beantwoord

Problemen inchecken met Keuzedag.

  • 12 April 2024
  • 9 reacties
  • 173 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Goededag,

voor de tweede keer hadden we problemen met het, tijdens daluren, inchecken met een keuzedag. Op het scherm kwam “Daluren” te staan en niet “Keuzedag”.

De eerste keer dat dit gebeurde werd her saldo op de kaart met 10 euro verlaagd. Hierop hebben we uitgecheckt en bij de automaat een nieuwe keuzedag geladen. Een dag later werd het saldo op de kaart weer met 10 euro verhoogd. 
Bij de tweede keer dat het gebeurde vertelde een conducteur dat alles in orde was en we op de keuzedag reisden. Dat is fijn om te weten, maar wel erg verwarrend.


Waarom staat er niet (meer) “Keuzedag”? 
 

icon

Beste antwoord door Thom 12 April 2024, 21:44

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis vandaag op een keuzedag en kreeg bij inchecken in de daluren gewoon de melding keuzedag. Heb je de keuzedag wel op de kaart geladen voor je incheckte?

Badge +3

Als er 10 euro saldo aangesproken wordt bij het inchecken is de Keuzedag niet (goed) op de kaart geladen, of misschien verlopen?

Bij uitchecken (binnen 60)minuten) op hetzelfde station wordt die 10 euro meteen weer bijgeschreven op de kaart, maar het kan best zijn dat Mijn NS dat pas een dag later toont.

Misschien dat paaltjes/poortjes van een andere vervoerder dan NS iets anders tonen dan ‘Keuzedag’, dus waar gebeurde dat?

Volgens mij kan er maar één Keuzedag tegelijk actief zijn op een kaart, dus als het lukte om na het uitchecken er alsnog eentje te laden bij een automaat stond er nog géén op de kaart en zal een poortje dus terecht 10 euro aftikken bij de vorige incheck (die ongedaan gemaakt is door meteen weer uit te checken, een Keuzedag blijft dan behouden).

Reputatie 7
Badge +4

-Was de keuzedag wel geladen op het automaat? Ze komen er niet automatisch op te staan als u een abonnement met keuzedagen neemt.

-Zoja, was hij nog geldig?

Checkte u in tijdens de daluren, dus duidelijk na 08.55 en duidelijk voor 16.05?

Veronderstelde u dat de keuzedag in de middagspits ook gebruikt kan worden net als vroeger? Dat is al een aantal jaren niet meer het geval.

 

@Robert B Arriva toont ook de melding keuzedag.

 

Reputatie 7
Badge +1

-Was de keuzedag wel geladen op het automaat? Ze komen er niet automatisch op te staan als u een abonnement met keuzedagen neemt.

-Zoja, was hij nog geldig?

Checkte u in tijdens de daluren, dus duidelijk na 08.55 en duidelijk voor 16.05?

Veronderstelde u dat de keuzedag in de middagspits ook gebruikt kan worden net als vroeger? Dat is al een aantal jaren niet meer het geval.

 

@Robert B Arriva toont ook de melding keuzedag.

 

TS vermeldt dat er daluren werd aangegeven, ik neem dan ook aan dat hij in de daluren heeft ingecheckt. Dus grote kans dat er iets mis is gegaan met het ophalen van de keuzedag. Ik denk dat TS helemaal niet gebruik heeft gemaakt van zijn keuzedag en dus gewoon de rekening voor deze reis krijgt. Dat de conducteur zei dat alles in orde was, zegt in deze ook niets want TS was natuurlijk wel gewoon correct ingecheckt.

Badge +3

TS vermeldt dat er daluren werd aangegeven, ik neem dan ook aan dat hij in de daluren heeft ingecheckt. Dus grote kans dat er iets mis is gegaan met het ophalen van de keuzedag. Ik denk dat TS helemaal niet gebruik heeft gemaakt van zijn keuzedag en dus gewoon de rekening voor deze reis krijgt. Dat de conducteur zei dat alles in orde was, zegt in deze ook niets want TS was natuurlijk wel gewoon correct ingecheckt.

Volgens mij niet, want TS zegt bij het zien van ‘Daluren’ weer uitgecheckt te hebben om alsnog/opnieuw een Keuzedag te laden. Dat is dus prima, maar er was nog een ‘tweede keer’… 🤔

Een ‘rekening krijgen’ voor een reis kan niet, TS reist op saldo (want Keuzedagen).

Uiteraard zal een HC een geldige incheck ‘in orde’ vinden, of dat nu om een Keuzedag gaat of niet. Blijkbaar zijn er toch apparaten die spits/dal/weekend aangeven, ongeacht het vervoerbewijs waar je mee incheckt ❓

@Thom ik neem aan dat bij een incheck met een Keuzedag in de daluren er géén 10 euro instaptarief wordt afgeschreven van je saldo?

Reputatie 7
Badge +4

Klopt, en daarom vermoed ik dat er geen keuzedag geladen is. Het is ook raden maar je ziet het wel meer dat mensen veronderstellen dat wanneer er betaald is voor dalvoordeel met keuzedagen ze ook daarmee kunnen reizen. Vandaar mijn vragen ook, ik moet ook maar raden maar doe dat op basis van gedrag wat ik hier wel eens heb meegemaakt. De veronderstellingen die keuzedaggebruikers hebben lopen niet altijd langs onze lijnen. Het is al twee keer gebeurd en is mogelijk structureel.

Badge +3

Ik zit wel met die ‘tweede keer’ (dat zoiets je overkomt).

Blijkbaar dacht TS @Jeu L dat er een Keuzedag geladen was (en is bekend met het principe) maar zag ineens toch ‘dal op saldo’ (of iets van die strekking) bij het inchecken?

Dus die heeft (terecht en verstandig!) weer uitgecheckt om alsnog een Keuzedag te laden bij een automaat ❓

Lijkt me verder helemaal prima, maar als je in de veronderstelling was dat er een Keuzedag op je kaart stond (dus de gebruikelijke handelingen daarvoor gedaan had, bij een supermarkt of zo) en je toch op saldo incheckt.. Dan is er iets mis gegaan bij het laden van de Keuzedag…

Dus ov-chipkaart te snel uit de automaat gehaald, of niet opnieuw voor de kaartlezer gehouden ter bevestiging.

Kan gebeuren, maar als het goed is ben je helemaal niet zomaar een Keuzedag kwijt in dit geval, ondanks de in- en uitcheck op hetzelfde station.

Reputatie 7
Badge +2

 

 Blijkbaar zijn er toch apparaten die spits/dal/weekend aangeven, ongeacht het vervoerbewijs waar je mee incheckt ❓

@Thom

​​​​​Arriva kaartlezers hebben wel moeite met producten die niet de hele dag gelden en daarbij overlappen.

Met WeekendVrij 1e klas op vrijdag na 18.30 uur toonde zo'n ding mij de "klassewissel 2e klas" van de heenreis bij inchecken voor de terugreis, maar ik reisde wel gratis.

Wellicht gebeurt er met keuzedagen ook zoiets bij Arriva?

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Waarom coulance? Er is geen ‘schade’. De €10 instaptarief is ongedaan gemaakt door binnen uur uit te checken. Er is een nieuwe keuzedag op de kaart gezet en daar is mee gereisd.

Als TS in 1e instantie daluren te zien kreeg, stond er geen keuzedag op de kaart. Niet kwijtgeraakt maar mogelijk niet goed opgehaald. Nadat je aangegeven hebt een keuzedag te willen ophalen, moet je de kaart nog een keer aanbieden. Vermoed dat het daar fout gegaan is.

Reageer