Skip to main content
Als ik reis met een dal dag vrijkaart van Kruidvat vanaf Hardenberg, dan check ik in bij Arriva (Blauwnet) vòòr 16:00 uur maar moet daarna altijd uitchecken en opnieuw inchecken in Zwolle bij de NS voor het vervolg van mijn reis naar Haarlem. Het is dan inmiddels al later dan 16:00 u. Geldt de eerste inchecktijd in Hardenberg dan inderdaad en mag ik mijn reis vervolgen?
Het probleem speelt natuurlijk op een veel breder niveau dan alleen de actiekaartjes. Deze situaties kunnen bij iedere reis ontstaan wanneer er moet worden omgecheckt van de ene vervoerder op de andere en wanneer de voorwaarden alleen omchecken in de daluren toestaan. In geval van vertraging buiten de schuld van de reiziger is dat een uiterst star en slecht ontworpen systeem.
Ik heb een terugkoppeling gekregen dat dit niet is toegestaan. Indien je een overstap tijdens de spits maakt mag je niet verder reizen. Dat je niet hoeft uit- en in te checken staat los van de voorwaarden.





Dit staat nergens in de voorwaarden aangegeven. Daar staat alleen dat de kaart geldig is in de daluren.

Zoals al vaker gemeld is (maar wat jullie hardnekkig weigeren te doen) moet dit gewoon expliciet worden aangegeven bij de voorwaarden.



-inchecktijd telt, dus als u tijdens de daluren incheckt mag u doorreizen in de spits

dit geldt echter niet bij een overstap in de spits bij een andere vervoerder
Hoe zit dat eigenlijk met overmachtsituaties als stroomstoringen? Kan er dan enige coulance betracht worden? Het wordt wel erg merkwaardig wanneer je al vertraging hebt waardoor je na 16.00 uur aankomt op je overstapstation en vervolgens nog tot 18.30 uur moet wachten voordat je met de volgende vervoerder verder kunt reizen.
Ik dacht dat NS ooit als reactie gaf dat ze bang waren dat mensen massaal in de spits zouden reizen als er wordt gezegd dat je mag doorreizen in de spits.



Dit zou ook wel mee kunnen spelen.
Zou dit de oorzaak zijn, waarom er gewoon simpel wordt gezegd dat je deze kaart

alleen kunt in gebruiken in de daluren (voor 06:30u, tussen 09:00u en 16:00u en na 18:30u?).
De vervoerders zouden hier natuurlijk afspraken over moeten maken. Bij controle is makkelijk vast te stellen dat bijvoorbeeld de trein die voor de spits aansluiting had moeten geven vertraging had. Het valt reizigers niet kwalijk te nemen dat ze vertraging hebben opgelopen met een geldig vervoerbewijs en dat door de vertraging niet meer geldig zou zijn.
Ik snap de vraag van snoekss heel goed.

Dat is toch enigszins vreemd te noemen: Dat je niet kunt overstappen in de spitsuren omdat je gedwongen bent een andere vervoerder te gebruiken. Je bent je reis geldig begonnen voor/om 6:30 OF voor/om 16:00 en dan zou je stranden bij een overstapstation en zou je uren moeten wachten om je volgende trein te kunnen nemen en thuis of op je bestemming te komen. Volgens mij heb je als reiziger recht om van A naar B te kunnen met het spoor. Dat er inmiddels verschillende persoonsvervoerders actief zijn dat heeft de reiziger niet zelf kunnen bepalen.



NS, uw antwoord is niet bevredigend. 👎



Ik zou ervoor pleiten om dan reizigers die gebruik maken van een actiekaart (van Blokker, Kruidvat, Albert Heijn, enz) te matsen bij doorreizen. Ik zou adviseren om reizigers niet te laten uit checken bij doorreizen ondanks het gebruik (lees: moeten maken) van een andere vervoerder.
Het is de verkeerde volgorde. Er had eerst gekeken moeten worden naar de onbedoelde gevolgen van de invoering van dit systeem voordat het systeem werd ingevoerd. Nu is er een systeem dat alleen werkt op dagen dat er geen verstoringen zijn.



Ik geef je op een briefje dat degenen die de systematiek bedacht hebben geen seconde hebben stilgestaan bij de gevolgen van vertragingen op het niet kunnen omchecken in de spits. Blijkbaar zijn er niet de juiste vragen gesteld door het projectmanagement.
Ook dat is waar. Het is een gevolg van hoe we het spoor momenteel landelijk bedienen voor de Nederlander. We zijn in diverse overleggen, zowel lokaal als landelijk, vaak in goed gesprek met onze collega-vervoerders en ik heb er vertrouwen in dat dit in de toekomst gaat veranderen en voor de reiziger dus verbeteren.
Dat zijn terechte opmerkingen iMark die we ook zeker aan het bespreken zijn. We kunnen jullie hierin alleen maar gelijk geven. Aan de andere kant; de actie is de actie en de voorwaarden laten geen ruimte tot discussie, dus daaraan zal de koper van de kaart zich moeten schikken.


Hoe zit dat eigenlijk met overmachtsituaties als stroomstoringen? Kan er dan enige coulance betracht worden? Het wordt wel erg merkwaardig wanneer je al vertraging hebt waardoor je na 16.00 uur aankomt op je overstapstation en vervolgens nog tot 18.30 uur moet wachten voordat je met de volgende vervoerder verder kunt reizen.Bij de huidige voorwaarden voor actiekaartjes is dat inderdaad het geval, als je in de spits wil overstappen naar een andere vervoerder.


Daar kan dan slechts een oordeel over geveld worden: het is uiterst knullig geregeld. Blijkbaar is over deze consequenties van de systematiek van het verplicht inchecken per vervoerder totaal niet nagedacht.



Het is deze week uiterst actueel geworden vanwege de werkzaamheden tussen Amersfoort en Apeldoorn waardoor er in de reisplanner allerlei reisadviezen verschijnen met omreizen via Zwolle en overstappen op Blauwnet. Een vertraging bij NS of Blauwnet kan waardoor het omchecken in Zwolle niet in de daluren maar in de spits plaatsvindt kan dan uren vertraging opleveren.
Nu snap ik het beter.

Die Dal Vrij kaart was dus juist die van Kruidvat, ik dacht dat het om een abonnement ging. Maar als dat gelukt is in Zwolle (van Blauwnet naar NS) dan is er geen probleem en heb je een geldige NS incheck.


En blijkbaar kan je tegenwoordig in Zwolle met behoud van 100% Dalkorting met een (Kruidvat/AH)

actiekaartje in de spits overstappen naar een andere provider, toch @Erryt NS ?



"Blijkbaar worden er momenteel op station Zwolle proeven gehouden met één keer

in- en uitchecken. Check je bij de ene vervoerder vóór de middagspits in, dan blijf je bij

het overchecken in de spits op een nieuwe vervoerder tóch je Dal (Vrij) korting behouden."
Nu snap ik het beter.



Die Dal Vrij kaart was dus juist die van Kruidvat, ik dacht dat het om een abonnement ging. Maar als dat gelukt is in Zwolle (van Blauwnet naar NS) dan is er geen probleem en heb je een geldige NS incheck.
Hoe zit dat eigenlijk met overmachtsituaties als stroomstoringen? Kan er dan enige coulance betracht worden? Het wordt wel erg merkwaardig wanneer je al vertraging hebt waardoor je na 16.00 uur aankomt op je overstapstation en vervolgens nog tot 18.30 uur moet wachten voordat je met de volgende vervoerder verder kunt reizen.

Bij de huidige voorwaarden voor actiekaartjes is dat inderdaad het geval, als je in de spits wil overstappen naar een andere vervoerder.


Dat je niet hoeft uit- en in te checken staat los van de voorwaarden.Het ging er niet om dat er niet uit- en in gechecked werd, maar juist dat er wel uit-en ingechecked werd, waarbij de paal dus niet aangaf bij inchecken dat de kaart niet te gebruiken is op dat moment.


Een Kruidvat kaart zou geweigerd (moeten) worden.



Maar dit ging om een Dal Vrij kaart (die dan gewoon Dal Vrij aangeeft op het paaltje) maar als die incheck (of overstap naar andere vervoerder) in de spits is reis je gewoon op saldo, vol tarief. Niets dat je tegenhoudt, mits je maar voldoende saldo had op dat moment (€ 6,- is voldoende).



Wellicht stond dat laaste er zelfs bij (in wat kleinere letters), zoals bij Dal Voordeel een poortje of paaltje aangeeft 40% korting of Vol tarief.
Dat je niet hoeft uit- en in te checken staat los van de voorwaarden.

Het ging er niet om dat er niet uit- en in gechecked werd, maar juist dat er wel uit-en ingechecked werd, waarbij de paal dus niet aangaf bij inchecken dat de kaart niet te gebruiken is op dat moment.
Nee dat mag niet. Arriva is een andere vervoerder dan NS. Dus als je uitgecheckt bij Arriva en weer incheckt bij NS na 16:00 dan check je eigenlijk gewoon in tijdens de spits.
Ik heb een terugkoppeling gekregen dat dit niet is toegestaan. Indien je een overstap tijdens de spits maakt mag je niet verder reizen. Dat je niet hoeft uit- en in te checken staat los van de voorwaarden.
Ik heb nog geen antwoord vernomen. Ik hoop dat ik jullie deze week nog van informatie kan voorzien.
Ik heb nog geen antwoord vernomen, maar ik heb reminder verstuurd.
Ik zal dit uitzoeken en kom hier op terug.
Volgens de voorwaarden kan je niet tijdens de daluren inchecken en de overstap naar een andere vervoerder tijdens de spits maken. Erg vreemd dat mijn collega aangaf dat dit wel mocht en ook vreemd dat je gewoon kon inchecken. Ik kan dit niet verklaren.

Blijkbaar worden er momenteel op station Zwolle proeven gehouden met één keer

in- en uitchecken. Check je bij de ene vervoerder vóór de middagspits in, dan blijf je bij

het overchecken in de spits op een nieuwe vervoerder tóch je Dal (Vrij) korting behouden.
Natuurlijk kan je met een Dal Vrij kaart gewoon inchecken of wisselen van vervoerder in de spits. Je betaalt dan wel voltarief natuurlijk (in geval van een overstap in de spits bij de 2e vervoerder).



Met een kruidvat kaartje zal dat niet lukken.
Volgens de voorwaarden kan je niet tijdens de daluren inchecken en de overstap naar een andere vervoerder tijdens de spits maken. Erg vreemd dat mijn collega aangaf dat dit wel mocht en ook vreemd dat je gewoon kon inchecken. Ik kan dit niet verklaren.
Worden tegenwoordig de gegevens van de overstappaaltjes bij het in- en uitchecken

van zowel NS als Blauwnet tegenwoordig niet ondergebracht bij een derde partij?



Als er daardoor sprake is van een OVERSTAP tussen 2 vervoerders i.p.v. een

NIEUWE reis, moet z.s.m. de informatie op onderstaande pagina worden aangepast!

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/aanpassing-berekening-tarief-overstappen.html





Op de Valleilaan worden proeven gedaan met één keer in- en uitchecken:

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/proeven-op-valleilijn-met-%C3%A9%C3%A9n-keer-in-en-uitchecken-1.1391195







Valleilijn Amersfoort --> NS - Connexxion





Blauwnet Zwolle --> NS - Arriva/Syntus


Reageer