beantwoord

RET-maandkorting + NS Flex / NS korting

  • 17 August 2023
  • 11 reacties
  • 572 Bekeken

Ik heb twee abonnementen tegelijk: een RET-maandkorting en NS Flex Basis.
Ritten op RET worden van het saldo afgetrokken en de rest van het vervoer wordt door NS gefactureerd.
 

Vraag: Kan ik NS Flex Weekend vrij of Dal Voordeel aansluiten in plaats van NS Flex Basic en deze tegelijkertijd met de RET-maandkorting ontvangen?


Als het onmogelijk is om 2 abonnementen tegelijk te hebben met een saldo en een factuur aan het einde van de maand. Vraag: is het mogelijk om Dal Voordeel Op Saldo aan te sluiten voor € 67,20 per jaar? Werkt dit abonnement met RET?

En zijn er andere manieren om een RET-maandkorting en NS-treinen tegelijkertijd te hebben?

 

icon

Beste antwoord door Isitimela 17 August 2023, 08:06

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 5

DalVoordeel op saldo werkt probleemloos met RET-maandkorting op dezelfde kaart.

NS Flex DalVoordeel/WeekendVrij zou ook gewoon moeten werken in combinatie met RET-maandkorting, deze producten kennen namelijk geen overlap.

Als het niet goed werkt, dan zou je nog het BTM (Bus, Tram en Metro) gedeelte van je NS Flex uit kunnen laten schakelen. Dan zijn al je ritten met bus, tram en metro in Nederland voortaan weer op saldo. Maar goed, als Flex Basis werkt i.c.m. RET-maandkorting dan is er geen enkele reden om te denken dat het mis zou gaan bij Flex WeekendVrij of DalVoordeel.

Je kunt bij inchecken zien of het goed gaat. Als je WeekendVrij of DalVoordeel activeert, dan zou je net als nu bij inchecken bij RET je RET-maandkorting op het display moeten zien verschijnen en bij de rest van het vervoer 'reizen op rekening'. Die melding verandert niet bij Flex, ook niet als je van Basis naar WeekendVrij of DalVoordeel wisselt.

Reputatie 6
Badge +1

DalVoordeel op saldo werkt probleemloos met RET-maandkorting op dezelfde kaart.

NS Flex DalVoordeel/WeekendVrij zou ook gewoon moeten werken in combinatie met RET-maandkorting, deze producten kennen namelijk geen overlap.

Als het niet goed werkt, dan zou je nog het BTM (Bus, Tram en Metro) gedeelte van je NS Flex uit kunnen laten schakelen. Dan zijn al je ritten met bus, tram en metro in Nederland voortaan weer op saldo. Maar goed, als Flex Basis werkt i.c.m. RET-maandkorting dan is er geen enkele reden om te denken dat het mis zou gaan bij Flex WeekendVrij of DalVoordeel.

Je kunt bij inchecken zien of het goed gaat. Als je WeekendVrij of DalVoordeel activeert, dan zou je net als nu bij inchecken bij RET je RET-maandkorting op het display moeten zien verschijnen en bij de rest van het vervoer 'reizen op rekening'. Die melding verandert niet bij Flex, ook niet als je van Basis naar WeekendVrij of DalVoordeel wisselt.

Ik kan uit ervaring vertellen dat je het BTM-gedeelte van NS Flex uit moet laten schakelen om het RET-abonnement te laten werken. Als je dat niet doet, worden de RET-reizen tegen vol tarief geïncasseerd door NS. 

Reputatie 5

Ik heb twee abonnementen tegelijk: een RET-maandkorting en NS Flex Basis.
Ritten op RET worden van het saldo afgetrokken en de rest van het vervoer wordt door NS gefactureerd.

Ik weet dan niet wat er bij jou anders was, maar in mijn geval werkte het en ook in het geval van @Lizaveta werkt de RET-maandkorting dus ook gewoon met Flex Basis.

Reputatie 6
Badge +1

Ik heb twee abonnementen tegelijk: een RET-maandkorting en NS Flex Basis.
Ritten op RET worden van het saldo afgetrokken en de rest van het vervoer wordt door NS gefactureerd.

Ik weet dan niet wat er bij jou anders was, maar in mijn geval werkte het en ook in het geval van @Lizaveta werkt de RET-maandkorting dus ook gewoon met Flex Basis.

Ik moet zeggen dat ik het “Altijd Korting” abonnement heb dat bij alle BTM-vervoerders geldig is, maar daarmee wel met RET reis. Misschien dat daar het verschil in zit. 

Reputatie 7
Badge +3

Op saldo abonnementen willen niet altijd goed samen met flex abonnementen werken.

Dal voordeel op saldo zou samen kunnen met het Ret abonnement. Wil je een flex abonnement dan kun je het beste BTM uit laten zetten door de NS klantenservice of flex aanvragen op een nieuwe kaart.

Badge +3

in het geval van @Lizaveta werkt de RET-maandkorting dus ook gewoon met Flex Basis.

Lizaveta geeft aan dat ritten bij de RET van het saldo worden afgetrokken, dus Reizen op Rekening BTM is al uitgeschakeld.

@danhub @Isitimela @MoDe @Tochjo 

Bedankt voor de antwoorden! 

Als ik nu een weekend vrij bestel met activering over een week. Wanneer kan ik BTM uitschakelen? Kan ik rechtstreeks naar de klantenservice schrijven? Ik begrijp echt niet hoe het werkt en hoe lang de shutdown duurt.


@Tochjo Ik heb BTM niet geannuleerd, maar alle reizen naar Amsterdam werden niet van het saldo afgetrokken (de kosten van de reis op het scherm (chechout) waren 0€) en werden op de factuur vermeld.

Badge +3

Dus reizen met bus, tram en metro bij andere vervoerders worden wel door NS gefactureerd? Dat is interessant, fijn dat het zo goed werkt.

Als het nu bij NS Flex Basis goed werkt, dan hoeft u niets te veranderen als u een NS Flex-abonnement zoals Weekend Vrij neemt. Dat verandert namelijk niets aan de producten op de kaart, alleen aan de ritprijzen voor de treinreizen die achteraf door NS gefactureerd worden.

Badge +3

Vaak geven BTM kortingsabonnementen problemen i.c.m. met NS Flex (vrij reizen abonnementen werken wel), maar blijkbaar geeft RET voorrang aan hun eigen (saldo) product. Wel zo handig, maar geen garantie dat het altijd goed gaat.

Wat ik niet goed snap is waar je op een scherm ziet dat reizen ‘naar Amsterdam’ 0€ op een scherm tonen, want als die gefactureerd worden zou er ‘Reizen op Rekening NS’ moeten verschijnen, zonder prijs want die wordt later bepaald.

Badge +3

Ik denk dat het gaat om reizen met BTM naar Amsterdam. Ik zie wel vaker een ritprijs van 0,00 euro bij niet-NS-kaartlezers.

Badge +3

Ik denk dat het gaat om reizen met BTM naar Amsterdam. Ik zie wel vaker een ritprijs van 0,00 euro bij niet-NS-kaartlezers.

Oke, cosmetisch foutje dus.  Net zoals Arriva kaartlezers die bij Flex altijd 2e klas tonen.

Reageer