Dal vrij kaart Kruidvat inchecktijd 15:39 u en daarna wisselen van vervoerder | NS Community
beantwoord

Dal vrij kaart Kruidvat inchecktijd 15:39 u en daarna wisselen van vervoerder

  • 10 April 2018
  • 32 reacties
  • 1460 Bekeken

Als ik reis met een dal dag vrijkaart van Kruidvat vanaf Hardenberg, dan check ik in bij Arriva (Blauwnet) vòòr 16:00 uur maar moet daarna altijd uitchecken en opnieuw inchecken in Zwolle bij de NS voor het vervolg van mijn reis naar Haarlem. Het is dan inmiddels al later dan 16:00 u. Geldt de eerste inchecktijd in Hardenberg dan inderdaad en mag ik mijn reis vervolgen?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 30 April 2018, 16:34

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge
Nee dat mag niet. Arriva is een andere vervoerder dan NS. Dus als je uitgecheckt bij Arriva en weer incheckt bij NS na 16:00 dan check je eigenlijk gewoon in tijdens de spits.
Nee, als U van vervoerder wisselt begint altijd een nieuwe reis. En die kunt U bij NS in Zwolle dus niet beginnen in de spits. Het NS paaltje zal uw Kruidvatkaartje weigeren tot het 18.25 uur is.
Reputatie 7
Badge
Is het tot zoverre duidelijk snoekss? 🙂
Is het tot zoverre duidelijk snoekss? :)
Toch lijkt het anders te zijn. Gisteren nagevraagd bij meneer in de info-kiosk van NS op station Zwolle, en hij zei heel stellig: "de eerste incheck geldt". Door kapot seinstoring kwam ik ruim een uur te laat aan op Zwolle, maar toch kon ik inchecken met mijn dal vrij kaart op de NS-paal! Ben niet meer gecontrolleerd in de trein, want was wel benieuwd of het inderdaad klopte zoals info-meneer mij had gezegd. Want ook ik dacht net als de anderen die gereageerd hebben op mijn vraag, dat ik voor 4 uur op de NS paal moest inchecken.
Had graag nog eens van een NS-medewerker bevestiging gekregen.
Die kan ik ook niet geven helaas. Met Tweede Paasdag gold de spitsbeperking niet en 2 van de 6 kaarten die ik controleerden konden die feestdag niet inchecken in de spits, terwijl 4 deden wat ze moesten doen. Door deze afwijkingen durf ik er niets over te zeggen. Sorry.
Door kapot seinstoring kwam ik ruim een uur te laat aan op Zwolle, maar toch kon ik inchecken met mijn dal vrij kaart op de NS-paal! Ben niet meer gecontrolleerd in de trein, want was wel benieuwd of het inderdaad klopte zoals info-meneer mij had gezegd. Want ook ik dacht net als de anderen die gereageerd hebben op mijn vraag, dat ik voor 4 uur op de NS paal moest inchecken.
Kun je misschien bij de NS automaat de transacties van je Kruidvat kaartje laten inlezen,
en dan hier op dit forum de precieze in- en uitcheck tijden per vervoerder aangeven?
Zonder uitlezen kan ik de tijden ook wel geven: Blauwnet(Arriva ) incheck 15:08u, uitcheck 17:00u. NS incheck 17:00u uitcheck 18:30u.
Ik weet ook niet of de incheckpaal beslist of je mag reizen met dal vrij kaart in de spits, of de conducteur. Ik dacht dat laatste eigenlijk. Maar uit het antwoord van Loes (hoofdconducteur) lijkt de paal de beslisfactor te zijn.
Bij inchecken is altijd de paal beslissend en niet de conducteur.
Worden tegenwoordig de gegevens van de overstappaaltjes bij het in- en uitchecken
van zowel NS als Blauwnet tegenwoordig niet ondergebracht bij een derde partij?

Als er daardoor sprake is van een OVERSTAP tussen 2 vervoerders i.p.v. een
NIEUWE reis, moet z.s.m. de informatie op onderstaande pagina worden aangepast!
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/aanpassing-berekening-tarief-overstappen.html



Op de Valleilaan worden proeven gedaan met één keer in- en uitchecken:
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/proeven-op-valleilijn-met-%C3%A9%C3%A9n-keer-in-en-uitchecken-1.1391195




Valleilijn Amersfoort --> NS - Connexxion



Blauwnet Zwolle --> NS - Arriva/Syntus

Volgens de voorwaarden kan je niet tijdens de daluren inchecken en de overstap naar een andere vervoerder tijdens de spits maken. Erg vreemd dat mijn collega aangaf dat dit wel mocht en ook vreemd dat je gewoon kon inchecken. Ik kan dit niet verklaren.
Badge +3
Natuurlijk kan je met een Dal Vrij kaart gewoon inchecken of wisselen van vervoerder in de spits. Je betaalt dan wel voltarief natuurlijk (in geval van een overstap in de spits bij de 2e vervoerder).

Met een kruidvat kaartje zal dat niet lukken.
Volgens de voorwaarden kan je niet tijdens de daluren inchecken en de overstap naar een andere vervoerder tijdens de spits maken. Erg vreemd dat mijn collega aangaf dat dit wel mocht en ook vreemd dat je gewoon kon inchecken. Ik kan dit niet verklaren.
Blijkbaar worden er momenteel op station Zwolle proeven gehouden met één keer
in- en uitchecken. Check je bij de ene vervoerder vóór de middagspits in, dan blijf je bij
het overchecken in de spits op een nieuwe vervoerder tóch je Dal (Vrij) korting behouden.
Ik zal dit uitzoeken en kom hier op terug.
Ik heb nog geen antwoord vernomen, maar ik heb reminder verstuurd.
Ik heb nog geen antwoord vernomen. Ik hoop dat ik jullie deze week nog van informatie kan voorzien.
Ik heb een terugkoppeling gekregen dat dit niet is toegestaan. Indien je een overstap tijdens de spits maakt mag je niet verder reizen. Dat je niet hoeft uit- en in te checken staat los van de voorwaarden.
Reputatie 7
Badge +3
Hoe zit dat eigenlijk met overmachtsituaties als stroomstoringen? Kan er dan enige coulance betracht worden? Het wordt wel erg merkwaardig wanneer je al vertraging hebt waardoor je na 16.00 uur aankomt op je overstapstation en vervolgens nog tot 18.30 uur moet wachten voordat je met de volgende vervoerder verder kunt reizen.
Reputatie 4
Dat je niet hoeft uit- en in te checken staat los van de voorwaarden.
Het ging er niet om dat er niet uit- en in gechecked werd, maar juist dat er wel uit-en ingechecked werd, waarbij de paal dus niet aangaf bij inchecken dat de kaart niet te gebruiken is op dat moment.
Badge +3

Dat je niet hoeft uit- en in te checken staat los van de voorwaarden.Het ging er niet om dat er niet uit- en in gechecked werd, maar juist dat er wel uit-en ingechecked werd, waarbij de paal dus niet aangaf bij inchecken dat de kaart niet te gebruiken is op dat moment.

Een Kruidvat kaart zou geweigerd (moeten) worden.

Maar dit ging om een Dal Vrij kaart (die dan gewoon Dal Vrij aangeeft op het paaltje) maar als die incheck (of overstap naar andere vervoerder) in de spits is reis je gewoon op saldo, vol tarief. Niets dat je tegenhoudt, mits je maar voldoende saldo had op dat moment (€ 6,- is voldoende).

Wellicht stond dat laaste er zelfs bij (in wat kleinere letters), zoals bij Dal Voordeel een poortje of paaltje aangeeft 40% korting of Vol tarief.
Badge +3
Hoe zit dat eigenlijk met overmachtsituaties als stroomstoringen? Kan er dan enige coulance betracht worden? Het wordt wel erg merkwaardig wanneer je al vertraging hebt waardoor je na 16.00 uur aankomt op je overstapstation en vervolgens nog tot 18.30 uur moet wachten voordat je met de volgende vervoerder verder kunt reizen.
Bij de huidige voorwaarden voor actiekaartjes is dat inderdaad het geval, als je in de spits wil overstappen naar een andere vervoerder.
Ik heb een terugkoppeling gekregen dat dit niet is toegestaan. Indien je een overstap tijdens de spits maakt mag je niet verder reizen. Dat je niet hoeft uit- en in te checken staat los van de voorwaarden.


Dit staat nergens in de voorwaarden aangegeven. Daar staat alleen dat de kaart geldig is in de daluren.
Zoals al vaker gemeld is (maar wat jullie hardnekkig weigeren te doen) moet dit gewoon expliciet worden aangegeven bij de voorwaarden.

-inchecktijd telt, dus als u tijdens de daluren incheckt mag u doorreizen in de spits
dit geldt echter niet bij een overstap in de spits bij een andere vervoerder
Badge +3
Nu snap ik het beter.

Die Dal Vrij kaart was dus juist die van Kruidvat, ik dacht dat het om een abonnement ging. Maar als dat gelukt is in Zwolle (van Blauwnet naar NS) dan is er geen probleem en heb je een geldige NS incheck.
Nu snap ik het beter.
Die Dal Vrij kaart was dus juist die van Kruidvat, ik dacht dat het om een abonnement ging. Maar als dat gelukt is in Zwolle (van Blauwnet naar NS) dan is er geen probleem en heb je een geldige NS incheck.

En blijkbaar kan je tegenwoordig in Zwolle met behoud van 100% Dalkorting met een (Kruidvat/AH)
actiekaartje in de spits overstappen naar een andere provider, toch @Erryt NS ?

"Blijkbaar worden er momenteel op station Zwolle proeven gehouden met één keer
in- en uitchecken. Check je bij de ene vervoerder vóór de middagspits in, dan blijf je bij
het overchecken in de spits op een nieuwe vervoerder tóch je Dal (Vrij) korting behouden."
Reputatie 7
Badge +3

Hoe zit dat eigenlijk met overmachtsituaties als stroomstoringen? Kan er dan enige coulance betracht worden? Het wordt wel erg merkwaardig wanneer je al vertraging hebt waardoor je na 16.00 uur aankomt op je overstapstation en vervolgens nog tot 18.30 uur moet wachten voordat je met de volgende vervoerder verder kunt reizen.Bij de huidige voorwaarden voor actiekaartjes is dat inderdaad het geval, als je in de spits wil overstappen naar een andere vervoerder.

Daar kan dan slechts een oordeel over geveld worden: het is uiterst knullig geregeld. Blijkbaar is over deze consequenties van de systematiek van het verplicht inchecken per vervoerder totaal niet nagedacht.

Het is deze week uiterst actueel geworden vanwege de werkzaamheden tussen Amersfoort en Apeldoorn waardoor er in de reisplanner allerlei reisadviezen verschijnen met omreizen via Zwolle en overstappen op Blauwnet. Een vertraging bij NS of Blauwnet kan waardoor het omchecken in Zwolle niet in de daluren maar in de spits plaatsvindt kan dan uren vertraging opleveren.
Dat zijn terechte opmerkingen iMark die we ook zeker aan het bespreken zijn. We kunnen jullie hierin alleen maar gelijk geven. Aan de andere kant; de actie is de actie en de voorwaarden laten geen ruimte tot discussie, dus daaraan zal de koper van de kaart zich moeten schikken.

Reageer