Groepsretour wordt Groepsticket | NS Community

Groepsretour wordt Groepsticket


Reputatie 7
Groepsretour wordt Groepsticket!

Vanaf 8 januari verandert het Groepsretour in het Groepsticket, waarbij het (oude) Groepsretour nog te bestellen is t/m 14 januari. Dit is ook de reden dat in de webshop het Groepsretour niet meer te bestellen is voor een datum ná 14 januari. Het nieuwe Groepsticket zal te gebruiken zijn vanaf 15 januari. Het Groepsretour was populair, maar door de milde controle bij het bestellen en het reizen, werd dit ticket doorverkocht door derden, wat direct in strijd was met de voorwaarden van het product. In April 2017 is er een aanscherping geweest, die helaas tot weinig resultaat heeft geleid. Om fraude te voorkomen maar toch een aantrekkelijk product neer te zetten voor reizende groepen, is het Groepsticket gecreëerd.

De grootste veranderingen op een rijtje:
  • Voor groepen van 4 tot maximaal 7 personen.
  • Samenreizen als een complete groep is verplicht. (1 hoofdboeker, x medereizigers; medereizigers mogen op een later station instappen)
  • Een Groepsticket is een enkele reis. (terugreis boeken is mogelijk, wordt aangeboden bij de bestelling van de heenreis)
  • Alleen geldig in de daluren. (reizigers die door storingen/vertragingen in de spits belanden, mogen hun reis afmaken, Dat betreft op maandag t/m vrijdag vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur. In het weekend van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 6.30 uur de hele dag)
  • Het ticket is zowel als mobiel ticket als E-ticket (uit te printen) verkrijgbaar.

Waarom nog maar tot 7 personen?
- Dit zijn de nieuwe actievoorwaarden voor dit nieuwe product. Grotere groepen kunnen meerdere Groepstickets bestellen.

Waarom nu als enkele reis?
- Dit geeft reizigers flexibiliteit in het plannen van hun reis: de prijs is hier ook op aangepast. Reizigers kunnen nu hun terugreis op een andere dag plannen.

Waarom moeten de reizigers samen reizen?
- Dit is om misbruik van het ticket te voorkomen. Daarnaast willen we met dit product het reizen in groepen stimuleren. Denk hierbij aan uitjes, (business)trips en familiebezoekjes. We hanteren 1 hoofdboeker, die de complete reis dient te maken die op het ticket staat, waarbij de medereizigers op een tussengelegen station mogen aanhaken. Reizigers dienen dus dezelfde reis te maken (zelfde tijdstip) om dit product zo goed mogelijk te organiseren.

Waarom mag er niet in de (middag)spits gereisd worden?
- De ochtendspits en avondspits zijn de drukste moment op de dag voor NS. Daarom is het beleid om voor forenzen zoveel mogelijk ruimte te bieden en klanten te stimuleren om buiten deze drukke periodes te reizen. Daarnaast heeft NS al jaren een middagspits uitsluiting op onze abonnementen en dagkaart acties. Reizigers kunnen met deze producten alleen met korting of onbeperkt reizen in de rustige uren van de dag. Naast abonnementen op de OV-Chipkaart en Retail tickets op CT tickets (denk hierbij aan Kruidvat, Blokker, Primera etc.), verkoopt NS ook ruim een miljoen tickets op e-ticket (o.a. Hema, Spoordeelwinkel, etc.). Tot nu toe was het technisch niet mogelijk om de middagspits hierop uit te sluiten. Daarom waren deze proposities, na 9 uur, de hele dag geldig. Voor de spreiding van actiekaart reizigers en meer comfort voor forenzen tijdens de spits willen we ook de middagspits beperken. Hiervoor hebben we een wijziging doorgevoerd op de poortjes. Deze beperking vertaalt zich in de lagere prijs.

Wijziging op de poortjes?
Zoals bij de Dagkaart Dag Daluren, is het E-ticket van het Groepsticket niet te gebruiken om in de spits de poortjes te openen. Dit voorkomt dat reizigers in de spits gebruik kunnen maken van dit ticket. Reizigers kunnen dus alleen in de daluren inchecken. Wanneer een reiziger nét voor de spits incheckt waarbij de reiziger dus in de spits reist, kan een boete uitgeschreven worden.
Uitzondering: Wanneer een reiziger met een Groepsticket in de spits belandt door vertragingen of verstoringen, kunnen reizigers dit aangeven bij de HC die ingelicht is om dit met coulance goed te keuren.

270 reacties

Bedankt Thomas. Deze info komt overeen met wat ik intern al had meegekregen.
Reputatie 7
Badge +4
Hulde, de vlag kan uit wat mij betreft!
Reputatie 7
@Loes Gelukkig maar!
@Thom Ik ben ook niet ontevreden, maar er zitten nog wel wat dingetjes in.
Reputatie 7
Badge +4
Dat ben ik inderdaad met je eens, maar het is een hele verbetering. Ik had ook de voorkeur gegeven aan mijn eigen oplossing waarbij op het beginstation het automaat het aantal kaartjes verstrekte aan de hoofdreiziger in de vorm van kartonnen kaartjes, waarbij samenreizen altijd moet en er tijdens de spits niet kan worden ingecheckt. Maar goed, dat vergt het een en ander. Nog even de puntjes op de i, er zal wel een hausse zijn de komende dagen nog.

Dit beperkt de ellende behoorlijk, al had het nog wat scherper gekund en wellicht gemoeten. Het is niettemin een grote stap vooruit. Minder agressie en meer zitplaatsen, zeker in de spits.
Badge +3
Positieve ontwikkelingen!

Het verstrekken van kaartjes op het station is denk ik lastig want die zijn natuurlijk altijd anoniem, en kunnen dan evt. doorgegeven worden (tenzij ze na een uitcheck resoluut ongeldig worden).

Ik geef toe dat ik na een reis op een dagkaartje AH (reis eindige om 14:30 in Eindhoven) het ook zonde vond en naar een kaartautomaat gelopen ben waar een toerist stond te stuntelen. Waar moet je naar toe? Amsterdam, via Den Haag...
Mooi, geef mij 5 euro en veel plezier ermee, je kunt het tot 4:00 gebruiken in heel NL 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Dat kan dus niet met mijn oplossing, want ze zijn dan herkenbaar als onderdeel van een groep. Bijvoorbeeld door een volgnummer - en samenreizen is nu verplicht.

Het onderweg nog kunnen instappen, had natuurlijk niet mogelijk geweest moeten zijn.
Reputatie 7
Badge
Minder agressie
dat moet zich bewijzen. Ik heb daarin een hard hoofd, omdat dit nog steeds valt en staat met de controle door HC dus die vangt de agressie bij UVB op of ontwijkt die door administratie te doen o i d

Als dit ook mislukt, wil NS mogelijk aan een beter idee: korting pas verrekenen als de reis correct gemaakt is
Badge +3
Oh ja, te snel overheen gelezen dat ze samen voor dezelfde reis (tijd/traject) gebruikt dienen te worden.
Reputatie 7
Badge +4
Agressie ontstaat niet door controle maar door het ontbreken ervan. Gezien het relatief grote deel Facebookreizigers die problemen veroorzaakten, moet de feitelijke afschaffing van deze manier van reizen wel een positief effect hebben. Het is altijd afwachten, maar het moet haast uitmaken als je ze in beduidend geringere aantallen in de trein hebt. Je zult altijd treiterreizigers houden, maar minder is al mooi.
Dus mensen met alléén een meereisticket zijn altijd 'fout' en de hele groep hoeft niet compleet te zijn bij controle? Ik ben vooral benieuwd waar al die mensen nu blijven die gebruik maken van de huidige Groepstickets... Ze zijn veel duurder uit straks.
Reputatie 7
Badge +4
Die zitten altijd fout en eigenlijk is dat formeel altijd zo geweest. Alleen nu worden ze gepakt en volgt er een boete.
Waar de Facebookreizigers blijven? Nou, die kopen een gewoon kaartje of reizen niet. We leven in een vrij land en de overlast zal niemand missen. Of het gebruik of misbruik was, laten we maar in het midden, al heb ik er een duidelijke mening over.
Reputatie 7
Badge
Dus mensen met alléén een meereisticket zijn altijd 'fout' en de hele groep hoeft niet compleet te zijn bij controle?

1e manco voorspellling;
overvolle 1e trein na 9 of na 18.30 uur... Onderweg stapt reiziger 3 in met meereiskaartje. Gangen staan vol met mensrn en koffers. Of zit in verkeerde treindeel. Kan de groepsleider niet vinden... Wel controle... UvB of coulance?
Als iemand niet in de buurt van de groep zit, dat is de verantwoordelijkheid van de reiziger zelf is ie in principe fout en wordt voorzien van UVB. Deze geintjes zijn ons maar al te goed bekend met de meereiskaartjes van de Spoordeelweken die op een eenmalige chipkaart stonden.
En de smoes dat de hoofdboeker er eerder uit moest, gaat denk ik ook niet werken.
Ben erg blij met de enkele reizen. Nu weet ik zeker dat de juiste richting genomen wordt.
Reputatie 7
Badge +4
Altijd UVB en geen enkele rotsmoes accepteren. Het nieuwe groepsretour had deze mogelijkheid ook niet moeten bieden, alleen al hier om. Iedereen heeft een mobiel dus even contact maken waar de groep zit en klaar. Met goede wil zo op te lossen. Deze truc was al bekend bij de conducteurs en VenS. De gratis meereiskaartjes zijn gelukkig al weg. Er zijn mensen die moeiteloos alles bij elkaar liegen, als het maar voordeel geeft. Handhaven en niks anders. Betalen moet je leren, om te beginnen met een bekeuring. 😉
Reputatie 7
Badge
Helaas voor alle gedane moeite, maar dit maakt het gedoe niet minder. Alleen maar meer verwarring nu NS ook nog 10 dagen het groepsretour aanhoudt https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/ns-groepsretour
Het groepsretour blijft tot en met 14 januari te koop, daarna gaat het ter ziele voor het groepsticket. Datum staat ergens in de voorwaarden vermeld.
Reputatie 7
Badge
. Handhaven en niks anders.
ik vrees dat als Thom zou moeten handhaven de 1e klasse stiltecoupe bezet is ;)

We kunnen hier op het forum wel stoer om "handhaven" roepen, maar ik blijf het jammer vinden dat de conducteurs de verbale en fysieke klappen moeten opvangen voor iets dat NS Marketing veilig achter hun bureau zelf niet afdoende kan regelen 😞 Dat klopt niet!

Er gaan miljoenen over de balk aan het ombouwen van stations tot gevangenis zonder beschutting, maar slimme dingen bedenken en gebruiken bij in/uit-checken... Ho maar!
Die spitsbeperking op de poortjes gaat nog leuk worden 😃 😃 😃 Misschien ga ik toch eens bij TransLink solliciteren 🆒
Reputatie 7
Ik heb er ook veel zin in Henk.
Super! Al denk ik niet dat wij het over hetzelfde hebben 😃 😃 Of kom je ook solliciteren in Amersfoort? 😃
Reputatie 7
Ik heb geen ambities om de technische kant van de OV-Chipkaart in te duiken, noch wil ik mij verdiepen in chiplezers, QR-readers e.d. Niet mijn straatje, sorry!
He, zonde. Je leek me een gezellige collega 😳
Reputatie 7
Badge
Thomas the Translinkengine 🆒
Reputatie 7
Badge
Is het niet slimmer om het ticket pas vanaf 9.00 geldig te maken? Er zullen sowieso maar weinig mensen zijn die voor 6.30 groepsretour gebruiken, maar het zorgt wel voor een discussiemogelijkheid in de ochtendspits.

Wordt het ook (zeer) duidelijk op het ticket afgedrukt, die spitstijden? Wat zijn eigenlijk de prijzen?
Reputatie 7
Badge +4
Vroeger waren we tenminste nog Thomas de trein.

Reageer