ik heb een abonnement met reizen op rekening alleen deze werkt niet in de bus, metro en tram, hoe kan dit er staat telkens “te weinig saldo” dit terwijl ik op rekening reis. Naar mijn idee heb ik wel dat dit moet kunnen. Wat nu te doen?
Met vriendelijk groet,
Nina Schoppers
Bladzijde 1 / 1
Welkom bij de NS Community!
NS Flex (Reizen op Rekening) bestaat uit twee delen. Een deel is voor trein en het andere voor bus, tram en metro.
Het kan zijn dat het BTM deel uit staat, meestal is dat als je een kortingsabonnment bij een stad/streekvervoerder hebt. Dan reis je dus in BTM op saldo, maar je kunt ook automatisch opladen aanzetten zodat je nooit de melding ‘te weinig saldo’ krijgt (en toch achteraf betaalt, na enkele dagen).
Bedankt voor uw reactie! Hoe kan ik dit zien ik ben langs de automaat geweest en daar kan ook geen saldo op mijn pas zetten?
Ik zie nu ook deze mail voorbij komen waar staat dat er een storing was en dus niet goed erop is gezet, alleen heb dit opgehaald want stond niets meer wat ik kon ophalen, alleen dit werkt nog niet
Dan zou ik contact opnemen met de klanteNService om dit alsnog weer klaar te laten zetten.
Ik heb precies hetzelfde probleem. Op 1 mei NS Flex aangeschaft, het saldo van €12,45 is door de NS van de kaart afgehaald. Op 6 mei met de trein gegaan, geen probleem. Op 23 mei eerst met de bus, geen probleem. De rit met de bus staat ook op het account van de NS (€2,14). Op OV-chipkaart kan ik de rit ook vinden, maar geen ritprijs. Vervolgens met de trein, in de avond terug met de trein. Allemaal zonder probleem. Aansluitend stap ik in de bus en krijg ik de melding dat ik niet kan inchecken omdat mijn saldo te laag is. Blijk ik opeens €1,36 negatief saldo op de kaart hebben.
Ik bel met de klantenservice van de NS, die vertellen mij dat ik mijn negatief saldo moet aanvullen tot €0,00 ‘en dan zal het wel weer werken’. Ze kunnen mij niet uitleggen waar dat negatief saldo vandaan komt. Ze kunnen mij ook niet uitleggen waarom ik opeens niet meer met de bus kan reizen. Kortom, een oplossing hebben ze ook niet.
Wanneer er voor reizen met Bus-Tram-Metro om.daldo gevraagd wordt dan lijkt her er op dat BTM is uitgeschakeld. Heb je alleen Flex op jouw kaart staan dan kun je de klantenservice vragen op BTM aan te zetten. Heb je er een abonnement van een andere vervoerder op dezelfde kaart staan, dan zul je saldo moeten blijven laden. Dit kan echter niet meer bij NS maar wel bij andere automaten.
Ik heb precies hetzelfde probleem. Op 1 mei NS Flex aangeschaft, het saldo van €12,45 is door de NS van de kaart afgehaald. Op 6 mei met de trein gegaan, geen probleem. Op 23 mei eerst met de bus, geen probleem. De rit met de bus staat ook op het account van de NS (€2,14). Op OV-chipkaart kan ik de rit ook vinden, maar geen ritprijs. Vervolgens met de trein, in de avond terug met de trein. Allemaal zonder probleem. Aansluitend stap ik in de bus en krijg ik de melding dat ik niet kan inchecken omdat mijn saldo te laag is. Blijk ik opeens €1,36 negatief saldo op de kaart hebben.
Ik bel met de klantenservice van de NS, die vertellen mij dat ik mijn negatief saldo moet aanvullen tot €0,00 ‘en dan zal het wel weer werken’. Ze kunnen mij niet uitleggen waar dat negatief saldo vandaan komt. Ze kunnen mij ook niet uitleggen waarom ik opeens niet meer met de bus kan reizen. Kortom, een oplossing hebben ze ook niet.
Welkom @ThreeStones!
Bij inchecken voor bus/tram/metro wordt bij reizen op saldo €4 ingehouden, en na uitchecken krijg je het verschil met de ritprijs terug.
Een kaart op saldo mag 4 euro in de min komen, dus je kunt dan prima één busritje maken (en eindigt dan met een negatief saldo (die -€ 1,36) dus een volgende busrit lukt niet meer).
Maar als de reis (in- en uitcheck) zowel bekend is bij NS (Flex, met prijs) als bij OV-chipkaart (zonder prijs) dan betaal je die via je factuur.
Waarom er dan toch saldo ingehouden is terwijl je op rekening (Flex) reist is me een raadsel. Je hebt wel degelijk NS Flex mét BTM op rekening, want anders kan/mag de NS helemaal niets over reizen met andere vervoerders weten!
Ik zou proberen via www.uitcheckgemist.nl de 4 euro terug te claimen, vul dan dezelfde bushalte in waar je ingestapt bent. Je krijgt het dan terug op je IBAN, maar zult het saldo op je kaart alsnog moeten aanvullen tot 0 of hoger.
Saldo laden met NS Flex lukt niet bij een NS automaat op het station, maar kan bij een supermarkt of beter nog, bij een (NS) servicepunt om het precies tot 0 aan te laten vullen.
Waarom je niet meer met de bus kan reizen is omdat sommige vervoerders eerst het saldo checken voordat ze kijken of je misschien wel op rekening (Flex) reist…
Dat heb ik ook niet bedacht maar is een bekend probleem. In zoverre hebben ze gelijk “vul maar aan tot (boven) 0 en dan werkt het weer”
goedenavond,
Mijn abonnement bij de NS heb ik onlangs om laten zetten in een flexdal weekend vrij voordeel en er is mij gezegd dat ik niet meer automatisch mijn kaart hoef op te laden. Gisteren, 20 oktober heb ik een reis gemaakt van Arnhem naar Wageningen en heb ik met mijn bankpas betaald, dit werd een duur ritje.
Wat raadt u mij nu aan om te doen? automatisch opladen, reizen op rekening?
Als je een Flex abonnement hebt dan moet je met de OV-chipkaart waar dit Flex abonnement op staat inchecken en dan wordt de reis met de maandelijkse factuur gefactureerd. Je gebruikt dus niet je bankpas om te reizen.
Voor de zekerheid, je moet ook wanneer je overstapt van Reizen op saldo naar NS Flex dit nog wel bevestigen bij een automaat. Pas daarna staat NS Flex echt op de kaart en kan het gebruikt worden om mee te reizen.
Hoi Appelsap25,
Als je een abonnement hebt, moet je met je OV-chipkaart in- en uitchecken. De korting wordt automatisch berekend. Flex = reizen op rekening.
Hallo @Appelsap25 ,
Waarom schrijft u dat uw reis van Arnhem naar Wageningen zo duur was? Een treinreis van Arnhem Centraal naar Ede-Wageningen kost met een bankpas maar E 4,50.
Echter als u per ongeluk met uw bankpas bij ongelijke vervoerders heeft ingecheckt en uitgecheckt, dan wordt u gestraft met twee maal instaptarief van E 20,00.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.