beantwoord

spitstoeslag NS


Reputatie 5

Op NOS.nl stond een bericht dat NS vanaf 2025 een ‘spitstoeslag’ mag gaan vragen. Los van het feit dat het nogal vreemd en tegenstrijdig is dat men dan nog meer forensen de trein uit jaagt, terwijl er ook een beleid is om milieuvriendelijker vervoer te stimuleren, is die 'spitstoeslag' nu gewoon toch ook al het geval? Doordat er (forse) kortingen in de daluren zijn, is reizen in de spits toch al veel duurder/bijna onbetaalbaar? Ik begrijp niet goed wat deze (mogelijke) maatregel toevoegt.

icon

Beste antwoord door iMark 25 April 2023, 08:28

Bekijk origineel

128 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat je aan het volgende bericht refereert: https://nos.nl/artikel/2472698-kans-groot-dat-reizen-in-de-spits-in-2025-duurder-wordt

Wat mij vooral opvalt is de desperate toon van staatsecretaris Heijnen. De financiële situatie van NS is blijkbaar zo beroerd dat aan de meest extreme opties wordt gedacht om de financiële positie te verbeteren. Meer geld vragen voor een verslechterde dienstverlening is blijkbaar de gedachtenrichting.

Reputatie 7
Badge +1

Op NOS.nl stond een bericht dat NS vanaf 2025 een ‘spitstoeslag’ mag gaan vragen. Los van het feit dat het nogal vreemd en tegenstrijdig is dat men dan nog meer forensen de trein uit jaagt, terwijl er ook een beleid is om milieuvriendelijker vervoer te stimuleren, is die 'spitstoeslag' nu gewoon toch ook al het geval? Doordat er (forse) kortingen in de daluren zijn, is reizen in de spits toch al veel duurder/bijna onbetaalbaar? Ik begrijp niet goed wat deze (mogelijke) maatregel toevoegt.

Het idee is om het aantal reizigers in de spits met tariefsverhogingen verder te verminderen zodat het uiteindelijk niet meer nodig is om in de spits meer materieel en meer personeel in te zetten dan in de daluren. Je hebt dan voor de spits geen extra materieel (kan naar de sloop) en geen extra personeel meer nodig wat enorm bespaart.

 

Ik snap het idee wel, maar dit gaat het de eerst komende 10 jaar toch echt niet worden. Het thuiswerken heeft na corona best wel een vlucht genomen maar kantoorpersoneel zit toch echt wel minimaal 2 keer per week op kantoor nu. Vooral op dinsdag en donderdag en de treinen blijven dan ook zeer druk op deze dagen. (elke dinsdag en donderdag kan je dit wel op twitter nalezen). Ik denk niet dat er veel personeel bij NS zal zijn die alleen op dinsdag en donderdag willen gaan werken dus NS zal op bepaalde dagen teveel en op andere dagen te weinig personeel hebben.

De rek wat betreft de prijs van het treinkaartje in samenhang met de kwaliteit van het product is er inmiddels wel volledig uit. Na mijn persoonlijke ervaringen in de afgelopen week heb ik mijn Dalvrij 1e klasse ook maar on-hold gezet. Ik ben het zat dat ik op trajecten van meer dan 150 km geen personeel zie en daar constant de gevolgen van moet ondervinden. Ook de smerige treinen waarin je vervoerd wordt hebben mede tot deze beslissing geleid.    

Reputatie 7

Het is toch bizar: in deze tijd zou je treingebruik moeten stimuleren (en ov in het algemeen) in dit drukke volle land. Door de financiële positie van NS krijg je nu juist de omgekeerde richting.

Wie wil nu extra betalen voor reizen in de spits in volle en smerige treinen waar alleen even het afval is weggehaald ? Je plakt nog altijd aan de vloer, overal zit stof, vuil en vlekken.

De spitstoeslag betekent vast ook dat sommige abonnementen weer duurder worden. En moeten studenten met hun doordeweekse kaart ook apart toeslag gaan betalen dan? 

Aan de andere kant heeft vluchten naar de auto ook niet zoveel zin want dat zal ook duurder worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Door het hoge kostenniveau en de nog steeds relatief lage inkomsten zit de dienstverlening van NS in een neerwaartse spiraal. Alle begrip voor de politieke wens om het OV te stimuleren. Maar een euro kan maar één keer worden uitgegeven. 
De politiek zal knopen moeten doorhakken door uit te spreken hoeveel we als samenleving willen uitgeven aan het OV en hoe eventueel meer OV gefinancierd zou moeten worden.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou al een stuk schelen wanneer allerlei taken van NS worden overgeheveld naar ProRail of een andere organisatie. NS wordt dan een vervoerder als alle andere en kan inschrijven op concessies. En die wellicht verliezen.

De boedelscheiding van de oude NS is uiteindelijk heel vreemd verlopen. Dat moet nodig gecorrigeerd worden.

Reputatie 6

Groetjes vanaf Alkmaar waar ik nu sta (!) te wachten bij het gebrek aan zitplaatsen en beschutte wachtruimten maar daar gaat men dankzij Provincie Noord Holland binnenkort wat aan doen. Een overstap van 23 minuten van de bus (uursdienst) naar trein (halfuursdienst). Maar de bus was dit keer vlot dus heb er nog wat bijgekregen. Maar je hebt toch al 5 minuten nodig van bus naar trein dus voor anderen wiens trein wel eerder gaat, heel fijn. 

Straks mag ik nog 20 minuten op Utrecht Centraal doorbrengen. Dat is een iets vriendelijker station om tijd door te brengen. Gelukkig heeft de trein hier op Alkmaar nu met de huidige halfsuur dienst naar Utrecht ook een langere tijd om stil te staan dus ik mag nu warm zitten! Wel is deze trein nog aan het herstellen van Koningsdag want plakkerige vloer, overal kruimels en een hele smerige lucht. Iemand zin in nootjes? 

Anyway, 40 à 45 minuten wachten buiten de spits is vrij normaal hier voor deze reis. Maar men wil reizigers vooral blijven verleiden op deze tijd te gaan reizen. 

Reputatie 7

 

NS en Provincie Noord-Holland investeren 4 mln in bereikbaarheid

26 april 2023

De provincie Noord-Holland en NS investeren samen 4 miljoen euro om de bereikbaarheid met het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord te verbeteren. Doel is om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken en de reis van deur tot deur zo makkelijk mogelijk.

Maar lees je verder, blijkt het te gaan om uitbreiden, verbeteren en vergoenen van fietstallingen en P&R locaties plus OV-fietsen op stations plaatsen waar deze nog niet beschikbaar zijn. Allemaal wel goed natuurlijk, maar daar heb je weinig aan als je met de bus naar station toe moet. 

 

Haha. Ja, je krijgt in eerste instantie een heel ander beeld bij zo'n bericht.

Hier in de regio hetzelfde verhaal. 

Beter 4 miljoen naar handige verbindingen met stations, goede aansluitingen en een betere dienstregeling (ook later op de avond in het weekend) dan naar vergroenen, meer ov-fietsen en leuke maar vaak defecte electronische informatieborden. Dat zijn allemaal randzaken en geen dingen die zullen zorgen voor meer ov-gebruikers. 

 

Ik denk dat je aan het volgende bericht refereert: https://nos.nl/artikel/2472698-kans-groot-dat-reizen-in-de-spits-in-2025-duurder-wordt

Wat mij vooral opvalt is de desperate toon van staatsecretaris Heijnen. De financiële situatie van NS is blijkbaar zo beroerd dat aan de meest extreme opties wordt gedacht om de financiële positie te verbeteren. Meer geld vragen voor een verslechterde dienstverlening is blijkbaar de gedachtenrichting.

Gezien het wegvallen van de corona-subsidies en de peperdure nieuwe CAO kon je dat al maanden geleden op een bierviltje uitrekenen.

Het aantal reizigers zit op ongeveer 80-85% van voor corona. Dat lijkt nog mee te vallen maar het zijn vooral de reizigers die de hoogste tarieven betalen (forensen) die wegblijven. Daarnaast blijven vooral de intercityreizigers weg en die maken gemiddeld veel meer kilometers dan de sprinter reizigers die wel massaal zijn teruggekomen.

De staatssecretaris heeft weinig opties omdat door het vasthouden aan onderhandse gunning van de HRN concessie subsidie niet is toegestaan.

In feite kiest de staatssecretaris voor het belang van het bedrijf NS en tegen het belang van de reiziger.

Reputatie 7
Badge +3

In feite ligt het OV sinds de invoering van de OV-studentenkaart aan het infuus van het contract met het ministerie van OCW. Dat nodigt niet bepaald uit tot creativiteit en kostenbeheersing.

De spitsproblematiek was al erg maar is nog een graadje erger geworden nu ook aan mbo’ers het studentenreisproduct wordt aangeboden. Tegelijkertijd zou het regionale busvervoer zo ongeveer instorten zonder deze reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

Het echte probleem is dat iedereen tegelijkertijd met de trein wil. Het materieel/personeel moet berekend zijn op de spits, dat maakt de daluren duur. Er zijn al grote stappen gemaakt om reizigers uit de spits te weren. Maar blijkbaar is dat nog niet genoeg.

De reizigers die nu nog in de spits reizen hebben daar een reden voor, die kunnen misschien niet anders. En als je naast het duurder maken om in de spits te reizen ook nog minder treinen in de daluren laat rijden, nodigt dat ook niet echt uit dan maar tijdens de daluren te gaan reizen. 

Forenzen die nog 2 of 3 dagen in de spits reizen en zelf de reiskosten betalen, betalen in verhouding toch al meer want het abonnement wat ze eerst hadden is niet meer lonend. De kleine tariefsverlaging van Traject Vrij en Altijd Vrij is leuk, maar met 2 dagen reizen per week had je toch al geen abonnement meer. En met zo'n hoger spitstarief mag je juist nog meer gaan betalen. Als ik nog zou werken en met de trein gaan, zou ik toch heel hard over een andere oplossing gaan denken. 

Wat concrete zaken als voorbeeld:

Invoering van het rondje om de kerk (minder inefficiency in de roosters, simpele bijsturing).

Geen tweede conducteur meer op lange treinen. Zie België en de RE in Duitsland.

Eenmansbediening op sprinters van bijv. maximaal 6 of 7 bakken (controle steekproefsgewijs door V&S en op zoveel mogelijk station poortjes). Zie Arriva c.s. en de metro's.

Grote vereenvoudiging van de tarieven (minder personeel nodig bij de commercie, klantenservice). Zie de meeste Aziatische landen.

Verder heeft NS in verhouding tot de andere spoorvervoerders procentueel veel meer kantoorpersoneel. McKinsey op loslaten.

 

Jij denkt dat het rondje om de kerk echt efficienter is, dat is het dus absoluut niet. Personeel is dan maar zeer beperkt inzetbaar en de pauzes in de diensten zullen hierdoor alleen langer worden. Bij verstoringen is het personeel niet elders inzetbaar vanwege de regelgeving omtrent wegkennis. Bij veel ziekte op andere standplaatsen is het niet mogelijk om personeel elders in te zetten en bij werkzaamheden in een regio idem dito.

Daarnaast wordt de aantrekkelijkheid van het werk veel en veel minder wat de tekorten onder het treinpersoneel alleen maar groter maakt met als gevolg minder treinen. Denk jij nu echt dat het leuk is om de hele dag Deurne - 's Hertogenbosch te rijden of Tiel - Utrecht.  Vraag maar eens aan een NS’er waar ze het meeste hekel aan hebben op hun werk qua trajecten.

 

Terwijl er mega veel topics zijn op deze community omtrent het meer zichtbaar zijn van de Hc's wil jij er juist veel minder, dat is dus iets wat de reizigers JUIST NIET willen.

Eenmansbediening klinkt leuk maar gaat ten kostte van de dienstregeling, het is niet mogelijk om met eenmansbediening stops te maken van 42 seconden omdat de machinist hiervoor uit zijn stoel moet, de trein uit moet stappen om het overzicht te hebben etc.  Dit ligt vast in de procedure die dan eerst met instemming van IL&T aangepast moet worden voor de NS.  Aangezien de NS op drukkere stations rijdt dan de concurrentie vraag ik me af of IL&T hier wel mee akkoord gaat. Daarnaast vergt het aanpassing van de treinen met camera's en wie gaat dat betalen?

Op de kantoren van de NS is juist enorm geschrapt in het aantal personeelsleden, wat ook merkbare gevolgen heeft voor de dienstuitvoeringen nu. Commercie is niet zo groot, dat zet geen zoden aan de dijk.

Dat NS meer kantoorpersoneel heeft dat is ook een gevolg van het feit dat NS de reisinformatie en dergelijke landelijk doet, doen andere spoorvervoerders dit ook zelf of ligt dat in handen van de infra beheerder? 

Reputatie 2

De kwaliteitstoeslag is te bizar voor woorden. Ik krijg als reiziger op dit moment 0 kwaliteit en zit elke keer weer in een stinkende, plakkende en vieze trein met een conducteur die zich nooit laat zien.

 

Krijgen we die toeslag dan ook weer teruggestort als de service zoals gewoonlijk weer eens ondermaats was?

Reputatie 7
Badge +3

Het echte probleem is dat iedereen tegelijkertijd met de trein wil. Het materieel/personeel moet berekend zijn op de spits, dat maakt de daluren duur. Er zijn al grote stappen gemaakt om reizigers uit de spits te weren. Maar blijkbaar is dat nog niet genoeg.

En als je naast het duurder maken om in de spits te reizen ook nog minder treinen in de daluren laat rijden, nodigt dat ook niet echt uit dan maar tijdens de daluren te gaan reizen. 

Ik had begrepen dat het vooral om de avonden gaat. Er rijden gezien het aantal reizigers dan ook wel erg veel treinen. Bezuinigen in de avond tikt ook veel harder aan dan bijv. bezuinigen op zondag, er zitten immers 7 avonden in een week en maar 1 zondag. Dus hier kan ik me mits het verstandig gebeurt nog wel iets bij voorstellen.

Ik heb niet gelezen over welke tijden/dagdelen het gaat, wel dat het mogelijk wordt (meer) treinen te schrappen en dat hoe dat het beste kan nog zal worden onderzocht. 

 

Forenzen die nog 2 of 3 dagen in de spits reizen en zelf de reiskosten betalen, betalen in verhouding toch al meer want het abonnement wat ze eerst hadden is niet meer lonend.

Het aantal forensen in loondienst dat zelf de reiskosten betaalt is volgens mij erg klein. Het zal vooral om zzp'ers gaan die zelf hun tarieven overigens het laatste jaar ook flink hebben opgetrokken.

 

Ik heb er zelf al bijna 4 jaar niet meer mee te maken, maar er is (of was) ook een groep forenzen die reiskosten via een vaste berekening vergoed krijgen (of kregen) ongeacht met welk vervoer. In mijn geval was dat aantal km heen en terug x 19 cent x 214 dagen. Bij 1 dag minder werken kreeg je dan 1/5e minder etc. Maar bij 1 dag minder reizen was het Traject Vrij niet opeens 1/5e goedkoper. En bij 2 of 3 dagen minder had ik niets meer aan mijn Traject Vrij maar zou ik wel veel minder reiskosten vergoeding krijgen, zelfs zoveel minder dat ik er op toe zou moeten legggen, terwijl ik er bij 5 dagen van over hield omdat ik ervoor koos het laatste stuk van station naar werkadres niet met het OV (bus) te gaan maar met de fiets. Het verschil tussen (in mijn geval) iedere maand 60 euro overhouden en 20 euro bij lappen is best veel. 

Wellicht dat voor deze groep forenzen nu na corona met veel meer thuiswerken de reiskostenregeling anders is, dat weet ik niet. Maar ook voor corona was er een groep forenzen die helemaal geen reiskostenvergoeding kregen.

 

Forensen die alleen op dinsdag en donderdag in de spits naar hun werk gaan zijn voor NS super verliesgevend omdat je daarvoor extra capacteit in stand moeten houden voor twee uurtjes per week. Van die groep kan NS beter afscheid nemen.

Uit de de diverse NS nieuwsberichten krijg ik niet het idee dat NS die reizigers kwijt wil, ze willen ze misschien alleen op een andere dag of tijd. Regelmatig is er weer een bericht waarin NS schrijft hoeveel % van de reizigers voor corona er al weer terug zijn. Als ze echt nog meer reizigers terug willen denk ik niet dat dat gaat lukken met hogere tarieven en minder treinen, je knijpt alleen de reizigers die nog wel reizen meer uit, propt ze in nog volleren treinen en geeft ze een langere reistijd omdat er dan ook langere overstappen zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vrees dat we in het OV nog lang te maken gaan krijgen met de naweeën van de pandemie.

Reputatie 7
Badge +2

‘Kwaliteit verbinding’ wordt bepaald door gemiddelde frequentie en gemiddeld aantal noodzakelijke overstappen. Deze is alleen afhankelijk van begin- en eindstation van de reis.

Nee hoor, ook van de route. Amersfoort - Leiden kan bijvoorbeeld 2x/uur via Schiphol met 1 overstap en in de spits 4x/uur via Utrecht met 1 overstap. Maar op die laatste zit je wel een stuk in een Sprinter. Dat wordt nog wat met die kwaliteitstoeslag, vooral omdat je de routes in de spits niet op in- en uitchecktijden kunt baseren.

Maar met de huidige ICT-kwaliteiten van NS vraag ik me überhaupt af of ze dit ooit ingeprogrammeerd krijgen. Je zal maar van Utrecht naar Heeze reizen, ik zie NS er al toe in staat dan kwaliteitstoeslag te rekenen voor de 6x/uur waarop je naar Eindhoven kunt, terwijl je slechts aan twee van die treinen iets hebt door je overstap.

Reputatie 7
Badge +2

Jij denkt dat het rondje om de kerk echt efficienter is, dat is het dus absoluut niet. Personeel is dan maar zeer beperkt inzetbaar en de pauzes in de diensten zullen hierdoor alleen langer worden. Bij verstoringen is het personeel niet elders inzetbaar vanwege de regelgeving omtrent wegkennis. Bij veel ziekte op andere standplaatsen is het niet mogelijk om personeel elders in te zetten en bij werkzaamheden in een regio idem dito.

Dat rondje om de kerk heeft natuurlijk helemaal niks te maken met inzetbaarheid van personeel. Want zo'n rondje om de kerk betekend niet dat personeel elke dag van de week hetzelfde rondje om de kerk maakt. Er zit een heel fors verschil tussen personeel wat het hele land door rijdt (zoals nu) en personeel wat op vaste lijnen pendelt. 

Daar tussenin heb je bijvoorbeeld nog wel uitwerkingen met personeel dat op uiteenlopende trajecten rijdt maar grofweg binnen een bepaalde regio blijft. Dat zou de bijsturing bij verstoringen al een stuk vereenvoudigen maar tegelijk ook wel de variatie voor het personeel behouden.

Wat je ook moet bedenken: de regionale vervoerders die nu zogezegd een rondje om de kerk hebben, hebben dat ook alleen maar omdat ze maar een beperkt aantal lijnen in een concessie hebben.
Ga je kijken naar hoe zo'n vervoerder het met bussen doet dan zie je opeens dat de chauffeurs daar niet constant op dezelfde lijn pendelen maar ook gewoon een gevarieerd werkpakket hebben. Precies dat model waarbij ze dus in een regio rondzwerven.

Terwijl er mega veel topics zijn op deze community omtrent het meer zichtbaar zijn van de Hc's wil jij er juist veel minder, dat is dus iets wat de reizigers JUIST NIET willen.

Nou kun je die HCs die toch niet zichtbaar zijn natuurlijk zonder probleem weglaten, dat verslechtert de trefkans niet.

Dat NS meer kantoorpersoneel heeft dat is ook een gevolg van het feit dat NS de reisinformatie en dergelijke landelijk doet, doen andere spoorvervoerders dit ook zelf of ligt dat in handen van de infra beheerder? 

De reisinformatie lag juist oorspronkelijk buiten NS, maar hebben ze later weer overgenomen. Met als resultaat alleen maar nog beroerdere reisinformatie.

Zou heel verfrissend kunnen zijn als daar een externe partij naar zou kijken voor alle vervoerders i.p.v. de huidige situatie waarin NS doordramt wat ze vinden dat de reiziger handig moet vinden.

Reputatie 7
Badge

Heeft iemand enig idee hoe ik van de NS los kom? Per wanneer moet ik overstappen op een elektrische auto? Of zit ik straks in een overvolle trein omdat ik mijn persoonlijke stikstofemissie niet kan betalen?

En hoe zit het nou met dat kaasbroodje. 

  

Simpel, je abonnement opzeggen, je account hier ook meteen opzeggen en een ander vervoermiddel regelen. En je kaasbroodje haal je dan maar bij een suopermarkt

🖐🏻

Thanx voor de tips @Jeroen 

Abonnement opzeggen: Voor mijn partner en mij per direct gedaan. Top! Scheelt toch weer zo'n dikke 1000 euro per jaar. Nogmaals Dank! 

Je account hier ook meteen opzeggen: Nee, waarom? 

Ander vervoermiddel regelen: Helaas niet mogelijk. Iets met tekort aan oplaadpunten..

En je kaasbroodje haal je dan maar bij een supermarkt:: Ik heb een prima bakker in de buurt die het ook nog eens voor mij opwarmt.

 

Gelukkig voor de NS zal het aantal reizigers over een aantal jaar weer sterk groeien!

https://www.telegraaf.nl/nieuws/570798344/klimaatmaatregelen-timmermans-definitief-goedgekeurd

Althans dat is wat ik voorspel als….

 

🤣🤣🤣!

Reputatie 6

 

 

Ik probeer laatste maanden meer met de trein te reizen voor privereizen. Maar ik blijf al vaak steken bij het gegeven dat het OV van en naar het station is afgeschaald. Als ik buiten de spits zou willen reizen, kan ik na de ochtendspits pas een trein pakken want de eerste bus gaat pas rond 6.30. En als ik na de avondspits terug naar huis zou gaan, heb ik soms met 15 min vertraging alweer het geluk dat ik nog 59 minuten mag genieten van het station. Neem je speling dan sta je 45 minuten te wachten. Met een fiets naar het station kost mij al snel 45 tot 50 minuten. En dan fiets ik in het donker ook nog grotendeels over een onverlichte weg door de polder. Als vrouw alleen vind ik dat niet fijn s avonds laat.

Als ik frequenter busvervoer zou hebben, zou het voor mij al makkelijker zijn buiten de spits te reizen met volledig OV. Met de auto van/naar station is het 18 minuten (of sneller als het laat is) en soms is het door alle (te) ruime overstappen handiger de auto te pakken voor de hele route. Grotere steden doe ik graag met OV trouwens.

Je gaat hier wel uit van een ideale situatie, waarin je zowel met de auto als met de trein wilt reizen. Die auto kost zo 300 euro per maand extra dan als je alleen met het OV zou reizen. Ik heb voor mezelf besloten dat ik dan gerust van dat geld in de spits kan reizen als dat voor mij praktisch is. En 95% van de treinen komt met minder dan 15 minuten vertraging aan. Als het een keer niet goed gaat, en ik heb haast, dan bel ik wel een taxi. Dat kan ook van die 300 euro.

Hier in Gelderland is trouwens haltetaxiRRReis, dan komen ze je gerust van het station halen als je 59 minuten moet wachten. Omdat je er met het reguliere OV minstens een half uur langer over doet, mag je de haltetaxi bellen. Die kost wel 2,5x het OV-tarief, maar dat is nog lang geen taxi qua prijs.

Maar natuurlijk maakt iedereen zijn eigen afweging. Ik wil graag sparen om een huis te kopen en daarom neem ik af en toe wat lang wachten voor lief.

Die haltetaxi klinkt interessant.

Mijn voorbeeld was bedoeld om te laten zien dat spitsmijden niet altijd kan. Mijn ideale situatie zou meer bussen in de randen van de dag zijn (na 22.30 geen optie meer bv.). Ik pak de auto omdat er soms geen alternatief is of 45 minuten wachten buiten op een station niet altijd fijn is. Een taxi heb ik wel eens overwogen maar 35 euro ging me iets te ver :) dit was overdag en weet niet hoe de tarieven in de avond zijn. 

 

Reputatie 7
Badge +2

Er zit inderdaad een rare tegenstrijdigheid in spitsmijden door de strakke spitstijden zoals NS die hanteert: met een 40-urige werkweek is het bijvoorbeeld haast niet te doen anders dan met laat beginnen (na 9 uur gaan reizen) en heel laat thuiskomen. Maar heb je een 36-urige werkweek dan redt je het vaak precies om net voor vieren in te checken als je 's ochtends net voor half zeven bent gaan reizen.

Waarbij het dan ook nog zo is dat je het soms beter kunt inpassen als je verder van je werk woont, omdat voor 6.30 inchecken dan niet betekent dat je ook gelijk idioot vroeg op je werk bent.

Zeker in het soort functies waarin nu meer hybride gewerkt wordt kom je immers juist om samen te werken naar kantoor en dan heeft het niet veel zin er al te zijn als nog geen van je collega's aanwezig is.

Toen ik zelf nog per trein forensde paste spitsmijden bijvoorbeeld nooit met de werktijden. Wel had het toen m'n voorkeur om juist ietsjes vroeger te reizen zodat ik niet precies in de piekdrukte zat. Dat gedrag werd dan door NS beloond met ook gewoon het volle pond mogen betalen en om de haverklap een trein die veel te klein was, want tja, op die tijd was er nog geen piekdrukte.

Terwijl spreiding naar minder drukke momenten in de spits ook al helpt de piek af te vlakken, werkte NS dat destijds dus eigenlijk juist tegen.

Wordt technisch allemaal veel te veel gedoe. Men heeft nu groen licht om dynamische ticketprijzen te introduceren voor enkele reizen, dagretours, et cetera. Zoiets zal de eerste uitrol wel worden, voor etickets is dat immers al getest in productie. 

Reputatie 7

Lagere tarieven helpen niet om mensen te laten overstappen van auto op OV. Het wordt wel drukker in het OV maar dat komt alleen omdat OV-reizigers als het goedkoper wordt wat vaker gaan reizen. Per saldo neemt de uitstoot dan alleen maar toe: die bij de auto blijft gelijk en die bij het OV stijgt. Aldus de redenering van KiM en TU Delft.

Oké. Maar hoe krijg je dan wel mensen zover om van de auto (meer) naar het ov te stappen. Is dat al eens goed onderzocht? De groei van de bevolking en aantallen auto's op de weg kan toch niet eindeloos doorgaan. 

Ik denk dat overstappen valt of staat met beschikbaarheid een kwalitatief goed en praktisch aanbod aan ov. Op veel plekken buiten de grootste steden is dat er gewoon niet. En zal er door de hoge kosten ook wel nooit komen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Lies87 Het is niet verboden om reactie te geven zonder hele lappen tekst te citeren. 😀

Badge +3

Daar komen we vanzelf achter, bij aanschaf e-ticket voor een bepaalde reis.

Het is haast ondenkbaar dat de prijs gaat verschillen tussen reisplanner-adviezen tussen A en B als het allemaal met NS is (en zelfde tijdblok).

En als ik van Eindhoven naar Dordrecht wil en het niet erg vind om (rechtstreeks) via Schiphol te reizen wens ik daar natuurlijk niet meer voor te betalen dan via Breda (of zelfs met een 6600 sprinter vanaf Den Bosch).

Dat van die treinkilometers gaat er dus niet van komen, en al helemaal niet bij reizen op saldo.

Een incheck in Eindhoven geeft mij het recht om tot waar dan ook te reizen, en als dat toevallig Dordrecht is maak ik wel uit hoe ik daar kom (niet via Alkmaar of zo natuurlijk).

Reputatie 7

In Oostenrijk heb je ook bijvoorbeeld dat Klimaticket. Dat houdt in:

  • 1 jaar onbeperkt reizen in alle openbaar vervoer in het hele land voor 1095 euro (omgerekend ca. 3 euro per dag). Zonder spits/dalbeperkingen en wat dies meer zij.
  • Kinderen en ouderen betalen 821 euro voor één jaar.
  • Er zijn ook regionale Klimatickets per Bundesland….. ideaal!                                          (wat te denken van een mogelijk Nederlands equivalent: ov-klimaatticket Noord-Brabant !) 

Daar komt allemaal subsidie bij kijken, maar….. we willen meewerken aan het behalen van de klimaatdoelen van Parijs, klinkt het daar! Ik las dat in januari 2023 13% van alle Oostenrijkers al een Klimaticket bezat in één of andere vorm. 

Zij doen tenminste iets. Nederland wil ook werken aan het behalen van klimaatdoelstellingen, discussieert vervolgens heel veel maar doet erg weinig. Subsidie is een vies woord. OV is hier erg duur zonder abonnement. Zo'n klimaatticket is toch ontzettend positief én supermakkelijk in gebruik. In Nederland lees ik steeds dat zulke tickets nauwelijks effect zouden hebben om mensen uit de auto te krijgen en het zou voor onnodige ov-reizen zorgen. Zijn die overheden van andere landen dan zo naief door zo'n ticket te introduceren? 

En op die manier moeten we dan het klimaat gaan redden?

Reageer