beantwoord

Ex-student Dalvoordeel na studeren in het buitenland


Ik volg momenteel een master in Engeland van 2 jaar. Gedurende deze tijd heb ik niks aan een studentenreisproduct, en heb ik deze omgezet naar een ov-vergoeding. Op het moment is er dus geen reisproduct gekoppeld aan mijn persoonlijke OV. Nu vroeg ik mij af, als ik terugkeer naar Nederland (juli 2023), kan ik dan aanspraak maken op een jaar gratis Dal Voordeel als ex-student? Mijn OV-kaart zal waarschijnlijk niet registreren als gekoppeld aan een studentereisproduct, dus ik kan mij voorstellen dat dit voor problemen zorgt. Anderzijds ben ik (in de letterlijke lezing) natuurlijk wel een ex-student die dan net is afgestudeerd.

 

Om een wellicht lastige vraag nog lastiger te maken, mijn persoonlijke OV-kaart vervalt over 2 weken, dus deze moet ik vervangen. Het is dus waarschijnlijk niet eens de OV-chipkaart waar vroeger (gedurende mijn Bachelor) mijn studentenreisproduct aan gekoppeld was waar ik in de toekomst mijn ex-student Dalvoordeel aan zou willen koppelen. Wellicht geeft dat nog extra complicaties.

icon

Beste antwoord door Robert B 3 June 2022, 21:35

Bekijk origineel

15 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Dat je kaart binnenkort verloopt is geen probleem, het gratis Dal Voordeel kan je op een andere kaart aanvragen met als code het kaartnummer van de kaart waar het SRP als laatste op stond.

Probleem is wel dat tussen het stoppen van het SRP en het kunnen aanvragen van een jaar Dal Voordeel maximaal 6 maanden (was eerst 3 maanden maar wegens corona verlengd) mag zitten, zie https://www.ns.nl/studenten/afgestudeerd

Wellicht (kleine kans) zou je nu al contact kunnen opnemen en uitleggen dat je pas in 2023 terugkomt in NL, zodat men daar een notitie van kan maken? Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat je nu al een Mijn NS account hebt/bestaande klant bent.

Probleem is wel dat tussen het stoppen van het SRP en het kunnen aanvragen van een jaar Dal Voordeel maximaal 6 maanden (was eerst 3 maanden maar wegens corona verlengd) mag zitten, zie https://www.ns.nl/studenten/afgestudeerd

Dankjewel voor het snelle antwoord, Robert. Mijn vraag gaat dus eigenlijk over of OV-vergoeding (OVV; elke maand 100 euro op je rekening) gezien wordt als SRP bij het aanvragen van ex-student Dalvoordeel. Dus, vervalt deze mogelijkheid 6 maanden na mijn bachelor (alleen SRP komt in aanmerking voor ex-student) of 6 maanden na mijn master (zowel SRP en OVV komen in aanmerking voor ex-student)?

Badge +3

Het gaat op basis van een Studentenreisproduct op een ov-chipkaart, dus de OVV-regeling telt daarbij helaas niet mee. DUO geeft aan NS door dat een SRP beëindigd is waarna die actieperiode ingaat (met als code het ov-chipkaartnummer).

Zelfde voor studenten met een tussenjaar of stage in het buitenland die later weer recht hadden op een SRP, dan werkt de code ook niet omdat het SRP al eerder gestopt was (waarna eenmalig die actieperiode ingaat voor gratis Dal Voordeel).

Dat laatste valt via de Klantenservice wel op te lossen, “stuur maar een bewijs dat je SRP recent (opnieuw) beëindigd is” maar ik neem aan dat jij na je master in Engeland geen recht meer hebt op een SRP.

Mocht dat wel zo zijn dan is dat ‘the way to go’.

Dankjewel Robert, jammer maar helaas, maar iig duidelijkheid!

Badge +3

Graag gedaan, en sowieso (plus met de huidige krapte op de arbeidsmarkt) zal die € 61,20 toch weinig uitmaken voor iemand met een master’s degree? 🤣 Succes!

Reputatie 7
Badge +3

Het jaar gratis Dal voordeel voor ex-studenten is eigenlijk een tussenvorm voor van gratis/metkortingreizen naar reguliere abonnementen.

Studenten die niets kunnen of mogen aanvragen bij DUO hebben ook geen recht op het gratis Dal voordeel na afstuderen.

Badge +3

Het jaar gratis Dal voordeel voor ex-studenten is eigenlijk een tussenvorm voor van gratis/metkortingreizen naar reguliere abonnementen.

Studenten die niets kunnen of mogen aanvragen bij DUO hebben ook geen recht op het gratis Dal voordeel na afstuderen.

Topic vervuiling @MoDe want die zijn er niet (of ging het niet over want TS heeft al een bachelor, dus universiteit).

Het gaat puur om het recht op studiefinanciering én een SRP, dus tenzij je ouder dan 30 bent bij aanvang studie:

  • U krijgt een studentenreisproduct als u een voltijdopleiding doet aan mbo, hbo of universiteit, ook als u nog geen 18 bent.
  • Doet u mbo niveau 1 of 2? Dan is het studentenreisproduct gratis
  • Doet u mbo 3, mbo bol, hbo of universiteit? Dan is het studentenreisproduct eerst een lening. Behaalt u binnen 10 jaar uw diploma, dan is het reisproduct een gift. U hoeft het reisproduct dus niet terug te betalen.
Reputatie 7
Badge +3

Het jaar gratis Dal voordeel voor ex-studenten is eigenlijk een tussenvorm voor van gratis/metkortingreizen naar reguliere abonnementen.

Studenten die niets kunnen of mogen aanvragen bij DUO hebben ook geen recht op het gratis Dal voordeel na afstuderen.

Die zijn er niet, tenzij je ouder dan 30 bent als je gaat studeren. Het gaat puur om het recht op studiefinanciering én een SRP.

  • U krijgt een studentenreisproduct als u een voltijdopleiding doet aan mbo, hbo of universiteit, ook als u nog geen 18 bent.
  • Doet u mbo niveau 1 of 2? Dan is het studentenreisproduct gratis
  • Doet u mbo 3, mbo bol, hbo of universiteit? Dan is het studentenreisproduct eerst een lening. Behaalt u binnen 10 jaar uw diploma, dan is het reisproduct een gift. U hoeft het reisproduct dus niet terug te betalen

Die zijn er wel, mensen die erkende studies doen via opleidingen als LOI, NCOI kunnen onder bepaalde voorwaarden wel een lening krijgen voor collegegeld en boeken maar geen SRP ook al zijn ze onder de 30.

Badge +3

Die zijn er wel, mensen die erkende studies doen via opleidingen als LOI, NCOI kunnen onder bepaalde voorwaarden wel een lening krijgen voor collegegeld en boeken maar geen SRP ook al zijn ze onder de 30.

Die hebben dan pech inderdaad, want de actie geldt alleen na beëindigen van een SRP. Moet je dat inderdaad wel gehad hebben.

Zie je het voor je: “Hallo NS ik heb een LOI/NCOI opleiding gedaan (en ben nu erkend makelaar, automonteur of wat dan ook) Doe mij een jaar Dal Voordeel!”

NS: Was dat een voltijdopleiding en had je studiefinanciering (collegegeld/boekenlening telt niet) via DUO?

Oh nee, want daar kan je soms niets aanvragen (zei je zelf) als student. 😣

Reputatie 7
Badge +3

Die zijn er wel, mensen die erkende studies doen via opleidingen als LOI, NCOI kunnen onder bepaalde voorwaarden wel een lening krijgen voor collegegeld en boeken maar geen SRP ook al zijn ze onder de 30.

Dan is het nog steeds overbodig want dat was de vraag niet, heeft geen enkel nut voor TS. 

Badge +3

Weer een topic dat ‘off’ gaat. TS @Joor is geholpen met de parate info.

Dank voor het markeren als Beantwoord. (een paar uur geleden al). Laten we er dus geen ‘afgestudeerden willen per se met korting’ reizen topic van maken graag.

Het gaat om (slechts) € 61,20 dus… Een lunch of vrijdagmiddagborrel in London met @Joor kost waarschijnlijk hetzelfde of meer 😴

Badge +3

Oud-moderator Sivan heeft in het verleden aangegeven dat coulant zou worden omgegaan met studenten die wel een studentenreisproduct gehad hebben, maar door verblijf in het buitenland pas later dan zes maanden na stopzetten ervan van de aanbieding gebruik willen maken:

Er zal een bericht worden rondgestuurd naar iedereen binnen onze Klantenservice, met het verzoek coulant met deze studentengroep om te gaan. Dat wil zeggen: indien de student kan aantonen dat hij of zij een studentenproduct had, dat eerder al is stopgezet (maar dan wel gedurende de actie uiteraard), dan zullen wij hem of haar alsnog tegemoet komen.


Kortom, gewoon contact opnemen met de klantenservice en dan zou het wel moeten lukken van de aanbieding gebruik te maken. Neem eventueel contact op via chat, Twitter of Facebook om direct naar dat topic te kunnen verwijzen.

Goeie tip @Tochjo! Ik bedenk me net ook dat ik voor de laatste maand mijn vergoeding zou kunnen overzetten naar een SRP, daarna SRP afzeggen, en dan ex-student claimen. Lijkt erop dat er toch mogelijkheden zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Goeie tip @Tochjo! Ik bedenk me net ook dat ik voor de laatste maand mijn vergoeding zou kunnen overzetten naar een SRP, daarna SRP afzeggen, en dan ex-student claimen. Lijkt erop dat er toch mogelijkheden zijn.

Dan zou je €100 missen en duurder uit zijn dan zelf dalvoordeel aan te schaffen als je geen gebruik maakt van SRP omdat je in het buitenland zit.

Badge +3

We missen personen zoals @Sivan NS hier (mijn mening).

Reageer