News

Afgelasting NS Publieksprijs

  • 26 October 2022
  • 17 reacties
  • 938 Bekeken
Afgelasting NS Publieksprijs

Zojuist hebben we tot onze spijt moeten aankondigen dat de NS publieksprijs 2022 is afgelast. Deelnemers zijn gebaat bij eerlijke verkiezingen en dus ook een terechte winnaar. De stichting CPNB heeft geconstateerd dat het stemproces op grote schaal is gemanipuleerd, waardoor zij dit jaar een terechte winnaar niet kunnen garanderen. Wij vinden het terecht dat hierdoor de verkiezingen vroegtijdig worden beëindigd.

Wij zijn teleurgesteld over deze afloop van de NS Publieksprijs 2022. Niet alleen voor de boekenliefhebbers die op hun favoriete boek hebben gestemd, maar ook voor de auteurs die een mooi boek hebben geschreven. Om deze leesambassadeurs te bedanken voor hun inzet wordt het prijzengeld over de zes genomineerde auteurs verdeeld en ontvangen ze allen een jaarkaart.

De NS Publieksprijs is bedoeld om de CPNB te steunen en boeken een groter podium te geven. Zo hopen we Nederland te inspireren vaker een boek te lezen. Daarom ook de wens dat de genomineerde boeken alsnog alle aandacht krijgen en lezend Nederland deze boeken zal kunnen waarderen.


17 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Moet zeggen dat het ook wel enigszins amateuristisch was aangepakt, zonder enige vorm van verificatie. Maar daar is al genoeg over gezegd en geschreven en zal vast niet weer gebeuren. Volgend jaar beter 🙂

Overigens is het “afgelasting", niet “aflasting”.

Reputatie 7
Badge +4

De terreur van hersenloze dakkamerhelden zonder morele ondergrens tast zelfs onze vreugde over literatuur aan.

 

Hoe dan ook, een wijs besluit.

Misschien kunnen we volgend jaar weer gratis reizen met het Boekenweekgeschenk. Dat lijkt mij voor de verkoop en promotie van boeken een stuk aantrekkelijker. En voor de leesliefhebber kun raad ik persoonlijk https://www.hebban.nl/ aan. ;)

 

Reputatie 7
Badge +3

Gratis reizen met het Boekenweekgeschenk zou wel weer fijn zijn. Al heb ik daar nooit echt gebruik van gemaakt. Voorheen was NS ook sponsor van de Maand van het spannende boek en daarbij kon je vaak met korting met de trein, daar heb ik weer enkele keren gebruik van gemaakt.

Oh ja, Hebban bestaat ook nog. Eerlijk gezegd al heel lang niet meer op gekeken nadat de Crimezone site en forum daarin zijn opgegaan. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie niets in het gratis reizen met Boekenweekgeschenk als NS alleen een uitgemergelde dienstregeling kan aanbieden.

Verder lijkt het me wel een plan dat iedereen die met een boek van Baudet (Frans voor ezel) in de trein zit, een coupévervuilingstoeslag moet betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Ook met email verificatie kun je een stemming beïnvloeden door 1. Zoveel mogelijk medestanders op te roepen te stemmen op een bepaald boek 2. (Onbeperkt) nieuwe email adressen aan te maken. 

Eigenlijk had men direct moeten stoppen toen het 1e bedrog werd ontdekt. 

. Om deze leesambassadeurs te bedanken voor hun inzet wordt het prijzengeld over de zes genomineerde auteurs verdeeld en ontvangen ze allen een jaarkaart..

Mooie oplossing!

Hopelijk hebben ze er net zoveel aan als mijn voormalige overbuurman Wim Kieft die een 1e klas jaarkaart kreeg in de tijd dat hij nog regelmatig de trein in vluchtte 

Voor de rest doet het me denken aan een verkiezing voor driver of the day voor de Formule 1. Je kunt probleemloos honderden keren per persoon stemmen op Leclerc, Hamilton of Verstappen, maar als je het hetzelfde voor Latifi doet dan is dat wel een probleem. Ik weet uit ervaring dat er ook bij Wim Kieft tientallen tot honderden keren door dezelfde personen gestemd is, maar zolang je boek geen politieke lading heeft is dat geen probleem 

@MoDe waarom had NS moeten stoppen? NS heeft dit in het verleden ook niet gedaan, dus waarom zou dit nu wel moeten gebeuren? Komt er dan ook een onafhankelijk onderzoek naar de NS publieksprijzen uit het verleden? Ik denk dat jij en ik allebei het antwoord wel weten. Nee, dat onderzoek zal er nooit komen

Elke prijs is politiek geladen en gelukkig had Wim Kieft die er helemaal aan was het een heel stuk harder nodig dan Thierry Baudet. Dat geeft niet, want dat is voor de meeste mensen inclusief mezelf een mooie uitkomst en dat is voor vrijwel iedereen belangrijker dan een eerlijk verloop

Reputatie 7
Badge +3

@MoLa men had al fraude ontdekt en heeft daarna de email-verificatie ingevoerd. Het kwaad was echter al geschied.

Ik weet niet of in het verleden ook fraude ontdekt was? Dit keer waren emailadressen van anderen zonder hun medeweten gebruikt.

Dat pleit juist voor de fraudeurs van deze verkiezing. Zij hebben o.a. de e-mailadressen van bekende politici gebruikt, waarmee ze de aandacht op zichzelf gevestigd hebben en de kans dat ze door de mand zouden vallen is daardoor juist groter geweest.

Het saboteren van de verkiezing, aandacht van het publiek en aantonen van de gebreken in het tellen van de stemmen en de stemprocedure is voor deze mensen belangrijker geweest dan winnen . Ik zeg niet dat dat goed is, ik zeg wel dat dit beter is dan de illusie verkondigen dat verkiezingen in het verleden wel 'eerlijk' zijn verlopen. 

De NS-publieksprijs is in het verleden vaker geen goede representatie geweest van de mening van de Nederlandse (boeken)lezer. Dat is nooit een probleem geweest, totdat Thierry Baudet leek te gaan winnen en daar zitten NS en de partijen die NS financieel ondersteunen absoluut niet op te wachten.

Dat is verder ook mijn laatste bericht. Succes en veel plezier. ✌️

Badge +3

Technisch gezien zou je er nog een hele studie op kunnen loslaten vanaf welke ip-adressen er (binnen een korte periode) gestemd is.

Dan heb je in veel gevallen al ‘veelstemmers’ te pakken die met (onbeperkte) e-mail aliases werken, wat bij o.a. Gmail al te simpel voor woorden is.

Als ik pietje.puk @ gmail als account zou hebben komen pietjepuk, p.ietje.puk en pietje.puk+nspublieksprjs namelijk gewoon aan in dezelfde mailbox (maar verschillende afzender dus in feite, hoef je verder niets voor aan te maken).

En ja, met ip-adressen valt ook te ‘sjoemelen’ (vanaf thuis, werk of mobiel of een vpn), dan zou je daar ook nog weer naar moeten kijken (en vanuit het buitenland niet mogen stemmen en zo).

In het verleden zal dat allemaal wel ‘gerommel/ruis in de marge’ zijn geweest omdat je er de nodige moeite voor moest doen, maar als veel mensen dat doen is het einde al snel zoek natuurlijk.

Reputatie 7

Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk, waarom de strijd dan niet tussen de oorspronkelijke 6 genomineerden had gekund. Zoals één van hen meldt: volgend jaar, met het verbeterd stemsysteem, zijn wij er niet meer bij.

Fijn om te lezen, dat ze toch wat krijgen. Dat is wel mooi pgelost.

Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk, waarom de strijd dan niet tussen de oorspronkelijke 6 genomineerden had gekund. 

Die zes zijn genomineerd door een jury, het heeft weinig meer met een publieksprijs te maken als een jury bepaalt tot welke zes boeken de keuze zich beperkt. Te meer daar in het verleden al vaker grote vraagtekens zijn gezet bij de voordracht van de jury.

Ik kan me nog wel voorstellen dat je bijvoorbeeld mag kiezen uit de zes best verkochte boeken van het afgelopen jaar, dat is in ieder geval nog objectief en transparant.

Badge +3

Volgende editie gewoon DigID verificatie. En als je dat niet wilt/hebt een stemformulier per post 🙄

Wel tijdig insturen, want de verwerking bij de afdeling NS Publieksprijs kan zomaar maanden duren...

Reputatie 7
Badge +3

Ja, net als vroeger de verkiezing van de Televizierring met een formulier uit de Televizier die wij thuis hadden. Doe het dan in een papieren Spoor. Oh nee, dat heet nu NS Dagje Uit.  

https://dagjeuit.ns.nl/oktober-2022/

Of alleen stemmen met een NS klantnummer. 

 

Badge +3

Ja, net als vroeger de verkiezing van de Televizierring met een formulier uit de Televizier die wij thuis hadden. Doe het dan in een papieren Spoor. Oh nee, dat heet nu NS Dagje Uit.  

https://dagjeuit.ns.nl/oktober-2022/

Proost, voor die krullenbol met geheel nieuw (wel groen natuurlijk) jasje 😅

En hey Baudet https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/frans-nederlands/vertaling/baudet neem je verlies en geef de fraude/manipulatie vanuit je kiezerskring toe! (Ja maar dan kon toch gewoon?)

Nee, daar is niets frauduleus aan, gewoon verkeerde e-mail adres ingevuld of uit mijn adresboek/contactpersonen gekozen hoor…?! Verder niet zo’n verstand van stemcomputers en zo… 🤣

Doe het dan in een papieren Spoor. Oh nee, dat heet nu NS Dagje Uit.  

https://dagjeuit.ns.nl/oktober-2022/

Of alleen stemmen met een NS klantnummer. 

Het is een prijs van de stichting CPNB die door NS wordt gesponsord. Het is geen prijs van NS waarbij alleen treinreizigers mogen stemmen.

Volgende editie gewoon DigID verificatie.

DigiD aansluiting ga je niet krijgen voor iets triviaals als dit. Doe dan iets als bijvoorbeeld IRMA van SIDN.

Reageer