Skip to main content

Ik wil vandaag een nieuw abonnement kopen (weekend vrij met de 40% korting erbij als dat relevant is) en wou dit koppelen aan een nieuwe OV kaart. Je krijgt hier de optie om een nieuwe kaart aan te vragen met een foto of je abonnement te koppelen aan een oude kaart. Het probleem is alleen dat ik deze voor de 27e nodig heb maar de nieuwe pas binnen kan komen op de 30e. Mijn enige optie die over blijft is om mijn abonnement te koppelen aan mijn oude OV-kaart die binnenkort verloopt. (01-12-2024) en heb geen zin om voor een nieuwe OV kaart te betalen. Hoe kan ik straks een vervangende OV kaart aanvragen zodat mijn foto erop staat en hij niet verloopt wanneer ik deze nodig heb? 

Welkom bij de NS Community!

Als het lukt om het abonnement te bestellen op je huidige kaart is er geen probleem dus doe dat vooral (met als ingangsdatum 27-09-2024). Je moet het abonnement dan wel op de 27 op je kaart zetten maar daar krijg je nog een e-mail over.

De kosten voor de kaartvernieuwing (verloopdatum 01-12-2024) kan je ook terugkrijgen. Je kaart vernieuwen kan vanaf 6 weken voor de einddatum, via een Mijn OV-chip account.

Ik voorzie geen problemen eigenlijk als je het op die manier doet.

Als je een abonnement hebt dan wordt de kaart gratis vernieuwd. Dit gebeurt automatisch, soms gaat dat mis  maar dan krijg je de kosten terug. De vraag is echter of je nog een abonnement kunt zetten op een kaart die 1-12 verloopt. Kaartvernieuwing wordt tussen 8 en 10 weken ingezet.

Als de webshop het nog toelaat om je abonnement te bestellen op je oude kaart kan je het beste het abonnement daarop bestellen.

Nou start NS doorgaans al een week of 10 vooraf met het in gang zetten van vernieuwing van een kaart met abonnement. En met de verloopdatum die je noemt is dat dus vorige week. Je zult dan dus niet via NS automatische een nieuwe kaart ontvangen waarschijnlijk.
Wel kan je een account bij OV-chipkaart.nl aanmaken en je kaart daar toevoegen (als je dat nog niet gedaan hebt). Dan kan je zodra je abonnement gestart is daar een kaartvernieuwing in gang zetten.

Je abonnement wordt dan automatisch naar je nieuwe kaart overgezet. Wel moet je dan zelf de € 7,50 voor de kaart betalen, maar dat krijg je weer terug via de klantenservice wanneer je een abonnement hebt.

Volgens mij kan je op een kaart die binnen 2 maanden verloopt geen abonnementen meer aanvragen (zelfs geen gratis Kids Vrij of OV-fiets)

Maar 01-12-2024 is nog lang niet dus gewoon proberen als je het 27-09 nodig hebt.

Volgens mij kan je op een kaart die binnen 2 maanden verloopt geen abonnementen meer aanvragen (zelfs geen gratis Kids Vrij) maar 01-12-2024 is nog lang niet dus gewoon proberen als je het 27-09 nodig hebt.

Volgens een antwoord in een eerder topic moet een kaart nog minimaal 8 weken geldig zijn. Dat zou nu dus nog moeten lukken. 

Dan komt alles goed voor @FleurGrotenhuis dus gewoon bestellen op je huidige kaart met ingangsdatum de 27e.

Gratis venieuwing per 01-12 zien we dan verder wel, en anders vernieuw de kaart niet en bestel gratis een nieuwe.

Zo simpel kan het zijn (versimpeld, want je zult dan wel je huidige kaart moeten vernieuwen tegen die tijd).

Reageer