OV flex icm studentenkaart | NS Community
beantwoord

OV flex icm studentenkaart

  • 23 October 2022
  • 11 reacties
  • 207 Bekeken

Bij ons is het helaas mis gegaan. Dochter van 17 jaar krijgt studenten OV. Weet niet dat er een flex abonnement op haar kaart zit. Onder de 18 jaar moeten je ouders dit abonnement afsluiten. Gaat reizen op de OV kaart. Krijgen wij als ouders vette rekeningen. Wij krijgen dit geld niet terug van de NS.​​​​ De NS heeft immers op haar site de informatie gezet zeggen ze (onder student) en StudentenOV heeft ook kind geinformeerd. Beide partijen maken gebruik van OV chipkaart maar communiceren niet met elkaar. Nu hebben wij als ouders dus een vette rekening. Waarom kan ik deze kosten niet terugkrijgen van de NS?

icon

Beste antwoord door Tomas NS 23 October 2022, 13:51

Bekijk origineel

11 reacties

Hoi peet71 en welkom bij onze Community. Allereerst is het jammer om te lezen dat je hiermee te maken hebt gehad.

Je vraag is een duidelijke, maar eigenlijk beantwoord je hem zelf wel. De OV-chipkaart is een kaart van een derde partij (Trans Link Systems) en deze kaart zal altijd het product kiezen wat het minste saldo kost. Het is voor de kaart daarbij niet van belang of een product dat geen saldo kost achteraf de kosten nog doorberekent aan de reiziger (NS Flex).

Doordat NS Flex geen gebruik maakt van kaartsaldo, zal deze altijd prioriteit hebben over het Studentenreisproduct in de periode dat de reiziger met korting reist, met als nadelig gevolg dat de kosten van NS Flex worden doorberekend. Om reizigers hiervan bewust te maken is er zowel aan onze kant als aan de kant van het Studentenreisproduct een waarschuwing geplaatst dat deze producten niet samen gaan. Het nieuw bestellen van een NS Flex product is dan ook niet mogelijk op een kaart waar al een Studentenreisproduct op staat, terwijl dit andersom wel gewoon kan. De extra gemaakte kosten worden, mede door de waarschuwingen, helaas niet vergoed.

Verder is het wel enorm belangrijk dat NS Flex helemaal wordt beëindigd op de kaart. Is dat al wel gebeurd? Zo niet, dan adviseer ik dat alsnog zo snel mogelijk te doen. Meer informatie is hier te vinden.

Beste Thomas,

Bovenstaande heb ik al gehoord. Wat jullie vergeten, is de situatie bij een minderjarige. Deze ziet niet zelf zijn abonnement bij NS (moet nl door ouders worden afgesloten), kan bij StudentenOV wel door minderjarige worden afgesloten. Dit levert de volgende problemen op:

  • ouders worden niet actief geinformeerd over problemen van flexabonnement icm studentenov bij afsluiten van flexabonnement
  • kind weet niet dat er een flexabonnement op kaart staat (is nl gekoppeld aan ouders)
  • kind zit op kaart in automaat dat studentenov geactiveerd is en kaart werkt gewoon dus er is geen probleem
  • technische probleem van ov kaart icm bedrijven die gebruik maken van ov kaart, leveren enorm financieel risico op voor ouders van minderjarige.
  • ov kaart is altijd gecommuniceerd als 1 middel voor alle reisproducten. Hoezo moet je als ouders actief op zoek gaan als je niet weet dat er een probleem is met reisproducten op de kaart? Verantwoordelijkheid van informatie ophalen ligt toch niet bij ouders? maar bij bedrijven die gebruik maken van de kaart. 

Heeft u ook een rekening ontvangen over de periodes waarin uw dochter wel recht had op gratis reizen? Of alleen over de kortingsperiodes?

Reputatie 7
Badge +3
  • kind weet niet dat er een flexabonnement op kaart staat (is nl gekoppeld aan ouders)

Ouder heeft dan blijkbaar niet verteld aan kind dat er een Flex abonnement op de kaart staat.

Heeft u ook een rekening ontvangen over de periodes waarin uw dochter wel recht had op gratis reizen? Of alleen over de kortingsperiodes?

Ja in de periode van gratis reizen zijn de rekeningen ontvangen.

Reputatie 7
Badge +3

Ouder sluit flex voor minderjarig kind af, maar vertelt dat niet aan kind. Blijkbaar vertelt ouder dit ook niet als kind recht op SRP krijgt. Ouder laat zich niet informeren over de in en outs van SRP, niet door kind en niet door zelf op zoek te gaan naar informatie, maar betaalt kennelijk wel de rekeningen. Ouder wilt nu het bedrag wat door flex te veel betaald is terug en beroept zich op het feit dat zij door NS en DUO niet actief is geïnformeerd over dat Flex en SRP niet op 1 kaart kunnen. Beroepen op minderjarigheid bij NS, terwijl het DUO is die kind zelfstandig SRP op kaart laat zetten.

Volgens mij is er niet iets mis met communicatie van NS en DUO, maar tussen ouder en kind. Voor klachten over als ouder niet geïnformeerd zijn over SRP en Flex moet je bij DUO zijn. SRP is immers een product van DUO.

Zowel op de site bij DUO als bij NS staat een waarschuwing dat Flex (reizen op rekening) en SRP (reizen op saldo) niet op 1 kaart kunnen en er geen geld teruggegeven wordt als dit wel gedaan wordt.

 

Ouder sluit flex voor minderjarig kind af, maar vertelt dat niet aan kind. Blijkbaar vertelt ouder dit ook niet als kind recht op SRP krijgt. Ouder laat zich niet informeren over de in en outs van SRP, niet door kind en niet door zelf op zoek te gaan naar informatie, maar betaalt kennelijk wel de rekeningen. Ouder wilt nu het bedrag wat door flex te veel betaald is terug en beroept zich op het feit dat zij door NS en DUO niet actief is geïnformeerd over dat Flex en SRP niet op 1 kaart kunnen. Beroepen op minderjarigheid bij NS, terwijl het DUO is die kind zelfstandig SRP op kaart laat zetten.

Volgens mij is er niet iets mis met communicatie van NS en DUO, maar tussen ouder en kind. Voor klachten over als ouder niet geïnformeerd zijn over SRP en Flex moet je bij DUO zijn. SRP is immers een product van DUO.

Zowel op de site bij DUO als bij NS staat een waarschuwing dat Flex (reizen op rekening) en SRP (reizen op saldo) niet op 1 kaart kunnen en er geen geld teruggegeven wordt als dit wel gedaan wordt.

 

Bedankt voor je waardevolle bijdrage. ga door voor je ster van superuserschap!

Reputatie 7
Badge +3

Ouder sluit flex voor minderjarig kind af, maar vertelt dat niet aan kind. Blijkbaar vertelt ouder dit ook niet als kind recht op SRP krijgt. Ouder laat zich niet informeren over de in en outs van SRP, niet door kind en niet door zelf op zoek te gaan naar informatie, maar betaalt kennelijk wel de rekeningen. Ouder wilt nu het bedrag wat door flex te veel betaald is terug en beroept zich op het feit dat zij door NS en DUO niet actief is geïnformeerd over dat Flex en SRP niet op 1 kaart kunnen. Beroepen op minderjarigheid bij NS, terwijl het DUO is die kind zelfstandig SRP op kaart laat zetten.

Volgens mij is er niet iets mis met communicatie van NS en DUO, maar tussen ouder en kind. Voor klachten over als ouder niet geïnformeerd zijn over SRP en Flex moet je bij DUO zijn. SRP is immers een product van DUO.

Zowel op de site bij DUO als bij NS staat een waarschuwing dat Flex (reizen op rekening) en SRP (reizen op saldo) niet op 1 kaart kunnen en er geen geld teruggegeven wordt als dit wel gedaan wordt.

 

Bedankt voor je waardevolle bijdrage. ga door voor je ster van superuserschap!

Ik begrijp dat je liever een andere reactie had verwacht, iets waarbij je gelijk gegeven wordt en je op basis van dat gelijk geld kunt terug vragen, maar zo werkt het niet.

Op mijn studentenkaart wordt  ook 5,60 euro per maand voor een Ns  flex kortingskaart in rekening gebracht. Hoe kan dit?

Badge +3

Dan hebt u naast uw studentenreisproduct nog een NS Flex Dal Voordeel-abonnement. Misschien tijdelijk gestopt met studeren, een jaar gratis Dal Voordeel aangevraagd en daarna weer begonnen met studeren? Het Dal Voordeel-abonnement stopt niet vanzelf na een jaar, u moet dan abonnementskosten gaan betalen.

Hoe dan ook kunt u het beste even rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om NS Flex geheel te beëindigen. Let op: wijzigen naar NS Flex Basis/zonder abonnement is niet voldoende, NS Flex moet geheel van de kaart verwijderd worden, anders betaalt u op sommige momenten te veel voor uw reizen omdat de korting van uw studentenreisproduct niet verrekend wordt.

Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op X (voorheen Twitter) of Facebook.

Badge +3

Simpeler (zonder Klantenservice),

Ga naar https://www.ns.nl/abonnementen/online-opzeggen/tijdelijk-stopzetten en kies voor Abonnement opzeggen i.p.v. Wijzigen naar Flex Basis.

Daarna nog even langs een automaat (supermarkt, station) om NS Flex van je kaart te verwijderen.

Reageer