beantwoord

vrije reisdagen en 40% abonnement

  • 30 November 2020
  • 9 reacties
  • 426 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

De NS hebben de Voordeelkaarthouders en vrije reisdagen-liefhebbers behoorlijk getroffen met de nieuwe voorwaarden en niet meer (terug) kunnen reizen tijdens avondspits. Hier laten ze mensen bijna letterlijk in de kou staan. Met name senioren zijn gebruikers en worden nu gedwongen om in het donker terug te reizen. Timing is ook al slecht, in coronatijd en dichte horeca.

Is dit een manier om van de ‘oude’ 40% abonnementen af te komen?

 

icon

Beste antwoord door Thom 30 November 2020, 12:25

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Uw Voordeelurenabonnement krijgt dezelfde voorwaarden als Dalvoordeel. Het enige voordeel is dat wanneer u papieren keuzedagen heeft, u die behoudt. Er lopen al veel topics over dit onderwerp, het is echter heel simpel zo dat het VDU met alle voordelen van dien wordt opgeheven. Dit is gedaan om de drukke middenspits te ontlasten en dat is al voor de Corona besloten. Het is zonneklaar dat dit NS geld oplevert. Het zal zeker niet meer worden teruggedraaid. Hoe groot het deel senioren is onder de VDU-bezitters, is niet bekend. Zelf ben ik er inderdaad wel eentje en het treft me in normale omstandigheden flink, dus u bent niet de enige. ;-)

Op diverse topics hier kunt u er meer over lezen, maar feitelijk is dit het verhaal.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn onder de VDU'ers ook twintigers, dertigers en veertigers die het abonnement voor woonwerkverkeer gebruiken. Deze gaan er fors op achteruit. 

 

Er zijn onder de VDU'ers ook twintigers, dertigers en veertigers die het abonnement voor woonwerkverkeer gebruiken. Deze gaan er fors op achteruit. 

Twintigers kan bijna niet want het abonnement wordt al 10 jaar niet meer verkocht.

Reputatie 7
Badge +4

Klopt, maar de bewering dat het vooral senioren treft, is niet gestaafd. Senioren met keuzedagen zullen de middagspits mijden als het even kan, maar voor de forenzende bevolking van inderdaad dertig jaar en ouder is dat lastiger en kan het een flinke kostenpost betekenen. 

maar voor de forenzende bevolking van inderdaad dertig jaar en ouder is dat lastiger en kan het een flinke kostenpost betekenen. 

Die mensen gaan straks hetzelfde betalen als alle andere forenzen, dus dat lijkt me niet zo'n probleem. Veel van deze mensen krijgen nu van hun baas meer reiskostenvergoeding dan zelf aan kosten betalen.

Helaas heeft de NS de reden voor het verschralen van het VDU nooit onderbouwd, en al helemaal niet met gegevens. Ooit tellingen gedaan? Er reizen nl helemaal niet zo veel ouderen gedurende de middag spits. En als ik dat doe dan is het eigenlijk nooit erg druk. Verder heeft de NS de bezwaren van Rover met honderden klachten, niet serieus genomen en weigert kennelijk met hun verder te spreken. De zogenaamde vrije reisdagen (vroeger gratis) zijn wel steeds duurder geworden, en het abo gaat dan nu “genereus” met een paar Euro omlaag. Netto: een aardige prijsverhoging. Omdat dit soort abo allang niet meer wordt verkocht, sterft het (letterlijk) vanzelf uit. Dus waarom die kleine groep die nu nog over is, zo nodig verder pesten? Dan gaan ze nog liever met de auto, en dit soort abo was nou juist de reden destijds om meer mensen in het OV te krijgen.

Dat deze ouderen nu hetzelfde gaan betalen is maar gedeeltelijk waar want ze zitten wel met een abo van E 60, ook als ze niet reizen.

Reputatie 7
Badge +4

Keuzedagen zijn alleen verkrijgbaar bij een abonnement. Als u Dalvoordeel of het VDU hebt met keuzedagen en niet opzegt, blijft u ze houden. De kosten voor het abonnement bent u nu kwijt en in de toekomst ook, ook als u nooit op saldo reist. U kunt nu ook geen keuzedagen krijgen zonder een daarvoor geldig abonnement.

De drukker wordende middagspits is wel een genoemd argument. Het besluit is voor de Coronacrisis al genomen.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn onder de VDU'ers ook twintigers, dertigers en veertigers die het abonnement voor woonwerkverkeer gebruiken. Deze gaan er fors op achteruit. 

Twintigers kan bijna niet want het abonnement wordt al 10 jaar niet meer verkocht.


Het abonnement wordt sinds 2011 niet meer verkocht. Dat is 9 jaar. Vanaf 12 jaar geldt er een volwassenen tarief. Dus in theorie kan een 21-jarige een VDU hebben. Mijn kinderen kregen een VDU van ons toen ze 12 werden. De oudste heeft hem nog, maar zet hem om naar Flex basis nu de voorwaarden gelijk aan Dal voordeel gaan worden. 

Reputatie 7
Badge +3

maar voor de forenzende bevolking van inderdaad dertig jaar en ouder is dat lastiger en kan het een flinke kostenpost betekenen. 

Die mensen gaan straks hetzelfde betalen als alle andere forenzen, dus dat lijkt me niet zo'n probleem. Veel van deze mensen krijgen nu van hun baas meer reiskostenvergoeding dan zelf aan kosten betalen.


Dat veel mensen een reiskostenvergoeding krijgen van hun baas is een aanname. De reiskostenvergoeding is als men die al kreeg aardig uitgekleed. Niet iedereen krijgt reiskostenvergoeding en als men die krijgt dan dekt deze ook niet altijd de kosten. Tegenwoordig kan mijn een extra bedrag krijgen bovenop het normale loon die men flexibel kan inzetten voor reiskosten, extra vakantiedagen, fiets, fitnessabonnement, parkeerkosten etc.

Reageer