ontruiming station Rotterdam 17 mei en consequenteis voor Dal Vrij reizen | NS Community
beantwoord

ontruiming station Rotterdam 17 mei en consequenteis voor Dal Vrij reizen

  • 23 May 2023
  • 8 reacties
  • 227 Bekeken

Op 17 mei stapte ik over in Rotterdam, tijdens mijn reis van Vlissingen naar Zwolle. Ik heb een Dal Vrij 1e klas abonnement en had voor 16.00 ingecheckt in Vlissingen. Tijdens het overstappen in Rotterdam werd het station ontruimd, waardoor ik gedwongen was in- en uit te checken. Resultaat: ruim 42 in rekening gebracht voor het traject Rotterdam-Zwolle. Ik heb daarover gebeld en krijg dit bedrag terug, niet vanwege de ontruiming cq overmancht maar uit coulance. Dit klopt niet en ik vind het niet correct van NS om eea zo af te handelen. Hoe breng ik dit onder de aandacht van de verantwoordelijke afdeling?

icon

Beste antwoord door rvdborgt 24 May 2023, 22:25

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi corrya,

Dat is wel vreemd, want normaal gesproken blijft het eerdere tarief gelden, ook bij een overstap. Of zat er meer dan 35 minuten tussen het uit- en inchecken in Rotterdam? In dat geval wordt het tarief inderdaad opnieuw bepaald.

Geen idee waarom NS het niet ‘gewoon’ wil vergoeden, maar dit coulance noemt. Misschien ziet NS de ontruiming ook als overmacht voor zichzelf. Maar aan de andere kant zou ik me er ook niet al te druk om maken, het belangrijkste is dat je je geld terugkrijgt.

Als je wel een klacht wil indienen: https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html

Reputatie 6
Badge +2

Terzijde: ik vind ‘in- en uitchecken’ vreemd en onduidelijk gezegd als je bedoelt (in chronologische volgorde) ‘uit- en inchecken’. De volgorde is vaak belangrijk voor het begrijpen van de gang van zaken, en qua gevolgen. mrfreeze zegt wel keurig 'tussen het uit- en inchecken’.

Badge +3

Bij een ontruiming van een station staan de poortjes open en kun je niet uitchecken. Check je vervolgens weer in dan krijg je inderdad met spitstarief te maken (plus een gemiste uitcheck, maar dat maakt bij Dal Vrij niet uit).

Wie dat afdoet als ‘coulance' begrijpt het niet helemaal, maar ja je hebt je geld terug.

Reputatie 6
Badge +2

een gemiste uitcheck, maar dat maakt bij Dal Vrij niet uit

Hoe weet je dat? In de voorwaarden van NS Flex staat dat je daarbij al dan niet 100% korting krijgt op het correctietarief, het bedrag dat je moet betalen is dus niets of €20, zonder vermelding waar dat vanaf hangt.

Badge +3

een gemiste uitcheck, maar dat maakt bij Dal Vrij niet uit

Hoe weet je dat? In de voorwaarden van NS Flex staat dat je daarbij al dan niet 100% korting krijgt op het correctietarief, het bedrag dat je moet betalen is dus niets of €20, zonder vermelding waar dat vanaf hangt.

Als je voor 16.05 met Flex Dal Vrij in Vlissingen incheckt en niet uitcheckt in Rotterdam of waar dan ook (kon niet, station werd ontruimd) kost dat je precies € 0,00 dus maakt niet uit.

Dat het tellertje dan bij een nieuwe (spits) incheck in Rotterdam gaat lopen is hier het probleem. Er is geen coulance nodig om te concluderen dat het om één reis vanuit Vlissingen naar Zwolle ging (waar toevallig een uitcheck in Rotterdam ontbreekt).

Dat het systeem het niet snapt betekent niet dan een Klantenservice medewerker mag doen alsof ze je een gunst hebben bewezen door het te corrigeren (“weet je wat, die € 42,16 scheld ik je deze keer (coulance) kwijt, klap maar in je handen”).

Reputatie 6
Badge +2

een gemiste uitcheck, maar dat maakt bij Dal Vrij niet uit

Hoe weet je dat? In de voorwaarden van NS Flex staat dat je daarbij al dan niet 100% korting krijgt op het correctietarief, het bedrag dat je moet betalen is dus niets of €20, zonder vermelding waar dat vanaf hangt.

Als je voor 16.05 met Flex Dal Vrij in Vlissingen incheckt en niet uitcheckt in Rotterdam of waar dan ook (kon niet, station werd ontruimd) kost dat je precies € 0,00 dus maakt niet uit.

Ik heb het nu over de rit van Vlissingen naar Rotterdam waarbij je niet uitcheckt. Bedoel je ‘je hoeft geen contact op te nemen met klantenservice want de rit zonder uitchecken is sowieso gratis’ of ‘je kan het laten corrigeren, zodat het uiteindelijk gratis is’?

Badge +3

Liefst dat laatste natuurlijk (de twee ritten combineren tot één reis met incheck Vlissingen) maar dat kunnen ze dus niet. Kwijtschelden/corrigeren van de kosten voor Rotterdam - Zwolle is het enige dat men kan doen (en dus wel zullen moeten, heeft niets met coulance te maken zoals TS terecht opmerkte).

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb daarover gebeld en krijg dit bedrag terug, niet vanwege de ontruiming cq overmancht maar uit coulance. Dit klopt niet en ik vind het niet correct van NS om eea zo af te handelen. Hoe breng ik dit onder de aandacht van de verantwoordelijke afdeling?

Ik zie die formulering te pas en te onpas. Ik vrees dat ze dat vaak gebruiken zodat niemand er enige rechten voor een andere keer aan probeert te ontlenen, ook al had je er gewoon recht op.

Reageer