beantwoord

studentenOV op 5 mei

  • 6 May 2022
  • 8 reacties
  • 431 Bekeken

Ik heb op 5 mei vanaf utrecht naar Den Haag centraal gereisd. Ik heb namelijk stage. Ik heb een weekOV en ik heb voor deze reis best wel veel geld moeten betalen omdat het bevrijdingsdag was. Daarentegen is 5 mei geen officiële vrije dag; ik moest dus gewoon naar stage. Ik wil eigenlijk graag mijn geld terug voor deze reis. Is dit mogelijk? 

icon

Beste antwoord door Tamzin 6 May 2022, 11:52

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3

U zou kunnen kijken of uw stageplek deze kosten wil vergoeden. Een vergoeding vanuit NS of DUO is niet mogelijk.

Heeft u hier misschien meer uitleg bij? Ik moet namelijk verplicht van mijn studie naar stage. Ik heb recht als ik HBO doe op gratis reizen door de weeks of in het weekend. Het is een feestdag, maar geen officiële vrije dag. 

Badge +3

Dat het weekabonnement op 5 mei geen recht geeft op vrij reizen, maar op reizen met korting, is een afspraak tussen de vervoerders en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Simpel gezegd: de overheid zou de vervoerders meer geld moeten betalen om het weekabonnement ook op 5 mei recht op vrij reizen te geven en de keuze is gemaakt dat niet te doen.

Ik heb op 5 mei vanaf utrecht naar Den Haag centraal gereisd. Ik heb namelijk stage. Ik heb een weekOV en ik heb voor deze reis best wel veel geld moeten betalen omdat het bevrijdingsdag was. Daarentegen is 5 mei geen officiële vrije dag; ik moest dus gewoon naar stage. Ik wil eigenlijk graag mijn geld terug voor deze reis. Is dit mogelijk? 

In principe is dit dezelfde situatie als wanneer je stage moet lopen op zaterdag of zondag, zoals bijv. in de zorg, de horeca of bij een continubedrijf. Hetzelfde geldt ook voor mensen die in juli of augustus stage lopen als het OV-weekabonnement niet geldig is. Die kosten gaat NS uiteraard niet vergoeden aangezien DUO op deze dagen NS niet voor jou betaalt. 

Bedrijven waar stagiaires regelmatig in het weekend stage lopen of in de zomermaanden stage lopen hebben vaak een regeling waarbij de kosten voor deze dagen kunnen worden gedeclareerd.

Gebeurt het maar eenmalig zoals bijv. gisteren dan stellen de meeste bedrijven dat je dat dan voor die ene keer maar van je stagevergoeding moet betalen. Krijg je geen stagevergoeding dan kun je wellicht wel bij je stagebedrijf aankloppen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Voor SRP is de feestdagenregeling van DUO geldig. Deze wijkt op sommige feestdagen af van de NS feestdagen. 5 mei 2022 was voor NS geen feestdag, voor DUO wel.

Heeft u hier misschien meer uitleg bij? Ik moet namelijk verplicht van mijn studie naar stage. Ik heb recht als ik HBO doe op gratis reizen door de weeks of in het weekend.

Je hebt recht op een OV-weekabonnement of een een OV-weekendabonnement met de daarbij behorende voorwaarden (zie DUO). Dat is net iets anders dat dan je recht zou hebben op gratis reizen doordeweeks of in het weekend.

 

Het is een feestdag, maar geen officiële vrije dag. 

Geen enkele feestdag is in Nederland een officiële vrije dag, ook Eerste Kerstdag en Nieuwjaarsdag niet.

Of je op een bepaalde dag een doorbetaalde vrije dag hebt is vastgelegd in je CAO of in je arbeidsreglement (als je in een sector zonder CAO werkt). De regelingen zijn vaak per bedrijf of bedrijfstak verschillend en maken deel uit van het pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden.

Reputatie 7
Badge +3

Op zich is het ook logisch als je kijkt naar de achterliggende gedachte. Scholen en universiteiten zijn dicht, dus studenten hoeven niet naar school/studie en hebben daarvoor dus ook hun week-OV niet nodig. Maar veel werkenden moeten wel gewoon werken want maar eens in de 5 jaar vrij dus is er nog steeds een spits en daarom voor NS geen feestdag. 

Op zich is het ook logisch als je kijkt naar de achterliggende gedachte. Scholen en universiteiten zijn dicht, dus studenten hoeven niet naar school/studie en hebben daarvoor dus ook hun week-OV niet nodig. 

Het lijkt me ook logisch dat DUO niet gaat betalen voor al die studenten die op 5 mei naar een popfestival gaan.

Reageer