beantwoord

Vraag over reiskosten aangegeven in NS app

  • 8 November 2021
  • 4 reacties
  • 277 Bekeken

Beste dames en heren,

Ik maak sinds kort gebruik van een weekend vrij abonnement en heb een vraag omtrent de kosten die berekend zijn voor een van de reizen die ik vorige week gemaakt heb.

Op vrijdag 5 november ben ik van Heerlen naar den Bosch gereisd gebruikmakende van een OV Chipkaart met mijn weekend vrij abonnement. Mijn reis startte in Heerlen om 18:14 met de trein vanuit Heerlen naar Eindhoven waarbij ik uitgestapt ben in Sittard om 18:34. Hier ben ik overgestapt op de trein vanuit Maastricht (via Sittard) naar Enkhuizen, en ben ik uitgestapt in Den Bosch.

Ik heb mij op station Sittard uitgecheckt en even later weer ingecheckt, denkende dat dit ervoor zou zorgen dat ik voor de rest van de reis gebruik kon maken van mijn weekend vrij abonnement. In de NS app staan daarom ook twee reizen aangegeven: Een van 18:14 (check in Heerlen) tot 18:34 (check out Sittard) en een van 18:35 (check in Sittard, vertrokken om 18:47) tot 19:55 (check out Den Bosch).

Vanaf 18:30 geldt het weekend vrij abonnement (https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/4). Nu weet ik dat de kosten van de reis bepaald worden bij check in, en ik begrijp waarom er geld afgetrokken wordt voor de reis van Heerlen naar Sittard, echter vind ik het onterrecht dat er kosten in aanmerking worden gebracht voor de reis van Sittard naar Den Bosch, zeker gezien ik op station Sittard over moest stappen op een andere trein en hier ca. een kwartier moest wachten.

Mijn vraag is nu tweedelig:

  1. Mijn eerste vraag: is dit een terechte kostendeclaratie? Zo nee, is er een mogelijkheid is om het geld voor deze reis terug te vragen?
  2. Als dit wel vanuit NS-regels als een terechte declaratie wordt gezien, wat is hiervoor dan de reden? Is dit om tegen te gaan dat mensen snel uit te trein stappen en in en uit checken? Ik ben van plan om deze reis vaker te maken en ik vind dat mijn situatie namelijk weldegelijk een andere is dan snel uit stappen en dan weer in dezelfde trein instappen (ik neem namelijk letterlijk een andere trein). Moet ik dan misschien langer wachten met weer inchecken op station Sittard? Moet ik anders een los e-ticket kopen (die ik bijv. in mijn NS-App upload) om vanuit Heerlen naar Sittard te reizen en dan pas in Sittard inchecken met mijn OV chipkaart?

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Luc

icon

Beste antwoord door Sascha NS 8 November 2021, 14:56

Bekijk origineel

4 reacties

Goedemiddag LJB Kusters. Welkom bij de NS Community.

Zoals je al aangeeft is het moment van inchecken leidend. Je incheck te Heerlen bepaalt de kosten voor de gehele reis. Pas op het moment dat er 35 minuten tussen in- en uitchecken zit wordt er een ‘nieuwe’ reis gezien. Omdat dit niet het geval is geweest is je gehele reis als buiten de voorwaarden van het Weekend Vrij beschouwd. Punt 2 is inderdaad de reden waarom dit zo werkt. Het idee met het e-ticket is een goede. Dan hoef je niet die 35 minuten te wachten.

Badge +3

Punt 2 is inderdaad de reden waarom dit zo werkt.

Het werkt zo, om te voorkomen dat mensen die een gesloten poortje moeten passeren bij een overstap in een andere tariefperiode worden geconfronteerd met hogere kosten dan wanneer zij dat niet zouden moeten. Met al dan niet willen ontmoedigen dat mensen tussentijds omchecken, heeft het niets te maken. Zie dit nieuwsbericht en deze informatie.

Reputatie 7
Badge +3

En het werkt ook andersom. Heb je bij je Weekend Voordeel ook de 40% dalkorting en check je de eerste keer in in de daluren (bv om 15:45) stap je over tijdens de spits (zeg om 16:15) dan blijf je met met korting reizen, ook al is bij de overstap intussen al spits.

Badge +3

Bij NS Flex heb je inderdaad altijd te maken met ‘van rit naar reis’, ook bij wisselen van vervoerder.

Met een klassiek Weekend Vrij (op saldo, niet meer verkrijgbaar) zou het geen probleem zijn als je met Arriva naar Sittard zou reizen en daar na 18:25 overstapt op NS.

Een e-ticket is inderdaad de oplossing, of een andere ov-chipkaart erbij als je deze reis wekelijks maakt.

Een tweede persoonlijke kaart is (tot 30 november) gratis te bestellen i.c.m. 1e maand gratis Flex Dal Voordeel. Daarna kan je dat omzetten naar Flex Basis en met die kaart op rekening rijden (voltarief) van Heerlen naar Sittard, of in soortgelijke situaties met het eerste deel in de spits.

Als je die vandaag bestelt heb je die vrijdag wel binnen en kan je hem gebruiken, ook al ligt de ingangsdatum van het Flex Dal Voordeel abonnement altijd minimaal 7 dagen in de toekomst.

Je moet er dan voor a.s. vrijdag wel wat saldo op laden (bij bijv. een supermarkt of een Arriva automaat).

Reageer