Onduidelijkheid dal- en spitsuren | NS Community

Onduidelijkheid dal- en spitsuren

  • 31 January 2021
  • 6 reacties
  • 459 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

in servicebericht NS van 31.1.2021 worden voorbeelden gegeven wanneer al dan niet gebruik kan worden gemaakt van een keuzedag.

Echter: bij de voorbeelden wordt  NIET vermeld of keuzedag ook geldt indien men incheckt tijdens de daluren en ook uitcheckt tijdens de daluren. Wat is het juiste antwoord ????( meningen ook onder NS-personeel zijn verdeeld!!!)


6 reacties

Badge +3

Het tijdstip van inchecken is bepalend voor de geldigheid. U kunt uw Keuzedag dus gebruiken als u in de daluren incheckt. Of u in de daluren of in de spitsuren uitcheckt, is niet van belang.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Een Keuzedag wordt aangesproken/geactiveerd bij inchecken in de daluren en levert daarmee een geldig vervoerbewijs op, waarmee u -anders dan bij e-tickets- gewoon de spits in kunt reizen.

Bij een incheck tijdens de spits (6:35-8:55 en 16:05-18:25) wordt een reeds geactiveerde Keuzdag niet aangesproken en reist u op saldo (voltarief). Een papieren Keuzedag (eenmalige chipkaartje) zal dan de melding Niet mogelijk geven. Dit is ook het geval bij een overstap naar een andere vervoerder tijdens de spits.

Bent u in de spits ingecheckt (met uw ov-chipkaart) dan kunt u na de spits (vanaf 8:55 of 18:25) ergens uit- en weer inchecken om verder te reizen op de Keuzedag.

Beste Community reizigers,

Ik heb Dalvoordeel abonnement met Keuzedagen.

Ik wil de Keuzedag gebruiken voor een doordeweeks dagje vanaf Breukelen naar Zwolle via Utrecht.

Ik wil vertrekken met de trein van 8:58 uit Breukelen.  

Mijn vraag:   hoe doe ik dat met gebruik maken van mijn Keuzedag.

  • Uiteraard laad ik eerst mijn keuzedag op mijn OV kaart

Daarna:

Mogelijkheid 1:  Als ik om 8:55, 8:56 of 8:57 via het poortje incheck en gelijk de trein inga als de trein om 8:58 arriveert dan geldt mijn Keuzedag. (Het poortje staat vlakbij het vertrekperron, dat is handig).

Mogelijkheid 2:  Als ik te zenuwachtig ben voor die paar minuten wachten bij het poortje of de trein iets eerder is.   Ik check om 8:50 in met mn OV kaart en probeer op het eerst mogelijke station (in mijn geval Maarssen of anders Utrecht waar ik over moet stappen) snel even de trein uit te gaan om uit- en gelijk weer in- te checken. Het is dan intussen na 9:00 en bij het inchecken wordt mijn keuzedag dan gezet.   Mijn VRAAG hierbij: geldt hierbij niet de 35 minuten regel ?

Mijn VRAGEN:  kloppen bovenstaande mogelijkheden ?

 

Ik ben nieuw in de Community en heb ook nog een andere VRAAG.  Robert B. eindigt zijn post met:  “Alles hier post ik op persoonlijke titel, ben geen NS medewerker”.   

Wat betekent dit ?  Ik geloof best dat Robert er verstand van heeft en ik vind het fijn het antwoord te lezen, maar stel dat het toch niet zo werkt als hij en ik denken dat het zou werken (en dus bijvoorbeeld toch vol tarief betaal ipv dal tarief of gratis keuzedag), wie kan ik er dan op aanspreken.   Anders gezegd:   Checken de MODERATORS van de Community ook op de juistheid van de informatie die gegeven wordt door de leden ?

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Mogelijkheid 1:  Als ik om 8:55, 8:56 of 8:57 via het poortje incheck en gelijk de trein inga als de trein om 8:58 arriveert dan geldt mijn Keuzedag. (Het poortje staat vlakbij het vertrekperron, dat is handig).

Ja, dan geldt uw keuzedag en reist u zonder verdere kosten.

Mogelijkheid 2:  Als ik te zenuwachtig ben voor die paar minuten wachten bij het poortje of de trein iets eerder is.   Ik check om 8:50 in met mn OV kaart en probeer op het eerst mogelijke station (in mijn geval Maarssen of anders Utrecht waar ik over moet stappen) snel even de trein uit te gaan om uit- en gelijk weer in- te checken. Het is dan intussen na 9:00 en bij het inchecken wordt mijn keuzedag dan gezet.   Mijn VRAAG hierbij: geldt hierbij niet de 35 minuten regel ?

Nee, de 35 minutenregel geldt niet bij de keuzedag. Als u uitcheckt en weer incheckt reist u verder zonder kosten maar u bent wel geld kwijt voor het reisje ervoor. Ik ontraad u deze optie, het kost onnodig geld en korte ritjes tegen spitstarief zijn in verhouding erg duur. Check na 08.55 in. Het is een volstrekt zinloze en onnodig dure actie. U bent al snel meer kwijt aan dit reisje dan aan de hele keuzedag.

Voor de meelezers: dit meteen weer in kunnen checken tegen dan daltarief geldt alleen voor de Keuzedag! Bommel heeft dit zelf in goed overleg met een ervaren moderator gecontroleerd.

 

Mijn VRAGEN:  kloppen bovenstaande mogelijkheden ?

 

Ik ben nieuw in de Community en heb ook nog een andere VRAAG.  Robert B. eindigt zijn post met:  “Alles hier post ik op persoonlijke titel, ben geen NS medewerker”.   

Wat betekent dit ?  Ik geloof best dat Robert er verstand van heeft en ik vind het fijn het antwoord te lezen, maar stel dat het toch niet zo werkt als hij en ik denken dat het zou werken (en dus bijvoorbeeld toch vol tarief betaal ipv dal tarief of gratis keuzedag), wie kan ik er dan op aanspreken.   Anders gezegd:   Checken de MODERATORS van de Community ook op de juistheid van de informatie die gegeven wordt door de leden ?

U kunt geen enkel lid van de Community daarop aanspreken. De moderatoren lezen alle antwoorden en kunnen het desnoods corrigeren, maar meestal is dat niet nodig. Dit forum heeft een sterk zelfcorrigerend vermogen.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Voor meer informatie over de moderators van deze community:

U kunt geen enkel lid van de Community daarop aanspreken. De moderatoren lezen alle antwoorden en kunnen het desnoods corrigeren, maar meestal is dat niet nodig. Dit forum heeft een sterk zelfcorrigerend vermogen.

Ik kan dit beamen! :)

Reageer