beantwoord

Saldo op kaart met abonnement

  • 10 November 2021
  • 13 reacties
  • 942 Bekeken

Ik heb enkele dagen geleden een NS FLEX basis abonnement afgesloten en op mijn kaart geladen. Hierbij is het saldo van de kaart afgehaald en ik reis nu op rekening.

Echter ben ik 2 dagen voor dat dit abonnement inging vergeten uit te checken. Dit saldo heb ik teruggevraagd en dit moest ik dus weer op mijn kaart zetten.

Nu heb ik een kaart met €17,- saldo en daarop een abonnement. Nu zag ik hij het inchecken in de bus (RRReis) dat ik hier nu op saldo reis. Is dat omdat er weer geld op de kaart staat? 

icon

Beste antwoord door Laura NS 10 November 2021, 21:14

Bekijk origineel

13 reacties

Welkom op onze NS Community, Ties125. Het komt soms voor dat bij een nieuwe bestelling voor NS Flex het bus-, tram- en metrogedeelte later klaar komt te staan en bruikbaar is. Het kan ook zo zijn dat dit eraf is gegaan doordat het saldo erbij op is gekomen, omdat hier tegenwoordig een extra check op wordt uitgevoerd. Hoe dan ook is het een goed idee om contact op te nemen met onze klantenservice om dit uit te laten zoeken en eventueel weer aan te zetten. Als je het saldo op je kaart terug wil, dan kan dat altijd bij een servicebalie.

Reputatie 7
Badge +1

Je kan zelf altijd checken wat er nou precies geregistreerd is door mijnNS te bekijken.

FLEX kan na vele, vele klachten zowel met als zonder de poot voor BTM worden geboden.

FLEX basis is in feite geen ABO-het is enkel de reiskosten achteraf betalen. Of je bedoelt iets anders?

Ik heb sinds 6 November een NS Flex. Er stond nog saldo op mijn kaart wat verrekent zou worden met de eerste factuur. Op 28 November kwam de eerste factuur en die is niet verrekend met het saldo. Drie keer met de klantenservice gebeld die me van het huisje naar de muur stuurden. Helaas staat er nog steeds 68 Euro op mijn OV chipkaart. Ik heb er weinig vertrouwen in dat ik dit ooit nog terug krijg….  

Reputatie 7
Badge +4

U krijgt uw geld altijd terug. U kunt ook naar een loket gaan voor maximaal 30 euro per keer. Klantenservice kan ook van te voren toestemming geven voor een hoger bedrag.

Kijk wel even of het saldo echt niet meer op de kaart staat.

Hoi WLo. Welkom bij de Community.

Op het moment dat je NS Flex aanvraagt of overstapt vanuit een klassiek abonnement (bijvoorbeeld Dal Voordeel of een Voordeelurenabonnement) dien je binnen 4 weken langs de automaat te gaan om NS Flex te activeren. Daarmee verwijder je ook het saldo van je OV-chipkaart. Doe je dit niet volledig of niet binnen 4 weken dan zal het resterende saldo niet via de eerstvolgende NS Flex factuur worden terugbetaald maar op je kaart blijven staan. Als je je saldo niet terug hebt gekregen via de factuur van NS Flex kan je langs een balie op het station om daar het saldo teruggestort te krijgen.

Hi Denice, dank je voor de reactie en de uitleg, je ben de eerste persoon van NS die dit heeft uitgelegd. Misschien is het goed als de klantenservice van NS dit ook weet? Ik heb bijna een uur met hen aan de telefoon gezeten en dit is me niet verteld. Ik vind het eerlijk gezegd wel enorm bureacratisch van de NS. Ik heb 68 Euro saldo op mijn kaart staan en net 58 Euro betaald voor op rekening rijden. Een restitutie zou heel logisch zijn. Ik woon in het buitenland en weet niet wanneer ik terug kan naar Nederland vanwege de Covid situatie.Moet ik naar een specifieke balie toe bij de NS op het station? Als dit niet bekent is bij de klantenservice, zie ik mezelf al weer lange tijd bezig zijn om de situatie uit te leggen. 

Je kan terecht bij een tickets & service balie op het station. Als je wilt mag je mij wel even een privébericht sturen met je gegevens (naam, adres, geboortedatum). Dan kan ik een registratie in ons systeem maken dat ik hierover contact met je heb gehad. Dan weten mijn collega's aan het loket dat hierover gesproken is en dat ze het bedrag dat op jouw kaart staat zonder problemen restitueren.

Badge +3

De bestelling van NS Flex (op rekening reizen) zal als het goed is een jaar lang klaar blijven staan om op te halen bij een automaat.

Uiteraard betaal je daar tijdens je (wegens corona) tijd in het buitenland wel gewoon voor, dus als je toch met de Klantenservice aan de slag moet, vraag om herroepingsrecht voor de bestelling daarvan.

Denk dat een privébericht aan Denice een hele goede ingang is daarvoor. Succes!

Ik voeg graag nog even het volgende toe aan het bericht van Robert.

Op het moment dat je NS Flex aanvraagt of overstapt naar NS Flex worden er, afhankelijk van de situatie, 2 of 3 items klaargezet bij de automaat.

  1. Het product NS Flex. De activatie daarvan blijft een jaar staan om opgehaald te worden en vervalt daarna.
  1. De restitutie van het saldo. Deze optie blijft een maand klaarstaan op de kaart en vervalt daarna. Heb je dit niet opgehaald binnen een maand dan blijft het saldo op de kaart staan.
  1. Bij een overstap naar NS Flex vanuit een klassiek abonnement: De beëindiging van het oude, klassieke abonnement. Deze optie blijft 28 dagen klaarstaan.
Badge +3

Dank @Denice NS voor de uitleg/bevestiging. Je moet het maar weten allemaal… 

Hoe dan ook, als je langer dan een maand na bestelling/ingangsdatum je Flex abonnement ophaalt blijft je saldo op je kaart staan (dat kunnen we dan niet meer automatisch doen?).

Lastig als dat meer dan 30 euro is, maar als je bij een balie zegt dat het door NS Flex komt is het geen probleem (ook zonder aantekening dat je meer dan 30 euro terug mag krijgen).

Over het algemeen is het bij een balie inderdaad geen probleem om je saldo terug te krijgen als je aangeeft dat je NS Flex op je kaart hebt want, hoe krijg je anders je geld terug :sweat_smile: . De kaart volledig beëindigen is immers ook niet de bedoeling natuurlijk!

Badge +3

De beperking van max. 30 euro terug (per keer?) zal wel komen omdat men niet te veel contant geld wil hebben bij een balie, net zoals maaltijdbezorgers die maar beperkt wisselgeld hebben (voor zover je die nog contant kunt betalen).

Tegenwoordig zou het toch mogelijk zijn om welk bedrag dan ook ‘retour te pinnen’?

Dat kan ook, retourpinnen. Waarom de limiet is gesteld op € 30,00 durf ik zo 1, 2, 3 niet te zeggen.

Dit kon ik nog wel vinden: “Na restitutie is het saldo altijd nul. Alleen het gehele saldo kan worden gerestitueerd.” 

Reageer