beantwoord

traject vrij

  • 14 March 2024
  • 42 reacties
  • 504 Bekeken

Ik heb een traject vrij abonnement van Amsterdam Amstel naar Amersfoort Schothorst.

Nu is het al een paar keer gebeurd dat op exact dezelfde tijden een ander traject word berekend.

Ik ben nooit in Hilversum geweest.

Zie foto

 

 

icon

Beste antwoord door Olav93 14 March 2024, 13:49

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Badge

Maar m'n punt is juist hoe de reiziger dit zou moeten weten. De app geeft voor alle routes immers dezelfde prijs en geen info over afwijkende aantallen TE op verschillende routes.

Ik heb ook nooit begrepen waarom ik in de app niet aan kan geven dat ik een Traject Vrij abonnement heb en voor welk traject dan. Andere prijzen met korting zijn er immers ook te vinden. En als ik ingelogd ben in MijnNS weet de app zelfs al wat voor abonnement ik heb dus zou hij daar ook zonder vragen zelfs al rekening mee kunnen houden.

Badge +3

Zeker in dit geval waar eigenlijk alleen de reis via Utrecht uit de planner komt, dan verwacht je niet dat je abonnement via een andere route berekend wordt.

Als je via Utrecht gestuurd wordt is dat prima, zolang je daar maar niet uitchecht.

In dit geval is er bewust naar Utrecht gereisd (zie uitcheck) en een paar uur later verder naar Schothorst.

De kosten buiten traject zijn die naar/van Hilversum (dichtstbijzijnde station op je traject) want dat is het goedkoopst.

Badge +3

Ik heb ook nooit begrepen waarom ik in de app niet aan kan geven dat ik een Traject Vrij abonnement heb en voor welk traject dan.

Dat snapt de app niet (en geen enkele reisplanner). Veel te ingewikkeld om dan een zinnige prijs te tonen, met name als het om spits/dal gaat en waar je eventueel zou overstappen (zonder Flex).

De optie om de Reisplanner aan te passen aan een abonnement dat je eventueel hebt (stel ik zeg dat ik Weekend Vrij heb) is al een tijd geleden uit de NS app gesloopt zelfs!

Helemaal goed, want mensen die dat instelden (wat zou de prijs voor dit advies zijn met abonnement X?) dachten vaak dat ze zomaar hun Flex abonnement gewisseld hadden naar X.

Die instelling in de app dus , toon prijzen op basis van X 🤔 Op de website hetzelfde, je keuze voor ‘prijzen met abonnement X’ wordt onthouden.


En op basis van je huidige abonnement zegt dus ook niets, want dat weet de planner helemaal niet!

 

Reputatie 7
Badge +2

 

Als je via Utrecht gestuurd wordt is dat prima, zolang je daar maar niet uitchecht.

In dit geval is er bewust naar Utrecht gereisd en een paar uur later weer naar Schothorst.

Ja, maar ik snap de reiziger wel hier: als je altijd via Utrecht reist (dat is nu eenmaal het snelst) dan verwacht je natuurlijk ook dat je op je abonnement (dus "gratis") reist als je een keer in Utrecht moet zijn.

Dat is toch net weer anders dan het type vragen dat we vaker op de community hebben als "ik heb een TrajectVrij Hilversum - Amsterdam Zuid en moet af en toe op Bijlmer ArenA zijn, wat betaal ik dan". Daar is die 10 TE regel immers relevant en is je reis daadwerkelijk afwijkend. TS volgt gewoon de reisplanner en verwacht terecht niet dat hij zijn reis via Utrecht niet mag onderbreken.

Momo schreef

Wat nu wel veranderd is, is de manier hoe het in de reishistorie te zien is. 

Eigenlijk zelfs wederom verandert: toen ik in de TrajectVrij pilot zat, en ook in de jaren daarna als klant met TrajectVrij (nog voor Flex), kreeg ik een reis Amersfoort - Amsterdam met een abonnement Amersfoort - Utrecht ook al gefactureerd als Utrecht Overvecht - Amsterdam.

Reputatie 7
Badge

En op basis van je huidige abonnement zegt dus ook niets, want dat weet de planner helemaal niet!

De app weet dat wel al want die toont het. Dat de reisplanner dat nu niet gebruikt is dan per definitie een keuze en geen onmogelijkheid.

Dat snapt de app niet (en geen enkele reisplanner). Veel te ingewikkeld om dan een zinnige prijs te tonen, met name als het om spits/dal gaat en waar je eventueel zou overstappen (zonder Flex).

Dat het ingewikkeld is, zou natuurlijk juist een reden moeten zijn om het te automatiseren en reizigers ermee te helpen. En NS heeft de benodigde berekeningen al uitgewerkt, want als ze achteraf de prijs van mijn reis bepalen doen ze dat ook, met precies dezelfde informatie (tijd van aankomst en vertrek, stations waar in- en uit is gecheckt en het vrije traject).

Badge +3

Momo schreef

Wat nu wel veranderd is, is de manier hoe het in de reishistorie te zien is. 

Eigenlijk zelfs wederom verandert: toen ik in de TrajectVrij pilot zat, en ook in de jaren daarna als klant met TrajectVrij (nog voor Flex), kreeg ik een reis Amersfoort - Amsterdam met een abonnement Amersfoort - Utrecht ook al gefactureerd als Utrecht Overvecht - Amsterdam.

Off-topic: dan had je beter een trajectabonnement Baarn - Utrecht kunnen nemen, want dan liggen zowel Amersfoort als Hilversum op je traject (wegens de 10 TE regel) en betaal je wat minder (€ 2,50 of € 1,50 bij 40% korting) voor een keertje naar Amsterdam. 🤣

De verrekening voor buiten traject vind ik nog altijd ‘oneerlijk’, omdat dat altijd als een losse reis gezien wordt.

Stel je hebt een abonnement Delft - De Vink en reist een keertje door naar Leiden Centraal… € 2,60 (bij voltarief) graag, terwijl het verschil eigenlijk maar 60 cent is.

De andere kant op (aanvang reis in Leiden) wordt dan wel lastiger, want dan moet er bekeken worden waar je uitstapt… Voor 60 of 36 cent van Leiden naar De Vink gaat natuurlijk niet lukken.

Reputatie 7
Badge +3

 

Momo schreef

Wat nu wel veranderd is, is de manier hoe het in de reishistorie te zien is. 

Eigenlijk zelfs wederom verandert: toen ik in de TrajectVrij pilot zat, en ook in de jaren daarna als klant met TrajectVrij (nog voor Flex), kreeg ik een reis Amersfoort - Amsterdam met een abonnement Amersfoort - Utrecht ook al gefactureerd als Utrecht Overvecht - Amsterdam.

Ik had Traject Vrij De Vink - Delft Zuid. Een reis De Vink - Rotterdam Blaak stond op de factuur als De Vink - Rotterdam Blaak. Terug Rotterdam Centraal - De Vink. En in de reishistorie ook alleen de stations waar daadwerkelijk in en uitgecheckt is. Nergens staat Delft Zuid vanaf waar het buiten traject berekend is. 

 

Badge +3

Ik had Traject Vrij De Vink - Delft Zuid. Een reis De Vink - Rotterdam Blaak stond op de factuur als De Vink - Rotterdam Blaak. Terug Rotterdam Centraal - De Vink. En in de reishistorie ook alleen de stations waar daadwerkelijk in en uitgecheckt is. Nergens staat Delft Zuid vanaf waar het buiten traject berekend is. 

Dat is eigenlijk veel duidelijker, ook al staat Delft Zuid - Rotterdam v.v. buiten traject er niet expliciet bij maar dat weet je zelf wel natuurlijk.

Voor de nieuwe weergave is ook wel iets te zeggen, want je ziet precies voor welk deel buiten traject er kosten berekend zijn (in dit geval de goedkoopste optie van/naar een station op je traject, Hilversum dus).

Dat dit voor Amstel - Utrecht verwarrend is (TS kwam niet eens langs Hilversum, en van Utrecht naar Amersfoort ook niet) snap ik ook goed.

Je zou er in de reishistorie nog iets bij kunnen zetten over ‘kosten buiten traject’ zoals in jouw voorbeeld, maar de schermruimte in de app is beperkt dus er staat niet eens bij of het om een rit met reductie gaat.

Eigenlijk zou je dit willen zien:

Wel benieuwd hoe het er op een factuur(specificatie) uit ziet. 🤔

Badge +3

Ik heb ook nooit begrepen waarom ik in de app niet aan kan geven dat ik een Traject Vrij abonnement heb en voor welk traject dan. Andere prijzen met korting zijn er immers ook te vinden. En als ik ingelogd ben in MijnNS weet de app zelfs al wat voor abonnement ik heb dus zou hij daar ook zonder vragen zelfs al rekening mee kunnen houden.

De app verslikt zich al in de spits/dal prijzen, en weet het verschil tussen een abonnement op saldo en Flex al helemaal niet (bij overstappen tussen vervoerders). Dat kan veel beter inderdaad 'wat zou het kosten op tijdstip X met abonnement Y’?

De reisplanner (in de NS app of mijn NS website) staat volkomen los van je abonnement. Je hoeft ook helemaal niet ingelogd te zijn om die te gebruiken (of aan te geven met welke kaart je reist), en tot voor kort ‘wist’ de NS app niet eens welk abonnement je had!

Bij Traject Vrij helemaal lastig, die zal zeggen reis naar Amsterdam via Hilversum (bij abonnement Amersfoort - Utrecht maar hoe je reist maakt niet uit), en zou dan inderdaad de prijs vanaf Overvecht moeten tonen… 

Reputatie 7
Badge

De verrekening voor buiten traject vind ik nog altijd ‘oneerlijk’, omdat dat altijd als een losse reis gezien wordt.

Stel je hebt een abonnement Delft - De Vink en reist een keertje door naar Leiden Centraal… € 2,60 (bij voltarief) graag, terwijl het verschil eigenlijk maar 60 cent is.

De andere kant op (aanvang reis in Leiden) wordt dan wel lastiger, want dan moet er bekeken worden waar je uitstapt… Voor 60 of 36 cent van Leiden naar De Vink gaat natuurlijk niet lukken.

Mee eens, ik moest laatst n.b. door werkzaamheden van een station verder vertrekken (en dus ook weer terug daarheen aangezien ik fiets naar het station) om met de intercity te kunnen en dat kostte me dus 2*€2,60=€5,20(!) terwijl het prijsverschil voor een enkele reis tegen vol tarief slechts €0,20 is. Toen ik daarna zag dat dit de komende weken vaker nodig was, heb ik snel mijn abonnement omgezet naar dit langere traject. Dat kost per maand slechts €5,20 extra en heb in er dus met één dag dat extra stukje reizen al uit. Dat is natuurlijk compleet uit verhouding.

Reputatie 7
Badge +2

Ik had Traject Vrij De Vink - Delft Zuid. Een reis De Vink - Rotterdam Blaak stond op de factuur als De Vink - Rotterdam Blaak. Terug Rotterdam Centraal - De Vink. En in de reishistorie ook alleen de stations waar daadwerkelijk in en uitgecheckt is. Nergens staat Delft Zuid vanaf waar het buiten traject berekend is. 

 

Ik kan me voorstellen dat er een verschil zit in reizen buiten traject die een verlenging van het abonnementstraject zijn en reizen buiten traject die daadwerkelijk een andere kant op gaan.

Helaas gaan m'n facturen in MijnNS niet verder terug dan november 2020, dus ik kan niet terugkijken hoe het er destijds bij mij op stond bij verschillende reisrichtingen.

Reputatie 7
Badge +1

Op X zag ik gisteren deze discussie voorbijkomen. Lijkt mij ook iets soortgelijks

 

 

Badge +3

Op X zag ik gisteren deze discussie voorbijkomen. Lijkt mij ook iets soortgelijks

Met een onjuist antwoord van NS, want er wordt op Utrecht uit- en weer ingecheckt. Heb het juiste antwoord maar even gegeven https://x.com/NS_online/status/1768616816727744805 

 

Reputatie 7
Badge +1

Op X zag ik gisteren deze discussie voorbijkomen. Lijkt mij ook iets soortgelijks

Met een onjuist antwoord van NS, want er wordt op Utrecht uit- en weer ingecheckt. Heb het juiste antwoord maar even gegeven https://x.com/NS_online/status/1768616816727744805 

 

Als je in Utrecht binnen de poortjes blijft zijn de kosten dus wel € 6,72. Ach ja het foutieve antwoord van NS verbaast mij helaas niet.

Reputatie 7
Badge

Ik kan me voorstellen dat er een verschil zit in reizen buiten traject die een verlenging van het abonnementstraject zijn en reizen buiten traject die daadwerkelijk een andere kant op gaan.

Helaas gaan m'n facturen in MijnNS niet verder terug dan november 2020, dus ik kan niet terugkijken hoe het er destijds bij mij op stond bij verschillende reisrichtingen.

Dat is dus helaas niet (meer?) zo. Het gedeeltje buiten je vrije traject betaal je alsof het een losse reis is. Vandaar dat een klein stukje extra (in de spits dus zonder korting, 2e klasse) €2,60 kost.

Reputatie 7
Badge +3

Het was met Traject Vrij altijd al zo dat je het gedeelte buiten je traject betaalde alsof het een losse rit was. Het gaat alleen om de manier waarop het in de reishistorie en op de factuur werd/wordt aangegeven. 

Reputatie 7
Badge

Het was met Traject Vrij altijd al zo dat je het gedeelte buiten je traject betaalde alsof het een losse rit was. Het gaat alleen om de manier waarop het in de reishistorie en op de factuur werd/wordt aangegeven. 

Ah, wacht, sorry. Ik interpreteerde Daniëls reactie onterecht als reactie op de eerdere discussie over de prijs, maar het zal inderdaad bedoeld zijn in de context van de presentatie.

Reageer