beantwoord

Weinig informatie bij Flex abonnement

  • 2 July 2022
  • 5 reacties
  • 99 Bekeken

Het is erg vervelend dat ik nauwelijks info krijg met dit abbo. Niet op de OV site, geen prijzen van busritten, niet van ritten die ik per ongeluk in de spits zou maken. De check paal geeft ook niets aan. Kan daar iets aan gebeuren?

icon

Beste antwoord door Tochjo 2 July 2022, 15:26

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Bij NS Flex kunt u in de reishistorie van Mijn NS de gemaakte ritten met prijzen terugvinden, ook die van andere treinvervoerders en met bus, tram en metro. Helaas zijn er de afgelopen weken regelmatig storingen waardoor het niet altijd lukt, maar in principe staat die informatie dus daar.

De paal kan geen informatie geven over abonnement of ritprijs, want het abonnement staat niet op de kaart zelf. De paal geeft alleen alle transacties door aan het achterliggende systeem dat ze vervolgens verwerkt. Dat duurt even en kan niet in de korte tijd tussen het lezen van de kaart en het tonen van informatie op het schermpje.

In principe zou de paal wel kunnen aangeven in welke tariefperiode wordt ingecheckt. De suggestie daartoe is vaker gedaan, maar tot op heden heeft dat niet tot resultaat geleid. Het is dus raadzaam goed te letten op de tijd op het paaltje bij het inchecken.

Reputatie 7

Dit is een van de nadelen van Flex. Wat de rit heeft gekost zie je alleen achteraf op een andere plek. Of je moet het tevoren op gaan zoeken -en dan achteraf nog controleren of het inderdaad klopt. Veel prettiger/handiger zou het zijn om het gelijk te zien op het paaltje of op de lezer in de bus, maar dat is een beperking van dit achteraf-betalen systeem.

Reputatie 7
Badge +1

Het is in principe de bedoeling dat dit tzt wordt omgezet in OV-Pay (kan al op een aantal bussen) en dat geen aparte chipkaart meer nodig is voor aanmelden etc. Zoals her en der in deze wereld al het geval is-kan zelfs al op de Brusselse tram. Pas in de nacht worden dan alle meldingen in het systeem verwerkt en -als ze goedgunstig gestemd zijn-in theorie het meest voordelige tarief berekend-in buitenland is dat meestal vaste prijs rit (stadsvervoer) met MAX per dag of per week (London system). Het problem met NS zit hem er vooral in dat het tariefsysteem eigenlijk nooit is aangepast aan deze nieuwe werkwijze-wat de Denen met ook een landelijke sjipkaart wel hebben weten te bewerkstelligen-wel met nog aanzienlijk hogere prijs als hier.

Reputatie 7

Het is in principe de bedoeling dat dit tzt wordt omgezet in OV-Pay (kan al op een aantal bussen) en dat geen aparte chipkaart meer nodig is voor aanmelden etc. 

Is dat precies hetzelfde als contactloos betalen met je bankpasje? Onlangs met de Londense metro gereisd en je kan gewoon betalen door je bankpasje of creditcard voor de lezer op de poortjes te houden. Met daily cap ook nog - ideaal.

Met (kortings)abonnementen werkt het helaas niet begreep ik, alleen maar losse ritten vol tarief.

Badge +3

Met (kortings)abonnementen werkt het helaas niet begreep ik, alleen maar losse ritten vol tarief.

Dat zal met OV-Pay voorlopig ook nog wel zo blijven, je reist in feite gewoon op het saldo van je bankrekening (met bij het inchecken een reservering, zoals bij tanken via PIN).

Reageer