Tijdelijke Klassewissel van 1e klas naar 2e klas, Dal voordeel op saldo, op een weekend dag | NS Community
beantwoord

Tijdelijke Klassewissel van 1e klas naar 2e klas, Dal voordeel op saldo, op een weekend dag

  • 26 May 2023
  • 8 reacties
  • 380 Bekeken

Ik heb een Dal voordeel abonnement voor de 1e klas, en reis op saldo. Automatisch opwaarderen staat aan. Het abonnement gebruik ik voornamelijk privé, maar incidenteel reis ik ook voor mijn werk. Mijn werkgever vergoedt alleen het tarief voor de 2e klas. Vanwege de declaraties wil ik op een weekenddag van klasse wisselen: tijdelijk van de 1e klas naar de 2e klas. Dat is wat praktischer.

De website van de NS meldt het volgende:

In het weekend

Ga naar een NS-kaartautomaat

Houd je OV-chipkaart voor de kaartlezer

Kies op het scherm voor 'Wijzig klasse' en kies voor 'Toeslagen 2-1'

Kies daarna voor 'Toeslag 2-1 weekenddag'

Volg de instructies om te betalen

Houd je OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer

Maar daar heb ik dus niets aan.

Kan ik wel op een weekenddag tijdelijk van de 1e klas naar de 2e klas wisselen?
En hoe gaat het wisselen van de 1e klas naar de 2e klas op een doordeweekse dag? 

icon

Beste antwoord door Daniel 26 May 2023, 12:07

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Als je met korting op saldo reist is het vrij simpel: kaart voor de lezer, kiezen voor "Wijzig klasse" o.i.d. en in het volgende scherm "Vandaag tweede klasse" kiezen. En dan je kaart opnieuw voor de lezer houden.

De instructie die je op de NS site vond is om van 2 naar 1 te wisselen. Die opties zal je niet zien als je al een 1e klas abonnement hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Dal Voordeel op saldo 1e klas wordt nog steeds verkocht.

 

Badge +3

Ik reis overigens op saldo, en de 1e klas staat bij mij permanent ingesteld. Maar mogelijk heb ik nog een NS-product dat aan nieuwe abonnement-aanvragers niet meer wordt verkocht (‘oude rechten’) (?).

Klopt, dat zal dan om een oud Dal Voordeel of Voordeelurenabonnement gaan. Vroeger (best lang geleden) moest je een ov-chipkaart eerst bij een kaartautomaat of online ‘activeren’ voordat je met NS kon reizen, en kreeg daarbij de keuze voor (permanent/standaard) 1e of 2e klas.

Dat staat op je kaart als product ‘Reizen op Saldo NS <korting> (1e klas)’. Activeren is tegenwoordig niet meer nodig (je reist dan gewoon 2e klas zonder dat product op je kaart).

Mocht je maar af en toe 1e klas willen reizen, dan kan je bij een servicebalie dat product ‘standaard 1e klas’ wel laten verwijderen denk ik. Naar 1e klas wisselen voor een dag doe je dan bij een kaartautomaat.

Ik heb een NS Flex Dalvoordeel en wil de 2e klas omwisselen naar 1e klas. Er staat dat dat kan via Mijn NS, maar ik ben al een uur bezig en zie deze mogelijkheid niet. Of kan dit alleen via de automaat op het NS station?

Badge +3

Ik heb een NS Flex Dalvoordeel en wil de 2e klas omwisselen naar 1e klas. Er staat dat dat kan via Mijn NS, maar ik ben al een uur bezig en zie deze mogelijkheid niet. Of kan dit alleen via de automaat op het NS station?

Je wilt je Flex Dal Voordeel omzetten naar altijd 1e klas? Zie Mijn NS (in de NS app of de website) en zet het schuifje op 1e klas voor onbepaalde tijd.

In de NS app.. Oh wacht die doet het weer eens niet (er draait al een paar minuten een rondje…)

 

Badge +3

Dal Voordeel op saldo 1e klas wordt nog steeds verkocht.

Ooohhh… I stand corrected, nooit geweten 🙄 En dat is dan niet eenvoudig te wijzigen voor een dagje 2e klas?

Badge +3

Een Dal Voordeel abonnement 1e klas bestaat niet. De klasse waarin je reist bepaal je zelf, waarbij de prijs van je abonnement gelijk blijft (€ 5,60 per maand bij NS Flex en € 67,20 per jaar bij reizen op saldo).

Wisselen van klasse bij reizen op saldo doe je bij een kaartautomaat op het station, bij NS Flex doe je dat via Mijn NS (website of app).

Volgens mij kan je bij reizen op saldo de klasse niet meer permanent instellen (?) maar zal je elke dag dat je 1e klas wilt reizen een Klassewissel bij een automaat moeten doen.

Met Dal Voordeel op saldo kan je in het weekend voor €6 een dag upgraden naar 1e klas (ter plekke met PIN te betalen), voor doordeweeks is er alleen de optie ‘vandaag 1e klas’ en kost een reis 70% meer (van je saldo) dan 2e klas.

Veel dank voor de reacties. Hier kunnen meer 1e klas reizigers iets aan hebben.
Tijdelijke klassewissel van de 1e klas naar de 2e klas (Dal voordeel op saldo) ging inderdaad erg makkelijk. Op het internet was hier weinig over te vinden.
Omdat mijn werkgever declaraties verwacht met vermeldingen van het 2e klas tarief, kan klassewissel voor mij soms wel zo praktisch zijn. Ik reis ook weleens samen met mensen die, op dat moment althans, een voorkeur hebben voor de 2e klas.
Ik reis overigens op saldo, en de 1e klas staat bij mij permanent ingesteld. Maar mogelijk heb ik nog een NS-product dat aan nieuwe abonnement-aanvragers niet meer wordt verkocht (‘oude rechten’) (?).

Reageer