beantwoord

traject vrij

  • 14 March 2024
  • 42 reacties
  • 506 Bekeken

Ik heb een traject vrij abonnement van Amsterdam Amstel naar Amersfoort Schothorst.

Nu is het al een paar keer gebeurd dat op exact dezelfde tijden een ander traject word berekend.

Ik ben nooit in Hilversum geweest.

Zie foto

 

 

icon

Beste antwoord door Olav93 14 March 2024, 13:49

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De keren dat een ander traject is berekend is zo te zien in wel uit dan wel ingecheckt in Utrecht Centraal. En Utrecht ligt niet op het traject Amstel - Schothorst. Dit is dus buiten het traject en dan wordt er gerekend vanaf een punt op het traject waarvandaan het het minst kost, in dit geval is dat dus Hilversum. Zou Schothorst - Utrecht zijn berekend, dan zou dat in de daluren €3,54 geweest zijn. 

Reputatie 7
Badge

@Laraangel checkt om 12:57 in in Utrecht en Hilversum tegelijkertijd, om om 13:27 in Hilversum en tegelijkertijd in Amersfoort Schothorst uit te checken.

 

Om 06:07 checkt@Laraangel in in Amsterdam Amstel, en tegelijkertijd in Hilversum. Om 06:52 is er een uitcheck geregistreerd in Utrecht en tegelijkertijd in Hilversum.

 

🤔 ik begrijp hier niks van.

 

​​

 

Precies is toch heel vreemd. Vanmorgen een half uur in discussie gegaan, en ze zeggen u bent in Hilversum geweest. Nou dus mooi niet, ik werk in Amersfoort dus heb in Hilversum niks te zoeken

Nee, TS checkt om 6:07 in Amstel in en om 6:52 op Utrecht Centraal uit en het systeem knipt dat op op Hilversum omdat het vanaf daar niet meer onder het abonnement valt. Omdat er daarbij blijkbaar een tijd vermeldt moet worden en het systeem niet weet of je daar daadwerkwlijk geweest bent, laat staan hoe laat, worden daarbij dezelfde tijd nog eens vermeldt, qat voor deze verwarring zorgt.

Reputatie 7
Badge +3

Voor meer uitleg is er ooit een pdf document gemaakt met daarin een aantal voorbeelden. Dit omdat het soms toch best ingewikkeld is en er toendertijd veel vragen over kwamen na de introductie van Traject Vrij in 2014. 

In dit document wordt als voorbeeld 2 een Traject Vrij Voorschoten - Utrecht Centraal gebruikt. Hieronder even een gedeelte daaruit. Het volledige document is hier te vinden.

 

Opmerking, het document is van 2015, toen reed de genoemde directe sprinter via Schiphol en Hilversum nog, dat is nu niet meer het geval. 

Reputatie 7
Badge

En Utrecht ligt niet op het traject Amstel - Schothorst. 

De reisplanner is het daar niet mee eens. Als ik nu plan krijg ik allemaal adviezen via Utrecht in om en nabij 50 minuten.

Dat is irrelevant voor de berekening wat tot het vrije traject behoort. Andere adviezen van de planner volgen mag wel zonder meerkosten maar op punten waar je dan langs komt mag je je reis niet ook zonder bijbetalen beëindigen.

Reputatie 7
Badge

Exact, en dat kun je nu netjes zien.

Alleen wel jammer dat de klantenservice zegt dat TS in Hilversum is geweest en niet de juiste uitleg kan geven. 

Daar ben ik het uiteraard mee eens. Wij op de community zouden dit niet ongeveer als enigen moeten kunnen snappen. Zeker niet aangezien de voorwaarden op dit punt vrij duidelijk zijn m.i.

Reputatie 7
Badge

Verderop in dit document staat, relevant bij mijn eerdere uitleg, ook nog: "Omdat in een beperkt aantal gevallen de alternatieve routes (...) vrijwel even lang zijn, hanteert NS de volgende coulanceregel. Wanneer de alternatieve routes (...) maximaal 10 TE langer zijn dan de kortste route (de route waarop uw Traject Vrij prijs is gebaseerd), dan mag u ook zonder aanvullende rekeningen uitstappen op de tussenstations van deze  alternatieve routes."

Reputatie 7
Badge

Het was met Traject Vrij altijd al zo dat je het gedeelte buiten je traject betaalde alsof het een losse rit was. Het gaat alleen om de manier waarop het in de reishistorie en op de factuur werd/wordt aangegeven. 

Ah, wacht, sorry. Ik interpreteerde Daniëls reactie onterecht als reactie op de eerdere discussie over de prijs, maar het zal inderdaad bedoeld zijn in de context van de presentatie.

Reputatie 7
Badge

Overigens specifiek voor deze route:

Amstel-Duivendrecht-Weesp-Schothorst is met 45TE het kortst. In- en uistappen mag ook op stations langs de minder dan 10TE langere route Amstel-Muiderpoort-Weesp-Schothorst (46TE).

Amstel-Duivendrecht-Utrecht Centraal-Schothorst is met 57TE te lang.

Reputatie 7
Badge +3

Exact, en dat kun je nu netjes zien.

Alleen wel jammer dat de klantenservice zegt dat TS in Hilversum is geweest en niet de juiste uitleg kan geven. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is iets waar NS de reiziger beter over moet informeren. Ik weet nog in de begintijd van Traject Vrij dat er hier op het forum vaak werd gezegd om het uit te testen wanneer het niet duidelijk was of een bepaald station binnen of buiten het traject viel. Eigenlijk is er wat dat betreft niet veel veranderd. Wat nu wel veranderd is, is de manier hoe het in de reishistorie te zien is. 

Reputatie 7
Badge

En op basis van je huidige abonnement zegt dus ook niets, want dat weet de planner helemaal niet!

De app weet dat wel al want die toont het. Dat de reisplanner dat nu niet gebruikt is dan per definitie een keuze en geen onmogelijkheid.

Dat snapt de app niet (en geen enkele reisplanner). Veel te ingewikkeld om dan een zinnige prijs te tonen, met name als het om spits/dal gaat en waar je eventueel zou overstappen (zonder Flex).

Dat het ingewikkeld is, zou natuurlijk juist een reden moeten zijn om het te automatiseren en reizigers ermee te helpen. En NS heeft de benodigde berekeningen al uitgewerkt, want als ze achteraf de prijs van mijn reis bepalen doen ze dat ook, met precies dezelfde informatie (tijd van aankomst en vertrek, stations waar in- en uit is gecheckt en het vrije traject).

Badge +3

Momo schreef

Wat nu wel veranderd is, is de manier hoe het in de reishistorie te zien is. 

Eigenlijk zelfs wederom verandert: toen ik in de TrajectVrij pilot zat, en ook in de jaren daarna als klant met TrajectVrij (nog voor Flex), kreeg ik een reis Amersfoort - Amsterdam met een abonnement Amersfoort - Utrecht ook al gefactureerd als Utrecht Overvecht - Amsterdam.

Off-topic: dan had je beter een trajectabonnement Baarn - Utrecht kunnen nemen, want dan liggen zowel Amersfoort als Hilversum op je traject (wegens de 10 TE regel) en betaal je wat minder (€ 2,50 of € 1,50 bij 40% korting) voor een keertje naar Amsterdam. 🤣

De verrekening voor buiten traject vind ik nog altijd ‘oneerlijk’, omdat dat altijd als een losse reis gezien wordt.

Stel je hebt een abonnement Delft - De Vink en reist een keertje door naar Leiden Centraal… € 2,60 (bij voltarief) graag, terwijl het verschil eigenlijk maar 60 cent is.

De andere kant op (aanvang reis in Leiden) wordt dan wel lastiger, want dan moet er bekeken worden waar je uitstapt… Voor 60 of 36 cent van Leiden naar De Vink gaat natuurlijk niet lukken.

Reputatie 7
Badge +3

 

Momo schreef

Wat nu wel veranderd is, is de manier hoe het in de reishistorie te zien is. 

Eigenlijk zelfs wederom verandert: toen ik in de TrajectVrij pilot zat, en ook in de jaren daarna als klant met TrajectVrij (nog voor Flex), kreeg ik een reis Amersfoort - Amsterdam met een abonnement Amersfoort - Utrecht ook al gefactureerd als Utrecht Overvecht - Amsterdam.

Ik had Traject Vrij De Vink - Delft Zuid. Een reis De Vink - Rotterdam Blaak stond op de factuur als De Vink - Rotterdam Blaak. Terug Rotterdam Centraal - De Vink. En in de reishistorie ook alleen de stations waar daadwerkelijk in en uitgecheckt is. Nergens staat Delft Zuid vanaf waar het buiten traject berekend is. 

 

Badge +3

Ik had Traject Vrij De Vink - Delft Zuid. Een reis De Vink - Rotterdam Blaak stond op de factuur als De Vink - Rotterdam Blaak. Terug Rotterdam Centraal - De Vink. En in de reishistorie ook alleen de stations waar daadwerkelijk in en uitgecheckt is. Nergens staat Delft Zuid vanaf waar het buiten traject berekend is. 

Dat is eigenlijk veel duidelijker, ook al staat Delft Zuid - Rotterdam v.v. buiten traject er niet expliciet bij maar dat weet je zelf wel natuurlijk.

Voor de nieuwe weergave is ook wel iets te zeggen, want je ziet precies voor welk deel buiten traject er kosten berekend zijn (in dit geval de goedkoopste optie van/naar een station op je traject, Hilversum dus).

Dat dit voor Amstel - Utrecht verwarrend is (TS kwam niet eens langs Hilversum, en van Utrecht naar Amersfoort ook niet) snap ik ook goed.

Je zou er in de reishistorie nog iets bij kunnen zetten over ‘kosten buiten traject’ zoals in jouw voorbeeld, maar de schermruimte in de app is beperkt dus er staat niet eens bij of het om een rit met reductie gaat.

Eigenlijk zou je dit willen zien:

Wel benieuwd hoe het er op een factuur(specificatie) uit ziet. 🤔

Badge +3

Ik heb ook nooit begrepen waarom ik in de app niet aan kan geven dat ik een Traject Vrij abonnement heb en voor welk traject dan. Andere prijzen met korting zijn er immers ook te vinden. En als ik ingelogd ben in MijnNS weet de app zelfs al wat voor abonnement ik heb dus zou hij daar ook zonder vragen zelfs al rekening mee kunnen houden.

De app verslikt zich al in de spits/dal prijzen, en weet het verschil tussen een abonnement op saldo en Flex al helemaal niet (bij overstappen tussen vervoerders). Dat kan veel beter inderdaad 'wat zou het kosten op tijdstip X met abonnement Y’?

De reisplanner (in de NS app of mijn NS website) staat volkomen los van je abonnement. Je hoeft ook helemaal niet ingelogd te zijn om die te gebruiken (of aan te geven met welke kaart je reist), en tot voor kort ‘wist’ de NS app niet eens welk abonnement je had!

Bij Traject Vrij helemaal lastig, die zal zeggen reis naar Amsterdam via Hilversum (bij abonnement Amersfoort - Utrecht maar hoe je reist maakt niet uit), en zou dan inderdaad de prijs vanaf Overvecht moeten tonen… 

Reputatie 7
Badge +1

Op X zag ik gisteren deze discussie voorbijkomen. Lijkt mij ook iets soortgelijks

Met een onjuist antwoord van NS, want er wordt op Utrecht uit- en weer ingecheckt. Heb het juiste antwoord maar even gegeven https://x.com/NS_online/status/1768616816727744805 

 

Als je in Utrecht binnen de poortjes blijft zijn de kosten dus wel € 6,72. Ach ja het foutieve antwoord van NS verbaast mij helaas niet.

Reputatie 7
Badge

Nog een kleine nuance: "het traject" is hier de kortste route of een alternatief dat niet meer dan 10 tariefwenheden langer is. Er kan dus zelfs via een station worden gerekend wat ook niet op de kortste route tussen het begin- en eindount van je abonnement ligt, maar daar vlakbij.

Reputatie 7
Badge +2

En Utrecht ligt niet op het traject Amstel - Schothorst. 

De reisplanner is het daar niet mee eens. Als ik nu plan krijg ik allemaal adviezen via Utrecht in om en nabij 50 minuten.

Er is wel een alternatief met overstap op Muiderpoort, maar dat duurt langer.

TS lijkt met deze reishistorie aan tijdreizen gedaan te hebben overigens, maar het lijkt meer op een overstap in Hilversum (toegestane route) waarbij vanaf spoor 1 door de poortjes is overgestapt naar een ander perron.

Reputatie 7
Badge

TS lijkt met deze reishistorie aan tijdreizen gedaan te hebben overigens, maar het lijkt meer op een overstap in Hilversum (toegestane route) waarbij vanaf spoor 1 door de poortjes is overgestapt naar een ander perron.

Er is juist níet via poortjes overgestapt. Het systeem kiest bij Traject Vrij de slimste knip en vermeldt die, omdat er geen echte in- en uitcheckentijden zijn met dezelfde rijden.

Reputatie 3

@Laraangel checkt om 12:57 in in Utrecht en Hilversum tegelijkertijd, om om 13:27 in Hilversum en tegelijkertijd in Amersfoort Schothorst uit te checken.

 

Om 06:07 checkt @Laraangel in in Amsterdam Amstel, en tegelijkertijd in Hilversum. Om 06:52 is er een uitcheck geregistreerd in Utrecht en tegelijkertijd in Hilversum.

 

🤔 ik begrijp hier niks van.

 

​​

 

Even tussen haakjes: in de reishistorie die u deelt staan uitsluitend ritten in de daluren. Als u voor 6.30 uur of 16.00 uur incheckt, mag u uw reis in de spits afmaken tegen daltarief. Is Dal Vrij niet aantrekkelijker voor u? Dan is uw reis van en naar Utrecht ook gratis.

@Laraangel checkt om 12:57 in in Utrecht en Hilversum tegelijkertijd, om om 13:27 in Hilversum en tegelijkertijd in Amersfoort Schothorst uit te checken.

 

Om 06:07 checkt@Laraangel in in Amsterdam Amstel, en tegelijkertijd in Hilversum. Om 06:52 is er een uitcheck geregistreerd in Utrecht en tegelijkertijd in Hilversum.

 

🤔 ik begrijp hier niks van.

 

​​

 

Precies is toch heel vreemd. Vanmorgen een half uur in discussie gegaan, en ze zeggen u bent in Hilversum geweest. Nou dus mooi niet, ik werk in Amersfoort dus heb in Hilversum niks te zoeken

Reputatie 7
Badge +2

Overigens specifiek voor deze route:

Amstel-Duivendrecht-Weesp-Schothorst is met 45TE het kortst. In- en uistappen mag ook op stations langs de minder dan 10TE langere route Amstel-Muiderpoort-Weesp-Schothorst (46TE).

Amstel-Duivendrecht-Utrecht Centraal-Schothorst is met 57TE te lang.

Dus de heilige reisplanner geeft adviezen waar je abonnement niet geldt? Voor de reiziger is immers niet te zien dat de meest logische route langer is en dus beperkingen heeft met tussendoor uitstappen.

Van de route met overstap op Duivendrecht is het bestaan zelfs amper te achterhalen. Die krijg ik alleen uit de reisplanner als ik al het andere OV uit zet (want de overstap is zo lang dat de metro altijd sneller is)

Reputatie 7
Badge +3

Precies is toch heel vreemd. Vanmorgen een half uur in discussie gegaan, en ze zeggen u bent in Hilversum geweest. Nou dus mooi niet, ik werk in Amersfoort dus heb in Hilversum niks te zoeken

Maar je bent toch wel in Utrecht geweest? En Utrecht valt buiten het traject. Om die reis van/naar Utrecht te berekenen wordt gerekend vanaf het station wat het dichtst bij in TE is en het minste kost. Dat is dus Hilversum.

Ik moet toegeven dat het op de manier zoals het nu is aangegeven verwarrend kan zijn. Voorheen werd dat niet zo aangegeven, alleen het in en uitcheck station, maar dan kwam regelmatig de vraag hoe het buiten traject deel was berekend, dus vanaf welk station. 

Reputatie 7
Badge

Overigens specifiek voor deze route:

Amstel-Duivendrecht-Weesp-Schothorst is met 45TE het kortst. In- en uistappen mag ook op stations langs de minder dan 10TE langere route Amstel-Muiderpoort-Weesp-Schothorst (46TE).

Amstel-Duivendrecht-Utrecht Centraal-Schothorst is met 57TE te lang.

Dus de heilige reisplanner geeft adviezen waar je abonnement niet geldt? Voor de reiziger is immers niet te zien dat de meest logische route langer is en dus beperkingen heeft met tussendoor uitstappen.

Nee, van begin tot eindpunt mag je die adviezen volgen. Als je de reisplanner vraagt om een advies voor een langer traject mag je er alleen niet vanuit gaan dat je voor hooguit dezelfde prijs ook eerder uit mag stappen dan je gepland hebt pf dat je abonnement geldt voor een reis die je plant tot een random ander station dan je je abonnement voor hebt afgesloten.

Reageer