rotterdam.

Hoewel het wel wat naar misbruik riekt mag dit In principe. Maar als u later reist dan met de trein die om 7.30 uur in Venlo aankomt (en dus niet het reisplan van de reisplanner volgt) loopt u het risico op problemen.

U zult dan aannemelijk moeten kunnen maken wat u al die tijd gedaan hebt en dat u niet pas veel later vertrokken bent. Want om 3.40 uur inchecken en bijv. pas om 10.00 uur vertrekken is niet toegestaan. 

De oplossing daarvoor is toch om in Rotterdam even in en uit te checken? Dan kun je gewoon weer verder. Theoretisch gezien zou je om 3.55 in kunnen checken in Amsterdam, vervolgens even heen en weer naar Dordrecht kunnen reizen, daar in- en uitchecken en dan reizen naar Haarlem. Zolang je dat binnen de zes uur allemaal afrondt en niet langer dan 35 minuten uitgecheckt blijft in Dordrecht, zou er niets aan de hand moeten zijn.

Misbruik lijkt mij dit niet, ik heb nog niet zolang geleden Zwolle - Amsterdam Zuid afgelegd en ben binnen een half uur weer ingecheckt op Amsterdam Amstel om vervolgens naar Utrecht Centraal te reizen. Soms ben je gauw klaar in een stad, even iets van Marktplaats ophalen bijvoorbeeld. Of even naar een bijzondere winkel. Of even een foto maken van een OV-fiets die volgens de NS gestolen is maar gewoon in de stalling staat.

Hoewel het wel wat naar misbruik riekt mag dit In principe. Maar als u later reist dan met de trein die om 7.30 uur in Venlo aankomt (en dus niet het reisplan van de reisplanner volgt) loopt u het risico op problemen.

U zult dan aannemelijk moeten kunnen maken wat u al die tijd gedaan hebt en dat u niet pas veel later vertrokken bent. Want om 3.40 uur inchecken en bijv. pas om 10.00 uur vertrekken is niet toegestaan. 

.Misbruik lijkt mij dit niet, 

Nee, maar het riekt er wel naar. Vooral als je veel later in Venlo aankomt dan 7.30 is het niet onlogisch dat er vragen gesteld worden.

Even snel heen een weer (binnen 35 minuten weer inchecken) is gewoon toegestaan (en kan ook niet anders). Ik moet zelf regelmatig juridische stukken afgeven bij een notaris die in Rosmalen vrijwel naast het station zit. Ik ga dan altijd van Den Bosch even met de trein op en neer en dan check ik in Rosmalen vaak binnen 10 minuten weer in.

Reputatie 5

 

  1. mag ik dan de complete reis in de 1e klas zitten
  2. hoef ik dan voor de hele reis niets te betalen 
  1. Ja
  2. Inderdaad

Zo zijn de regels toch? Heeft niets met misbruik te maken.

Maak voor de zekerheid een screenshot van de NS planner, maar je zal gewoon ingecheckt zijn dus bij controle is er geen probleem. (de controleur ziet alleen “ingecheckt 1e klas” en gaat je niet ondervragen hoe het komt dat je op maandagochtend gebruik maakt van een weekend vrij abonnement)

 

  1. mag ik dan de complete reis in de 1e klas zitten
  2. hoef ik dan voor de hele reis niets te betalen 
  1. Ja
  2. Inderdaad

de controleur ziet alleen “ingecheckt 1e klas” en gaat je niet ondervragen hoe het komt dat je op maandagochtend gebruik maakt van een weekend vrij abonnement

Hij ziet volgens mij wel het tijdstip van inchecken, dus als je om 10 uur nog steeds in de trein zit met een incheck van 3.40 uur?

Reputatie 7
Badge +1

 

  1. mag ik dan de complete reis in de 1e klas zitten
  2. hoef ik dan voor de hele reis niets te betalen 
  1. Ja
  2. Inderdaad

de controleur ziet alleen “ingecheckt 1e klas” en gaat je niet ondervragen hoe het komt dat je op maandagochtend gebruik maakt van een weekend vrij abonnement

Hij ziet volgens mij wel het tijdstip van inchecken, dus als je om 10 uur nog steeds in de trein zit met een incheck van 3.40 uur?

Is natuurlijk tegenwoordig wel een zeer theoretisch verhaal aan het worden (De controleur….). Zeker in de spits ben ik al jaren geen controleur meer tegengekomen. Dat zal dan wel toeval zijn maar toch.

Badge +3

Huhu (hoi) @Ulrich_Cloos

Met een incheck vóór 04:00 mag je reizen op het tarief van de vorige dag (in jouw geval Weekend Vrij).

Na een incheck dien je binnen 30 minuten te vertrekken, uitgezonderd vertragingen/uitval van treinen of als er maar 1 trein per uur (of later) gaat natuurlijk.

Bij een incheck na 04:00 (eventjes buiten de poortjes in Rotterdam, óók als dat binnen 35 minuten is) check je in als op een maandag. Dat geldt dus niet als overstap (maar ja, wat zou je in Rotterdam om die tijd buiten de poortjes te zoeken hebben?) 😅

Met een incheck vóór 04:00 in Amsterdam en dan 46 minuten bivakkeren op Rotterdam Centraal en dan de eerste trein naar Eindhoven (aankomst 06:46) is prima.

Ikzelf zou dan voor een uurtje op Schiphol Plaza (veel gezelliger) kiezen, want dan kan je om 05:02 naar Utrecht en vervolgens (21 minuten overstap in Utrecht) verder naar Eindhoven, aankomst 06:58

Ik verwacht niet (eigen ervaring) dat conducteurs daar moeilijk over doen, ook al geeft de Reisplanner aan dat je (iets sneller) via Rotterdam zou kunnen. Je moet dan wel met de trein van 03:46 uit Amsterdam vertrokken zijn, maar dat is uiteraard het geval.

Reputatie 7
Badge +3

Begrijp ik goed dat @Robert B adviseert om vanaf Amsterdam naar Schiphol te reizen met incheck voorv4 uur en dan weer via Amsterdam en Utrecht te reizen ipv van de in de NS planner geadviseerde reisroute? Ts mag hopen dat er geen controle is.

Badge +3

Begrijp ik goed dat @Robert B adviseert om vanaf Amsterdam naar Schiphol te reizen met incheck voorv4 uur en dan weer via Amsterdam en Utrecht te reizen ipv van de in de NS planner geadviseerde reisroute? Ts mag hopen dat er geen controle is.

De intercity van 5:02 vanaf Schiphol rijdt inderdaad via Amsterdam Centraal dus ja, men kán daar (midden in de nacht) moeilijk over doen of je een correctie aansmeren wegens terugreizen in de richting van je vertrekstation.

Maar het is dat óf een overstap van 46 minuten in Rotterdam. Als je aangeeft dat je onderweg bent naar Eindhoven (met weliswaar een kwartiertje langere reistijd) knijpt men wellicht een oogje dicht.

Maar je hebt gelijk, omdat die trein dus via Centraal rijdt heb je wel het probleem dat je met een incheck vóór 03:49 in een trein van 05:19 zit. Je had dan de trein naar Utrecht van 04:19 moeten nemen.

Dan maar via Rotterdam… 😥

Begrijp ik goed dat @Robert B adviseert om vanaf Amsterdam naar Schiphol te reizen met incheck voorv4 uur en dan weer via Amsterdam en Utrecht te reizen ipv van de in de NS planner geadviseerde reisroute? Ts mag hopen dat er geen controle is.

Dat kan prima, mits je in en uitcheckt op Schiphol. 

Badge +3

Begrijp ik goed dat @Robert B adviseert om vanaf Amsterdam naar Schiphol te reizen met incheck voorv4 uur en dan weer via Amsterdam en Utrecht te reizen ipv van de in de NS planner geadviseerde reisroute? Ts mag hopen dat er geen controle is.

Dat kan prima, mits je in en uitcheckt op Schiphol. 

Tuurlijk, maar als dat op een maandag na 04:00 is (aankomst Schiphol is 04:01) dan telt Weekend Vrij niet meer.

Op Weekend Vrij van Amsterdam naar Venlo (via Rotterdam en Eindhoven) kan dus alleen zolang je niet door poortjes gaat.

Begrijp ik goed dat @Robert B adviseert om vanaf Amsterdam naar Schiphol te reizen met incheck voorv4 uur en dan weer via Amsterdam en Utrecht te reizen ipv van de in de NS planner geadviseerde reisroute? Ts mag hopen dat er geen controle is.

Dat kan prima, mits je in en uitcheckt op Schiphol. 

Tuurlijk, maar als dat op een maandag na 04:00 is (aankomst Schiphol is 04:01) dan telt Weekend Vrij niet meer.

Bij NS Flex blijft toch de korting gelden als er minder dan 35 minuten tussen zit? Net zoals even in- en uitchecken niet helpt als de spits voorbij is. Of zit ik er naast?

Badge +3

Bij NS Flex blijft toch de korting gelden als er minder dan 35 minuten tussen zit? Net zoals even in- en uitchecken niet helpt als de spits voorbij is. Of zit ik er naast?

Bij dal/spits is het geen probleem, maar na de overgang van de dag (die is om 04:00) werkt het bij mijn weten niet. Maar ik kan er ook naast zitten 🤔

Dit specifiek voor Weekend Vrij op een maandag dus.

Reageer