ellende door conducteur

  • 25 December 2023
  • 20 reacties
  • 618 Bekeken

Gisteren met mijn vrouw hadden we gebruik gemaakt van ns actie dagje eerste klas voor e1 , conducteur kwam langs en hij checkt ons ov pasje en niet gevraagd naar ons eerste klas bewijs,( ik had het klaar staan op mijn mobiel om te laten zien), wat deed hij daarvan? Ons kaartjes stiekem van 2e klas naar eerste klas zetten op zijn apparaat, resultaat: na paar minuten kreeg ik mail van ns dat we e20 per persoon op de volgende factuur extra moeten betalen.wat een vervelend situatie. Ns bedankt 


20 reacties

Badge +3

Het komt voor dat conducteurs bij reizen met NS Flex deze registratie meteen doorvoeren als ze iemand in de eerste klas controleren met een vervoerbewijs voor de tweede klas zonder hierover eerst het gesprek aan te gaan. Het vermijdt discussies met reizigers die bewust eerste klas reizen met een tweede klas vervoerbewijs, maar leidt in gevallen zoals deze ook tot onterechte correctietarieven.

Als u hierover contact opneemt met de klantenservice en de situatie toelicht, dan kan de klantenservice de correctietarieven van 20 euro ongedaan maken. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op X (voorheen Twitter) of Facebook.

Om te voorkomen dat dit nogmaals gebeurt, kunt u in de toekomst in zulke gevallen beter eerst de upgrade tonen op uw telefoon en daarna pas de OV-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +3

De ellende komt niet door de conducteur, maar door jou zelf door niet eerst de upgrade te laten zien. De conducteur kan niet weten dat jullie een upgrade hebben als je alleen een ov-kaart geeft.

Neem telefonisch, via X, Facebook of chat contact op met NS klantenservice. Houdt upgrade en ov chipkaart bij de hand.

Reputatie 7
Badge +4

U moet op het eerste verzoek een geldig vervoersbewijs tonen en dat heeft u niet gedaan, u had het ‘klaar staan’, het is dan wel heel erg vreemd dat u dat niet toonde. U wist toch dat u met een upgrade reist en het reizen in de eerste klas met een tweedeklaskaartje is een grote bron van betalingsvermijdingsgedrag. Terecht dat dit gebeurde. De conducteur hoeft niet te vragen, u behoort het te tonen, want uw tweedeklaskaartje is geen geldig vervoersbewijs voor de eerste klas. Het advies van @Tochjo volgen, had dit allemaal voorkomen.

 

De ellende komt natuurlijk van de afdeling marketing die het idiote idee hoog houdt dat mensen die voor een euro extra later in de dure eerste klas gaan reizen. Dat gebeurt gewoon niet, en het is een overlast voor de grof betalende eersteklasreiziger. Gelukkig hoeven we de verhalen niet meer aan te horen en wordt er stil gecorrigeerd. Dat bevordert de vreugde in het reizen, althans van wat er nog van over is, enorm. 

Hulde aan de conducteur die wel ingreep.

 

Marketing: Stop met deze zinloze overlastgevende acties. Wie eerste klas wil reizen kan gewoon voor de eerste klas betalen. Doe het desnoods met een opslag van 50 in plaats van 70 procent, maar nog beter is: doe het niet. Mensen die bereid zijn voor een eersteklaslaartje 50 procent extra te betalen, zullen nog wel eens overwegen eerste klas te gaan reizen. Dat doen mensen met een kaartje van een euro niet, die overwegen dat niet eens. NS mag de betalende reizigers in de eerste klas wel wat meer koesteren. Deze groep geeft geen enkele overlast en brengt een veel grotere hoeveelheid geld binnen dan wel eens wordt gedacht. De eerste klas bestaat voor een groot deel uit forenzen, kijk maar eens wat Trajectvrij eerste klas kost.

Onder 'betalende reizigers in de 1e klas' vallen ook grote groepen die daar nauwelijks voor betalen (Weekend Vrij en Dal Vrij 65+). Daar passen mensen die een euro extra betalen prima bij. Ik snap dus niet wat de marketingafdeling fout doet. Het lijkt gewoon beleid te zijn van de NS om de 1e klas buiten de spits nauwelijks duurder te maken dan de 2e klas.

Reputatie 6

Hoewel het bovenstaande juridisch geheel correct is, is het abnormaal gedrag. En maar klagen over de reizigers. Een deel van de conducteurs heeft opvoeding nodig. Men kan op cursus bij Arriva, waar normaal doen nog wel tot het repertoire behoort 😊

Badge +3

De conducteur krijgt bij controle een nogal prominente melding op zijn scherm als er een afwijking is, en de meest intuïtieve reactie is om die weg te tikken, daar is weinig stiekems aan maar op dat moment is het kwaad al geschied (je krijgt die correctie als het systeem bepaalt dat je geen 1e klas product of klassewissel hebt).

Om er vervolgens niets van te zeggen is een andere discussie, en al helemaal als ze zeggen ‘het is goed zo, ik heb het in orde gemaakt’ (bij reizen zonder incheck).

Reputatie 5

Vind het wel heel erg zuur dat je een “boete” krijgt terwijl je met je kadootje op reis gaat. Misschien vermoeden mensen wel dat die upgrade geregistreerd staat onder hun chipkaart. Zou ook zomaar kunnen; Je hebt hem gekocht via de NS website waar je mogelijk ingelogd was. Als ik daar mijn reisklasse wijzig dan is dat in het volledige systeem bekend, inclusief de scanner van de conducteur. Maar koop ik dan via diezelfde website een actie-upgrade-kaartje dan moet ik die ineens op ouderwets papier meenemen en laten zien voordat de conducteur op een voor mij onzichtbaar knopje drukt waar ik ook helemaal geen weet van heb. (er zal wel ergens een uitleg staan, maar als het niet zo verwarrend was zou die uitleg ook niet nodig zijn)

Trouwens gisteren kwam er een conducteur controleren, en ik hoorde haar verderop vragen aan iemand “En heeft u daar een upgrade bij?”. De klant weet toch niet hoe die IT systemen precies werken. De conducteur zou iets beter moeten weten hoe het werkt. Helemaal nu er door wintercity weer veel van die upgrades zijn. En als de reiziger in kwestie dan niet iemand is die met de schoenen op de stoel een pretsigaret zit te draaien, hoort een heel klein beetje meedenken ook tot de dienstverlening.

Reputatie 7
Badge +1

Vind het wel heel erg zuur dat je een “boete” krijgt terwijl je met je kadootje op reis gaat. Misschien vermoeden mensen wel dat die upgrade geregistreerd staat onder hun chipkaart. Zou ook zomaar kunnen; Je hebt hem gekocht via de NS website waar je mogelijk ingelogd was. Als ik daar mijn reisklasse wijzig dan is dat in het volledige systeem bekend, inclusief de scanner van de conducteur. Maar koop ik dan via diezelfde website een actie-upgrade-kaartje dan moet ik die ineens op ouderwets papier meenemen en laten zien voordat de conducteur op een voor mij onzichtbaar knopje drukt waar ik ook helemaal geen weet van heb. (er zal wel ergens een uitleg staan, maar als het niet zo verwarrend was zou die uitleg ook niet nodig zijn)

Trouwens gisteren kwam er een conducteur controleren, en ik hoorde haar verderop vragen aan iemand “En heeft u daar een upgrade bij?”. De klant weet toch niet hoe die IT systemen precies werken. De conducteur zou iets beter moeten weten hoe het werkt. Helemaal nu er door wintercity weer veel van die upgrades zijn. En als de reiziger in kwestie dan niet iemand is die met de schoenen op de stoel een pretsigaret zit te draaien, hoort een heel klein beetje meedenken ook tot de dienstverlening.

NS zelf maakt ook nooit fouten …... dus volkomen logisch toch dat de klanten dan zo gestraft worden?

 

 

Reputatie 5

De ellende komt niet door de conducteur, maar door jou zelf door niet eerst de upgrade te laten zien. De conducteur kan niet weten dat jullie een upgrade hebben als je alleen een ov-kaart geeft.

Neem telefonisch, via X, Facebook of chat contact op met NS klantenservice. Houdt upgrade en ov chipkaart bij de hand.

Ja, formeel klopt dat misschien wel, maar ik vind het toch echt een flink gebrek aan inlevend vermogen van de betreffende conducteur als hij in het geniep een boete gaat uitschrijven zonder eerst te vragen of de reiziger in kwestie wellicht toch nog een 1e klas upgrade bij zich heeft.

Reputatie 7
Badge +1

De ellende komt niet door de conducteur, maar door jou zelf door niet eerst de upgrade te laten zien.

Het uiten van beschuldigingen over het niet volgen van onbestaande regels is denk ik niet op zijn plaats.

Reputatie 6

Als ik het goed begrijp is het onbegrijpelijk….. De upgrade op zich is geen geldig vervoerbewijs. Alleen in combinatie met een ov kaart is de upgrade, indien je met je ov kaart ingechecked bent, een geldig vervoerbewijs (1ste klasse) @Thom ”U moet op het eerste verzoek een geldig vervoersbewijs tonen en dat heeft u niet gedaan”, Juist als je de upgrade laat zien doe je dat niet! Het enige geldige vervoerbewijs is je ov kaart (2 de klasse) 
Het is natuurlijk vreemd dat zo een upgrade niet op de ov kaart komt te staan… Dat is technisch heel goed mogelijk. Waarom kan je in elke bus je online ov bestellingen op je kaart zetten en ben je bij de NS afhankelijk van een paar automaten op het station...

Reputatie 7
Badge +3

@basvdbas de klant kan ook de voorwaarden lezen, waarin staat dat je de upgrade kunt uitprinten of in de app kunt zetten.

Voor zover ik weet kun je een OV-chipkaart nog steeds niet in de app zetten. Nu reis ik nog op saldo...

Reputatie 7
Badge

Als ik het goed begrijp is het onbegrijpelijk….. De upgrade op zich is geen geldig vervoerbewijs. Alleen in combinatie met een ov kaart is de upgrade, indien je met je ov kaart ingechecked bent, een geldig vervoerbewijs (1ste klasse) @Thom ”U moet op het eerste verzoek een geldig vervoersbewijs tonen en dat heeft u niet gedaan”, Juist als je de upgrade laat zien doe je dat niet! Het enige geldige vervoerbewijs is je ov kaart (2 de klasse) 
Het is natuurlijk vreemd dat zo een upgrade niet op de ov kaart komt te staan… Dat is technisch heel goed mogelijk. Waarom kan je in elke bus je online ov bestellingen op je kaart zetten en ben je bij de NS afhankelijk van een paar automaten op het station...

Alleen de upgrade noch alleen de ov chipkaart is her een geldig vervoersbewijs (in de eerste klasse). Je moet deze dus beide, tegelijk, tonen op het eerste verzoek tot het tonen van je vervoersbewijs. Maar dat is natuurlijk theorie. Een conducteur die de helft te zien krijgt, zou naar meer moeten vragen en niet domweg op knopjes op zijn apparatuur gaan staan rammen.

Reputatie 5

Beste @MoDe, Jouw opmerking dat deze upgrade als eerste moet worden getoond, staat denk ik niet in de voorwaarden. Het punt in deze discussie is volgens mij of de conducteur vraagt naar je 1e klas upgrade of dat deze wegloopt en een correctie registreert.

De conducteur vraagt om een vervoersbewijs, en zoals @Philned heel terecht opmerkt is dat in eerste instantie de eigen ov-chipkaart. De upgrade is, zoals het woord al zegt, een toevoeging daar aan. Ik merkte op dat een klant misschien aanneemt dat deze al bekend is bij de NS omdat deze volgens hetzelfde kanaal (website) is aangeschaft. Als de conducteur dan direct de aanname maakt dat die ontbreekt en daar ook niet naar wil vragen, maar wel makkelijk op “registreer correctie” drukt, is dat een grove tekortkoming in diens dienstverlening. Hij/zij dient namelijk te weten dat niet alles "scan en klaar" is en dat er toevoegingen bestaan die om onduidelijke redenen niet in dat systeem staan en heel onhandig als extra additie gecontroleerd moeten worden.

Stel je reist met je hond, en de conducteur scant jouw ovchipkaart en loopt meteen door en registreert het ontbreken van je hondendagkaart. Daar zou je ook niet mee akkoord zijn, of wel, omdat je deze niet snel genoeg onder diens snufferd had geduwd?

 

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt gesteld dat een conducteur moet vragen naar een upgrade als iemand in de 1e klas alleen een 2e klas vervoersbewijs aanbiedt. Dit vind ik de omgekeerde wereld. Een reiziger wordt geacht een geldig vervoersbewijs te laten zien, dus als er met een upgrade in de 1e klas gereisd wordt zou men ook deze moeten laten zien. Maar blijkbaar moet tegenwoordig alles voorgekauwd worden. Er zijn ook reizigers die denken dat ze alleen met een upgrade zonder aanvullend vervoersbewijs mogen reizen.

Ik heb geen flex, maar blijkbaar gaan flex reizigers er vanuit dat alles via de app gezien wordt, terwijl je ook met flex nog steeds een ov-chipkaart nodig hebt. Maar snap de verwarring wel met de wintercity upgrade bij flexgebruikers omdat je klassenwissel bij flex via de app kunt doen. Die klassenwissel kan een conducteur wel zien via de ov-chipkaart, maar niet de wintercity-upgrade, die je vanuit de aankoop in de app hebt gezet.

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt gesteld dat een conducteur moet vragen naar een upgrade als iemand in de 1e klas alleen een 2e klas vervoersbewijs aanbiedt.

Ja, natuurlijk zou een conducteur daar naar moeten vragen! Als ik bij de winkel per ongeluk € 1,60 geef i.p.v. het af te rekenen bedrag van € 1,65, zal de medewerker toch ook vragen of ik er nog 5 cent bij heb? Of vind je dat dan gelijk de politie gebeld moet worden voor winkeldiefstal?

Ik kan me gewoon haast niet voorstellen dat conducteurs dit bewust zouden doen. Dit moet toch haast wel onwetendheid zijn? Of zou zo'n conducteur 's avonds bij het eten trots aan z'n vrouw vertellen hoeveel stiekeme boetes hij die dag nou weer heeft uitgedeeld? “Ja schat, ik ga natuurlijk niet zeggen dat ze verkeerd zitten of vragen naar een upgrade, wat denken die stomme reizigers wel niet.”

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt gesteld dat een conducteur moet vragen naar een upgrade als iemand in de 1e klas alleen een 2e klas vervoersbewijs aanbiedt.

Ja, natuurlijk zou een conducteur daar naar moeten vragen! Als ik bij de winkel per ongeluk € 1,60 geef i.p.v. het af te rekenen bedrag van € 1,65, zal de medewerker toch ook vragen of ik er nog 5 cent bij hebt? Of vind je dat dan gelijk de politie gebeld moet worden voor winkeldiefstal?

Ik kan me gewoon haast niet voorstellen dat conducteurs dit bewust zouden doen. Dit moet toch haast wel onwetendheid zijn? Of zou zo'n conducteur 's avonds bij het eten trots aan z'n vrouw vertellen hoeveel stiekeme boetes hij die dag nou weer heeft uitgedeeld? “Ja schat, ik ga natuurlijk niet zeggen dat ze verkeerd zitten of vragen naar een upgrade, wat denken die stomme reizigers wel niet.”

Die wintercity upgrade wordt momenteel voor een korte periode door een bepaalde groep gebruikt en is alleen aan abonnementhouders verstrekt die meededen. Er zijn nog steeds mensen zonder 1e klasvervoersbewijs die 1e klas gaan zitten. Ik vind het daarom niet zo gek als een conducteur niet om een upgrade vraagt, als de reiziger deze zelf niet toont.

Reputatie 6

Een controle is om te controleren. Niets doen gebeurt al genoeg bij NS. En sja, als dit ter verkoming van escalatie is, dan is het wel het paard achter de wagen spannen🤣

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het daarom niet zo gek als een conducteur niet om een upgrade vraagt, als de reiziger deze zelf niet toont.

Ik wel. Let's agree to disagree dan maar. Ik vind dat het sowieso zou moeten, maar zeker juist nu er zoveel upgrades in omloop zijn, zou je daar toch extra alert op moeten zijn?

Reputatie 7
Badge

De conducteur vraagt om een vervoersbewijs, en zoals @Philned heel terecht opmerkt is dat in eerste instantie de eigen ov-chipkaart. De upgrade is, zoals het woord al zegt, een toevoeging daar aan.

Dat is niet juist. Noch een ov chipkaart waarmee is ingecheckt voor reizen in de tweede klasse, noch een upgrade is op zichzelf een geldig vervoersbewijs in de eerste klasse.

Reageer