Traject abonnement | NS Community
beantwoord

Traject abonnement

  • 30 September 2022
  • 3 reacties
  • 113 Bekeken

Reputatie 1

Hi,

 

Ik verander binnenkort van werkgever en ga daarbij in Haarlem werken. Zelf woon ik in Den Haag en zal dus met een traject vrij abonnement reizen. De meeste van mijn vrienden wonen in Rotterdam waar we 2-3 keer per week afspreken na werk. Als ik doorreis van Haarlem (check-in) tot Rotterdam CS (check-uit) betaal ik dan extra vanaf Den Haag of betaal ik het volledige tarief tussen Haarlem en Rotterdam CS? 

icon

Beste antwoord door Robert B 30 September 2022, 19:13

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

Tip: bekijk de prijzen en ga rekenen, met dit soort trajecten ben je meestal beter af door meteen maar NET te kopen=heel NL.

Reizen buiten je traject worden gezien als een losse reis van/naar het dichtstbijzijnde punt op je traject, dus bij doorreizen vanuit Haarlem naar Rotterdam is het duidelijk, en betaal je voor Den Haag - Rotterdam (en terug voor Rotterdam - Den Haag uiteraard).

Maar reis je van Haarlem naar Utrecht (voltarief 2e klas € 11,90) dan word je gefactureerd voor Leiden - Utrecht (€ 10,40) ook al reis je helemaal niet via Leiden, het is wel het dichtstbijzijnde punt op je traject.

Vanuit Haarlem naar Rotterdam (vertrek in de spits) kost je per keer € 5,40. Later op de avond terug naar Den Haag kost € 3,24 want je krijgt 40% dalkorting.

Bij 12x per maand ben je dus zo’n € 104 kwijt voor het doorreizen naar Rotterdam (en later op de avond terug naar Den Haag).

Traject Vrij (2e klas) Haarlem - Den Haag kost € 240 dus je totale maandkosten zijn dan € 344 maar daar kan je wat op besparen door voor 16:05 uit Haarlem te vertrekken.

Een trajectabonnement Haarlem - Rotterdam kost € 339 dus dat zou je nog kunnen overwegen, maar als je soms maar 2x per week naar Rotterdam reist is dat al gauw duurder. Bovendien zal je werkgever (als je die hebt) het daarmee eens moeten zijn.

Altijd Vrij (heel Nederland) kost € 362 dus dat is niet echt een optie, tenzij je ook regelmatig naar andere ‘verre’ bestemmingen reist.

Reputatie 7
Badge +1

Tip: bekijk de prijzen en ga rekenen, met dit soort trajecten ben je meestal beter af door meteen maar NET te kopen=heel NL. Dan heb je de hele mand heel het land. KOmt vermoedelijk ongveeer even duur uit of zelfs al wat goedkoper (hangt af van hoe vaak je die extra ritjes denkt te maken)

Je bespaart het meest (want dan kan je DALvrij nemen) als je het met tijden zo kan plooien dat je vroeg=uiterlijk 6.34 en terug=uiterlijk 16.04 kan insjekken-of juist later: vanaf 8.55 en vanaf 18.25

Badge +3

U krijgt dan de reis Den Haag-Rotterdam in rekening gebracht, ook als u niet onderweg in Den Haag uit- en weer incheckt, maar alleen incheckt in Haarlem en uitcheckt in Rotterdam. Als u in Haarlem incheckt in de daluren, dan betaalt u de ritprijs met korting, en als u in Haarlem in de spitsuren incheckt, dan betaalt u de ritprijs vol tarief.

Reageer