beantwoord

1e klas upgrade voor €0,01 t/m augustus?


Reputatie 3
  • Reisleider*
  • 78 reacties

Ik zag een post voorbij komen van Pepper en wat vrienden van mij dat je voor de gehele zomervakantie, 1 hele cent betaald voor een 1e klas upgrade? Willen jullie mij zeggen dat ik dus aankomende 2 maanden 60 euro bij betaal voor mijn abonnement om vervolgens dezelfde drukte en geschreeuw van de weekend avonden, nu elke dag mee zal maken? 
 

Waarvoor betaal ik eigenlijk als er gecontrolleerd word, wordt men alleen maar weggestuurd. En nu, zullen ze zelfs allemaal mogen blijven zitten.

 

Betekent dit dat ik gewoon mijn abonnement toch maar beter op 2e klas kan zetten? Bespaart mij gelijk het overbodige geld neem ik aan.

icon

Beste antwoord door iMark 26 June 2022, 09:15

Bekijk origineel

184 reacties

Reputatie 7
Badge +3

 

De upgrade is een e-ticket en met e-tickets die geldig zijn in de daluren mag je nooit doorreizen in de spits. 

Normaal gesproken niet. Maar er wordt dan vaak als reden aangedragen dat de inchecktijd niet te controleren is. Maar in dit geval moet het in combinatie met een ander vervoerbewijs. Als dat nou een OV-chipkaart is?

En in de voorwaarden van die andere e-tickets wordt tegenwoordig expliciet benoemd dat je je tijdens de spits niet in de trein mag bevinden. Bij deze aanbieding niet. Sterker nog, in het voorbeeld van MoDe wordt niet eens gesproken over daluren.

Badge +3

In combinatie met een geldig 2e klas vervoerbewijs. Als dat geldig is in de spits dan is de upgrade dat natuurlijk ook.

Inderdaad uitprinten dan maar, en bij controle vragen ‘waar staat hier iets over Daluren’?

Nogmaals, men had het beter kunnen beperken tot het weekend, want iemand met 1e klas Altijd Vrij kan nu zomaar 500 euro besparen (bij Dal Vrij 57 euro).

Reputatie 7
Badge +3

Normaal gesproken niet. Maar er wordt dan vaak als reden aangedragen dat de inchecktijd niet te controleren is. Maar in dit geval moet het in combinatie met een ander vervoerbewijs. Als dat nou een OV-chipkaart is?

Maar dat ander vervoerbewijs kan ook een e-ticket zijn en dan is de inchecktijd niet te controleren. Dan zou je aparte voorwaarden hebben voor deze upgrade afhankelijk van welk type 2e klas vervoerbewijs je hebt. Ik denk niet dat je dat moet willen. Ben het wel met je eens dat zoiets er duidelijk bij moet staan. 

 

Badge +3

Maar dat ander vervoerbewijs kan ook een e-ticket zijn en dan is de inchecktijd niet te controleren. Dan zou je aparte voorwaarden hebben voor deze upgrade afhankelijk van welk type 2e klas vervoerbewijs je hebt. Ik denk niet dat je dat moet willen. Ben het wel met je eens dat zoiets er duidelijk bij moet staan. 

Als een e-ticket niet geldig is in de spits dan mag je niet in de trein zitten. Met een e-ticket voltarief natuurlijk wel.

Voor die upgrade doet dat er dus helemaal niet toe, dus waarom zou je dat er expliciet bij zetten? Bovendien staat het er al ‘in combinatie met een geldig 2e klas vervoerbewijs’ (plus uitzonderingen voor actiekaartjes en het Groepsticket in de daluren).

Reputatie 7
Badge +1

Nu net op twitter kaartje is dus blijkbaar wel de gehele dag geldig

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Als dat over vandaag gaat klopt het aangezien het nu weekend is. Gaat het over deze actieupgrade in het algemeen zit die persoon onzin te verkopen. 

Reputatie 7
Badge +3

Die reactie ging niet specifiek over vandaag. De vraag was volgens mij vooral of je het in meerdere treinreizen op één dag mag gebruiken.

https://twitter.com/Briejannnn/status/1541044305543979008

 

Reputatie 7
Badge +1

Als dat over vandaag gaat klopt het aangezien het nu weekend is. Gaat het over deze actieupgrade in het algemeen zit die persoon onzin te verkopen. 

Als het alleen voor het weekend geldt, mag je dit natuurlijk nooit zo verkondigen op Twitter. Dan moet je zeggen dat hij vandaag geldig is of in het weekend. 

Badge +3

Als dat over vandaag gaat klopt het aangezien het nu weekend is. Gaat het over deze actieupgrade in het algemeen zit die persoon onzin te verkopen. 

Als het alleen voor het weekend geldt, mag je dit natuurlijk nooit zo verkondigen op Twitter. Dan moet je zeggen dat hij vandaag geldig is of in het weekend. 

Gaat erom dat als je er ergens mee heen reist je natuurlijk er ook mee terug kunt reizen (zelfde dag). En ja, het is blijkbaar ook geldig bij Blauwnet/Arriva/Breng/Qbuzz/Connexxion en wellicht VIAS.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind het helaas nog steeds een volstrekt onduidelijke actie. Ik zie ook dat nog geen enkele moderator gereageerd heeft.

 

Misschien kan er iemand wat duidelijkheid scheppen. Wanneer geldig, bij wie geldig enz.enz.?

Reputatie 7
Badge +3

Gaat erom dat als je er ergens mee heen reist je natuurlijk er ook mee terug kunt reizen (zelfde dag). 

Kan ook andersom. Drie jaar geleden had ik zo'n envelopje Treinpakkers met een gratis 1e klas upgrade, alleen geldig in de daluren. Ik ging op de vrijdag naar North Sea Jazz en de heenreis was tijdens de spits. Heb ik die upgrade alleen gebruikt voor de terugreis. Misschien ga ik dit jaar weer, zal dan wel tijdens de daluren heen reizen, George Benson begint al om 4 uur. 

 

De conducteur die ik er naar vroeg, beweerde dat je de reis wel in de spits af mag maken. 

 

 

En ja, het is blijkbaar ook geldig bij Blauwnet/Arriva/Breng/Qbuzz/Connexxion en wellicht VIAS.

@Robert B,

Niet tussen Geldermalsen en Dordrecht volgen de printscreen in 

"R-Net alleen op het traject tussen Alphen a/d Rijn - Gouda."

Op het e-ticket staat wel "Daluren" .

 

Ik hoorde pas vandaag over deze actie en heb er nog niets over gelezen. Ga ff neuzen of ik meer info kan vinden, want ik word niet blij wat ik hier allemaal lees..... doelend op alle onduidelijkheden.

Dag allemaal, ik heb op de achtergrond even wat meer duidelijkheid gevraagd, want ook ik hoor voor het eerst van deze actie.

Het betreft dus inderdaad een upgrade naar de 1e klas voor abonnementshouders (want die behoren het blad SPOOR te krijgen). Daarnaast kan ik al wel bevestigen dat het een upgrade is die echt alleen in de daluren geldig is (met andere woorden: de normale regels voor e-tickets zijn van toepassing). De titel van het ticket is ook ‘Toeslag 2-1 Daluren’ en dit staat op het ticket vermeld (al zie ik dat boze Belg me met dat nieuwtje voor was). Met een 2e klas ticket reis je dus in de spits 2e klas, ook als je reis voor de spits is begonnen.

Ik zie ook dat er onduidelijkheid heerst over de geldigheid van het ticket. Het ticket is geldig in alle binnenlandse treinen. Wel in ICE (met toeslag indien reizend zonder abonnement), IC Berlijn, IC Brussel/IC Direct (met toeslag tussen Schiphol en Rotterdam). Niet bij Thalys, Eurostar en Nightjet en daarnaast ook niet te gebruiken in combinatie met actiekaartjes (bijvoorbeeld uit de Spoordeelwinkel, het Groepsticket of de Jongeren Dagkaart).

Dank voor de duidelijkheid.

Badge +3

Tja, dan wordt het dus ‘verklassen’ als je (met een geldig 2e klas vervoerbewijs) om 16:00 nog in de 1e klas zit. Duidelijkheid is ver te zoeken.

Voor @Loes wat zou jij doen als je de 1e klas controleert en iemand met NS Flex (in de daluren) met die losse upgrade reist? Laat je dan gewoon de 2-1 registratie achterwege (“het zal wel, zo is het goed”)?

Snapt iedereen wel, toch? 🤣 Maar waarom staat dat dan niet op het (papieren) e-ticket zelf?

En Qbuzz doet als enige dus ook niet mee (MerwedeLingeLijn) Dordrecht - Geldermalsen . Je moet het allemaal maar weten (dank H @boze Belg).

Reputatie 7
Badge +3

En Qbuzz doet als enige dus ook niet mee (MerwedeLingeLijn) Dordrecht - Geldermalsen. Je moet het allemaal maar weten (dank H @boze Belg).

De R-net treinen tussen Geldermalsen en Dordrecht hebben geen 1e klas, dus kun je er ook geen gebruik van maken. 

Badge +3

De R-net treinen tussen Geldermalsen en Dordrecht hebben geen 1e klas, dus kun je er ook geen gebruik van maken. 

Haha, check! (mijn vorige reactie aangepast) Zelfde natuurlijk voor Blauwnet (Zutphen - Hengelo - Oldenzaal) en de Arriva treinen in het noorden (geen 1e klas aanwezig).

@Momo,

Na mijn bericht begon ik zo iets al te vermoeden. Het is te lang geleden dat ik tussen Geldermalsen en Dordrecht spoorde. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb daar zelf nooit gereisd maar meende me te herinneren uit andere topics dat daar geen 1e klas is, dus even opgezocht ter bevestiging. 

Badge +3

 

Waarom zou je met dat ticket (de upgrade) poortjes moeten openen?

Er is immers een geldig 2e klas vervoerbewijs nodig (een incheck 2e klas of reguilier (voltarief) e-ticket lijkt mij voldoende, spits of niet)!

Als dat lukt (poortjes mee openen) wordt het nog veel ‘leuker’ (not!)… 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Dat over poortjes openen zal wel een standaard tekst zijn die bij alle e-tickets staat. 

Jammer dat mijn dichtsbijzijnde station paaltjes heeft en geen poortjes, anders zou ik het hier gaan proberen en heb geen zin om er voor naar Leiden Centraal te fietsen. 

Badge +3

Mag hopen dat @Loes en haar collega's ‘coulant’ zullen zijn, en de knop 2→1 op hun apparatuur met rust zullen laten (in ieder geval buiten de spits).

In plaats van “het is goed zo” en vervolgens alsnog een correctie van 20 euro op je factuur…

Badge +3

Weet je wat? Ik fiets even naar het station.

Da's fijn, hoef ik tenminste niet te wachten op de e-mail, die binnen 30 seconden kwam
Ik zet hem maar in de reguliere NS app

 

Reageer