Skip to main content

Geachte heer of mevrouw,

Ik was zaterdag en zondag met een vriend aan het reizen en ik hoopte dat ik mijn samenreis-korting met hem kon delen.

Het was helaas niet mogelijk omdat het niet meer via NS automaten te verkrijgen was. Hij kon niet op dat moment NS App downloaden en we hebben voor zijn reis vanaf en naar Schiphol 8 euro moeten betalen.

Deze manier van samenreiskorting is echter geen vriendelijke manier om met iemand samen te kunnen reizen. We konden niet via de NS balie een korting kaartje regelen, we konden niet via de NS automaat een korting te regelen. Het is echt een omslachtige wijze voor mensen die uit buitenland aan het reizen zijn om jullie app te moeten downloaden om met mij te kunnen samen reizen. 

Ik hoop van harte dat deze omslachtige manier in de toekomst gaat veranderen.

Mvg, 

Nikita Shahbazi

U neemt een Flexabonnement en dat kunt u aan uw medereiziger samenkorting verstrekken, bij voorkeur op een eigen ov-chipkaart, maar het kan ook, zij het met beperkingen met een e-ticket.

Het is inderdaad ingewikkelder gemaakt waardoor het minder makkelijk is, maar er veel moeilijker gefraudeerd kan worden - en dat kwam op grote schaal voor. Dit met veel onrust en agressie tegen de conducteurs en de passagiers die daar ongevraagd getuige van moesten zijn.

Samenreiskorting kan nog steeds. maar u. moet zich er even verdiepen.

Het zal niet veranderen, u zult zich moeten aanpassen. Minder fraude en meer rust in de trein is winst voor de samenleving en het kaartje met samenreiskorting is even duur: u moet meer moeite doen, maar u wordt niet benadeeld.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Dit was een snellere weg geweest als die u nu bewandeld heeft. U heeft gewoon niet de juiste procedure gevolgd nu die is veranderd. En het is voor iedereen beter, behalve voor degenen die nu niet meer kunnen frauderen. Ik geef toe dat dat er flink wat van zijn. Bovendien reist u zelf ook met minder overlast, oplichting  en domme agressie om zich heen. 

Als je medereiziger een (anonieme of persoonlijke) ov-chipkaart heeft kan Samenreiskorting vanaf 22 april inderdaad niet meer geladen worden bij een automaat, maar nog wel als je samen naar een Servicebalie gaat. Losse kaartjes met korting zijn al veel langer niet meer bij een automaat te koop.

Heeft je medereiziger NS Flex (Basis, Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder doordeweekse dalkorting) dan moet het via Mijn NS (website of app), met een code die jij kunt genereren en met diegene delen.

Met die code kan je medereiziger ook een e-ticket met korting kopen, maar dat kan je zelf ook. Die zet je dan op de naam van je medereiziger en kan gewoon in jouw eigen NS app geladen worden. Bij poortjes laat je dan eerst je medereiziger door met je telefoon en daarna jezelf met je ov-chipkaart.

Voor de volgende keer:

Het is ook mogelijk om een e-ticket voor een samenreiziger op uw eigen telefoon in uw eigen NS App te laden.

De hele procedure van aanmaken kortingcode door abonnementhouder,  overdracht code, en vervolgens gebruik code door samenreiziger is wel ingewikkeld, dus eerst uittesten.

Het komt er op neer dat u zelf zowel als abo-houder moet handelen alsook als samenreiziger.

Het te bestellen e-ticket heet "Samenreisticket Daluren".

Ik ben het eens met Nikitsh. Ik ervaar hetzelfde. Veel te complex en veel teveel werk om deze korting te krijgen. En dan gaat het heel vaak niet in een keer goed. Slechte service van NS

Het nieuwe systeem is in het voordeel van de conducteurs, de betalende reiziger, van NS die de prijs ook krijgt zoals het behoort, en is goed voor de rust in de trein. Het nieuwe systeem kost evenveel als het oude wanneer met correct handelde. Het zijn wat meer handelingen, maar de zegen is dat misbruik niet meer kan. Het oude systeem was alleen maar in het financelelvoordeel van mensen die er misbruik van maakten en dus in wezen de boel hebben opgelicht.

Een zegen dat dat niet meer kan. Beter voor de eerlijke reiziger en grote winst voor de rust in de trein en zeker voor de conducteurs. Faraude en zwartrijden gaat maar al te vaak gepaard met agressie en met alle onrust die dat geeft.

De enige fout die gemaakt is, is dat het besef te laat kwam hoeveel er fout mee ging.

Zo ingewikkeld is het niet om op een eerlijke wijze samenreiskorting te krijgen.  U hoeft alleen maar aan te tonen dat u echt samen reist, dat is alles. Inderdaad is het niet meer mogelijk alleen te reizen op samenreiskorting. Een willekeurig iemand aanwijzen waarmee samengereisd zou worden ook niet. Dat levert een groter gevoel van veiligheid op.

Ik mag toch hopen dat u deze kleine extra moeite wel wilt doen voor de conducteurs, de medereizigers en het welzijn in de trein. Dit door de rust die het geeft om verlost te zijn van de vele overlast die het in de praktijk gaf.

De hele ‘oplichting’ bestond eigenlijk alleen maar uit mensen die Samenreiskorting laadden (bij een automaat of bij Flex in Mijn NS) zonder gepland met iemand mee te reizen… Daarvoor dus nu een code nodig (en meer niet, zo simpel is het).

Of het ‘meereis-bedelen ’ik heb een goedkoop meereisretourtje en nu nog even iemand met een abonnement (elke willekeurige student) zoeken’ op het perron of in de trein, makkie!

Dat telt natuurlijk niet, maar goed als ik iemand (tegen een kleine vergoeding) blij kan maken met korting of bijv. een dagkaart (zoals AH of Kruidvat toen het nog geen e-tickets op naam waren) doe ik dat ook.

Zoek een toerist die bij een kaartautomaat staat te hannessen (of plak het ticket op de automaat voor de liefhebber).

Kwam een keer met zo’n dagkaartje t.w.v. van € 12,50 rond 16:00 terug in Eindhoven (na bezoek aan een beurs of tech seminar ergens) en trof iemand die graag naar Den Haag wilde, en ‘s avonds nog naar Amsterdam voor een concert. Komt dat even goed uit! 😅

Geef me 10 euro en ik loop nog even met je mee naar de poortjes om aan te tonen dat het een geldige Dagkaart Voordeeluren is (stond er ook gewoon op natuurlijk). Weggooien is dan zonde, zeker als het om een HTT kaartje van 48 euro gaat dat nog geldig is tot 04.00 de volgende dag 🤔

Oke, dat heeft weinig met een zogenaamde ‘samenreisfraude’ te maken.

Nogmaals, hoe zou er te frauderen zijn voor samenreizen? Alleen door met iemand die je niet kent mee te reizen met korting dus… Boehoe 😥

Reageer