Regels keuzedag onduidelijk beschreven door NS | NS Community

Regels keuzedag onduidelijk beschreven door NS

  • 24 April 2023
  • 4 reacties
  • 142 Bekeken

Omdat ik er zelf mee te maken heb ben ik de uitgebreide discussie over reizen in de spits met een keuzedag gaan bestuderen.

Het is me inmiddels duidelijk hoe het zit maar een ding zit wil ik nog wel even kwijt: de voorwaarden die NS op hun site geven kloppen niet met hun eigen regels.

Op de website stelt NS:  '’uw keuzedag is niet geldig in de spitsuren'’.

Dat is dus (volgens mij) niet juist, de keuzedag is wel geldig in de spits als je maar in de daluren ingechekt hebt.

Bovendien is een keuzedag so-wie-so alleen geldig bij inchecken in de daluren. Als je in de spits incheckt reis je altijd vol tarief.

Een juiste omschrijving zou zijn: '’een keuzedag is alleen geldig als u in de daluren ingecheckt bent'’.

Of zie ik dat verkeerd ?

 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Peter H,

Ik weet niet op welke pagina je doelt, maar op de pagina over Geldigheid Keuzedagen staat duidelijk:

 

Beste koploper, Juist, er staat bovenaan duidelijk '’in de ochtend- en middagspits zijn keuzedagen niet geldig'’.

Dat is fout, keuzedagen zijn WEL geldig in de spitsuren, als je maar in de daluren ingechekt ben.

Zo lang je niet uitcheckt kan je ook in de spits reizen.

Om nog even de puntjes op de i te zetten: '’het tijdstip van inchecken bepaalt of u in de daluren reist'’ is ook niet juist, daluren zijn van 9.00 tot 16.00 en van 18.30 tot 6.30 en die veranderen niet als ik incheck. Duidelijker is: '’het tijdstip van inchecken bepaalt of u tegen daltarief reist'’.

Badge +3

Beste koploper, Juist, er staat bovenaan duidelijk '’in de ochtend- en middagspits zijn keuzedagen niet geldig'’.

Dat is fout, keuzedagen zijn WEL geldig in de spitsuren, als je maar in de daluren ingechekt ben.

Dat staat er ook onder, een incheck in daluren spreekt je Keuzedag aan en bij een incheck in de spits reis je op saldo. Dat laatste geldt overigens ook voor een overstap in de spits naar een andere vervoerder.

Het ‘puntje op de i’ over het tijdstip is inderdaad wel slordig.

Waar het mij om gaat is dat NS zichzelf tegenspreekt. Eerst stellen dat een keuzedag niet geldig is in de spits en even verderop stellen dat het van het incheckmoment afhangt of een keuzedag wel of niet geldig is, ook in de spitsuren. Dat is toch met elkaar in tegenspraak !

De zin '’een keuzedag is niet geldig in de spits'’ is overbodig. Dat geldt alleen als je in de spitsuren incheckt.

Maar als je in de spits incheckt reis je altijd op saldo.Je kan alleen in de daluren inchecken voor reizen met een keuzedag en die is dan geldig tot je uitcheckt. En als je dan dezelfde dag nogmaals incheckt geldt hetzelfde.

De enige beperking voor het reizen met een keuzedag is dat je in de daluren incheckt. En niks van niet geldig in de spits !

NS heeft in de loop der tijden een zeer ingewikkeld stelsel van kaartjes, kortingen, abonnementen en voorwaarden opgebouwd dat het nauwelijks te overzien is. Dan is het belangrijk dat het zo beschreven wordt dat het klip en klaar duidelijk is.

Het is niet voor niets dat er de laatste jaren vele tientallen -zo niet honderden- vragen en reacties in de community aan de orde gesteld zijn over wanneer je nou precies met een keuzedag mag reizen……...

Reageer