beantwoord

tussentijdse en jaarlijkse verhoging.

  • 18 November 2021
  • 8 reacties
  • 211 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Afgelopen maanden werd iedereen gedwongen om zijn abonnement om te zetten naar een flex abonnement. Gevolg hiervan was dat er minder voordeel voor de klant in het abonnement zat. 

Een voordeel aan de kant de NS is dat de kaart meteen duurder gemaakt kon worden. 

Nu vlak voor het einde van het jaar wordt er nog even medegedeeld dat er ook weer een verhoging komt omdat er een inflatie correctie doorberekend wordt. 

Dit is toch niet meer te verklaren. 

Een overstap naar eigen vervoer per auto wordt dan wel erg makkelijk gemaakt. 

Een voordeel van de ns is dat er dan weer minder reizigers zijn. De treinen zijn dan leger en is minder materieel nodig. Gevolg is dan weer een eenvoudiger spoorboekje. Enz enz. 

 

Waar stopt dit???????

icon

Beste antwoord door Momo 18 November 2021, 15:42

Bekijk origineel

8 reacties

Vervelend, maar waarschijnlijk heb je gewoon te maken met de jaarlijkse verhoging genoemd onder 12.10 van de voorwaarden:

12.10 NS heeft het recht de prijzen van NS Flex ieder kalenderjaar te verhogen
indien de gebruiksmogelijkheid en/of de mate van geldigheid van
NS Flex toeneemt. NS heeft daarnaast het recht de prijzen van NS Flex
ieder kalenderjaar te verhogen, zowel met de stijging van de
Consumentenprijsindex van het afgelopen jaar als met de stijging van
de gebruiksvergoeding zoals bedoeld in onder meer artikel 62 van de
Spoorwegwet. Indien u NS Flex in de drie maanden voorafgaand aan
de prijsverhoging heeft afgesloten, heeft u het opzegrecht zoals
bedoeld in artikel13.
12.11 NS heeft het recht om de prijzen van NS Flex te verhogen met een
grotere stijging dan omschreven in artikel 12.10 van deze productvoor-
waarden, maar zal in dat geval de verhoging openbaar aankondigen en
u een opzegrecht verlenen.

 

Met de auto heb je bijna dagelijks een verhoging v.d. brandstofprijs, dus daarmee vergeleken valt het misschien nog mee :joy:

 

Nu vlak voor het einde van het jaar wordt er nog even medegedeeld dat er ook weer een verhoging komt omdat er een inflatie correctie doorberekend wordt. 

Door de uit de hand lopende inflatie wordt voor NS ook alles duurder en eist het personeel ook weer hogere lonen. De kosten daarvan worden uiteraard doorberekend aan de klant, waar moet het geld anders vandaan komen?

Dit zal voorlopig niet beter worden, want zolang de ECB weigert de rente te verhogen zal de inflatie hoog blijven.

Nu vlak voor het einde van het jaar wordt er nog even medegedeeld dat er ook weer een verhoging komt omdat er een inflatie correctie doorberekend wordt. 

Door de uit de hand lopende inflatie wordt voor NS ook alles duurder en eist het personeel ook weer hogere lonen. De kosten daarvan worden uiteraard doorberekend aan de klant, waar moet het geld anders vandaan komen?

Dit zal voorlopig niet beter worden, want zolang de ECB weigert de rente te verhogen zal de inflatie hoog blijven.

De CAO bij de NS loopt nog even en was al afgesproken voor de oplopende inflatie dus de eis van het personeel voor hogere lonen vanwege de oplopende inflatie ????

Reputatie 7
Badge +1

Maar welke ABO's zijn dan door dat FLEX duurder geworden? Voor velen is de mogelijkheid om nu frequent te wisselen, al naar gelang reisbehoefte, juist voordeliger.

Voorbeeld: zo moest ik bij het oude doorlopend weekend-vrij de 2-3 mnd die ik buitenlands verbleef en er dus niks aan had doorbetalen. Eens per 2 jaar kon je , door heel precies met data te plannen, die uitsluiten door opzeggen en dan weer opnieuw afsluiten. Nu is dat zo geregeld en ook nog per dag.

Reis je maar af en toe, dan kan je steeds voor 1 maand Korting/Voordeel aanzetten en na gedane reismaand weer uitzetten.

Al sinds jaar en dag gaan elk jaar op 1/1 de prijzen omhoog. Ook bij het overig OV trouwens

Reputatie 6

Raar dat een verhoging met 1,8% van die mooie ronde bedragen oplevert…..Alles gaat toch via de computer dus wat is het probleem om in plaats van de prijs van  € 4,70 te verhogen naar € 4,80 dit naar € 4,78 te doen. Bij een langere rit kan het nog ongunstiger uitvallen, van € 24 naar € 24,50 terwijl dat eigenlijk € 24,43  zou zijn. Per individuele reiziger zijn die bedragen denkelijk wel te behappen maar als je het bij elkaar optelt…..

Waar gaan die miljoenen, want daar praten we over, naar toe?
Is dat de bonus voor directie en management…. Bestuurders die kennelijk weinig vertrouwen in hun eigen product hebben…. Je ziet ze misschien nog wel vaker in een auto dan in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Maar welke ABO's zijn dan door dat FLEX duurder geworden? Voor velen is de mogelijkheid om nu frequent te wisselen, al naar gelang reisbehoefte, juist voordeliger.

Voorbeeld: zo moest ik bij het oude doorlopend weekend-vrij de 2-3 mnd die ik buitenlands verbleef en er dus niks aan had doorbetalen. Eens per 2 jaar kon je , door heel precies met data te plannen, die uitsluiten door opzeggen en dan weer opnieuw afsluiten. Nu is dat zo geregeld en ook nog per dag.

Reis je maar af en toe, dan kan je steeds voor 1 maand Korting/Voordeel aanzetten en na gedane reismaand weer uitzetten.

Al sinds jaar en dag gaan elk jaar op 1/1 de prijzen omhoog. Ook bij het overig OV trouwens

Door NS Flex zijn abonnementen niet duurder geworden. Wel zal in de meeste gevallen de datum van de tariefswijzingen anders zijn. Tariefswijzingen gaan altijd per 1 januari in, maar bij doorlopende jaarabonnementen wordt de prijs van een abonnementen pas aangepast per de verlengdatum. Had je dus een Traject Vrij jaarabonnement met ingangsdatum 1 december (en dus ook verlengdatum 1 december) was je abonnementsprijs niet per 1 januari 2021 verhoogd naar de 2021 prijs maar zou dit pas op 1 december 2021 gebeuren. Alleen moesten nu alle Traject Vrij uiterlijk 15 oktober gewijzigd worden naar Flex Traject Vrij en daarbij werd dan het 2021 tarief wat 1 januari is ingegaan berekend. Daardoor lijkt het alsof een Flex abonnement duurder is, maar in feite betaal je eerder dan voorheen het nieuwe tarief. 

Raar dat een verhoging met 1,8% van die mooie ronde bedragen oplevert…..Alles gaat toch via de computer dus wat is het probleem om in plaats van de prijs van  € 4,70 te verhogen naar € 4,80 dit naar € 4,78 te doen. Bij een langere rit kan het nog ongunstiger uitvallen, van € 24 naar € 24,50 terwijl dat eigenlijk € 24,43  zou zijn. Per individuele reiziger zijn die bedragen denkelijk wel te behappen maar als je het bij elkaar optelt…..

NS is volgens het concessiecontract vrij om bij een verhoging te variëren mits het gemiddeld uitkomt op het afgesproken percentage van 1.8%. Zo gaan de eerste klas prijzen dit jaar gemiddeld met 3% omhoog, de tweede klas prijzen met gemiddeld 1,8% en blijven bijv. Fietskaart Dal, Dagkaart hond, Railrunner, Kids Vrij, Weekend Voordeel en het Groepsticket in prijs gelijk. 

Nu vlak voor het einde van het jaar wordt er nog even medegedeeld dat er ook weer een verhoging komt omdat er een inflatie correctie doorberekend wordt. 

Door de uit de hand lopende inflatie wordt voor NS ook alles duurder en eist het personeel ook weer hogere lonen. De kosten daarvan worden uiteraard doorberekend aan de klant, waar moet het geld anders vandaan komen?

Dit zal voorlopig niet beter worden, want zolang de ECB weigert de rente te verhogen zal de inflatie hoog blijven.

De CAO bij de NS loopt nog even en was al afgesproken voor de oplopende inflatie dus de eis van het personeel voor hogere lonen vanwege de oplopende inflatie ????

Dat klopt maar de huidige CAO resulteerde vorig jaar wel in fors hogere personeelskosten. Daar is toen nog de nodige kritiek op geweest omdat NS tegelijkertijd vanwege corona enorme subsidies van de overheid kreeg. 

Reageer