Waarom keuzedagen van 'papier'? | NS Community
beantwoord

Waarom keuzedagen van 'papier'?

  • 24 November 2021
  • 17 reacties
  • 706 Bekeken

Is er een verschil tussen (gewone) keuzedagen en papieren keuzedagen?

Zojuist namelijk een mailing gelezen van NS dat de papieren keuzedagen per maart 2022 stoppen.

icon

Beste antwoord door Thom 24 November 2021, 23:49

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Mensen met een oud Voordeelurenabonnement konden ook zeven papieren keuzedagen krijgen. Het waren en zijn losse kartonnen kaartjes met een chip, waarmee je zeven keuzedagen had die je op elk moment kon opnemen. Vroeger was het zo dat de normale elektronische keuzedagen die je op de ov-chipkaart kon laden twee maanden geldig waren.

Dat verschil is nu nagenoeg weg, want elektronische keuzedagen zijn ook allemaal een jaar geldig, al krijg je er direct twee en dan na twee maanden weer eentje, die een jaar geldig is.

Papieren keuzedagen zijn duurder. U bent ruim een tientje meer kwijt voor zeven keuzedagen. Het voordeel was er eerder wel maar nu eigenlijk nauwelijks meer. NS gaat ze afschaffen over drie maanden. Mensen die al papieren keuzedagen van papier hadden, krijgen ze bij verlenging nog steeds als ze dat willen.

Indertijd vonden veel ouderen dit vaak gemakkelijker dan met een ov-chipkaart, maar de meesten zijn er inmiddels al aan gewend. Degenen die kunnen verlengen, zullen ze vaak ook al een tijdje hebben. Het is een keuze voor mensen die nog een oud Voordeelurenabonnement hebben.

Bij het moderne Dalvoordeelabonnement kunt u ze niet bestellen en Voordeelurenkaarten worden al tien jaar niet meer afgegeven.

Badge +3

De ‘belofte’ was dat Keuzedagen verstrekt bij verlenging na medio 2021 allemaal tegelijk beschikbaar zouden komen voor ‘het hele contractjaar’.

En daarmee het verschil tussen de papieren en digitale Keuzedagen zou verdwijnen.

Maar het is NS dus nou nee dus, we gaan het ingewikkelder maken! :sleeping:

Reputatie 7
Badge +1

Papieren keuzedagen zijn duurder. U bent ruim een tientje meer kwijt voor zeven keuzedagen. Het voordeel was er eerder wel maar nu eigenlijk nauwelijks meer. NS gaat ze afschaffen over drie maanden. Mensen die al papieren keuzedagen van papier hadden, krijgen ze bij verlenging nog steeds als ze dat willen.

Indertijd vonden veel ouderen dit vaak gemakkelijker dan met een ov-chipkaart, maar de meesten zijn er inmiddels al aan gewend.

Papieren keuzedagen zijn ook bruikbaar vanuit het buitenland. Je hoeft die pas in te checken op het eerste overstapstation. Verchipte keuzedagen voor reizen vanuit het buitenland zijn vooral een hoop gedoe waar je nooit aan gewend raakt.

Reputatie 7
Badge +4

De regeling is wat dit betreft ook voor keuzedagen gelijk. Ik heb hierover eerder uitgebreid uitleg in het verleden gegeven. Een papieren kaartje  is dan ook geen voordeel ten opzichte van een elektronische variant. 

 

Reputatie 7
Badge +1

De regeling is wat dit betreft ook voor keuzedagen gelijk. Ik heb hierover eerder uitgebreid uitleg in het verleden gegeven. Een papieren kaartje  is dan ook geen voordeel ten opzichte van een elektronische variant. 

Heb je daar een link bij? Zoals ik schreef, is de regeling voor reizen vanuit het buitenland juist niet gelijk. Tenzij NS dat stiekem heeft gewijzigd.

Reputatie 7
Badge +3

Er is wel degelijk een voordeel bij de papieren variant. Je loopt geen risico dat er bij een oplaadpunt dat niet van NS is opeens een bestelling (keuzedag) op je kaart wordt gezet.

Badge +3

Heb je daar een link bij? Zoals ik schreef, is de regeling voor reizen vanuit het buitenland juist niet gelijk. Tenzij NS dat stiekem heeft gewijzigd.

Waarom/hoe zou de regeling vanuit het buitenland verschillen? Zowel voor digitale als papieren keuzedagen is een incheck vereist.

Enige verschil is dat je een digitale keuzedag eerst op je ov-chipkaart moet laden, maar als je toch op een (overstap)station bent...

Badge +3

Er is wel degelijk een voordeel bij de papieren variant. Je loopt geen risico dat er bij een oplaadpunt dat niet van NS is opeens een bestelling (keuzedag) op je kaart wordt gezet.

De meeste oplaadpunten geven je een keurig overzicht van al je bestellingen (wilt u dit laden JA/NEE).

Enige uitzondering zijn eigenlijk nog die dingen achter het raam van een bus (Haal hier uw reisproduct op, eigenlijk alleen handig voor saldobestellingen of een stads/streekabonnement of een online bestelde X-rittenkaart).

Reputatie 7
Badge +1

Heb je daar een link bij? Zoals ik schreef, is de regeling voor reizen vanuit het buitenland juist niet gelijk. Tenzij NS dat stiekem heeft gewijzigd.

Waarom/hoe zou de regeling vanuit het buitenland verschillen? Zowel voor digitale als papieren keuzedagen is een incheck vereist.

Enige verschil is dat je een digitale keuzedag eerst op je ov-chipkaart moet laden, maar als je toch op een (overstap)station bent...

Een dagkaart is geldig vanaf de grens. Dat geldt ook voor de keuzedag. Probleem is dat je een dagkaart op eenmalige chipkaart eerst moet inchecken om hem geldig te maken en dat kan pas op een station in Nederland. NS heeft daarom de regel dat je dat bij dagkaarten op een eenmalige chipkaart pas hoeft te doen op het eerste overstapstation; dit geldt dus ook voor een keuzedag. Je hebt daarbij dan natuurlijk een ander treinkaartje nodig dat tot aan de grens geldig is.

Een verchipte keuzedag geldt vanaf de grens niet voordat die is geladen en ingecheckt. Bij een reis vanuit het buitenland heb je dan niet een kaartje tot aan de grens nodig maar een kaartje tot het station waar je je keuzedag gaat (ophalen en) inchecken. Dat laatste is meer gedoe en kost meer tijd en geld.

Dit probleem heb je natuurlijk niet als je op 1 dag vanuit Nederland heen en terug gaat. Maar dat is lang niet altijd het geval.

Badge +3

Ah, dat wist ik niet.

Voor mij maakt het niets uit, want je hebt een Keuzedag bij je (op papier of ov-chipkaart) waarmee nog niet ingecheckt is en verder ook geen datum op staat. Die digitale Keuzedag kan je natuurlijk ook alvast laden voordat je naar het buitenland gaat (bijv. de jaarkeuzedag).

Sterker nog, bij de eerstvolgende incheck met een ov-chipkaart wordt (buiten de spits) 100% zeker die Keuzedag aangesproken, en een papieren (maar ongebruikte) Keuzedag kan je gewoon weer in je zak steken en wanneer dan ooit weer gebruiken voor een volgende reis vanuit het buitenland tot aan je overstapstation. Zichtbewijs.

Appels, peren… maar ik snap het (hele kleine) verschil op zich wel, en die (tweede) digitale Keuzedag moet je inderdaad wel geladen hebben als je ook op een Keuzedag náár het buitenland reist en op een andere dag terug.

De Trainmanager op de internationale trein controleert alleen of u in het bezit bent van een Dagproduct en niet of daarmee is ingecheckt.

Wat dat betreft maakt een papieren of verchipte Keuzedag dus geen verschil (ben ook nog geen 60+)

Reputatie 7
Badge +4

De Trainmanager op de internationale trein controleert alleen of u in het bezit bent van een Dagproduct en niet of daarmee is ingecheckt.

Ik kan niet vinden wie dit heeft geschreven. Het is niet mijn ervaring. Op de ICBrussel geef ik honderd procent korting aan. Met een keuzedag is dat alleen geldig als er mee is ingecheckt. Dat controleren ze wel degelijk. Het personeel van deze trein is drommels goed op de hoogte van de vervoersbewijzen van beide landen. Voor de Corona reisde ik wekelijks naar Leuven en mijn ‘constructie’ werd nagegaan.

Verder maakt het niet uit of men er op controleert of niet. Niet controleren betekent niet dat je je spullen niet op orde hoeft te hebben. Je moet voor je reis betalen en dat doe je met een geldige incheck met de keuzedag voor het gedeelte waarvoor het geldt.

Reputatie 7
Badge +4

Papieren keuzedagen zijn duurder. U bent ruim een tientje meer kwijt voor zeven keuzedagen. Het voordeel was er eerder wel maar nu eigenlijk nauwelijks meer. NS gaat ze afschaffen over drie maanden. Mensen die al papieren keuzedagen van papier hadden, krijgen ze bij verlenging nog steeds als ze dat willen.

Indertijd vonden veel ouderen dit vaak gemakkelijker dan met een ov-chipkaart, maar de meesten zijn er inmiddels al aan gewend.

Papieren keuzedagen zijn ook bruikbaar vanuit het buitenland. Je hoeft die pas in te checken op het eerste overstapstation. Verchipte keuzedagen voor reizen vanuit het buitenland zijn vooral een hoop gedoe waar je nooit aan gewend raakt.

Dit is onvolledig. De werkelijkheid is dat je in Nederland op de heenweg in moet checken. Uitchecken hoeft dan niet en dat kan ook niet in het buitenland. Op de terugweg mag je dan met de ingecheckte keuzedag de grens over en moet je op het eerste overstapstation uit- en weer inchecken als je verder reist.

Vanuit het buitenland en zonder incheck in Nederland moet je gewoon een kaartje kopen tot de plaats in Nederland waar je incheckt. Ook hier maakt een papieren keuzedag echt niet uit. Het wordt soms wel getolereerd, maar dat is een voorschot nemen op de genade.

 

Papieren keuzedagen zijn ook bruikbaar vanuit het buitenland? Jazeker maar dat geldt niet alleen voor papieren keuzedagen maar ook voor elektronische. Het is dus geen voordeel dat papieren keuzedagen wel hebben en elektronische niet.

 

Maar ik zie gelukkig dat u het na deze uitspraak wel heeft uitgezocht. 😉 Ik heb het in het verleden regelmatig moeten uitleggen, maar ja het bespaart flink voor de senioren. Ze hebben vaak geen idee dat dit kan en geven onnodig geld uit bij NSInternational, waar ze helaas automatisch naar worden verwezen. Dat laatste vind ik niet netjes van NS, zelfs de dienstregeling is verdwenen. Nu heb je de idiote situatie dat als ik naar Brussel ga dat op moet zoeken op de site van NSInternational. Een onsympathieke gang van zaken. Eertijds zag ik alle stops van de internationale treinen die rechtstreeks uit Nederland vertrokken.

Reputatie 7
Badge +1

Papieren keuzedagen zijn ook bruikbaar vanuit het buitenland. Je hoeft die pas in te checken op het eerste overstapstation. Verchipte keuzedagen voor reizen vanuit het buitenland zijn vooral een hoop gedoe waar je nooit aan gewend raakt.

[...]
Vanuit het buitenland en zonder incheck in Nederland moet je gewoon een kaartje kopen tot de plaats in Nederland waar je incheckt. Ook hier maakt een papieren keuzedag echt niet uit. Het wordt soms wel getolereerd, maar dat is een voorschot nemen op de genade.

NS schrijft op deze pagina duidelijk dat je met een eenmalige chipkaart vanuit het buitenland pas op het eerste overstapstation hoeft in te checken en dat je daarbij een kaartje met 100% korting in NL nodig hebt. Dat is niet "tolereren", dat is dus gewoon de regel. En dat is dus een voordeel t.o.v. de verchipte keuzedag.

Badge +3

De Trainmanager op de internationale trein controleert alleen of u in het bezit bent van een Dagproduct en niet of daarmee is ingecheckt.

Ik kan niet vinden wie dit heeft geschreven. Het is niet mijn ervaring. Op de ICBrussel geef ik honderd procent korting aan. Met een keuzedag is dat alleen geldig als er mee is ingecheckt.

Nee dus @Thom en het staat dus ook in de voorwaarden.

Komende vanuit het buitenland hoeft met een Keuzedag niet ingecheckt te zijn!

Dat mag je dan ergens doen (bij eerste zinnige overstap, dus waar je de trein uit moet, dus niet op het eerste station in NL of zo!)

Met een ICE of IC Direct mag je zonder incheck/activeren Keuzedag gewoon tot Amsterdam dus.

Bij een eerstvolgende incheck buiten de spits wordt dan wel je Keuzedag aangesproken.

Reputatie 7
Badge +1

Komend vanuit het buitenland hoeft met een Keuzedag niet ingecheckt te zijn!

Dat mag je dan ergens doen (bij eerste zinnige overstap, dus waar je de trein uit moet).

Of anders nergens, maar die Keuzedag wordt dan wel aangesproken bij een eerstvolgende incheck buiten de spits, voor welke (trein)reis dan ook.

Voor de verchipte keuzedag gelden wat dat betreft andere regels dan voor de keuzedag op eenmalige chipkaart. Alleen met die laatste mag je tussen de grens en het eerste overstapstation niet ingecheckt reizen. Het zou anders kunnen maar NS wil dat niet.

Badge +3

Voor de verchipte keuzedag gelden wat dat betreft andere regels dan voor de keuzedag op eenmalige chipkaart. Alleen met die laatste mag je tussen de grens en het eerste overstapstation niet ingecheckt reizen. Het zou anders kunnen maar NS wil dat niet.

Daar ging mijn vorige reactie niet over, maar waarom ‘andere regels’ dus?

Reputatie 7
Badge +1

Voor de verchipte keuzedag gelden wat dat betreft andere regels dan voor de keuzedag op eenmalige chipkaart. Alleen met die laatste mag je tussen de grens en het eerste overstapstation niet ingecheckt reizen. Het zou anders kunnen maar NS wil dat niet.

Daar ging mijn vorige reactie niet over, maar waarom ‘andere regels’ dus?

Voor het waarom moet je bij NS zijn, vrees ik. NS heeft eens beweerd, ik meen in een besluit op een advies in LOCOV-verband waarin het probleem van de verchipte keuzedagen werd aangekaaart, dat de keuzedagen niet bedoeld waren om internationale reizen mee te maken. Maar daar kwamen ze pas enkele decennia na invoering van de keuzedag mee dus dat is kolder.

Reageer