beantwoord

E-ticket vs OV-Chipkaart

  • 27 March 2023
  • 59 reacties
  • 3460 Bekeken

Nu ben ik op de hoogte dat je met een OV chipkaart WEL tijdens de spitsuren mag reizen als je reis VOOR de spits is begonnen, maar hoe werkt het dan met korting? Als mijn medereiziger geen OV chipkaart heeft (ik heb er 2, dus kan er een uitlenen) maar bijvoorbeeld gebruik wilt maken van meereisretour (als die uberhaupt nog geldig is, heb namelijk een link waar ik die nog kan bestellen), of is die persoon dan gewoon net als mij de dalurenkorting kwijt met een ov chipkaart? Wat is het handige in dit geval? Moet namelijk vanuit Den Bosch om 19.00 in Arnhem zijn voor snollebollekes, lukt net niet om in te checken na de spits ivm reistijd ( rip mijn weekend vrij :( ), maar door spits reizen mag weer niet met zo’n e-ticket?

 

Ik neem aan dat ik dan geen keuze heb en ipv 9 euro, 14 euro moet betalen voor die meereizer, waarvan dan ook weer 9 euro meereis ticket terug omdat dat savonds wel weer geldig is? wordt een dure rit dan.. Is hier echt geen optie voor om het op de ov chipkaart te laden?

icon

Beste antwoord door Momo 27 March 2023, 16:19

Bekijk origineel

59 reacties

Badge +3

Off-topic maar een advies van de HC (kaart toch maar eens vervangen?)

Hij was blijkbaar gewoon geldig (leesbaar) maar ja… 

 

@Momo je snapt het niet. 

(off-topic) Ooh….komt dat zien, modderworstelen tussen super users Monique R en Monica D 😲 Of toch maar naar bed? 😴

Denk dat ik wel weet wie dat wint, maar ‘laten we het ergens over eens zijn’ is ook goed. Een persoonlijke kaart (met afgebladderde foto) mag niet door iemand anders gebruikt worden.

Alles was gewoon zichtbaar, het was alleen het gele wat afgebladderd was, foto zat met plakband op advies van zo’n conducteur er toen nog op, heb ondertussen gewoon een nieuwe kaart

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben niet zo handig met de computer, dat ding is al heel oud en heb ook oude software. Dus ik kan 1 van mijn 2 persoonlijke kaarten met keuzedagen gerust aan iemand anders uitlenen. Ik ga wel op mijn andere kaart reizen, we gaan gezellig samen, dat kan toch? Staat niet op mijn kaart dat hij persoonlijk is. Mijn naam staat er wel op, mijn foto ook. Maar ik heb er toch voor betaald? Dan maakt het toch niet uit wie er op mijn kaart reist?

Ik ben niet zo handig met de computer, dat ding is al heel oud en heb ook oude software. Dus ik kan 1 van mijn 2 persoonlijke kaarten met keuzedagen gerust aan iemand anders uitlenen. Ik ga wel op mijn andere kaart reizen, we gaan gezellig samen, dat kan toch? Staat niet op mijn kaart dat hij persoonlijk is. Mijn naam staat er wel op, mijn foto ook. Maar ik heb er toch voor betaald? Dan maakt het toch niet uit wie er op mijn kaart reist?

.__.

Reputatie 7
Badge +3

Het is wel een beetje treurig dat mensen denken ze hun persoonlijke OV-chipkaart mogen uitlenen omdat er niet expliciet op staat dat die strikt persoonlijk is.
Het is blijkbaar niet voldoende om op de kaart de (matig leesbare) mededeling te zetten dat op de kaart de algemene voorwaarden van de OV-chipkaart van toepassing zijn en dat je die op de website kunt nalezen.
Maar wie leest die voorwaarden?
https://ov-chipkaart.cdn.prismic.io/ov-chipkaart/0f3f45e8-4c59-4a5b-b0b2-10137353686f_Algemene+voorwaarden+OV-chipkaart+NL.pdf
Onder punt 30 staat dan het volgende te lezen: “U bent als enige gerechtigd uw persoonlijke OV-chipkaart te gebruiken. Als u toch toestaat dat een ander uw persoonlijke OV-chipkaart gebruikt, gebeurt dat voor uw eigen rekening en risico.” Dat laatste is een veel te ingewikkelde juridische formulering. Daar zou TLS beter iets kunnen zetten als dat bij constatering van gebruik door een andere persoon dan de kaarthouder de kaart wordt ingenomen en dat gevolgen voor de kaarthouder en degene die de kaart misbruikt zijn.

Overigens maakt ook TLS de klassieke fout door legitimatiebewijs en identiteitsbewijs door elkaar te halen: “18. Als u een persoonlijke OV-chipkaart aanvraagt, kunnen wij u om legitimatie vragen”. Nee, TLS, jullie kunnen vragen of iemand zich kan identificeren met een identiteitsbewijs. Een legitimatiebewijs vertelt wat iemand mag of kan. Een identiteitsbewijs toont aan wie iemand is.

Het is wel een beetje treurig dat mensen denken ze hun persoonlijke OV-chipkaart mogen uitlenen omdat er niet expliciet op staat dat die strikt persoonlijk is.
Het is blijkbaar niet voldoende om op de kaart de (matig leesbare) mededeling te zetten dat op de kaart de algemene voorwaarden van de OV-chipkaart van toepassing zijn en dat je die op de website kunt nalezen.
Maar wie leest die voorwaarden?
https://ov-chipkaart.cdn.prismic.io/ov-chipkaart/0f3f45e8-4c59-4a5b-b0b2-10137353686f_Algemene+voorwaarden+OV-chipkaart+NL.pdf
Onder punt 30 staat dan het volgende te lezen: “U bent als enige gerechtigd uw persoonlijke OV-chipkaart te gebruiken. Als u toch toestaat dat een ander uw persoonlijke OV-chipkaart gebruikt, gebeurt dat voor uw eigen rekening en risico.” Dat laatste is een veel te ingewikkelde juridische formulering. Daar zou TLS beter iets kunnen zetten dat bij constatering van gebruik door een andere persoon dan de kaarthouder de kaart wordt ingenomen en dat gevolgen voor de kaarthouder en degene die de kaart misbruikt zijn.

Overigens maakt ook TLS de klassieke fout door legitimatiebewijs en identiteitsbewijs door elkaar te halen: “18. Als u een persoonlijke OV-chipkaart aanvraagt, kunnen wij u om legitimatie vragen”. Nee, TLS, jullie kunnen vragen of iemand zich kan identificeren met een identiteitsbewijs. Een legitimatiebewijs vertelt wat iemand mag of kan. Een identiteitsbewijs toont aan wie iemand is.

Best letterlijk gezien, ja. Ik heb destijds nergens gelezen dat het niet toegstaan was (of gewoon nooit begrepen dat het niet mocht, geen idee), ben er op de een of andere gekke manier ook gewoon nooit op aangesproken.. Blijft alsnog gek dat ik “op eigen risico” volgens die voorwaarden niet gepakt ben, dat verklaart ook een hoop hoe er zo veel zwartreizers zijn.. er is te weinig controle.. Ik heb het zoals eerder een paar keer vermeld niet bewust gedaan, heb gewoon een kaart gehaald dus niemand hoeft zich meer zorgen te maken

Maar nogsteeds vind ik het gek dat je dan 2 kaarten op dezelfde naam op <1 minuut van elkaar beide kan inchecken, dat het systeem dat toelaat?

 

Reputatie 7
Badge +3

Het feit dat je de regels niet kent (of kende) is nooit een excuus. Het is je eigen verantwoordelijkheid om je op de hoogte te stellen van de gebruiksvoorwaarden wanneer je een product of dienst gebruikt.

Het systeem van in- en uitchecken is gebaseerd op het lezen van kaartgegevens van een enkele kaart. Er vindt geen check plaats of twee persoonlijke OV-chipkaarten die op naam staan van dezelfde persoon op hetzelfde moment gebruikt worden.

Het feit dat je de regels niet kent (of kende) is nooit een excuus. Het is je eigen verantwoordelijkheid om je op de hoogte te stellen van de gebruiksvoorwaarden wanneer je een product of dienst gebruikt.

Het systeem van in- en uitchecken is gebaseerd op het lezen van kaartgegevens van een enkele kaart. Er vindt geen check plaats of twee persoonlijke OV-chipkaarten die op naam staan van dezelfde persoon op hetzelfde moment gebruikt worden.


Sluit alsnog het feit niet uit dat er veel te weinig gecontroleerd wordt in de treinen, is afgelopen week zelfs in het nieuws rondgegaan..

Reputatie 7
Badge +3

Ach, krijg net controle in de trein en vergeet helemaal om de conducteur te vragen om mijn kaart uit het gele NS hoesje te halen en uitgebreid mijn foto te bestuderen. Hij had dan een id moeten vragen omdat ik momenteel met zonnebril op en haar in ander model niet goed lijk op de foto 😎

Reageer