Wanneer gaat NS hybride abonnementsvormen introduceren? | NS Community
beantwoord

Wanneer gaat NS hybride abonnementsvormen introduceren?


Hallo Community,

Nu veel mensen hybride gaan werken, deels thuis, deels op kantoor, zie je een toename van de auto's op de (snel)wegen. Veel mensen hebben een (2e) auto aangeschaft tijdens de corona-periode. Veel van deze mensen gingen voorheen met de trein middels een abonnement.

Om de mensen nu weer van de auto in de trein te krijgen, dienen deze mensen weer geïnspireerd te worden om de auto te laten staan en weer de trein te nemen naar hun werk. Dit moet financieel echter ook aantrekkelijk zijn. De trein moet zeker niet duurder zijn dan het b=gebruik van de auto.

Met andere woorden, wanneer introduceert NS een hybride abonnementsvorm waarmee je op enkele dagen(2 of 3) met korting kan reizen?

 

Ik ben benieuwd.

 

mvg, Ferry

icon

Beste antwoord door Lorena NS 10 May 2022, 19:50

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Ferry en welkom bij de Community! 

Dat zou zeker een interessant abonnement zijn. Ik zal je suggestie hierover doorzetten naar de verantwoordelijk afdeling. Voor alsnog staan er geen nieuwe abonnementen in de plannen, maar wellicht is dit een mooie optie voor in de toekomst!

Reputatie 7
Badge +3

Deze vraag is hier al vaker gesteld. Tot nu toe is er alleen voor de businesscard een flexibel Traject Vrij abonnement gekomen, Traject op Maat en dan ook nog maar alleen voor bedrijven die minimaal 30 NS-Business Cards afnemen. De gewone werknemer die geen businesscard heeft maar zelf zijn of haar abonnement betaalt mag gewoon het volle pond betalen. 

Om de mensen nu weer van de auto in de trein te krijgen, dienen deze mensen weer geïnspireerd te worden om de auto te laten staan en weer de trein te nemen naar hun werk. Dit moet financieel echter ook aantrekkelijk zijn. De trein moet zeker niet duurder zijn dan het b=gebruik van de auto.

Met andere woorden, wanneer introduceert NS een hybride abonnementsvorm waarmee je op enkele dagen(2 of 3) met korting kan reizen?

NS is recentelijk een reclamecampagne begonnen om Altijd Korting te promoten voor mensen die deels thuis werken en deels bij hun baas. Dat is dus het abonnement waarmee u het zult moeten doen. Samen met de businesscard denkt NS het segment parttime pendelaars zo voldoende te hebben afgedekt.

Aan forse kortingen voor dit segment spitsreizigers zal NS niet beginnen. Het is geen doel op zich om tegen iedere (afbraak)prijs deze reizigers weer in de trein te krijgen, want dan is het voor NS financieel aantrekkelijker om de spitscapaciteit wat te verminderen.

Persoonlijk vind ik wel dat Altijd Korting wat prijzig is in verhouding tot de lage korting in de spits waardoor het eigenlijk alleen loont op de wat langere afstand. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Badge +3

Voor bijv. 3 dagen in de week retour in de spits op een (juist niet al te lang?) traject is Altijd Voordeel marginaal goedkoper dan Traject Vrij. Zie:

Handiger zou een soort 10-rittenkaart zijn (prijs trajectafhankelijk) en dan bijv. 2 maanden geldig, maar dat station is al gepasseerd.

Voor bijv. 3 dagen in de week retour in de spits op een (juist niet al te lang?) traject is Altijd Voordeel marginaal goedkoper dan Traject Vrij. 

Dat is ook precies mijn punt. Je moet nu minimaal over zo'n 50 kilometer reizen om er echt wat aan te hebben.

 

Handiger zou een soort 10-rittenkaart zijn (prijs trajectafhankelijk) en dan bijv. 2 maanden geldig, maar dat station is al gepasseerd.

Twee maanden geldig is kolder want dan krijg je al korting als je één keer per week reist. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, met die frequentie wordt je geacht gewoon vol te betalen.

Ik denk dat je pas aan korting moet denken bij mensen die gemiddeld 2-3 dagen per week reizen, dat zijn dus ruwweg zo'n 20 enkeltjes per maand. Omdat rittenkaarten lastig te implementeren zijn op een OV-chipkaart en parttime trajectabonnementen inflexibel zijn verdient een simpele kortingskaart mijns inziens de voorkeur. Altijd Korting is denk ik de juiste oplossing maar dan zou de spitskorting wel naar zo'n 25% moeten om het voor wat grotere groepen aantrekkelijker te maken. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij de eerste voorstellen die NS deed was een Zesrittenkaart op een vast traject in de vorm van een eticket, maar dan alleen geldig in de daluren. Tja, aan dat alleen geldig in de daluren hebben de meeste forenzen niets.  

Bij de eerste voorstellen die NS deed was een Zesrittenkaart op een vast traject in de vorm van een eticket, maar dan alleen geldig in de daluren. Tja, aan dat alleen geldig in de daluren hebben de meeste forenzen niets.  

Rittenkaarten zijn nodeloos ingewikkeld als eticket (hoe houd je bij hoeveel er al opgebruikt is?) en een enkele reis als eticket is voor veel mensen al heel erg ingewikkeld zo blijkt hier dagelijks.

Papieren rittenkaarten worden al snel weer doorverkocht. Promoot liever kortingabonnementen, keep it simple.

Badge +3

Twee maanden geldig is kolder want dan krijg je al korting als je één keer per week reist. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, met die frequentie wordt je geacht gewoon vol te betalen.

Het bedrag aan korting zei ik er niet bij hè, en zoiets als een ‘halfje Traject Vrij’ abonnement gaat het natuurlijk ook nooit worden 🤣

Toch wel eens met Ferry @fjkoops, hoe in hemelsnaam gaat de NS die part-time thuiswerkers (maar wél spitsreizigers) weer de trein in krijgen?

Of moeten die zich maar op de daluren richten (zoals eerder voorgesteld werd), inclusief het onderwijs dat de ‘lestijden maar moest aanpassen’?

Als die spitsreizigers een paar keer per week met de auto naar kantoor ‘moeten’ doen ze dat wel op woensdag of vrijdag, want dan is het toch relatief rustig op de weg en ben je er veelal sneller/goedkoper.

Twee maanden geldig is kolder want dan krijg je al korting als je één keer per week reist. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, met die frequentie wordt je geacht gewoon vol te betalen.

Toch wel eens met Ferry @fjkoops, hoe in hemelsnaam gaat de NS die part-time thuiswerkers (maar wél spitsreizigers) weer de trein in krijgen?

Eventueel niet dus. Voor NS is het een zakelijke afweging of het voordeliger is om het materieelpark met bijv. 10% in te krimpen dan wel om incidentele spitsreizigers korting te geven. Ik vermoed dus het eerste.

NS zal zich blijven richten op de daluren en dan vooral de avonduren, zaterdag en zondag. De zondag is niet voor niets al jaren de dag met de grootste groei.

Reputatie 7
Badge +3

Bij de eerste voorstellen die NS deed was een Zesrittenkaart op een vast traject in de vorm van een eticket, maar dan alleen geldig in de daluren. Tja, aan dat alleen geldig in de daluren hebben de meeste forenzen niets.  

Rittenkaarten zijn nodeloos ingewikkeld als eticket (hoe houd je bij hoeveel er al opgebruikt is?) en een enkele reis als eticket is voor veel mensen al heel erg ingewikkeld zo blijkt hier dagelijks.

Papieren rittenkaarten worden al snel weer doorverkocht. Promoot liever kortingabonnementen, keep it simple.

Ongeacht in welke vorm die rittenkaarten zijn, als ze alleen in de daluren geldig zijn is dat niet aantrekkelijk voor forenzen die altijd een Traject Vrij abonnement hadden. Zo'n Traject Vrij neem je omdat je in de spits reist, zou je reizen in de daluren had je wel een Dal Vrij genomen. 

Zelf ben ik ook geen voorstander van e-tickets, een andere optie zou een systeem kunnen zoals bij Keuzedagen. Geen idee hoe werkbaar dat is, dat is aan NS om uit te werken. Maar eerlijk gezegd denk ik dat NS de situatie zoals die nu is wel best vind en niets nieuws gaat aanbieden voor mensen die deels thuis en deels op kantoor werken. Laatst was er nog een nieuwsbericht hoeveel % van de reizigers weer terug was in de trein en dat het aantal abonnementhouders naar recordhoogte gestegen was. En als die abonnementhouders qua totaal aantal ritten minder reizen maar gemiddeld per rit wel meer betalen dan voorheen is dat makkelijk verdiend voor NS. Het antwoord op de vraag “wanneer introduceert NS een hybride abonnementsvorm waarmee je op enkele dagen(2 of 3) met korting kan reizen?” zal dan denk ik zijn “niet”. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik raad NS aan om eens te kijken naar het model van het Flexi Season Ticket dat dochterbedrijf Greater Anglia in Engeland heeft ontwikkeld. 

Het gaat om 8 retours op je vaste traject die geladen worden je smartcard die je binnen 28 dagen kunt gebruiken. Je krijgt korting in vergelijking met het volle tarief (in Engeland heet dat nu Anytime).
https://www.greateranglia.co.uk/flexi-season-tickets

Badge +3

Ik raad NS aan om eens te kijken naar het model van het Flexi Season Ticket dat dochterbedrijf Greater Anglia in Engeland heeft ontwikkeld. 

Het gaat om 8 retours op je vaste traject die geladen worden je smartcard die je binnen 28 dagen kunt gebruiken. Je krijgt korting in vergelijking met het volle tarief (in Engeland heet dat nu Anytime).
https://www.greateranglia.co.uk/flexi-season-tickets

Als ik de prijsvoorbeelden daar zie gaat het om een korting van 12,5% op voltarief (Anytime) tickets, alleen interessant voor mensen die echt weinig reizen (en dan alleen nog op hetzelfde traject).

Bovendien zijn die 8 dagretourtjes maar 28 dagen houdbaar. Restitutie is wel mogelijk (als je op tijd bent) maar kost je £10 administratiekosten.

T.o.v. een regulier maandabonnement scheelt het wel minimaal 20% staat er.

Met (Flex) Altijd Voordeel krijg je al ook al minimaal 20% (waar je weliswaar € 24,20 per maand voor betaalt), zonder beperkingen op het aantal reizen per maand en je bestemming.

Bij 8x per maand retour kost een enkele reis je dus ca. € 1,50 aan (vaste) abonnementskosten, maar bij 20% korting bespaar je dus al vanaf een reis die voltarief € 7,50 zou kosten.

Ik raad NS aan om eens te kijken naar het model van het Flexi Season Ticket dat dochterbedrijf Greater Anglia in Engeland heeft ontwikkeld. 

Het gaat om 8 retours op je vaste traject die geladen worden je smartcard die je binnen 28 dagen kunt gebruiken. Je krijgt korting in vergelijking met het volle tarief (in Engeland heet dat nu Anytime).
https://www.greateranglia.co.uk/flexi-season-tickets

Goedkoper kunnen we het niet maken, ingewikkelder wel.

Verder snap ik nog steeds niet waarom iemand die één of twee keer per week in de spits reist uberhaupt korting moet krijgen. Als die mensen ook al korting krijgen betaalt er niemand nog vol tarief en kun je dus beter het volle tarief verlagen want dan ben van al die abonnement-administratie verlost.

Badge +3

Het lijkt me verstandiger dat (incidentele) reizigers die korting willen op voltarief zelf wat moeite moeten doen (welk product is het meest geschikt voor mij).

Bij minder dan 4x per week retour (in de spits) kom je dan uit bij Altijd Voordeel, of bij een kort traject (of heel weinig reizen per maand) gewoon helemaal geen korting, omdat het abonnement je natuurlijk ook geld kost.

Het Engelse Flexi Season Ticket is ook redelijk simpel, je mag daarmee 8 dagen reizen binnen een periode van 28 dagen op een vast traject met 12,5% korting (een 16-rittenkaart dus eigenlijk).

Het Engelse Flexi Season Ticket is ook redelijk simpel, je mag daarmee 8 dagen reizen binnen een periode van 28 dagen op een vast traject met 12,5% korting (een 16-rittenkaart dus eigenlijk).

En dan 16 keer langs de kaartautomaat om er een eentje op te halen? 

Maar nogmaal: waarom in hemelsnaam korting voor incidentele spitsreizigers??? 

Badge +3

En dan 16 keer langs de kaartautomaat om er een eentje op te halen?

Nee hoor, ze staan al op je kaart (wel eenmalig allemaal laden natuurlijk van tevoren).

Bij een eerste incheck op een dag is die geldig (tot 4:30 de volgende dag), vergelijk een Keuzedag die je al (lang) van tevoren ophaalt.

Het motief van 8 dagen korting in de spits (binnen 4 weken te gebruiken) weet ik ook niet, maar is niet bedacht door NS.

En nogmaals, in Engeland is die korting (16-rittenkaart in feite) dus 12,5%

Reputatie 7
Badge +2

Je hoeft trouwens niet eens zo ver van huis. Ook in Nederland bestaan dergelijke producten al: RRReis kent bijvoorbeeld een flexibel product waarmee je voor een vast bedrag 10 dagen per maand of 100 per jaar kunt reizen.

En dan 16 keer langs de kaartautomaat om er een eentje op te halen?

Nee hoor, ze staan al op je kaart (wel eenmalig allemaal laden natuurlijk van tevoren).

En hoe weet het systeem als je op reis gaat of je voor je reis één van de ritten wil gebruiken of niet? Dat is ook de reden dat je keuzedagen steeds eerst via de automaat op de kaart moet zetten. 

Badge +3

En hoe weet het systeem als je op reis gaat of je voor je reis één van de ritten wil gebruiken of niet? Dat is ook de reden dat je keuzedagen steeds eerst via de automaat op de kaart moet zetten. 

Ik begrijp dat het om een aparte (gratis) smart card gaat, maar ook beschikbaar voor Android en iOS via de GA app.

Badge +3

Je hoeft trouwens niet eens zo ver van huis. Ook in Nederland bestaan dergelijke producten al: RRReis kent bijvoorbeeld een flexibel product waarmee je voor een vast bedrag 10 dagen per maand of 100 per jaar kunt reizen.

Dat is wel schappelijk, 74 euro voor 10 dagen in een maand (ook voor 9:00 geldig).

Alhoewel een dagkaartje daluren (na 9:00) voor alle bussen in Brabant kost € 7,18, gewoon te koop bij de chauffeur.

Reputatie 7
Badge +1

Enkel nog de paar vakantiedagen die er nu zijn (voor scholiertjes dan) is de Dagkaart BUS IN de 3 provincies waar o.a. RRReis rijdt (en die vliegt er uit-contract met al die niet goed werkende sjinese DreamBuildende elektrobussen kwijt aan EBS) gehalveerd to nu 6€-wel ma-vr pas >9,00, net als BraVO. Goejekoper as en groter gebied als Brabant.

EN ze hebben ook nog een voor 10€=half geld voor incl de Blauwnet treintjes (maar niet die van ARV IN Gelderland) Zal wel pak minder kosten als zelfs met korting Enschede-Kampen.

Op de site van ROVER (op reis/binnenland/dagkaarten) staat een compleet overzicht van alle busdagkaarten.

Overigens stikt het in zowel Duitsland als Oostenrijk van allerlei soorten aanbiedingen om de parttime/Teilzeit op Büro forens te gerieven, maar ik weet niet hoe groot de afname is en of het goed werkt. Inderdaad zijn veel ervan via de smartfone-maar bvb in Scandinavie zijn er al hele systemen die enkel nog zo de tickets doen.

Nog een heel pak beter is die in DE aankomende LANDelijke maandkaart (wel enkel de kalendermaand) voor al het NahVerkehr voor 9€, dus daarmee kan je met wat Ausdauer in zitvlees in principe van Flensburg naar Salzburg reizen, of vanaf Aachen naar Dresden of Bamberg-maar dan niet in de IC/ICE.

Reageer