beantwoord

Prijsverhoging abonnement Flex Dal Vrij

  • 17 November 2022
  • 15 reacties
  • 536 Bekeken

Mijn huidige Flex Dal Vrij kost € 46,80. Het nieuwe bedrag wordt € 54,95 per maand. Dat is een verhoging van € 8,15. Ofwel een verhoging van bijna 17,5%! De toch al hoge inflatiecijfers in Nederland verbleken bij deze enorme kostenstijging. Ik heb 3 vragen.

Is dit de manier van de NS om meer mensen de trein uit te jagen? En zou de trein juist niet meer gebruikt moeten worden met het oog op verlaging CO2 uitstoot? Tenslotte, abonnementen zoude juist goedkoper worden volgens berichten in de pers. Hoe kan dit? 

Graag reactie, 

Jan van Doggenaar

icon

Beste antwoord door MoDe 17 November 2022, 14:48

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De trajectabonnementen worden goedkoper en alle dal-abonnementen juist duurder. NS wil de forens terug. Aan de prijs te zien van jouw abonnement is dit een abonnement met 65+korting. Die zijn helaas het meest in prijs gestegen per 1-1-23.

Badge +3

NS mag volgens afspraken met de overheid de tarieven volgend jaar met 4,62 procent verhogen. NS heeft ervoor gekozen om niet alle tarieven evenredig te verhogen. De prijzen van abonnementen voor de daluren worden met een veel hoger percentage verhoogd, en abonnementen voor reizen in de spitsuren worden juist iets in prijs verlaagd. Gemiddeld komt de verhoging daarmee uit op 4,62 procent, maar voor u als dalurenreiziger van 65-plus is de stijging dus veel hoger.

Reputatie 7
Badge +3

En als toevoeging, misschien een beetje flauw, maar zeker niet onwaar: voor nog geen 55 euro per maand onbeperkt kunnen reizen is nog steeds spotgoedkoop.

Reputatie 7
Badge +4

Bommel betaalt straks 90 euro voor Dalvrij eerste klas, en ik heb het er wel voor over. Ik ben het wel met @mrfreeze eens. Eerste klas reizigers hebben doorgaans mee interesse in een goed product, dan in een paar euro korting. Mijn verhoging is ook zo ongeveer het hoogste, 18 procent of zo, dan zou ik een eerste klas op het oude niveau niet onredelijk vinden. Als ik mijn kosten vergelijk met vroeger, OV-Jaarkaart en allerlei AltijdVrij-varianten, dan hoor je mij niet mopperen. Dalvrij is een gemankeerd abonnement, maar goed passend bij de oudere reiziger, zonder reiskosenvergoeding, die reist voor vooral sociale, culturele en recreatieve doelen.

Toch loopt het niet storm op deze abonnementen. NS heeft  de werkwijze toegepast zoals hierboven helder door @Tochjo  omschreven. Ik denk wel dat het een rekenfout kan zijn als je kijkt naar de opbrengsten.Dat blijkt vanzelf.  Het is een gemiddeld percentage.

Mijn huidige Flex Dal Vrij kost € 46,80. Het nieuwe bedrag wordt € 54,95 per maand. Dat is een verhoging van € 8,15. Ofwel een verhoging van bijna 17,5%! De toch al hoge inflatiecijfers in Nederland verbleken bij deze enorme kostenstijging. Ik heb 3 vragen.

Is dit de manier van de NS om meer mensen de trein uit te jagen? En zou de trein juist niet meer gebruikt moeten worden met het oog op verlaging CO2 uitstoot? Tenslotte, abonnementen zoude juist goedkoper worden volgens berichten in de pers. Hoe kan dit? 

Graag reactie, 

Jan van Doggenaar

DalVrij en WeekendVrij zijn nu veel te goedkoop vergeleken met alle andere tarieven. Het is dus logisch dat er daarvoor nu een flinke correctie komt.

Ook na deze verhoging zijn ze verhoudingsgewijs nog steeds te goedkoop dus ik verwacht de komende jaren een verdere forse verhoging voor deze twee abonnementen.

Verder heeft NS niet als doel de CO2 uitstoot te verminderen maar om op commercieel verantwoorde basis reizigers te vervoeren. En dat betekent dat er sowieso een forse tariefsverhoging nodig is om de salarisverhoging van het personeel te betalen.

Reputatie 7
Badge +4

Het probleem is dat de tarieven aanvankelijk zo hoog waren dat de producten niet aansloegen. Ik herinner me 172 en 65 per maand. Weekendvrij is van 65 uiteindelijk naar 40 gegaan. 65 was te hoog in de praktijk, maar 40 is weinig. Hoe dan ook, NS probeert met dit soort tarieven de daluren op te krikken en zo toch weer omzet genereren voor treinen die toch al reden. Het is niet zo dom van NS. Bommel staat niet model voor deze groep, de invulling van deze reizigers is heel divers.

Hoe dan ook NS probeert met dit soort tarieven de daluren op te krikken en zo toch weer omzet genereert voor treinen die toch al reden. 

Dat is wat achterhaald. De nieuwe strategie is om in de uren waarop er niet genoeg goed betalende reizigers zijn de frequenties te verlagen in plaats van om treinen dan via goedkopere kaartjes vol te krijgen.

Reputatie 7
Badge +1

Vergeleken met Duitsland dan-dat dus wel binnenkort het 49€/mnd-en wel voor IEDER zal denken te gaan aanbieden, en ook nog zonder piekuuruitlsuiting und in het hele land ook nog op bus/strassenbahn/U-bahn, maar dan weer zonder gebruik van IC/ICE is het bepaald niet echt heel goedkoop.

Dit NL systeem dat hier elke keer weer door de bepleiters als plaatsvervangende vrijwillige onbetaalde inkomstenbewakers van tante spoor wordt uiteengezet: in de praktijk is dit NL systeem gewoon veel te weinig gedifferentieerd om met ook maar enige nauwkeurigheid die veronderstelde doelen te behalen-en te meten valt het ook amper.

Overigens heeft de Connexxion bus juist het jaar ABO voor senioren (geldig in al hun bussen in N-H en BRENG rond Arnhem) in prijs verlaagd-van 125 naar 100. Met enkel de na 9.00 beperking.

Reputatie 7
Badge +1

en Doggenaar kan de verhoging duidelijk beperken door gewoon 2 mnd in het jr het niet te benutten-als je toch overwintert langsheen de Mediterranee om die hoge stookkosten te ontlopen dan heb je die extra al bespaard. RENFE biedt als het ESpana wordt voor maar 6€ een senior-kortingkaart, al heb je inmiddels helaas wel zoń lastige en bijna niet zonder Spaans ENI te krijgen chipkaart nodig om dat ook in de lokaaltjes te gebruiken.

Reputatie 7

90 euro voor Dal Vrij 1e klas is nog goedkoop. Ik zou 160 euro gaan betalen omdat ik nog geen senior ben. Dat doe ik dus echt niet met de huidige standaard van de 1e klas, dan moet er eerst wel wat echt wat gebeuren aan deze afgegleden 1e klas van tegenwoordig. 

Denk dat het resultaat zal zijn dat het aantal 1e klasabonnementen Dal Vrij steeds verder zal afnemen. 

Door reizen in de spits iets goedkoper te maken krijgt NS heus niet massaal de forens terug. Dat is denk ik een illusie. Spitsreizen is en blijft alsnog duur.

Door reizen in de spits iets goedkoper te maken krijgt NS heus niet massaal de forens terug. Dat is denk ik een illusie. Spitsreizen is en blijft alsnog duur.

Als dit niet lukt heeft NS vrees ik een fataal financieel probleem. Want dan lopen de verliezen komend jaar op tot vele honderden miljoenen euro's. Hoe NS dan nog een faillissement moet vermijden is me raadsel.

 

Las in de krant dat de NS het tarief niet mag verhogen.

Toch een brief dat de daluren sterk verhoogd worden.

Hoe kan dit?

Badge +3

Het bericht dat u nu ontvangen hebt, is de verhoging van dit jaar die nu wordt doorgevoerd. NS zal de prijzen volgend jaar niet verhogen, dus bij de verlenging in oktober 2024 zal de abonnementsprijs niet verhoogd worden.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Nsjrvwijk1941,

Ik denk dat je een paar zaken door elkaar haalt. NS mag voorlopig nog geen spitsheffing invoeren.

De jaarlijkse verhoging/inflatiecorrectie staat daar los van. EDIT: Mijn excuses, zie reactie van Tochjo hieronder.

Dan vermoed ik dat je nu de verhoging van 2023 hebt gekregen. Toen gold dit nog niet.

Badge +3

De jaarlijkse verhoging/inflatiecorrectie staat daar los van.

Ritje met bus, trein en tram volgend jaar niet duurder

Reageer