Waarom blijft bij deze acties die zinloze voorwaarde erin staan die bestaande NS Flex-abonnementhouders uitsluit? Enerzijds kunnen zij bij een wijziging niet anders dan het abonnement afsluiten tegen het actietarief, en anderzijds zouden zij via een wijziging naar NS Flex Basis alsnog aan de voorwaarde voldoen. Dit leidt alleen maar tot verwarring.
- Nieuwe klanten of ex-klanten (die daadwerkelijk hun abonnement hebben beëindigd).
Als je je bestaande (Dalvoordeel-) abonnement omzet in Flex Basis, heb je daadwerkelijk je abonnement beëindigd, en dan neem je gewoon het abonnement voor €2,50.
Het is inderdaad een lege uitspraak, maar ok, het zal de bedoeling zijn dat mensen met een bestaand abonnement nalaten het te nemen. De meeste klanten lezen dit niet of denken er niet aan. Zakelijk snap ik het bericht van NS natuurlijk wel, het klopt wel niet helemaal, maar NS wil natuurlijk geen inkomsten mislopen. Het lijkt me niet zo moeilijk dit onmogelijk te maken.
En laten we wel wezen, voor de consument is het toch een prima actie? Bestaande klanten kunnen €16,60 - €7,50 pakken. Toch weer een optie om €9,10 bijna moeiteloos te besparen. Nog een gratis ov-chipkaart ook, als je dat nog mocht willen tenminste. NS zou dit zo niet moeten doen, imho.
Schaf die abonnementen voor dalurenkortingen toch af en laat iedereen gewoon met OV-pay in de daluren met korting reizen (desnoods 1/3 deel korting). Scheelt een gigantische berg kosten bij de administratie, de IT en de klantenservice. Voor die €2.50 per maand is het qua inkomsten de moeite niet meer waard, te meer omdat je het bij Flex ter plekke kunt aan- en afschakelen.
Het systeem is juist zo opgezet dat door die abonnementen er voor iedereen wel wat bij zit. Dat verandert zo maar niet en ik ben er ook heel blij mee dat dit niet gebeurt. OVPay is mooi voor de incidentele reiziger die dan met gemak tegen het normale tarief kan reizen. Zakelijk ook slim, want je boort daarmee een markt aan. Als de huidige abonnementen daar ook mee kunnen werken en dat is in de toekomst denkbaar dan is dat ok.
Lang leve de kortingsabonnementen. De consument is overwegend niet al te happig om de volle prijs te betalen. De kortingsabonnementen zijn juist een gouden greep om de bitter noodzakelijke veel te drukke spits te ontlasten. Simpel moet geen doel op zich zijn, zeker niet als veel mensen benadeeld worden.Een lagere prijs is voor de meeste mensen veel belangrijker dan eenvoud. Voor Bommel in ieder geval wel, ;-)
Per saldo is dit een hele verstandige actie van NS. Laat mensen kennis maken met lagere reiskosten en stimuleer dat wat.
Tamzin geeft toch aan dat hij alleen de in de daluren korting wil verstrekken. NS heeft veel te veel personeel in dienst wat zich met dit soort dingen bezighoudt. De wegisweg weken zijn net over en nu is al weer een nieuwe kortingsactie. Volgens mij is die afdeling daar alleen maar bezig om zichzelf in stand te houden. Zorg inderdaad voor een veel simpeler tarief beleid. Kan je ook gelijk een flink aantal klantenservice medewerkers verwijderen.
De nu aangekondigde bezuinigingen zijn ook weer boterzacht met 500 miljoen personeel door natuurlijk verloop en 200 miljoen door ICT-verbeteringen. Die 11% extra op een treinkaartje gaat nu echt wel behoorlijk aantikken.
@Tamzin dus om met korting te willen reizen moet iedereen verplicht aan OV pay?
dus om met korting te willen reizen moet iedereen verplicht aan OV pay?
Nee, maar door iedereen gewoon 40% korting te geven in de daluren wordt Dal/Weekend Voordeel overbodig.
Ik zie het niet gebeuren. En hoe ga je met OVpay een klassewissel doen? Die kan niet op een bankpas gezet worden, dus moet je weer een e-ticket kopen of zo.
Voor de huidige actie maak ik me geen overigens zorgen dat iemand die al Flex Dal Voordeel heeft gewoon de 3 maanden korting kan krijgen, en iemand die in de vakantie bijv. Weekend/Dal Vrij heeft gehad en nu wisselt naar Dal Voordeel de korting ook krijgt.
Zo niet, dan wissel je naar Basis en bestelt het morgen (nogal overbodig dus).
Lang leve de kortingsabonnementen. De consument is overwegend niet al te happig om de volle prijs te betalen. De kortingsabonnementen zijn juist een gouden greep om de bitter noodzakelijke veel te drukke spits te ontlasten. Simpel moet geen doel op zich zijn, zeker niet als veel mensen benadeeld worden.Een lagere prijs is voor de meeste mensen veel belangrijker dan eenvoud. Voor Bommel in ieder geval wel, ;-)
Het probleem is dat de abonnement-dwang veel potentiële reizigers wegjaagt. Slechts 5-6% van de Nederlanders heeft een NS-abonnement.
En hoeveel procent van de regelmatige treinreizigers heeft een abonnement? Dat percentage moet veel hoger liggen.
Het merendeel van de Nederlanders reist nooit met de trein. Bij die groep past ov pay als ze een enkele keer wel gaan.
Het merendeel van de Nederlanders reist nooit met de trein. Bij die groep past ov pay als ze een enkele keer wel gaan.
Ja, maar dan krijg je dus dit soort vergelijkingen:
https://x.com/timondebacker/status/1825624750871425074
Een gezin (ouders + 2 tieners):
Trein: Retour van Rotterdam CS naar Amsterdam CS.
Reisduur 74 min. Kosten €143,20.
Auto: Parkeren P&R Arena €6,- GVB P&R kaart totaal €8,50 Benzinekosten €25,- Reisduur 52 min. Kosten €39,50.
Voor de tieners misschien een Jongeren Dagkaart dan maar, of anders een Groepsticket!?