beantwoord

Onterechte incassokosten

  • 2 November 2021
  • 4 reacties
  • 499 Bekeken

Op 26-11-2021 kreeg ik van u een herinneringsbrief. Hieruit blijkt dat ik €60 moet betalen voor betaling NS factuur voor 1 november. Bovenop dat bedrag rekent u incassokosten van € 40.

Ik ben het niet eens met deze incassokosten. 

U stuurde mij namelijk een herinneringsbrief die niet klopt. Hierin staat:

-Een verkeerde betaalingstermijn. 4 dagen in plaats van de wettelijke 14 dagen.

-geen informatie over de hoogte van de incassokosten.

Uw herinneringsbrief voldoet daarom niet aan de eisen van de wet. U mag dus geen incassokosten rekenen.

 

Ik ben nu 2 dagen te laat en ik wil graag de 60 euro betalen. Echter is de 40 euro incasso kosten onterecht en tegen de wet. Kan iemand mij hiermee helpen. 

icon

Beste antwoord door Thom 2 November 2021, 22:45

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is hier een reizigersforum en geen postadres van NS. U zult voor uw vraag contact op moeten nemen met Klantenservice. Wij kunnen u hier niet helpen.

 

Of het in strijd is met de wet kunnen en willen we niet beoordelen. NS blijft daar in principe echt binnen.

 Het bedrag komt overeen met een Dalvoordeelabonnement of VDU. NS stuurt een aantal herinneringen, die u mogelijk zijn ontgaan. Als het eenmaal bij een incassobureau ligt, kan Klantenservice u hooguit informeren, en slechts in zeer uitzonderlijke gevallen nog iets aan de kosten doen. Ik zou uw opvatting over de wet achterwege laten. Juridisch staat u heel zwak. U vangt meer vliegen met stroop dan met azijn, en het gaat toch om een redelijk bedrag.

Op 26-11-2021 kreeg ik van u een herinneringsbrief. 

26-11-2021 is pas over drie weken?????

Reputatie 7
Badge +3

Op het moment dat er incasso-kosten worden gerekend, zijn er daarvoor al diverse herinneringen gestuurd, waaronder de 14-dagenbrief.

Badge +3

Bij mislukte incasso is het traject als volgt:

  • Mailtje met (iDeal) e-accept die je binnen 7 dagen kunt betalen (per direct bij ontvanger, of die krijgt in ieder geval meteen een melding dat het ‘voldaan’ is)
  • Brief met betalingstermijn van 14 dagen (let op verwerkingstermijn bank bij overboeken!)
  • Mail met laatste herinnering (binnen 5 dagen het geld bij NS of anders gaat het naar incassobureau)

De brief (zou eigenlijk een e-mail moeten zijn) van 26 oktober zal dus die laatste herinnering zijn, als er geen (wettelijke) incassokosten van €40 genoemd worden.

Worden er wel incassokosten gerekend, dan is de brief niet van NS maar van het incassobureau.

Reageer