Skip to main content

Net las ik in de nieuwsbrief van Treinreiziger dat er binnenkort ook door Voordeelurenabonnementhouders van 60+ €15 betaald moet worden voor Railplus. Dit is nu nog gratis. 

In bezit van VDU en de gratis Railpluspas heeft NS mij hierover niet geïnformeerd bij het pas geleden gestuurde bericht over de verlenging van mijn VDU.

Nou Robert, Railplus is gratis, dus dat is altijd het grootste voordeel. Het scheelt 15 euro. Duitsland kent de Bahncard 25 voor senioren en dat heeft een goede prijs/pretverhouding, maar die moet je wel kopen. België kent wel een heel mooi seniorenticket, dat is veel voordeliger dan korting. Niet voor 60 plus maar voor 65 plus.

Duitsland had een grote tijdelijke korting op de ICE-prijzen voor 65 plus. Mode heeft gelijk dat het vermeld had moeten worden.

 

De ramp valt mee, ;-)

I stand corrected (ben een jonkie, 53 pas) :sleeping:

Voor het verlies van Railplus bij de min-of-meer ‘verflexing of versobering’ van het VDU naar gelijk aan Dal Voordeel zie andere topics.

Tot eind 2021 nog Keuzedagen kunnen krijgen en zo, terwijl dat hooguit in maart.. nee wacht medio 2020 al niet meer zou kunnen?

En dat die dan (net als papieren Keuzedagen) allemaal voor het hele abonnementjaar beschikbaar gesteld zouden worden… 

Dat @MoDe zich genaaid voelt snap ik dus wel. Wassen neus en extra kosten voor de trouwe klant.


Nou Robert, Railplus is gratis, dus dat is altijd het grootste voordeel. Het scheelt 15 euro. Duitsland kent de Bahncard 25 voor senioren en dat heeft een goede prijs/pretverhouding, maar die moet je wel kopen. België kent wel een heel mooi seniorenticket, dat is veel voordeliger dan korting. Niet voor 60 plus maar voor 65 plus.

Duitsland had een grote tijdelijke korting op de ICE-prijzen voor 65 plus. Mode heeft gelijk dat het vermeld had moeten worden.

 

De ramp valt mee, ;-)


Afgelopen week kwam ik er achter dat tot eind 2021 Railplus nog gratis is bij VDU. Vanwege bovenstaande info heb ik mijn VDU eind 2020 omgezet naar Dal Voordeel. Dankjewel voor ook deze verkeerde informatie :frowning2:

Railplus hadden Belgïe en Frankrijk al veel eerder afgeschaft. En voor Duitsland zijn er leuke alternatieven dus wat is het nadeel voor jou (VDU vs. Dal Voordeel)?


In België kun je Railplus al niet meer inzetten, in Duitsland nog wel.


Dat klopt. Vanaf 1-1-2021 komt de 100% korting te vervallen in verband met de nieuwe voorwaarden. Dit stond niet in de mail die je deze maand hebt ontvangen?


Afgelopen week kwam ik er achter dat tot eind 2021 Railplus nog gratis is bij VDU. Vanwege bovenstaande info heb ik mijn VDU eind 2020 omgezet naar Dal Voordeel. Dankjewel voor ook deze verkeerde informatie :frowning2:


Het verlies van de keuzedagen  is wel sneu geld, maar ik zou me niet ziek laten maken door door onze besmettings’helden’ die geen kapje wensen te dragen voor de kwetsbaren. Het meest nare is het voor het deel van de senioren, dat van de keuzedagen afhankelijk is om nog een beetje betaalbaar te kunnen reizen.

 

Het blijkt dat NS terug moet komen op het onzalige besluit de keuzedagen voor ouderen af te schaffen. De keuzedagen moeten niet worden afgeschaft. 

 

 


Je krijgt hier volgende week nog een brief of mail over wat wij gaan doen met het te veel betaalde bedrag, MoDe. Vergeet niet dat ondanks je er geen gebruik van kan maken wij de periode dat je een keuzedag kan gebruiken wel hebben verlengd. De voorwaarden zijn in dat opzicht verbeterd.


Ik heb vanmiddag gezien dat de keuzedagen van voor de verlenging tot 31-12-20 zijn verlengd. Ik heb er nog 5 dus ga denk ik binnenkort de corona uit mijn brandhaard verder verspreiden. Want je kan toch gewoon reizen? Of het 'veilig' voor anderen is, is een ander verhaal. Momenteel loop ik mijn stad meer risico dan in een andere stad…...


Je krijgt hier volgende week nog een brief of mail over wat wij gaan doen met het te veel betaalde bedrag, MoDe. Vergeet niet dat ondanks je er geen gebruik van kan maken wij de periode dat je een keuzedag kan gebruiken wel hebben verlengd. De voorwaarden zijn in dat opzicht verbeterd.


Het vervallen van de korting is uitgesteld, dus daar komt het wel op neer. Fijn dat je daardoor het abonnement niet laat beëindigen!


Fijn? Ik heb net weer €93 betaald en het Afgelopen contractjaar 2 keuzedagen gebruikt. Die andere 5 ga ik als iemand in de risicogroep niet meer opmaken. Zeker nu NS toestaat om zonder mondkapje te reizen zonder onderbouwing van medische noodzaak.

Ik betaal €11 meer voor verslechterde voorwaarden dan als ik had overgezet op dal voordeel.


Het vervallen van de korting is uitgesteld, dus daar komt het wel op neer. Fijn dat je daardoor het abonnement niet laat beëindigen!


Het Voordeeluren abonnement blijft in 2021 nog gewoon bestaan, maar dan wel met dezelfde voorwaarden als het Dal Voordeel abonnement. Het vervallen van de 100% korting voor Rail Plus is uitgesteld naar 01.01.2022.


Het Voordeelurenabonnement kan niet eenzijdig opgezegd worden door NS dus moet blijven bestaan tot de laatste VDU klant heeft opgezegd. Maar het is 100% zeker dat 60+ niets betaald voor railplus?

Net op de valreep, want had VDU al bijna opgezegd.


Het Voordeeluren abonnement blijft in 2021 nog gewoon bestaan, maar dan wel met dezelfde voorwaarden als het Dal Voordeel abonnement. Het vervallen van de 100% korting voor Rail Plus is uitgesteld naar 01.01.2022.


Ik heb helaas nog geen antwoord wat er met het Railplus abonnement gebeurt als deze dit jaar nog wordt verlengd. Ik hoop volgende week wat anders te melden.


Het wordt wel kort dag…. Planning is om binnenkort toch maar VDU op te zeggen. Net €67 + €26 mogen betalen . .. ik heb nog 5 ongebruikte keuzedagen tot 31-12 en de nieuwe staat ook alweer klaar.


Ik heb helaas nog geen antwoord wat er met het Railplus abonnement gebeurt als deze dit jaar nog wordt verlengd. Ik hoop volgende week wat anders te melden.


Ik heb helaas nog geen antwoord wat er met het Railplus abonnement gebeurt als deze dit jaar nog wordt verlengd. Ik hoop volgende week wat anders te melden.


De benaming zal ook hetzelfde blijven, zoals ik het begrijp. Alleen de voorwaarden worden gewijzigd. ik had het verkeerd verwoord.


Vanaf 2021 wordt dit abonnement omgezet in een Dal Voordeel abonnement met de daar bijhorende voorwaarden.

Dat van de voorwaarden klopt, die worden gelijk aan Dal Voordeel.

Maar de naam Voordeelurenabonnement zal blijven bestaan omdat NS je volgens mij niet eenzijdig mag overzetten om een ‘ander’ abonnment, toch?

 

Dat was ook wat ik begrepen had, dat NS niet zomaar VDU mocht opzeggen. De verkoop was gestopt, maar bestaande VDU'ers zouden hun abonnement kunnen houden. Wijzigingen in VDU moeten ruim van te voren aangekondigd worden. Ik heb geen enkele aankondiging gehad dat mijn VDU miv 1-1-21 omgezet wordt naar Dal voordeel. Mijn partner en dochter met VDU ook niet. Er is ook geen enkel aanbod geweest om bij verlenging VDU met korting over te stappen naar Dal Voordeel.


Vanaf 2021 wordt dit abonnement omgezet in een Dal Voordeel abonnement met de daar bijhorende voorwaarden.

Dat van de voorwaarden klopt, die worden gelijk aan Dal Voordeel.

Maar de naam Voordeelurenabonnement zal blijven bestaan omdat NS je volgens mij niet eenzijdig mag overzetten op een ‘ander’ abonnement, toch?


Vanaf 2021 wordt dit abonnement omgezet in een Dal Voordeel abonnement met de daar bijhorende voorwaarden. Spijtig dat dit niet is meegenomen in de aankondiging, maar ik heb het vermoeden dat iedereen dit wel begrijpt.

 

edit* De voorwaarden worden gewijzigd in de voorwaarden van een Dal Voordeel abonnement. Het abonnement zelf zal een Voordeeluren abonnement blijven, maar dan met de voorwaarden van het Dal Voordeel abonnement.


Vraagje, stond er in de laatsate mail/brief iets over de ochtendkorting in juli/augustus die dus vervalt?

En over de vrijdag na Hemelvaart of de periode tussen kerst en nieuwjaar (in 2020 natuurlijk nog wel geldig)?


Zie hieronder de tekst van de mail voor VDU. Niets over de vrijdag na Hemelvaart. Dat wordt nog een dingetje. ook niets over Railplus.

Beste reiziger,

In november 2019 stuurden we u al een vooraankondiging: de productvoorwaarden van uw Voordeelurenabonnement en Keuzedagen wijzigen vanaf 1 januari 2021. Graag leggen we in deze e-mail uit wat dit voor u betekent. De veranderingen gaan automatisch in op 1 januari 2021.

U reist vanaf 1 januari 2021 met 40% korting in de daluren. Deze zijn:

 

  • Doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur. Hierbij geldt dat het moment waarop u bij NS incheckt bepaalt of u met korting reist of niet. De daluren gelden ook in juli en augustus en de week tussen Kerst en Nieuwjaar. 
  • In de weekenden en op bepaalde feestdagen. Op deze dagen geniet u, net als nu, de hele dag van 40% korting op uw treinreizen.

De prijs van uw Voordeelurenabonnement wordt vanaf 1 januari 2021 met
€ 7 per jaar verlaagd. Teveel betaald abonnementsgeld krijgt u van ons terug. 

Dit wijzigt er met betrekking tot Keuzedagen:

  • Vanaf 1 januari 2021 zijn ook uw Keuzedagen alleen geldig in de daluren (zie hierboven). 
  • De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar. Dat geeft u meer vrijheid om zelf uw reisdagen te bepalen.

Heeft u nog vragen?
Lees hier de nieuwe productvoorwaarden, met daarop aangegeven de wijzigingen in detail. Meer informatie vindt u op ns.nl/klantenservice of stel uw vraag op de NS Community. We helpen u graag verder.

Met vriendelijke groet, 

Ivo Steffens
Directeur Commercie


Vraagje, stond er in de laatsate mail/brief iets over de ochtendkorting in juli/augustus die dus vervalt?

En over de vrijdag na Hemelvaart of de periode tussen kerst en nieuwjaar (in 2020 natuurlijk nog wel geldig)?


Ik had begin dit jaar railplus aangevraagd omdat ik overwoog om dit jaar naar Berlijn te gaan en omdat het niet duidelijk was wat er mee zou gebeuren. Voor €15 ga ik deze echter alleen aanschaffen wanneer dat lonend is.


Dat R+ had in feite al amper waarde-enkel voor hele korte stukkies net de grenz over in DE. Voor langere reizien in De was toch al een super/spar-preis voordeliger en met R+ krijg je daarop geen korting.

Vooral de west-EUR spoorwegen waren al eerder eigenlijk niet genegen het voort te zetten en het ligt in de lijn der verwachtingen dat het ook wel over 21-2 jaar zal sneuvelen-of tenminste in deze welvarende regio.

Je kan je beter eens goed informeren in alle vele kortingsmogelijkheden die andere spoorwegen bieden aan senioren-tot totaal gratis aan toe. Hiervoor bestaan op wiki of anderszins van die handzame overzichten.


Railplus loopt sowieso op zijn laatste benen, vrijwel alle landen willen er van af. 


In België heeft Railplus al geen nut meer. In Duitsland nog wel. Voor de Duitsland-reizigers is het al snel gunstiger om een Bahncard 25 aan te schaffen. Daar zit Railplus bij in. Het kost tweede klas, en voor boven de zestig € 36,90. De 15 euro van Railplus hou je in je zak. Netto dus 21,90. Dan heb je 25 procent korting van en naar Duitsland maar ook binnen Duitsland zelf, dus die reductie geldt ook als het geen internationale reis is.

De 25 procent korting geldt ook bij Sparpreis- en Supersparpreis aanbiedingen. Voor € 14,80 van Hengelo naar Hamburg bijvoorbeeld. Eerste klas voor rond de € 23,00.


Reageer