Samenreiskorting via NS automaat verdwenen | NS Community
beantwoord

Samenreiskorting via NS automaat verdwenen

  • 12 December 2022
  • 16 reacties
  • 805 Bekeken

Gisteren wilden we gezamenlijk reizen, en daarvoor mijn samenreiskorting gebruiken, zoals gewoonlijk. Ook zoals gewoonlijk wilde mijn medereiziger dit via de NS kaartautomaat op haar OV chipkaart laden. De menu-optie is echter van de automaat verdwenen. Is dit structureel of incidenteel?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 13 December 2022, 17:21

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Martin987654321,

Heeft je medereiziger toevallig Flex Basis? (reizen op rekening) In dat geval kun je de Samenreiskorting niet meer bij de automaat activeren, maar moet je dit doen in de NS-app of in Mijn NS op de website. Zie ook deze pagina voor uitgebreide informatie.

Nee, het gaat om een reguliere OV chipkaart zonder enig abonnement, en tot dusver konden we daar zonder problemen meereiskorting op laden bij de NS kaartautomaat, zoals ook aangegeven in de link die je aangeeft. Dat werkt dus niet ( meer)?

Reputatie 7
Badge +3

Hmm, als ze een OV-chipkaart heeft waar saldo op geladen moet worden, zou de optie wel beschikbaar moeten zijn op de automaat. Dan heb ik er ook niet zo een verklaring voor. Een storing is niet ondenkbaar.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens gaat de optie in de toekomst wel verdwijnen van de automaat. Zie ook dit nieuwsbericht: https://www.treinreiziger.nl/samenreiskorting-bij-ns-wijzigt-koppelcode-nodig-maar-versobering-ingetrokken/

Maar voor zover ik weet is dat nog niet ingevoerd. En dan zou de informatie op de site ook niet meer kloppen.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, het gaat om een reguliere OV chipkaart zonder enig abonnement, en tot dusver konden we daar zonder problemen meereiskorting op laden bij de NS kaartautomaat, zoals ook aangegeven in de link die je aangeeft. Dat werkt dus niet ( meer)?

Ze reist op saldo?

Badge +3

Nog eentje van een dag of 3 geleden https://twitter.com/Plukkie1312/status/1601330227292295168

@NS_online kan ik geld terugkrijgen als het mijn bedoeling was om te reizen met samenreiskorting maar ik dit niet kon instellen omdat dit er niet bij stond als optie bij jullie automaat en er geen medewerker op het station was… 

… moest reizen zonder de korting terwijl ik anders wel zou reizen met de korting als de automaat niet vaag deed of er iemand was die me had kunnen helpen.

Reputatie 5

Net even gecheckt, maar op Arnhem Centraal is de optie Samenreiskorting nog gewoon op de automaat beschikbaar, maar blijkbaar niet meer op alle automaten?

Reputatie 7
Badge +3

Dan vraag ik me toch af of de vriendin van @Martin987654321 misschien NS Flex Basis heeft. 

Nope (zoals al eerder aangegeven), en even met de NS direct gecheckt, die hadden ook geen verklaring. Hopelijk is eea a.s. donderdag weer gefixt op de automaat...

Wat vreemd dat deze optie niet zichtbaar was. Het is nog steeds mogelijk om Samenreiskorting te activeren bij een OV-automaat als je geen NS Flex hebt. Indien deze optie er niet staat kan je altijd nog online een kaartje met Samenreiskorting aanschaffen, maar het moet gewoon mogelijk zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Nope (zoals al eerder aangegeven), en even met de NS direct gecheckt, die hadden ook geen verklaring. Hopelijk is eea a.s. donderdag weer gefixt op de automaat...

Eerder was aangegeven “zonder enig abonnement” En Flex Basis wordt door velen ook gezien als zonder abonnement. In dit opzicht kun je beter spreken over een kaart op saldo of een kaart met NS Flex, dat is duidelijker. In dit geval zou het dus gaan over een kaart op saldo.

Wat ik me afvraag is of dit op één bepaalde automaat op een bepaald station was of dat dit ook zo was/is bij andere automaten op andere stations. En waren dan ook andere opties die normaal gesproken op een saldo kaart kunnen worden geladen ook niet mogelijk? Denk aan een fietskaartje, hondenkaartje o.i.d.

Mocht je dit nog eens zien zou misschien handig zijn hier een foto van te nemen en hier te plaatsen of door te sturen naar de klantenservice. 

Badge +3

Gaat dit suffe plan (code aanvragen) voor studenten en Business Card werken (als het er ooit van komt)?

https://twitter.com/YvonnevanderMey/status/1617969398874263553

beste NS, ik heb een businesscard en wil mijn echtgenoot met korting mee laten reizen. Voorheen deed je dat gewoon met zijn kaart bij de kaartjesautomaat op perron, maar dat schijnt gewijzigd te zijn in 2023. Hoe nu dan?

Maar de soep wordt (nog) niet zo heet gegeten…

ik ben ook in de war geraakt door de berichten over koppelcode en zo. Kom NS: ik ben een zakelijke klant, mijn echtgenoot hoort al 39 jaar bij mij. Hoe laat ik hem meereizen met korting? Kan toch niet zo ingewikkeld gemaakt worden. Hij heeft gewoon een card met tegoed (voldoende)

Maar ja, dan moet die optie op een automaat er nog wel zijn! 🙄

@Robert B 

Het lijkt me beter die samenreiskorting eindelijk eens af te schaffen. Los een hoop geklungel en ellende op.

Reputatie 7
Badge +3

Die samenreiskorting is zo ongeveer het enige middel dat NS heeft om te concurreren met de auto. Wanneer je met meerdere personen reist is het OV onwaarschijnlijk duur in vergelijking met de auto. 

De samenreiskorting moet niet worden afgeschaft maar juist worden verbeterd. 

Die samenreiskorting is zo ongeveer het enige middel dat NS heeft om te concurreren met de auto. Wanneer je met meerdere personen reist is het OV onwaarschijnlijk duur in vergelijking met de auto. 

Duitsland kent ook geen samenreiskorting. Daar kun je goedkopere dagkaarten kopen voor meerdere personen.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Dat is ook een vorm van samenreiskorting.

Reageer