beantwoord

Traject vrij: Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal

  • 25 September 2023
  • 3 reacties
  • 118 Bekeken

Hi allen,

Ik begin met een nieuwe baan in Amsterdam. Zelf woon ik in Rotterdam. Dit betekent dus dat ik 5 dagen in de week van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal zal moeten reizen en weer terug. De snelste route is dan met de Intercity direct via Schiphol. 

Nou is het zo dat mijn ouders in Heemstede wonen. Dus zou ik graag ook eens per week bij hen langs gaan na werk (eten/slapen en dan de volgende ochtend weer naar werk). Kan ik zonder extra kosten te maken ook in en uit checken op Heemstede met een Traject vrij abonnement op het traject Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal? Dus:

Ochtend dag 1: Rotterdam Centraal → Amsterdam Centraal (met intercity direct)

Middag dag 1: Amsterdam Centraal → Heemstede

Ochtend dag 2: Heemstede → Amsterdam Centraal 

Middag dag 2: Amsterdam Centraal → Rotterdam Centraal (met intercity direct)

 

Groet! 

icon

Beste antwoord door iMark 25 September 2023, 15:46

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dat kan. Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal kan via 4 routes: via Haarlem - Leiden, via Schiphol - Leiden, via Schiphol en de HSL en via Breukelen en Woerden. NS rekent 86 tariefeenheden tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal. Dat is de oorspronkelijke route van de Oude Lijn via Haarlem, Leiden en Den Haag HS. Andere routes zijn in werkelijkheid korter maar voor de flexibiliteit wordt altijd hetzelfde aantal tariefeenheden berekend.
Het mag zelfs via Utrecht Centraal (als de reisplanner dat aangeeft). Maar als je het station verlaat in Utrecht worden extra tariefeenheden berekend.

Voor de volledigheid: via de HSL moet je wel toeslag betalen met Traject Vrij. Wanneer je drie keer per week of vaker in de spits via de HSL reist kun je een toeslagabonnement bestellen.
https://www.ns.nl/abonnementen/campagnes/overig/intercity-direct-toeslag.html

Reputatie 7
Badge +4

Hou wel rekening met de kosten van de ICDirect. Deze trein kent een toeslag. Dat kunt u per keer doen, maar dat vereist een extra incheck op het speciaal daarvoor bedoelde paaltje. U kunt dit ook afkopen met wat in de praktijk een maandelijkse verhoging van uw abonnement is.

 

Ik heb het even nagevraagd bij mijn nieuwe werkgever. Ik krijg een traject vrij abonnement met Intercity direct altijd toeslag vrij. Gaat helemaal goedkomen :) 

Dank voor jullie snelle reactie! 

Reageer