NS Traject vrij Delft - Gouda | NS Community
beantwoord

NS Traject vrij Delft - Gouda

  • 25 June 2022
  • 2 reacties
  • 182 Bekeken

Hallo! Ik heb de volgende vraag: Ik heb een abonnement op het traject Delft - Gouda. Nu kan ik daarheen op twee manieren (aldus de NS resiplanner), via Rotterdam Centraal of Den Haag centraal. 

  1. Klopt het dat beide routes behoren tot het traject waarop ik vrij mag reizen?
  2. En klopt het dus ook dat ik in dat geval gratis kan reizen tussen:
    1. Delft - Gouda via Den Haag centraal
      1. Delft
      2. Delft - Rijswijk
      3. Delft - Den Haag Moerwijk
      4. Delft - Den Haag HS
      5. Delft - Den Haag Centraal (overstap)
      6. Gouda Centraal
    2. Delft - Gouda via Rotterdam Centraal
      1. Delft
      2. Delft - Delft Campus
      3. Delft - Schiedam Centrum
      4. Delft - Rotterdam Centraal (overstap)
      5. Delft - Rotterdam Alexander 
      6. Utrecht Centraal

Ik hoor het graag!

icon

Beste antwoord door Robert B 26 June 2022, 13:22

Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Bij Traject Vrij mag je zonder kosten 10 TE omreizen en op tussenliggende stations in/uitstappen.

Voor Baarn - Utrecht (kortste route via Soest) mag je dus ook gewoon van/naar/via Amersfoort of Hilversum.

De kortste route Delft - Gouda https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/tariefafstanden?start=&start=DT&end=&end=GD is 37 TE (via Den Haag), dus als het via Rotterdam C gaat om 38 TE dan is dat natuurlijk prima.

Of bij Traject Vrij rekening gehouden wordt met het vervallen van het terugsteekverbod weet ik niet, maar dat zou dan hooguit betekenen dat Rotterdam Blaak, Zuid en Lombardijen toegestaan zijn, plus Gouda Goverwelle. Ik vermoed echter dat je daarvoor zult moeten betalen want adviezen via die stations krijg je natuurlijk met geen mogelijkheid uit de Reisplanner.

In het algemeen (er zijn volgens mij wel wat uitzonderingen) is de kortste route uw vaste traject. In dit specifieke geval is het echter zowel via Den Haag als via Rotterdam 38 tariefeenheden. Ik neem aan dat daarom beide routes tot uw vaste traject behoren omdat u bij aanschaf van uw abonnement niet voor een van beide routes hoeft te kiezen.

Zijn er meerdere vervoerders betrokken dan wordt bij (bijna) gelijke afstand wel altijd gevraagd om te kiezen wat het vaste traject moet zijn. Dit in verband met de verdeling van het geld.

Naar Utrecht Centraal (optie 2.6 die u noemt) is uw abonnement zeker niet geldig.

Reageer