Welkom bij de NS Community!
Claimen kan alleen als je in- en uitcheckt bij NS, waarbij de reis minimaal een half uur langer duurt dan de geplande reistijd volgens de Reisplanner. Dus door een trein later te nemen.
Staat de trein sowieso al niet in de Reisplanner (wegens bijv. werkzaamheden of aangepaste dienstregeling) dan wordt er niets vergoed.
De vraag is dus waarom die trein regelmatig niet rijdt en of dat gepland is of plotseling.
Niet. Je kiest zelf voor ander vervoer, daar geeft NS geen vergoeding voor.
Niet.
Geld terug bij vertrraging krijg je als je ook echt voldoende vertraging hebt met je treinreis en je voor die treinreis een in en een uitcheck heb. Soms wordt een andere manier van reizen (bus, tram of metro) vergoed indien dit geadviseerd is door NS. Dit wordt dan bij de storingsinfo aangegeven, dus het gaat on bv een machinnist of HC die zegt dat je een bus zou kunnen nemen om sneller op je bestemming te zien. Kies je zelf voor alternatatief vervoer, zul je dat ook zelf moeten betalen.