NS weekend Vrij 31 December Oudejaarsdag | NS Community

NS weekend Vrij 31 December Oudejaarsdag



Toon eerste bericht

158 reacties

Ik vergelijk het maar met een supermarkt. NS heeft in de reclame op de 31ste vrij reizen. Blijkbaar vindt het NS heel normaal om toch de normale prijs te berekenen aan iedereen en alleen aan degene die de kassabon uitpluizen alsnog de gepubliceerde reclameprijs te geven. Ik blijf het helaas een aanfluiting vinden 


Nee, dat klopt niet; het was namelijk geen reclame aanbieding maar gewoon een foutje. Vergelijk het met een verkeerd geprijsd artikel. Ik heb dat in de supermarkt wel eens gehad en het artikel voor een spotprijsje meegekregen. Maar de supermarkt hoeft natuurlijk niet klanten te compenseren die zonder morren de normale prijs betaald hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Onkunde en onfatsoenlijk handelen gaan vaak hand in hand.

Een foutje. Het heeft lange tijd gewoon op de site gestaan. We hebben het hier over een organisatie met vele duizenden medewerkers. Er zou een goede interne controle moeten zijn die dit soort blunders voorkomt. 

Nu wordt ook weer iemand die wel klaagt op een zijspoor gezet. Moet zeker ook kunnen?

Jij maakt natuurlijk nooit fouten, gefeliciteerd PingPong :joy:

Het is “foutje, bedankt” of gewoon niet zeuren (op dit forum). Als je zeurt rechtstreeks bij de NS dan schijnt dat soms wel te helpen.

Jij maakt natuurlijk nooit fouten, gefeliciteerd PingPong :joy:

Het is “foutje, bedankt” of gewoon niet zeuren (op dit forum). Als je zeurt rechtstreeks bij de NS dan schijnt dat soms wel te helpen.

Het is heel iets anders als een individu een foutje maakt dan een groot bedrijf met vele duizenden werknemers die zoiets simpels gewoon goed moeten kunnen communiceren. 

 

Als zo'n bedrijf dat herhaaldelijk niet kan, moet het inderdaad maar bloeden voor dit soort blunders.

Reputatie 7
Badge +3

Het merkwaardigste is nog wel dat er blijkbaar een gerucht is binnen NS dat oudjaarsdag ooit een feestdag is geweest. Dat is gewoon klinkklare nonsens. 

Er is in deze casus op allerlei fronten iets misgegaan bij NS.

  • Iemand bij NS heeft foutieve informatie op de website gezet.
  • Deze foutieve informatie is weken (maanden?) niet opgemerkt.
  • Op de dag zelf heeft NS de foutieve informatie schielijk verwijderd.
  • De afhandeling van de klachten over de foute informatie is beneden peil.
  • Er wordt nog steeds foute informatie gegeven aan mensen die klagen, namelijk dat oudjaarsdag ooit een feestdag is geweest.

Dit is geblunder van een heel irritant kaliber. Daar moet NS maar eens voor bloeden en reizigers compenseren.

Ik herzie bij deze mijn eerdere standpunt dat reizigers nergens recht op hebben wanneer ze dat volgens de productvoorwaarden niet zouden hebben. Het geblunder en gekakel van de kant van NS is dermate ondeskundig en onprofessioneel dat er maar eens gecompenseerd moet gaan worden.

Jij maakt natuurlijk nooit fouten, gefeliciteerd PingPong :joy:

Het is “foutje, bedankt” of gewoon niet zeuren (op dit forum). Als je zeurt rechtstreeks bij de NS dan schijnt dat soms wel te helpen.


Hoe werkt dat, direct zeuren bij NS? Niet via de klantenservice zeker, want die negeren gewoon alle aangedragen valide argumenten door slechts voortdurend hun ongefundeerde riedeltje af te draaien.

Feit blijft dat er één overduidelijk rechtsgeldig bewijs is van het door NS aanmerken van 31 december 2020 als NS feestdag. En er is geen bewijs van het tegendeel door NS overlegd of voorhanden voor 31 december 2020. Dus moet NS de onterecht geïnde bedragen restitueren.

Ik stuurde ook als argument van reeds uitgevoerde restituties een linkje mee van dit draadje, dat werd minachtend volledig genegeerd. NS neemt z’n Community niet serieus?

Jij maakt natuurlijk nooit fouten, gefeliciteerd PingPong :joy:

Het is “foutje, bedankt” of gewoon niet zeuren (op dit forum). Als je zeurt rechtstreeks bij de NS dan schijnt dat soms wel te helpen.

Het is heel iets anders als een individu een foutje maakt dan een groot bedrijf met vele duizenden werknemers die zoiets simpels gewoon goed moeten kunnen communiceren. 

 

Als zo'n bedrijf dat herhaaldelijk niet kan, moet het inderdaad maar bloeden voor dit soort blunders.

Tja, als er geen “grote” fouten meer gemaakt worden, dan hebben we geen autogordels, zwarte dozen en GTBV regelingen meer nodig. Mooie wereld zou dat zijn.

Wat maakt het voor een noodzakelijke reis eigenlijk uit hoe duur die is, hij is toch noodzakelijk? Over fouten gesproken, we hebben er met z’n allen in 2020 een potje van gemaakt!

Reputatie 7
Badge +3

Na het maken van fouten behoort een bedrijf verantwoordelijkheid te nemen. Dat doet NS in dit geval niet.

Dus als een bedrijf van tevoren adverteert met een verkeerde prijs, maar die fout vóór de koop herstelt, dan moet de consument daarna toch nog voor de verkeerde prijs kunnen kopen? Nee, zo werkt dat niet.

Ik snap best dat mensen de NS graag zien bloeden; hoe groter de blunder, hoe meer bloed. Maar het is wel een beetje sneu natuurlijk. Het feit dat mensen tijdens de lock-down doodleuk toch plezierreisjes maken, zegt al genoeg eigenlijk.

Dus als een bedrijf van tevoren adverteert met een verkeerde prijs, maar die fout vóór de koop herstelt, dan moet de consument daarna toch nog voor de verkeerde prijs kunnen kopen? Nee, zo werkt dat niet.

Wat u stelt is niet correct. De fout is pas na de ohtendspits herstelt toen er dus al mensen op reis waren of zelfs al op hun bestemming waren. Denk bijv. aan iemand die met DalVoordeel naar zijn werk is gegaan. 

Dus als een bedrijf van tevoren adverteert met een verkeerde prijs, maar die fout vóór de koop herstelt, dan moet de consument daarna toch nog voor de verkeerde prijs kunnen kopen? Nee, zo werkt dat niet.

Ik snap best dat mensen de NS graag zien bloeden; hoe groter de blunder, hoe meer bloed. Maar het is wel een beetje sneu natuurlijk. Het feit dat mensen tijdens de lock-down doodleuk toch plezierreisjes maken, zegt al genoeg eigenlijk.

 

Misschien is het handiger als je het topic eerst leest alvorens een dergelijke post te plaatsen. De fout is pas op de 31ste hersteld om 10 uur "s-ochtends. Reizigers gaan echt niet op elk moment kijken of die vrije dag wel of niet van toepassing is. Op de 30ste stond gewoon vermeld dat de 31ste een feestdag was. Of mensen nu wel of niet een noodzakelijke reis maakten is niet ter zake doende. NS dient gewoon aan klagers sowieso zonder op- of aanmerking de reissom te compenseren. De ombudsman heeft dit ook zo aangegeven. Ik vind het dus triest om te lezen dat in het geval van @WGT  NS zich in allerlei bochten wringt om onder deze geheel terechte claim uit te komen. 

@Pingpong 

Ik denk dat men in de NS-kantoren op dit moment compleet in paniek is over de financiële situatie en dus even geen tijd heeft voor "gezeur van de klant". Niemand daar weet meer hoe het verder moet en iedereen is bang voor zijn baan. 

Reputatie 7
Badge +3

Dus als een bedrijf van tevoren adverteert met een verkeerde prijs, maar die fout vóór de koop herstelt, dan moet de consument daarna toch nog voor de verkeerde prijs kunnen kopen? Nee, zo werkt dat niet.

Ik snap best dat mensen de NS graag zien bloeden; hoe groter de blunder, hoe meer bloed. Maar het is wel een beetje sneu natuurlijk. Het feit dat mensen tijdens de lock-down doodleuk toch plezierreisjes maken, zegt al genoeg eigenlijk.

 

Misschien is het handiger als je het topic eerst leest alvorens een dergelijke post te plaatsen. De fout is pas op de 31ste hersteld om 10 uur "s-ochtends. Reizigers gaan echt niet op elk moment kijken of die vrije dag wel of niet van toepassing is. Op de 30ste stond gewoon vermeld dat de 31ste een feestdag was. Of mensen nu wel of niet een noodzakelijke reis maakten is niet ter zake doende. NS dient gewoon aan klagers sowieso zonder op- of aanmerking de reissom te compenseren. De ombudsman heeft dit ook zo aangegeven. Ik vind het dus triest om te lezen dat in het geval van @WGT  NS zich in allerlei bochten wringt om onder deze geheel terechte claim uit te komen. 


Veel reizigers zullen rond oudejaarsdag niet op de NSwebsite gekeken en niet geweten hebben of oudejaarsdag nu ineens als feestdag op de site stond.

Als ik soms zie hoeveel vragen er regelmatig aan NS gesteld worden, waarvan men antwoorden op website en/of voorwaarden had kunnen vinden denk ik dat de groep die op grond van de info op de website is gaan reizen klein is. De groep die op grond van de (foute) info over oudejaarsdag is gaan reizen kun je de benadeelde groep noemen. De overige reizigers zijn dat in mijn mening niet.

@MoDe 

Juist als je bijv. een DalVoordeel of DalVrij hebt en op die dag moet werken kijk je wel degelijk even of er wel/geen spitsbeperking is. Toen ik zelf nog werkte en een VDU had keek ik ook altijd even of er die week wel of geen geen spitsbeperking was omdat een abonnement dan eventueel niet lonend was. 

Wat u stelt is niet correct. De fout is pas na de ohtendspits herstelt toen er dus al mensen op reis waren of zelfs al op hun bestemming waren. Denk bijv. aan iemand die met DalVoordeel naar zijn werk is gegaan. 

Daar heb je wel een punt. Maar die mensen krijgen dus compensatie zodra ze aan de bel trekken. Het gaat er met name om dat mensen die niet klagen niks krijgen, en dat steekt natuurlijk vooral voor de pleziertripjes die pas na 10 uur startten, dus toen de fout al hersteld was. Voor die reizigers is het bijzonder triest dat de NS de fout toch nog snel corrigeerde en ze geen aanspraak kunnen maken op compensatie.

Wat u stelt is niet correct. De fout is pas na de ohtendspits herstelt toen er dus al mensen op reis waren of zelfs al op hun bestemming waren. Denk bijv. aan iemand die met DalVoordeel naar zijn werk is gegaan. 

Daar heb je wel een punt. Maar die mensen krijgen dus compensatie zodra ze aan de bel trekken. Het gaat er met name om dat mensen die niet klagen niks krijgen, en dat steekt natuurlijk vooral voor de pleziertripjes die pas na 10 uur startten, dus toen de fout al hersteld was. Voor die reizigers is het bijzonder triest dat de NS de fout toch nog snel corrigeerde en ze geen aanspraak kunnen maken op compensatie.

Die kunnen m.i. en ook volgens de ombudsman wel aanspraak maken op compensatie. Als je iets een maand van te voren aankondigt en dit op de dag zelf plotseling intrekt dan kan dat natuurlijk niet. Zal voor de geschillencommissie echt geen stand houden. 

Wat u stelt is niet correct. De fout is pas na de ohtendspits herstelt toen er dus al mensen op reis waren of zelfs al op hun bestemming waren. Denk bijv. aan iemand die met DalVoordeel naar zijn werk is gegaan. 

Daar heb je wel een punt. Maar die mensen krijgen dus compensatie zodra ze aan de bel trekken. Het gaat er met name om dat mensen die niet klagen niks krijgen, en dat steekt natuurlijk vooral voor de pleziertripjes die pas na 10 uur startten, dus toen de fout al hersteld was. Voor die reizigers is het bijzonder triest dat de NS de fout toch nog snel corrigeerde en ze geen aanspraak kunnen maken op compensatie.

Als je niet actief vraagt om restitutie heb je het nakijken want NS is inderdaad wettelijk niet verplicht uit eigen beweging te restitueren. 

Mensen die na de correctie reisden (avondspits) en restitutie vragen hebben natuurlijk ook recht op terugbetaling. NS kan niet tijdens het spel op die dag de spelregels nog veranderen. Dat had dan toch echt tijdig van te voren gemoeten te meer daar de reiziger in dit geval niet kon vermoeden dat het een fout betrof immers de dag was door NS juist expliciet toegevoegd.

Het is in die zin ook anders dan een garagehouder die per ongeluk een gloednieuwe auto voor €250 op de website zet omdat hij zich vergist heeft met de komma in het bedrag verkeerd.

Reputatie 7
Badge +3

Wat u stelt is niet correct. De fout is pas na de ohtendspits herstelt toen er dus al mensen op reis waren of zelfs al op hun bestemming waren. Denk bijv. aan iemand die met DalVoordeel naar zijn werk is gegaan. 

Daar heb je wel een punt. Maar die mensen krijgen dus compensatie zodra ze aan de bel trekken. Het gaat er met name om dat mensen die niet klagen niks krijgen, en dat steekt natuurlijk vooral voor de pleziertripjes die pas na 10 uur startten, dus toen de fout al hersteld was. Voor die reizigers is het bijzonder triest dat de NS de fout toch nog snel corrigeerde en ze geen aanspraak kunnen maken op compensatie.


Pleziertripjes? Juist die moeten niet gecompenseerd worden als er gevraagd is om alleen noodzakelijk te reizen.

@MoDe

Of een tripje noodzaak was of niet is niet ter beoordeling van NS maar van de reiziger. Mee eens of niet, maar zo heeft de overheid dat bepaald.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Juist als je bijv. een DalVoordeel of DalVrij hebt en op die dag moet werken kijk je wel degelijk even of er wel/geen spitsbeperking is. Toen ik zelf nog werkte en een VDU had keek ik ook altijd even of er die week wel of geen geen spitsbeperking was omdat een abonnement dan eventueel niet lonend was. 


Oudejaarsdag is nooit een feestdag geweest. Als je toevallig die dag moet werken ga je echt niet checken of het nu wel een feestdag is. Meeste mensen die regelmatig hetzelfde traject reizen kijken niet eens meer in de reisplanner (en klagen dat hun trein op andere tijd vertrok bij werkzaamheden).

@MoDe

Juist als je bijv. een DalVoordeel of DalVrij hebt en op die dag moet werken kijk je wel degelijk even of er wel/geen spitsbeperking is. Toen ik zelf nog werkte en een VDU had keek ik ook altijd even of er die week wel of geen geen spitsbeperking was omdat een abonnement dan eventueel niet lonend was. 


Oudejaarsdag is nooit een feestdag geweest. Als je toevallig die dag moet werken ga je echt niet checken of het nu wel een feestdag is. Meeste mensen die regelmatig hetzelfde traject reizen kijken niet eens meer in de reisplanner (en klagen dat hun trein op andere tijd vertrok bij werkzaamheden).

Oudejaarsdag was wel jarenlang een dag zonder spitsbeperkingen. Dergelijke dagen zijn nu vervangen door NS feestdagen.

Daarnaast heeft NS dit op de site gezet, daar moet je dan niet de reiziger de schuld van geven en zeggen dat die maar had moeten begrijpen dat het een fout was. Wat ik overigens ook betwijfel want ergens heeft een NS'er bewust actie ondernomen om deze dag expliciet toe te voegen.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Juist als je bijv. een DalVoordeel of DalVrij hebt en op die dag moet werken kijk je wel degelijk even of er wel/geen spitsbeperking is. Toen ik zelf nog werkte en een VDU had keek ik ook altijd even of er die week wel of geen geen spitsbeperking was omdat een abonnement dan eventueel niet lonend was. 


Oudejaarsdag is nooit een feestdag geweest. Als je toevallig die dag moet werken ga je echt niet checken of het nu wel een feestdag is. Meeste mensen die regelmatig hetzelfde traject reizen kijken niet eens meer in de reisplanner (en klagen dat hun trein op andere tijd vertrok bij werkzaamheden).

Oudejaarsdag was wel jarenlang een dag zonder spitsbeperkingen. Dergelijke dagen zijn nu vervangen door NS feestdagen.

Daarnaast heeft NS dit op de site gezet, daar moet je dan niet de reiziger de schuld van geven en zeggen dat die maar had moeten begrijpen dat het een fout was. Wat ik overigens ook betwijfel want ergens heeft een NS'er bewust actie ondernomen om deze dag expliciet toe te voegen.


Het enige abonnement waarvoor geen spitsbeperking gold op oudejaarsdag was tot met 2020 VDU. Met op die dag een jarige in de familie, vaak genoeg gereisd op oudejaarsdag o.a. met iemand met dal voordeel.

Ik ben niet tegen compensatie voor mensen die op grond van de info in de spits zijn gaan reizen er vanuitgaande dat hun abonnement geldig was, maar wel tegen om iedereen dan maar automatisch te compenseren. Nogmaals niet iedere reiziger zal de info op de website gezien hebben.

@WGT heeft zijn claim neergelegd bij de klantenservice en de klantenservice heeft deze claim dus afgewezen. Dus zelfs als de mensen claimen wordt dit door NS-personeel van de hand gewezen.

 

Dat is dus onfatsoenlijk. De moderator van dienst heeft blijkbaar ook geen zin om dit op te pakken. Gisteren en ook vandaag al aangegeven. 

Ik heb contact gezocht met de betreffende afdeling en aangegeven dat een reminder over de afdeling veel uit zou kunnen halen. Veel medewerkers hebben kerstvakantie gehad en hebben wellicht in de haast alle mails in te halen verkeer/te weinig gelezen. Dat is natuurlijk sowieso niet handig/wel slordig, maar vond ik het waard om even aan te kaarten. Ik verzoek nu alsnog graag contact met onze klantenservice op te nemen. Ik help @WGT graag zelf nog even. Stuur je een privébericht?

Reageer