beantwoord

Reizen op Rekening NS met Bus Tram Metro

  • 11 March 2024
  • 9 reacties
  • 206 Bekeken

Goedendag team NS,

 

Met het product "Reizen op Rekening Bus Tram Metro van NS" zou er gefactureerd moeten worden op kosten welke gemaakt worden zodra hiervan gebruik gemaakt wordt. 

 

Echter op de NS kaart is tevens een Tram Regio Abonnement geldig op moment van inchecken tijdens 2 reizen. Nu is te zien dat er reiskosten in rekening gebracht zullen worden.

 

Deze kosten zijn onterecht.

Namelijk 2 bedragen van 2 reizen waarbij met een Tram Regio abonnement zijn ingecheckt.

Een totaalbedrag van maar liefst € 5.54 zou hierdoor onterecht geïncasseerd gaan worden. Dit ben ik graag vóór en zou ik de Screenshots / bewijzen aanleveren. Is dit mogelijk? 

 

Kan iemand hier a.u.b. naar kijken?

icon

Beste antwoord door Thom 11 March 2024, 00:32

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Klopt het dat u zowel een NS abonnement heeft als ook een abonnement voor bus, tram of metro? Dit mag/kan alleen als u het zogenaamde BTM-deel uitgeschakeld heeft. Dat is dan op saldo voor de ritten buiten het abonnement. Het kan maar is voor veel. mensen verwarrend. Dan zou het BTM gedeelte door NS uitgeschakeld moeten zijn.

Persoonlijk raad ik u aan een NS standaard abonnement te nemen en daarmee of in te checken in de trein of in te checken zonder abonnement voor bus, tram en metro. Bij een Flexabonnement worden dan alle kosten achteraf in rekening gebracht. Uw abonnement voor bus, tram of  metro zet u dan op een tweede kaart.

Het is niet helemaal helder hoe u het heeft ingericht.

Er is wel een Flex Basis abonnement waar het bus, tram metro gedeelte achteraf afgerekend wordt, maar dan gaat het niet om ritten met een abonnement maar losse reizen. Een los bus tram metro zonder trein abonnement kent NS niet. Flex Basis is wel een abonnement maar het kost niets. Trein, bus en metro zijn bij flex Basis voor losse ritten tegen het normale tarief.

Hallo Thom,

Dank voor uw reactie.

 

Ik reageer op uw bericht hieronder gemarkeerd ;

 

U schrijft : Klopt het dat u zowel een NS abonnement heeft als ook een abonnement voor bus, tram of metro?

Het HTM abonnement correct. Van belang i.v.m. dagelijkse tram- en busreizen. 

 

U schrijft : Dit mag/kan alleen als u het zogenaamde BTM-deel uitgeschakeld heeft.

Geen idee wat dit inhoudt "dit mag alleen als.." want beide abonnementen zijn van belang. Geen sprake van misdrijf hier geloof ik.

 

U schrijft: Persoonlijk raad ik u aan een NS standaard abonnement te nemen

Wat bedoelt u? Want het Flex voordeel heb ik nodig t.b.v. 2 x per week reizen met trein voor 1 halte.

 

..en daarmee of in te checken in de trein

Inchecken in de trein doe ik met dezelfde OV chipkaart als dat ik met andere vervoersmiddelen reis, is dit een probleem?

 

of in te checken zonder abonnement voor bus, tram en metro.
Dit doe ik standaard, járenlang,. net mijn gele OV kaart.

 

U schrijft: Bij een Flexabonnement worden dan alle kosten achteraf in rekening gebracht.

Correct, dat is wat ik aangaf in mijn topic. Zodoende de mededeling.

 

U schrijft: Uw abonnement voor bus, tram of  metro zet u dan op een tweede kaart.

Aha. Dat wordt de NS op een ander abonnement want de kaart is een OV kaart gekoppeld aan OV Chip account e.d.

 

U schrijft: Het is niet helemaal helder hoe u het heeft ingericht.

Er is niets "ingericht". Het is geen softwaremodule... ik heb namelijk louter een abonnement extra op de kaart geactiveerd. Wat geheel in proces verlopen- en mogelijk mogelijk was. Dus separaat van het HTM abonnement. Hopelijk is het nu nóg meer helder als dat ik initieel al was in de beschrijving. 

 

T̶o̶t̶ ̶s̶l̶o̶t̶;̶ ̶Z̶o̶u̶ ̶u̶ ̶n̶o̶g̶ ̶a̶n̶t̶w̶o̶o̶r̶d̶ ̶k̶u̶n̶n̶e̶n̶/̶ ̶w̶i̶l̶l̶e̶n̶ ̶g̶e̶v̶e̶n̶ ̶o̶p̶ ̶d̶e̶ ̶v̶r̶a̶a̶g̶s̶t̶e̶l̶l̶i̶n̶g̶?̶̶N̶a̶m̶e̶l̶i̶j̶k̶;̶ ̶v̶a̶n̶ ̶á̶l̶l̶e̶ ̶r̶e̶i̶z̶e̶n̶ ̶d̶i̶e̶ ̶i̶k̶ ̶g̶e̶m̶a̶a̶k̶t̶ ̶h̶e̶b̶,̶ ̶k̶u̶n̶n̶e̶n̶ ̶e̶r̶ ̶2̶ ̶o̶n̶t̶e̶r̶e̶c̶h̶t̶ ̶i̶n̶ ̶r̶e̶k̶e̶n̶i̶n̶g̶ ̶g̶e̶b̶r̶a̶c̶h̶t̶ ̶g̶a̶a̶n̶ ̶w̶o̶r̶d̶e̶n̶.̶ ̶D̶e̶z̶e̶ ̶k̶o̶s̶t̶e̶n̶ ̶z̶i̶j̶n̶ ̶o̶n̶t̶e̶r̶e̶c̶h̶t̶ ̶w̶a̶n̶t̶;̶ ̶n̶e̶t̶ ̶a̶l̶s̶ ̶a̶l̶l̶e̶ ̶a̶n̶d̶e̶r̶e̶ ̶r̶e̶i̶z̶e̶n̶;̶ ̶g̶e̶m̶a̶a̶k̶t̶ ̶m̶e̶t̶ ̶H̶T̶M̶ ̶a̶b̶o̶n̶n̶e̶m̶e̶n̶t̶.̶ ̶̶D̶e̶ ̶k̶o̶s̶t̶e̶n̶ ̶t̶.̶w̶.̶v̶.̶ ̶t̶o̶t̶a̶a̶l̶ ̶€̶ ̶5̶.̶5̶4̶ ̶d̶i̶e̶n̶e̶n̶ ̶n̶i̶e̶t̶ ̶g̶e̶f̶a̶c̶t̶u̶r̶e̶e̶r̶d̶ ̶t̶e̶ ̶w̶o̶r̶d̶e̶n̶.̶ ̶G̶e̶b̶e̶u̶r̶t̶ ̶b̶i̶j̶ ̶a̶l̶l̶e̶ ̶a̶n̶d̶e̶r̶e̶ ̶r̶e̶i̶z̶e̶n̶ ̶n̶a̶m̶e̶l̶i̶j̶k̶ ̶o̶o̶k̶ ̶n̶i̶e̶t̶.̶̶H̶o̶e̶ ̶k̶a̶n̶ ̶h̶e̶t̶ ̶d̶a̶t̶ ̶d̶e̶z̶e̶ ̶k̶o̶s̶t̶e̶n̶ ̶i̶n̶e̶e̶n̶s̶ ̶w̶e̶e̶r̶g̶e̶g̶e̶v̶e̶n̶ ̶w̶o̶r̶d̶e̶n̶ ̶i̶n̶ ̶N̶S̶ ̶a̶c̶c̶o̶u̶n̶t̶?̶

 

D̶e̶ ̶k̶o̶s̶t̶e̶n̶ ̶t̶.̶w̶.̶v̶.̶ ̶t̶o̶t̶a̶a̶l̶ ̶€̶ ̶5̶.̶5̶4̶ ̶d̶i̶e̶n̶e̶n̶ ̶n̶i̶e̶t̶ ̶g̶e̶f̶a̶c̶t̶u̶r̶e̶e̶r̶d̶ ̶t̶e̶ ̶w̶o̶r̶d̶e̶n̶.̶ ̶G̶e̶b̶e̶u̶r̶t̶ ̶b̶i̶j̶ ̶a̶l̶l̶e̶ ̶a̶n̶d̶e̶r̶e̶ ̶r̶e̶i̶z̶e̶n̶ ̶n̶a̶m̶e̶l̶i̶j̶k̶ ̶o̶o̶k̶ ̶n̶i̶e̶t̶.̶̶H̶o̶e̶ ̶k̶a̶n̶ ̶h̶e̶t̶ ̶d̶a̶t̶ ̶d̶e̶z̶e̶ ̶k̶o̶s̶t̶e̶n̶ ̶i̶n̶e̶e̶n̶s̶ ̶w̶e̶e̶r̶g̶e̶g̶e̶v̶e̶n̶ ̶w̶o̶r̶d̶e̶n̶ ̶i̶n̶ ̶N̶S̶ ̶a̶c̶c̶o̶u̶n̶t̶?̶

 

K̶i̶j̶k̶t̶ ̶u̶ ̶g̶e̶r̶u̶s̶t̶ ̶e̶e̶r̶s̶t̶ ̶e̶e̶n̶s̶ ̶a̶l̶l̶e̶s̶ ̶r̶u̶s̶t̶i̶g̶ ̶n̶a̶ ̶i̶n̶ ̶m̶i̶j̶n̶ ̶a̶c̶c̶o̶u̶n̶t̶ ̶t̶e̶v̶e̶n̶s̶ ̶d̶e̶ ̶s̶c̶r̶e̶e̶n̶s̶h̶o̶t̶s̶ ̶w̶e̶l̶k̶e̶ ̶u̶ ̶k̶u̶n̶t̶ ̶o̶n̶t̶v̶a̶n̶g̶e̶n̶ ̶e̶n̶ ̶d̶a̶n̶ ̶z̶i̶e̶ ̶i̶k̶ ̶e̶e̶n̶ ̶r̶e̶a̶c̶t̶i̶e̶ ̶h̶i̶e̶r̶o̶p̶ ̶g̶r̶a̶a̶g̶ ̶n̶o̶g̶ ̶t̶e̶g̶e̶m̶o̶e̶t̶.̶

 

Ik verkeek me op uw profiel / u bent helemaal geen medewerker maar een super-user. Het uitzoek verzoek dat ik deel, gaat u verder helemaal niet lukken. U begrijpt het vast;

 

Liever ga ik de reactie van een medewerker van NS afwachten.

Reputatie 7
Badge

Reactie van een medewerker zult u hier in principe niet krijgen. Deze community is juist bedoeld voor reizigers om elkaar te helpen, hoewel een enkele keer een van de moderators van NS wel eens helpt. De klantenservice bereikt u echter (uitsluitend) via de chatfunctie op ns.nl (u kunt de chatbot vertellen dat u een medewerker wilt spreken), door NS een privébericht te sturen op Facebook of X, telefonisch of per post.

Om u toch, als gewoon een andere reiziger, nog wat verder te proberen te helpen:

Nee, u begaat geen misdrijf en dat heeft ook niemand willen beweren. De combinatie van het gedeelte van een NS Flex abonnement voor reizen met bus, tram en metro (BTM, "Reizen op rekening Bus Tram Metro van NS") en een abonnement van een andere aanbieder voor reizen met bus, tram en/of metro op eenzelfde ov-chipkaart werkt (technisch) niet. U kunt dit bij een servicebalie van NS van uw kaart laten verwijderen zonder dat uw treinabonnement ("Reizen op rekening Trein van NS") daardoor wordt aangetast. U kunt in bus, tram en metro dan weer gewoon op saldo reizen en het systeem zal daarbij ook weer correct rekening houden met abonnementen hiervoor.

Het alternatief wat voor veel mensen zoals was aangegeven verwarrend is, is om een tweede persoonlijke ov-chipkaart aan te vragen en een van beide abonnementen daarop te zetten. Het verwarrende daaraan is dat u dan zelf op miet letten dat u met de kaart met treinabonnement incheckt voor reizen met de trein en met de andere kaart voor reizen met bus, tram of metro.

NS kan geen korting op basis van producten vsn andere aanbieders meenemen in de prijsberekening als het deze reizen aan u factureert. 

Hoi Thom- en aanhang Superusers :-)

 

Dank voor de verheldering.

 

Daarentegen lijkt mijn reactie op uw uitgebreide reactie niet helemaal te zijn aangekomen.

Is verder ok. hoor.

 

Mijn terugkoppeling inderdaad o.b.v. reageren vanuit NS medewerkers. Ervanuit gaande dat het NS Webcareteam iedere dag van 10 tot 22 uur aanwezig zou zijn om te reageren. Zou wel mooi zijn i.p.v. gissende medereizigers. Kan ik net zo goed de buurman vragen stellen of naar het NS loket hier op DH Centraal.

 

Goed te weten dat het webcareteam niet reageert op abonnement topics/ vragen. U bent niet van het webcare team; dat nu ook weer bijgeleerd. 

 

Enfin, om te voorkomen dat dit een soort "tweede Nu.nl" wordt- of beter gezegd; aangezien dit een "beste jongetje van de klas" omgeving lijkt (ik bedoel maar; met het geven van 24024 reacties mag u zelf wel een functie gaan vervullen bij NS #Humor, heb ik verder contact met NS opgepakt. 

 

Bedankt Thom, Henk en iMark- succes nog hier op het platform.

 

Wees vrij om dit topic als super user (of uw trouwe teamgenootjes, mogen dit ook doen) te sluiten.

 

Have fun!

 

 

Badge +3

Tja, NS Flex BTM botst met stad/streek kortingsabonnementen, en dat is niets nieuws 😴

Goedendag😘😎,

 

Zoals ik al dacht is het een gehele roman hier aan het worden (7 pagina's aan reacties, incl. die van mijzelf).

Hoe dan ook; helpen is leuk en wordt erg gewaardeerd maar het kan ook een sport worden om het onderste uit de kan te willen halen en hiermee proberen uit te blinken.

Voornamelijk door de dingen complexer te maken dan het is en hier dan over sparren.

Soort van politiek spel wordt het dan ;-).

Waarbij allerlei feiten worden genoemd welke gebaseerd zijn op eigen ervaringen- en voor (meer) verwarring zorgen.

Toch een Nu.nl idee.

 

Enfin, het is dus héél simpel.

Conclusie; het is opgelost.

 

NS heeft het gewoon opgelost; abonnementen mogen wel gecombineerd worden (in tegenstelling tot een super-user reactie hier)- en dat (koppelen van abonnementen/ dus combineren) kan geregeld worden middels direct (telefonisch) contact met de NS. Iedereen die reist met OV kan dit zelfs ook zélf instelling/ activeren in je Mijn NS app.

Wordt u gefactureerd doordat de combireizen mogelijkheid nog niet verwerkt is..; krijgt u gewoon restitutie, danwel na facturatie ;-).

 

We kunnen (bijna) allemaal - tenminste ik wel- weer verder naar de orde van de dag ;-).

 

Nogmaals allen dank voor de betrokkenheid en alle effort!

Badge +3

Als het Tram Regio een vrij reizen abonnement is dan klopt het op zich. Dat zou moeten werken met een NS Flex abonnement en BTM actief, maar geen enkele garantie dat het echt werkt! In dat geval zou het BTM deel van Flex verwijderd moeten worden.

Maar fijn dat men je toch wil compenseren, ik hoor dit voor het eerst. 🤔

Reputatie 5

Tja, NS Flex BTM botst met stad/streek kortingsabonnementen, en dat is niets nieuws 😴

Gaan ze daar nog iets aan doen? Ik ben namelijk aan het overwegen om een bus abbonement te nemen. Zou wel handig zijn als ze hier iets aan zouden doen.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, NS Flex BTM botst met stad/streek kortingsabonnementen, en dat is niets nieuws 😴

Gaan ze daar nog iets aan doen? Ik ben namelijk aan het overwegen om een bus abbonement te nemen. Zou wel handig zijn als ze hier iets aan zouden doen.

Je kunt het BTM gedeelte van Flex laten uitzetten. Dan reis je in de bus weer op saldo en werkt je bus abonnement gewoon.

 

Reageer