Skip to main content

Recent een dal vrij aangeschaft. Wil graag dagje naar Antwerpen dus koop een kaartje met 100% korting op NL traject. Heen check ik voor 0630 in op Zwolle. Voor de terugreis: mag ik om 15.44 terug vanaf Antwerpen ( dan start mijn reis)? Maar als ik dan op Schiphol incheck voor het NL deel dan is het wel spits. Of check is ‘s ochtends eenmalig in? 

Wanneer je het kaartje hebt gekocht vanaf en naar het vertrekstation in Nederland bij jouw huis hoef je niet in te checken. Wel moet je de kaart met abonnement bij je hebben. Met de qrcode op jouw ticket kun je eventuele poortjes openen. Met een internationaal ticket geldt geen middagspits. Heb je een ander vertrek/aankomststation gekozen en moet je daar eerst heen reizen met ov-chipkaart dan betaal je in de middagspits voor dat deel vol tarief.

Het idee is idd om het kaartje Zwolle-Antwerpen te kopen met 100% korting in NL. dank voor je antwoord, dan doe ik dat!

Verstandiger is een kaartje Antwerpen-Zwolle aan te schaffen met 100 procent korting in Nederland. De middagspits geldt voor u niet als u uit Antwerpen komt. Verder dient u uw Dalvrijkaart altijd bij u te hebben. U checkt er in Antwerpen niet mee in en later uit, maar het dient als bewijs van uw recht op 100 procent korting in Nederland. Hier wordt ook op gecontroleerd, in België eveneens. 

Het is een beetje vreemd maar de korting geldt formeel niet in de ochtendspits bij een internationaal kaartje. In uw geval Zwolle-Antwerpen. Dat is nog een merkwaardig restant uit de tijd van de voordeelurenkaart. Met een e-ticket is ook niet na te gaan of u voor 6.35 met uw Dalvrijkaart bent gaan reizen. Het is pragmatisch op te lossen. U koopt een e-ticket Zwolle Antwerpen en u checkt voor 06.35 in en meteen aan de andere kant van het poortje weer uit. Dat dient als het bewijs voor uw incheck in de daluren. U reist dan verder met uw e-ticket Zwolle-Antwerpen. Formeel zit u dan nog fout omdat 100 procent korting in de ochtendspits, bij een internationaal kaartje nog steeds niet geldt. Het is dus niet gegarandeerd dat u geen gedoe krijgt. Een ongelukkige optie is dan een e-ticket Breda-Antwerpen zonder korting en dan is het inchecken in Zwolle en uitchecken in Breda. Niet aan te raden. Ik heb de indruk dat het beleid is om de optie van met 100 procent korting in Nederland reizen in de ochtendspits tegenwoordig vaak wordt getolereerd, maar garanties worden door mij uiteraard niet verstrekt. De conducteurs op de ICBrussel zijn doorgaans goed op de hoogte, ik reis er nogal eens mee en ze hebben het helemaal gehad met de zogenaamde ‘discussies’, zeker op deze lijn.

Met de Dalvrijkaart in Antwerpen instappen, mits met een kaartje voor het Belgische deel,en op Schiphol overstappen mag, maar is niet aan te raden, omdat u dan in de spits op Schiphol, uw eerste overstapstation, incheckt: dat is een in verhouding dure grap, en bovendien onnodig, zie boven.

dank voor de aanvulling Thom! Ik bedoelde idd kaartje aanschaffen voor hele traject en dan 100% korting in NL aanvinken. Uiteraard neem ik mijn dal vrij kaart mee. Even in en uitchecken als bewijs is ook een goede tip. Maar het is inderdaad wel omslachtig……

dank voor de aanvulling Thom! Ik bedoelde idd kaartje aanschaffen voor hele traject en dan 100% korting in NL aanvinken. Uiteraard neem ik mijn dal vrij kaart mee. Even in en uitchecken als bewijs is ook een goede tip. Maar het is inderdaad wel omslachtig……

Ook dit topic laat weer zien dat de OV-chipkaart vooral voor de OV-bedrijven is gecreëerd en niet voor de reizigers. Er zijn veel reizigers die met minimaal 2 kaarten moeten reizen omdat verschillende abonnementen niet op één kaart passen en ook dit is er dus weer één waarbij de OV-chipkaart op zijn minst niet meewerkt.. 

Mooie reactie natuurlijk weer van @Thom 

Om alle gedoe te voorkomen zou je nog in Zolle kunnen inchecken met Dal Vrij (vóór 6:35) en ingecheckt blijven tot Schiphol of Breda of waar je overstapt, en daar uitchecken op het perron.

Je zou zelfs nog gewoon met een incheck op Dal Vrij de grens over kunnen gaan, daar zouden geen kosten aan verbonden moeten zijn wegens uitcheck gemist en anders kan je die later corrigeren (ik meen 3x per jaar).

Om alle gedoe te voorkomen zou je nog in Zolle kunnen inchecken met Dal Vrij (vóór 6:35) en ingecheckt blijven tot Schiphol of Breda of waar je overstapt, en daar uitchecken op het perron.

Dat moet sowieso als je dalkorting wilt krijgen. Met een internationaal kaartje voor een reis in de ochtendspits kan je namelijk zoveel kortingen aanvinken als je wilt, maar daadwerkelijk korting krijg je er niet op.

Wil je heen geen gedoe en zeker zijn dat je op dalvrij kunt reizen dan zou ik tot het eerste station voor de grens met dalvrij incheck voor 6.30 uur reizen daar uitchecken en vanaf dat station een internationaal ticket kopen. Terug kun je voor de hele reis met 100%korting een internationaal ticket kopen.

Dat moet sowieso als je dalkorting wilt krijgen. Met een internationaal kaartje voor een reis in de ochtendspits kan je namelijk zoveel kortingen aanvinken als je wilt, maar daadwerkelijk korting krijg je er niet op.

Aha, dat is dan ook nog iets om op te letten. Maar internationale tickets naar België hebben in principe toch geen treinbinding binnen Nederland?

Hoe dan ook, toch op Dal Vrij inchecken (voor Zwolle naar Schiphol of Breda) kan geen kwaad en voorkomt scheve gezichten. Op je internationale ticket mag dan Zwolle staan.

Treinbinding heb je niet inderdaad, maar de voorwaarden voor dalkorting op internationale reizen specificeren expliciet wel de ochtendspits als periode waarin je geen korting krijgt. NSI verkoopt je dus ook geen kaartje met korting als je een reis in de ochtendspits kiest.

Maar wanneer er een lang voortraject in Nederland is kan vroeg inchecken dus wel lonen

Ik zou vooral lezen wat er staat op de website van NS:
https://www.nsinternational.com/nl/tickets/keuzedag-en-internationaal-reizen

“Op de reisdag checkt u in met uw Keuzedag voor het binnenlandse deel van de reis tijdens de daluren. (van maandag t/m vrijdag 4.00 – 6.30 uur, 9.00 – 16.00 uur en na 18.30 uur. Zaterdag, zon- en feestdagen de hele dag). Dit doet u om de Keuzedag voor deze dag geldig te maken. U kunt in het buitenland niet uitchecken. Er wordt bij een Keuzedag die geladen is op de OV-chipkaart, geen saldo afgeschreven.”

Als je dezelfde dag weer terugkomt blijf je met de keuzedag de gehele dag ingecheckt. Dit in tegenstelling tot het idee van @Thom om aan de andere kant van het poortje weer uit te checken.

“Reist u terug op dezelfde dag als de heenreis?

Wij adviseren u om een internationaal vervoerbewijs voor uw gehele reis te kopen. Dat wil zeggen: van uw opstapstation in het buitenland tot uw eindbestemming in Nederland. Bij het boeken geeft u aan dat u 100% korting heeft in Nederland.
U checkt bij aankomst uit met de Keuzedag. Dat mag ook tijdens de middagspits.”

Het wordt pas echt ingewikkeld als je op een andere dag dan de heenreis terugkeert uit het buitenland en een keuzedag wilt gebruiken.

TS heeft echter DalVrij, geen keuzedag.

Ik kan zeker inchecken  voor 0630 in Zwolle en op Schiphol uitchecken ( valt toch onder dal vrij) maar terug kan ik ( als ik 1544 uit Antwerpen terugwil) niet inchecken op Schiphol want dan is het idd spitstarief. En theoretisch heb ik natuurlijk 100% vrij in Nl maar niet tussen 1600 en 1830. Echter kan ik niet inchecken als ik m’n terugreis voor 1600 begin dus dan moet het zonder incheck . 

TS heeft echter DalVrij, geen keuzedag.

Oeps. Niet goed gelezen.

Met tickets met 40 of 100% korting is er geen middagspitsbeperking in Nederland. Het is dan voldoende om de OV-chipkaart met kortingsabonnement te tonen bij controle.
Meer informatie op:
https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

Er is geen korting bij vertrek tussen 04.00 en 09.00 uur op het doorgaande internationale ticket. Dat worden aparte kaartjes in losse boekingen.

Goed, een Keuzedag mag je dus vóór 6:35 activeren en het binnenlandse deel van je reis mee maken (de grens over) met een internationaal ticket voor je hele traject met 100% korting in NL.

Dan mag dat met een Dal Vrij incheck vóór 6:35 ook gewoon (sterker nog, dan zou een internationaal ticket van de grens tot Antwerpen voldoende zijn, maar die zijn er niet).

Activeren van een Keuzedag en inchecken met Dal Vrij lijkt me hetzelfde, je reist op dat moment met 100% korting in NL, dwars door de ochtendspits heen als je dat wilt. Je moet dan alleen niet direct weer uitchecken in Zwolle (en beter ook niet op Schiphol of Breda als het nog geen 9:00 is).

Voor de terugreis zijn er geen spitsbeperkingen, een internationaal ticket Antwerpen - Zwolle is geldig en je OV-chipkaart met Dal Vrij neem je mee als zichtbewijs maar gebruik je nergens.

Ik ga het met een week of 2 eens uitproberen, ik check alleen voor 6.30 in op de heenweg. Dank voor alle tips hier!

Ik ga het met een week of 2 eens uitproberen, ik check alleen voor 6.30 in op de heenweg. Dank voor alle tips hier!

Let op, als je overstap op Schiphol vóór 9:00 is en je zonder incheck met Dal Vrij (vanuit Zwolle) reist mag dat dus blijkbaar niet ❓

Dus dan maar met je Dal Vrij incheck (voor 06:35) in Zwolle gewoon de grens over.

Dan zit je altijd goed, al eindigt je reis op Dal Vrijj met een gemiste uitcheck (maar dat mag dus gewoon enkele keren per jaar als jij dat wilt)

In de praktijk komt het ook wel goed, je intentie is duidelijk

Reageer