Dagje uit Artis zonder tram/metrokaartje | NS Community
beantwoord

Dagje uit Artis zonder tram/metrokaartje

  • 13 January 2022
  • 22 reacties
  • 461 Bekeken

Als je met NS weer via de Spoordeelwinkel een dagje naar Artis kunt, zit er deze keer het tram/metrokaartje niet bij.

Het was voorheen treinreis, entree en dagkaart GVB voor het stuk binnen Amsterdam tussen trein en ingang. 

Ik heb dit voor het laatst gedaan in 2015 en kreeg er toen wel een dagkaart GVB bij, waardoor ik om het even van welke vorm van aanvullend vervoer gebruik kon maken zonder tijdslimiet. Het maakte de reis helemaal compleet.

Iemand een idee waarom dit aanvullend kaartje er deze keer niet bij zit?

Het was juist extra praktisch zo.

icon

Beste antwoord door MoDe 13 January 2022, 16:45

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zoals met veel aanbiedingen blijkt dat NS het zo ongeveer heeft opgegeven wanneer het gaat om samenwerking met andere vervoerders. Dit is het zoveelste voorbeeld.

Het zal er wel op neerkomen dat het maken van afspraken met anderen en het regelen van de geldigheid van kaartjes in de ogen van NS teveel kost ten opzichte van de opbrengsten.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +3

Het is nu 2022, we zijn ruim 6 jaar verder. Je kunt niet verwachten dat alle aanbiedingen hetzelfde blijven. Dagkaarten GVB zijn nu een stuk duurder dan toen. Naast wat @iMark noemt kan het ook zijn dat het uitje door de dagkaart te duur wordt en daardoor minder aantrekkelijk. Ook de entree van dierentuinen is duurder geworden. 

Aanbiedingen zijn per definitie slechts voor een korte duur 

Badge +3

Met tram 14 van Centraal Station naar Artis kost € 1,53 enkele reis… met de metro € 1,25 maar dan moet je nog 8 minuten lopen.

Reputatie 7
Badge +3

In de tijd van de NS-dagtochten en het Er-op-uit-boekje waren de samengestelde dagtochten een jaar geldig. Vaak waren het samengestelde dagtochten met een retour per trein, toegang tot iets, een consumptie en/of een rit per aansluitend OV of en dagkaart op het lokale net in bijvoorbeeld Amsterdam. Een heel handig concept voor incidentele reizigers.

Ik kan me de kaartjes nog herinneren met bijvoorbeeld een talon (dat heette toen zo) voor een kop koffie en een worstenbroodje bij een NS-wandeling in Oisterwijk.

Badge +3

Volgens mij zijn alleen de Efteling combitickets geldig in de bus, en dan mag je naar keuze vanaf Tilburg of Den Bosch reizen. Tijd geleden ook alweer… 

Reputatie 7
Badge +3

Bij de aanbieding voor DierenPark Amersfoort is ook de bus nog inbegrepen en bij die voor Madurodam zit de tram erbij. https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/attracties

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn inmiddels uitzonderingen. In het verleden was dat beduidend anders.

 
 
×
 
 
 
Badge +3

Het zijn inmiddels uitzonderingen. In het verleden was dat beduidend anders.

Efteling (en Madurodam, dank @Momo) is eigenlijk standaard aanbod.

Op dit moment (tijdelijk) niet verkrijgbaar uiteraard.

Reputatie 7
Badge +3

Dat was indertijd bij de NS-dagtochten ook het geval. Je krijg een heel klein beetje korting op het totale pakket. Het was vooral het gemak dat je je hele dagtocht in een keer kon regelen door een kaartje bij NS te kopen.

Reputatie 7
Badge

Nostalgie! De tijd dat je bij het loket gratis een boekje kon krijgen met daarin dagtochten en wandelingen. En achterin prijstabellen waarin je exact kon zien wat het ging kosten vanaf welk station.

Dank voor de reacties; ik weet niet of alleen het kostenaspect voor OV of hogere entreeprijzen leidend zijn, maar ik denk ook de afstand van station tot ingang dierentuin.Voor bijvoorbeeld een dagje Burger's Zoo zit (onlangs gezien) de aanvullende busrit er nog steeds bij omdat de afstand van station Arnhem naar de halte aan de ingang ongeveer 2,5 km is. Er zullen denk ik weinig mensen zijn die als ze uit de trein komen eerst die afstand gaan lopen; dat zullen ze op enkele uitzonderingen na per OV doen. Ook welk logisch als je daarna nog een hele dag door de dierentuin slentert; en dan zul je blij zijn dat je aan het einde van de dag de bus weer terug kunt nemen. Voor de rest: Naar Blijdorp rijdt ook een bus maar die loopafstand is ongeveer 12 minuten, dat is redelijk te doen., Amersfoort 25 minuten van het station, maar vaak zit daar ook een busrit bij de aanbieding., Rhenen is ongeveer 10 minuten lopen, Emmen een kwartier, Artis is denk ik als je dat zou lopen zeker 30-40 minuten lopen. Die ritten per aanvullend OV zijn ook over het algemeen overigens geen dagkaarten maar retour ritten van station naar dierentuin en weer terug. Alleen bij Artis was het een dagkaart GVB. Toen ik in 2015 de tram stapte keek de conducteur een beetje vreemd naar mijn papier, alsof ie zo’n geprinte dagkaart GVB nog nooit gezien had en dat zowel op de heen als de terugweg meegemaakt. Ik had m laten zien omdat je met die dagkaart niet in of uit hoefde te checken. Dus samengevat:Alleen bij Artis was het een dagkaart GVB; de rest heeft over het algemeen een retour; geldt ook vaak bij uitjes naar andere attracties zoal een dagje Giethoorn; ook dan in de vorm van een retour; geen dagkaart. Dan zijn de kosten minder en zou het fijn zijn als het er wel bij zit, al is het maar een retour. ☺☺

 

Ik heb nog even opgezocht bij GVB: Een dagkaart is € 8,50 en een enkele reis is € 1,38 x 2 =  € 2,76 dus de kosten voor een retour vallen wel mee. Zou ik denken dat ze er dat bij kunnen doen; dan heb je de complete reis hoef je niets zelf te regelen. Dan snap ik wel dat je er geen dagkaart meer bij doet; 

Of een vorm van aanvullend vervoer dat 1 uur per rit geldig is. Dat haal je makkelijk, de rit is nog geen kwartier volgens mij;  had je ook vroeger bij de P&R kostte 6 euro met maximaal 5 OV-kaartjes voor 5 passagiers. Die waren geladen met een retour voor elke vorm van OV binnen Amsterdam die 1 uur geldig is. Dit is veranderd en kost nu na een bepaalde tijd 1 euro maar geen OV-kaartjes er bij.

Is wel onpraktisch omdat je geen ov-chipkaart kunt krijgen want alles ligt vast; dag en traject met de trein. bij de Spoordeelwinkel.

Toch heb ik deze vraag ook bij hen uitgezet. Als ik hier reactie van heb zal ik die delen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat daar weinig moeite in gestoken gaat worden. In de loop van het jaar wordt het mogelijk om op saldo te reizen met je bankpas of smartphone. Je hebt dan geen OV-chipkaart meer nodig om saldo te kunnen reizen.

Een GVB-uurkaart die ja anders bij de tramconducteur koopt zijn natuurlijk naar verhouding heel erg duur: €3,20. Heen en terug ben je dan €6,40 kwijt. Dan is de dagkaart van €8,50 een prima aanbieding.

Reputatie 7
Badge +1

Chipkaart en vaste ABO-houders.

Vrijwel iedereen die tegenwoordig vandaag de dag dat soort tripjes zal maken, heeft inmiddels wel tenminste een sjipkaart en vaak ook nog een of ander soort ABO, of bvb de grote groep senioren krijgt al 33% korting met sjip op bustram.

Als je nog wel eens met bustram gereisd hebt, dan moet je hebben opgemerkt dat vrijwel alles, ook diverse vrij reis-aanbod toch met die sjip werkt-de OV-bedrijven willen, of hebben bedacht dat zo te willen, dat elke rit geturfd wordt. En helaas vallen daardoor veel coupons en papieren bewijzen daarbuiten-al wordt er her en der wel aan gewerkt, de INTernationale standaard gaat steeds meer uit naar QR op de heilige fone, bvb in Scandinavie wordt her en der al weer de sjipkaart uitgewuifd.

Verder zijn tripbeluste reizigers in heel veel gevallen al wel lid van ANWB, een of andere loterij met goedkope entree oid.

Kortom: de groep die nog te verleiden zou zijn met dit soort ook nog moeilijk vindbaar aanbod wordt kleiner en kleiner en vanwege al die automatiek nodig ervoor moet juist de groep die je ermee kan verleiden groter en groter worden…………..
Enne-die Artis is net ietsie dichterbij die Muiderpoort statie, kan je nog een leuke wandeling over die Dappermarkt (veel meer geroemd als die A.Cuyp) en doorheen die Oosterpark doen. Plus dat de oude tram 9 er ook sinds die N-Z metro openging niet meer is=dus geen directe tram vanaf die sentraal. En wou nou net die NS er niet vanaf om iedereen altijd maar via die sentraal te sturen?

Jullie hebben allemaal goede punten hoor, ik chip ook dergelijke ritten. Het saldo wordt vanwege het abonnement bij mij ook aangevuld, waardoor ie ook nooit leeg is. Ik kom vaker in Amsterdam, maar dan alles te voet. Ik hoop dat Artis snel weer open gaat dan kan ik er weer eens naar toe.

Mijn punt was vooral dat als je een dagje uit aanbiedt je dat redelijkerwijs zo compleet mogelijk moet aanbieden. En dat gebeurt met veel uitjes nog wel omdat je de aanvullende reis meestal niet loopt maar per aanvullend OV reist. vanwege de afstand.Ik denk mij ook te herinneren dat er vroeger geen datum gekozen moet worden zoals nu ook via Kruitvat. Dat was zonder datum verzilveren en reizen. Want als er een reden is dat je niet kunt gaan verloopt de kaart. Kruitvat heeft nu ook al (te) lang geen goedkope treinkaarten. Begrijpelijk maar jammer.

Reputatie 7
Badge +3

@Krokodil misschien heb je het gemist, maar er is een pandemie, waardoor goedkope treinkaarten niet en uitjes Spoordeelwinkel in mindere mate wordt aangeboden. Sinds half december 2021 is het advies zoveel mogelijk thuisblijven (al wordt het op de weg al weken steeds drukker). Met Flex heb je meer mogelijkheden gekregen om goedkoper te reizen dan met een Kruidvat dalretour. Voor 2x de €16 van een Kruidvat aanbieding kun je 4 tot 5 hele weekenden met de trein reizen.

Als bij andere uitjes nog wel bus/tram/metrokaartjes zijn inbegrepen dan zal het aan GVB liggen dat het nu er niet meer bijzit. De vraag is ook of als NS wel een dagkaart er bij doet een prijsverhoging van €5 of meer mensen dit uitje nog gaan afnemen, als je op andere manieren korting bij Artis kunt krijgen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Er staat toch ook bij “Als je met NS weer via de Spoordeelwinkel een dagje naar Artis kunt”. Dus het gaat niet om nu, maar wanneer het wel weer kan.

@Mode goed punt hoor maar zoals Momo opmerkt en ik ook typte áls het weer kan. Nu is dat nog niet mogelijk maar later hopelijk wel.

Mijn punt was vooral dat als je een dagje uit aanbiedt je dat redelijkerwijs zo compleet mogelijk moet aanbieden. 

Dat nog maar de vraag omdat al die extra's wel ook weer de prijs opdrijven. Commercieel is het vaak juist de strategie om aanbiedingen zo kaal mogelijk aan te bieden tegen een zo laag mogelijk prijs. 

Reputatie 7
Badge +1

Mijn punt was vooral dat als je een dagje uit aanbiedt je dat redelijkerwijs zo compleet mogelijk moet aanbieden. 

Dat nog maar de vraag omdat al die extra's wel ook weer de prijs opdrijven. Commercieel is het vaak juist de strategie om aanbiedingen zo kaal mogelijk aan te bieden tegen een zo laag mogelijk prijs. 

Maar dan wel met alles erbij wat voor de daguitstap zonder optionele extra's nodig is. Dus inclusief een retourtje (geen dagkaart) met de tram.

@rvdborgt:  Precies! Ik snap de vervoerders maar als reiziger inderdaad graag compleet, niet te veel maar ook niet te weinig. Het gaat niet om het geld maar de compleetheid. Er zijn overigens ook nog mensen zonder OV-chipkaart, die kunnen dan zo'n dagje uit wat gemakkelijker maken, ze hebben die op dat moment ook niet nodig, maar als de retour met het aanvullend vervoer er niet bij zit, kunnen ze het uitstapje alsnog niet zomaar maken. Alleen als ze een los kaartje bij in dit geval GVB kopen.

Reageer