Skip to main content

Saldo abonnement opgezegd. De bevestigingsbrief zegt dat dit saldo verrekend wordt bij volgende factuur. Inmiddels factuur van flexweekendvrij ontvangen. Toch is het saldo niet verrekend. Hoe kan dit?

Waarschijnlijk wordt het dan verrekend op de volgende factuur, maar als u het zeker wilt weten zult u toch echt met de klantenservice moeten bellen of chatten. Dit is een reiziger helpt reizigerforum en wij kunnen niet bij uw gegevens.

Het saldo wordt verrekend met de factuur die u na de eerste abonnementsmaand ontvangt.

Kijk voor de zekerheid op de Saldochecker https://www.ov-chipkaart.nl want heel soms gaat het mis en blijft het saldo op de kaart staan. Staat er € 0,00 dan is het in orde en krijg je het na een maand terug.

Ik heb met de klantenservice gebeld. Het duurde minstens een half uur. Ik werd een paar keer doorverbonden. Direct na het beëindigen van het saldo-abonnement had ik op 26 september al een factuur ontvangen. Maar daarop was het niet verrekend. Nu had ik met dezelfde kaart, inmiddels flex basis geworden, een flex weekend vrij afgesloten op 11 oktober.  Weer niet verrekend. De reden om dit hier op het forum te zetten is dan ook om anderen te waarschuwen. Het kan toch niet zo zijn dat het saldo door de NS wordt ingepikt? Omdat de facturen hopeloos ingewikkeld en onbegrijpelijk zijn , zal het misschien niet opvallen? Dit is geen incident, want bij mijn man is precies hetzelfde gebeurd. En waarom moet een telefoongesprek hierover zolang duren? Dit zouden ze direct moeten kunnen zien en dan direct hun excuses aanbieden EN een verklaring. Conclusie: ik vertrouw dit niet. Het resultaat van het lange gesprek was dat het erkend werd en dat het bij de volgende factuur, die wij 25 oktober zouden krijgen, verrekend zou worden. Helaas stuurt de NS geen bevestiging van het gesprek en de afspraak naar mijn e-mailadres. Heel vreemd.

Als dit juist is, is dit in overeenstemming met het antwoord van Tochjo. Waarom kan dit dan niet direct gezegd worden door de klantenservice?  En waarom wordt dit niet direct bij de beëindiging van het saldo abonnement in de e-mail uitgelegd? Ik ben er nu al uren mee bezig geweest.

Kijk voor de zekerheid op de Saldochecker https://www.ov-chipkaart.nl want heel soms gaat het mis en blijft het saldo op de kaart staan. Staat er € 0,00 dan is het in orde en krijg je het na een maand terug.

Dit heb ik gedaan. Maar ik kreeg een kleine driehoek waarschuwing op het scherm, zonder een bedrag, ook niet €0. Is dit het normale antwoord als er geen saldo op staat?

PS daarna nog een keer gedaan. Saldo was €0, en ook op de kaart van partner was het saldo €0. 

En waarom wordt dit niet direct bij de beeeindiging van het saldo abonnement gezegd? 

Het  is voor mij al weer een aantal jaar geleden dat ik overstapte van een saldo abonnement naar een Flex abonnement, dus het kan zijn dat de tekst intussen veranderd is, maar bij mij stond in de mail over het het ophalen van de Flex bestelling dit:

Stond er nog een positief saldo op uw OV-chipkaart? Dan verrekenen we dit automatisch op uw eerstvolgende NS Flex factuur. 

Dus je bestelt Flex, betaalt dit en ontvangt je eerst factuur, je haalt de bestelling op en met dit ophalen wordt het saldo van de kaart gehaald. En op de eerste factuur volgend hierop wordt het verrekend. Als het Flex abonnement op 25 september is besteld, dan wordt inderdaad met de factuur van 25 oktober het saldo verrekend. 

En waarom wordt dit niet direct bij de beeeindiging van het saldo abonnement gezegd? 

Het  is voor mij al weer een aantal jaar geleden dat ik overstapte van een saldo abonnement naar een Flex abonnement, dus het kan zijn dat de tekst intussen veranderd is, maar bij mij stond in de mail over het het ophalen van de Flex bestelling dit:

Stond er nog een positief saldo op uw OV-chipkaart? Dan verrekenen we dit automatisch op uw eerstvolgende NS Flex factuur. 

Dus je bestelt Flex, betaalt dit en ontvangt je eerst factuur, je haalt de bestelling op en met dit ophalen wordt het saldo van de kaart gehaald. En op de eerste factuur volgend hierop wordt het verrekend. Als het Flex abonnement op 25 september is besteld, dan wordt inderdaad met de factuur van 25 oktober het saldo verrekend. 

De door jou veronderstelde zinnen stonden inderdaad op de e-mails van de NS. Maar op 26 september ontving ik al de factuur waarbij mijn saldo daluren korting abonnement over een aantal maanden werd teruggestort. Op 11 oktober nam ik flex weekend vrij. Daarvan kreeg ik ook een factuur, ik dacht eigenlijk dat die de eerstvolgende factuur was. Als al bekend was dat de eerstvolgende factuur waarop het teruggestort zou worden , de factuur van 25 oktober zou zijn, dan hadden ze dat moeten vermelden , namelijk “Dan verrekenen we dit automatisch op uw eerstvolgende NS Flex factuur van 25 oktober 2024”.

Misschien is dit wel het gevolg van het feit dat het tegenwoordig mogelijk is om Flex Basis binnen een maand te wijzigen. Vroeger was dit niet het geval, en was het dus niet mogelijk dat je overstapte naar Flex op 26 september, en op 11 oktober al een volgende factuur kreeg.

De eerste factuur van van een Flex bestelling wordt opgemaakt bij het bestellen, op dat moment is de bestelling nog niet opgehaald bij een automaat en het saldo dus ook nog niet van de kaart gehaald, waardoor het niet direct op de eerste factuur (voor jou 26 september) kan worden verrekend. Daarom gebeurt dat op de eerstvolgende factuur. Dat is voor NS de volgende maandfactuur op de vaste maandelijkse factuurdatum, het te verreken saldo wordt na ophalen van de Flex bestelling bij een automaat dus klaar gezet voor de factuur van 25 oktober. Iemand die een betaald Flex abonnement bestelt, kan dat pas na 1 maand wijzigen of opzeggen, dus eerder dan een maand na bestellen is er in zo'n geval ook geen eerdere factuur. Jij hebt zo te lezen al eerder dan na 1 maand gewijzigd (had je soms in september Flex Basis besteld?) en dan krijg je een tussentijdse factuur. NS kan niet al in september weten dat jij 11 oktober al weer wijzgt van abonnement. Het te verrekenen saldo was eerder al klaar gezet voor de factuur van 25 oktober en dat blijft zo. 

Bij het ophalen van Flex wordt het saldo verwijderd, en dat zie je in je Reishistorie terug als € Klanten service met een negatief bedrag. Op je volgende maandfactuur (dus die van 25 oktober) zal dat verrekend worden. De factuur van 11 oktober wegens wissel naar Weekend Vrij is een tussentijdse en daar zullen waarschijnlijk ook geen reizen op staan.

De eerste factuur van van een Flex bestelling wordt opgemaakt bij het bestellen, op dat moment is de bestelling nog niet opgehaald bij een automaat en het saldo dus ook nog niet van de kaart gehaald, waardoor het niet direct op de eerste factuur (voor jou 26 september) kan worden verrekend. Daarom gebeurt dat op de eerstvolgende factuur. Dat is voor NS de volgende maandfactuur op de vaste maandelijkse factuurdatum, het te verreken saldo wordt na ophalen van de Flex bestelling bij een automaat dus klaar gezet voor de factuur van 25 oktober. Iemand die een betaald Flex abonnement bestelt, kan dat pas na 1 maand wijzigen of opzeggen, dus eerder dan een maand na bestellen is er in zo'n geval ook geen eerdere factuur. Jij hebt zo te lezen al eerder dan na 1 maand gewijzigd (had je soms in september Flex Basis besteld?) en dan krijg je een tussentijdse factuur. NS kan niet al in september weten dat jij 11 oktober al weer wijzgt van abonnement. Het te verrekenen saldo was eerder al klaar gezet voor de factuur van 25 oktober en dat blijft zo. 

Jij hebt zo te lezen al eerder dan na 1 maand gewijzigd (had je soms in september Flex Basis besteld?)  

antwoord: Op 25 september heb ik mijn saldo-abonnement opgezegd en dat is toen een flex-basis geworden. Dat lijkt me een nieuw begin, dus daar zit geen historie aan vast.

Bij het ophalen van Flex wordt het saldo verwijderd, en dat zie je in je Reishistorie terug als € Klanten service met een negatief bedrag. Op je volgende maandfactuur (dus die van 25 oktober) zal dat verrekend worden. De factuur van 11 oktober wegens wissel naar Weekend Vrij is een tussentijdse en daar zullen waarschijnlijk ook geen reizen op staan.

Dat kan ik niet vinden. Het is vandaag 25 oktober en heb nog geen factuur ontvangen. Ik wacht nog tot 26 oktober.

antwoord: Op 25 september heb ik mijn saldo-abonnement opgezegd en dat is toen een flex-basis geworden. Dat lijkt me een nieuw begin, dus daar zit geen historie aan vast.

Dat is inderdaad een nieuw begin. En vanaf die datum is voor NS de eerstvolgende factuur een maand later, dus 25 oktober. Facturen worden kort na middernacht in je betaaloverzicht gezet, dat wordt in dit geval dus 26 oktober. Vaak heb je de mail al tussen 2 en 3 uur 's nachts, soms wat later, ik zou er niet voor op blijven. 

Reageer