ZeelandVoordeel en VDU bijt elkaar? | NS Community
beantwoord

ZeelandVoordeel en VDU bijt elkaar?

  • 22 August 2022
  • 15 reacties
  • 344 Bekeken

Reputatie 4
  • Intercity
  • 100 reacties

Op mijn OV-chip staat (nog) een VDU (op saldo reizen) en omdat er door Connexxion alleen gewaarschuwd werd dat hun product ZeelandVoordeel (op rekening reizen) niet samengaat met Flex (ook op rekening reizen), dacht ik dat “het wel los zou lopen”. Product besteld, op kaart gezet, even kijken wat OV-chip ervan vindt en ja hoor:

Waar VDU zou moeten staan, staat nu “ Reizen op Saldo NS Vol tarief”.

  • contact met Connexxion - gaat zeer traag, snapt het probleem niet;
  • contact met NS - die ziet gewoon nog mijn VDU (en kan producten van andere vervoerders niet zien)

Wie heeft er gelijk? Ben ik m’n VDU kwijt, of “komt het terug” als ik dat Connexxion product eraf gooi?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Noot: de waarschuwing van Connexxion luidt zo:

Let op: Heb je al een Flex abonnement op je OV-chipkaart van een andere OV-vervoerder? Zet deze dan eerst stop. Je kunt per OV-chipkaart maar één Flex abonnement afsluiten per vervoerder. Heb je een NS Flex reisproduct? Neem dan eerst contact op met de NS klantenservice. Zodra de klantenservice een aanpassing heeft doorgevoerd, kun je Zeeland Voordeel aanschaffen en activeren.

(De NS-chat wist niet wat voor aanpassing dat dan zou moeten zijn :-( )

icon

Beste antwoord door Robert B 22 August 2022, 21:29

Bekijk origineel

15 reacties

Badge +3

Een VDU staat op je kaart als Reizen op Saldo NS, korting (bij OV-chip https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm)

Reizen op Saldo NS, Vol tarief staat op bijna alle kaarten (soms zelfs 2 keer en sterker nog, als het er niet op staat en je bij een NS automaat saldo gaat laden wordt het erbij gezet!) maar het doet echt helemaal niets tenzij je standaard 1e klas wilt reizen.

Maar het gaat elkaar waarschijnlijk niet bijten, hoewel ZeelandVoordeel (op Rekening) voorrang krijgt op je Saldo product (VDU dus). Als ZeelandVoordeel géén korting op treinreizen geeft is het prima!

Het is een kwestie van proberen, je VDU ben je nooit zomaar kwijt want Connexxion mag dat niet van je kaart verwijderen. Werkt het niet zoals je wilt, dan gewoon dat ZeelandVoordeel (laten) verwijderen en op een andere kaart nemen.

Wie heeft er gelijk? Ben ik m’n VDU kwijt, of “komt het terug” als ik dat Connexxion product eraf gooi?

Hoi LLN. Je bent je VDU niet kwijt, maar ik zou wel inloggen op Mijn Transdev om te kijken welke producten je hebt. Als je Zeeland Voordeel hebt dan heb je in ieder geval:

1. Zeeland Voordeel

2. Reizen op Rekening BTM

Als er ook nog Reizen op Rekening Trein bijstaat (je zou ook bij een automaat of op Mijn OV-chipkaart kunnen kijken) dan kun je dat gewoon zelf in je account stopzetten (niet vergeten te bevestigen bij een automaat). Je hebt dan geen risico meer dat Reizen op Rekening Trein van Connexxion en je VDU/DalVoordeel elkaar gaan 'bijten'. 

Reputatie 7
Badge +3

Heb je ook al een keer ingecheckt bij een NS paaltje of poortje tijdens de daluren om te zien wat daar in het scherm staat?  

Badge +3

Als er ook nog Reizen op Rekening voor de trein bijstaat dan kun je dat gewoon stopzetten (niet vergeten te bevestigen bij een automaat). 

Perfect, dan gaat het gewoon werken (zolang Zeeland Voordeel toch geen korting geeft op treinen)

Let op dat Zeeland Voordeel misschien niet als zodanig op je kaart staat, maar als iets met Reizen op Rekening (Transdev) o.i.d.

Producten waar regionale abonnementen wél problemen geeft is Arriva Dal Voordeel (Noord/Oost) omdat die ook korting geven op treinreizen, maar geen middagspits kennen.

 

Perfect, dan gaat het gewoon werken (zolang Zeeland Voordeel toch geen korting geeft op treinen)

Let op dat Zeeland Voordeel misschien niet als zodanig op je kaart staat, maar als iets met Reizen op Rekening (Transdev) o.i.d.

Klopt helemaal. Op je OV-chipkaart zelf zie je alleen Rekening Trein en Reizen op Rekening BTM en dus eventueel Reizen op Rekening BTM. Het derde product, Zeeland Voordeel zie je alleen als je inlogt op Mijn Transdev.

Je reist bij Reizen op Rekening Trein dat hoort bij Zeeland Voordeel inderdaad standaard tegen vol tarief 2e klas. Er zijn ook geen mogelijkheden voor abonnementen of upgrade van klasse.

Ik heb trouwens wel de combinatie van Zeeland Voordeel en DalVoordeel Limburg op de kaart gehad en bij treinen van Arriva in het zuiden krijgt DalVoordeel Limburg voorrang. Ook tijdens de spits als ik het me goed herinner 

Badge +3

Je reist bij Reizen op Rekening Trein dat hoort bij Zeeland Voordeel inderdaad standaard tegen vol tarief 2e klas. Er zijn ook geen mogelijkheden voor abonnementen of upgrade van klasse.

Ik heb trouwens wel de combinatie van Zeeland Voordeel en DalVoordeel Limburg op de kaart gehad en bij treinen van Arriva in het zuiden krijgt DalVoordeel Limburg voorrang.

Precies, dat Zeeland Voordeel doet dus niets met een VDU, en zo hoort het. En dat Arriva Limburg werkt in Limburg is ook prima, behalve als het voorrang zou krijgen op een klassiek Weekend Vrij (of NS Flex).

Die problemen zijn meestal met NS Flex (trein), en zaken als een SRP (Studentenreisproduct). Een VDU (Reizen op Saldo NS, korting) zou gewoon moeten werken.

Mijn bericht is verdwenen. 😑

Als er ook nog Reizen op Rekening voor de trein bijstaat dan kun je dat gewoon stopzetten (niet vergeten te bevestigen bij een automaat). 

Let op dat Zeeland Voordeel misschien niet als zodanig op je kaart staat, maar als iets met Reizen op Rekening (Transdev) o.i.d.

Dit klopt helemaal.

Dat Zeeland Voordeel zie je alleen als je inlogt op Mijn Transdev. Het is wel verwarrend, want als je het stop wilt zetten moet je dus drie aparte producten beëindigen. Ik had Reizen op Rekening Trein beëindigd en Zeeland Voordeel en dacht dat dit voldoende was, maar Reizen op Rekening BTM moet je dan dus nog apart stopzetten 

 

Badge +3

Dit klopt helemaal. Dat Zeeland Voordeel zie je alleen als je inlogt op Mijn Transdev 

Check… voor wat tegenwoordig Transdev is 😎 En een VDU is Reizen op Saldo NS, korting

Dit voorbeeld waarom je nog enkele dagen kunt reizen op een beëindigd Dal Voordeel (tot het eind van je lopende maand)… zonder overstap naar NS Flex.

 

Het Reizen op Rekening Trein van Transdev heeft eigenlijk ook helemaal niets te bieden. Ik zou dit product altijd uitzetten, eventueel kun je Zeeland Voordeel combineren met een Flex met uitgeschakelde BTM of anders gewoon met klassiek/reizen op saldo  

Het geeft ook problemen met GTBV-claims. Dit is van een reis van 18 april (gereageerd en nooit meer iets van gehoord).

Reputatie 4

Update:

Terwijl de beide chats vootsukkelden, keek ik nog ‘s in MijnConnexxion naar de status. Er bleken 3 aparte producten te zijn: naast “ZeelandVoordeel” ook nog “Reizen op rekening Bus, Tram & Metro (BTM)” en “Reizen op rekening Trein”, elk met een button om het product te beëindigen en de 2 laatste met de waarschuwing “Dit product is benodigd voor Voordeel“. Dat laatste product “Reizen op rekening Trein” heb ik dus meteen beëindigd. Maar dat ging zomaar niet - er kwam een foutmelding (“Er is iets misgegaan” en weer de blabla dat het “benodigd” was voor Voordeel). Desondanks kwam er een bevestigingsmail:

Bevestiging beëindiging abonnement.

Dit is de bevestiging van je beëindiging. Om de producten stop te zetten op je OV-chipkaart moet je het ophalen bij een ophaalautomaat. Pas als de wijziging op de OV-chipkaart is doorgevoerd, wordt het in je account doorgevoerd.

“Ophalen” heb ik nog niet gedaan, maar intussen zie ik dat 3e product inderdaad niet meer in mijn account, de beide andere nog wel. “BTM” heeft status actief, “ZeelandVoordeel“ … heeft geen status. BTM heeft nog steeds de button om te beëindigen, maar die is nu niet meer klikbaar (greyed out). Heerlijk heldere software is dit!

De uitkomst van de chat met Connexxion was intussen dat ik morgen onder kantooruren een expert moet zien te vinden … maar dan heb ik allang mijn treinreis gemaakt.

Kortom, de enige manier om te weten hoe het zat was inchecken bij NS! Dus op naar het station. De tramrit ging in elk geval al op rekening (BTM was actief). Maar wonder boven wonder: het inchecken bij NS ging niet op rekening, maar op saldo en met VDU. Het zou ook wel te gek voor woorden zijn als de ene vervoerder zomaar een abonnement van een andere vervoerder zou kunnen de-activeren. Vraag die overblijft is natuurlijk of dat ZeelandVoordeel nog actief is (officieel wel, maar gezien al die waarschuwende tekst over “benodigd” zijn ...).

Terzijde: Connexxion is ook zeer transparant. Vorig jaar gingen hier in Zeeland de tarieven met 38 % omhoog. 38 % ! Nu noemen ze die paar euro die eraf gaan als je veel reist, “voordeel” … Zeeland is het proefkonijn.

 

Reputatie 4

Excuus, de browser refresh werkte niet, ik zie nu pas alle reacties.

TransDev account - goeie tip, ik zocht naar iets overkoepelends, maar kende het nog niet. Alleen, probeer nu net een account aan te maken, en TransDev en MijnConnexxion blijken dezelfde dashboards (met zelfde inlogdata). Ik zie geen extra data vooralsnog.

NS Vol tarief - achteraf idd staat dat daar zo, en niet VDU.

Dat cancellen van product “Reizen op rekening Trein” toch nog “ophalen” - okay, misschien beter, maar het leek al verwerkt.

Sowieso raar dat onderhands het Treinproduct van andere vervoerder “van z’n plek geduwd” wordt.

 TransDev en MijnConnexxion blijken dezelfde dashboards (met zelfde inlogdata). Ik zie geen extra data vooralsnog.

Klopt helemaal. Het heeft alleen een ander kleurtje en het maakt in principe ook niet uit waar je inlogt.

Ik gebruik(te) Mijn Transdev, vandaar dat ik die noemde. Was me niet duidelijk welke je gebruikte en of je überhaupt ergens ingelogd was

Zo te zien lijkt het ook al opgelost voor je. Dat ze bij Connexxion weinig snappen van hoe hun product werkt bij NS en i.c.m. andere producten verrast me niet, bij Arriva (Flow) heb je hetzelfde gelazer. Zelfs zonder andere producten of bij reizen bij Connexxion of Arriva zelf is de kennis van de medewerkers bedroevend 

Reputatie 4

Was me niet duidelijk welke je gebruikte en of je überhaupt ergens ingelogd was

Had ik niet vermeld idd. Ik had tot nu toe accounts bij de NS en bij OV-chip.nl, omwille van ZeelandVoordeel dus nu ook bij Connexxion en sinds gisteravond dat doorkijkje naar TransDev (of ws. eerder andersom).

Vandaag als vanouds met VDU kunnen reizen. Heb het “cancellen” van “Reizen op rekening Trein” niet “opgehaald”. Laat dat lekker zo.  Helaas gaan nu alle “BTM” door het hele land op rekening.

Tot ik weer in Zeeland reis met Connexxion blijft het een open vraag of het geamputeerde “ZeelandVoordeel” nou nog wel of niet meer actief is. Wordt vervolgd.

Badge +3

Het product Zeeland Voordeel zal een ‘paraplu’ zijn waaraan je Reizen op Rekening BTM (met korting voor Zeeland maar voltarief in de rest van Nederland) en Reizen op Rekening Trein (voltarief) kunt koppelen.

Het is dus niets meer dan je (vergelijk Mijn NS of OV-chipkaart) account bij Connexxion/Transdev en staat ook niet als product op je kaart.

Dat Reizen op Rekening trein kan je inderdaad net zo goed later verwijderen (bij een supermarkt of zo), als je VDU gewoon naar behoren werkt.

Wel een interessant topic verder.

Reputatie 4

Dat Reizen op Rekening trein kan je inderdaad net zo goed later verwijderen (bij een supermarkt of zo), als je VDU gewoon naar behoren werkt.

(Ik heb het vanuit mijn Connexxion account verwijderd zoals boven beschreven, bij een supermarkt zou ik het niet wagen.)

Behalve dat het officieel “benodigd” is om ZeelandVoordeel te laten werken. Dat laat ik nog weten hier, zodra ik daar achter ben. Ik ga het nergens meer vragen, ben klaar met chat en mail (Connexxion heeft qua mail responstijden van enkele maanden en qua chat … dagen), dan nog is de vraag of je een duidelijk antwoord krijgt.

Wel een interessant topic verder.

Thx, ik maakte het omdat ik zou blij geweest zijn als ik zelf hierover eerder gelezen had (en nog blijer als er gewoon duidelijke(re) software gemaakt en getest was).

Reageer