Groepsretour wordt Groepsticket | NS Community

Groepsretour wordt Groepsticket


Reputatie 7
Groepsretour wordt Groepsticket!

Vanaf 8 januari verandert het Groepsretour in het Groepsticket, waarbij het (oude) Groepsretour nog te bestellen is t/m 14 januari. Dit is ook de reden dat in de webshop het Groepsretour niet meer te bestellen is voor een datum ná 14 januari. Het nieuwe Groepsticket zal te gebruiken zijn vanaf 15 januari. Het Groepsretour was populair, maar door de milde controle bij het bestellen en het reizen, werd dit ticket doorverkocht door derden, wat direct in strijd was met de voorwaarden van het product. In April 2017 is er een aanscherping geweest, die helaas tot weinig resultaat heeft geleid. Om fraude te voorkomen maar toch een aantrekkelijk product neer te zetten voor reizende groepen, is het Groepsticket gecreëerd.

De grootste veranderingen op een rijtje:
  • Voor groepen van 4 tot maximaal 7 personen.
  • Samenreizen als een complete groep is verplicht. (1 hoofdboeker, x medereizigers; medereizigers mogen op een later station instappen)
  • Een Groepsticket is een enkele reis. (terugreis boeken is mogelijk, wordt aangeboden bij de bestelling van de heenreis)
  • Alleen geldig in de daluren. (reizigers die door storingen/vertragingen in de spits belanden, mogen hun reis afmaken, Dat betreft op maandag t/m vrijdag vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur. In het weekend van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 6.30 uur de hele dag)
  • Het ticket is zowel als mobiel ticket als E-ticket (uit te printen) verkrijgbaar.

Waarom nog maar tot 7 personen?
- Dit zijn de nieuwe actievoorwaarden voor dit nieuwe product. Grotere groepen kunnen meerdere Groepstickets bestellen.

Waarom nu als enkele reis?
- Dit geeft reizigers flexibiliteit in het plannen van hun reis: de prijs is hier ook op aangepast. Reizigers kunnen nu hun terugreis op een andere dag plannen.

Waarom moeten de reizigers samen reizen?
- Dit is om misbruik van het ticket te voorkomen. Daarnaast willen we met dit product het reizen in groepen stimuleren. Denk hierbij aan uitjes, (business)trips en familiebezoekjes. We hanteren 1 hoofdboeker, die de complete reis dient te maken die op het ticket staat, waarbij de medereizigers op een tussengelegen station mogen aanhaken. Reizigers dienen dus dezelfde reis te maken (zelfde tijdstip) om dit product zo goed mogelijk te organiseren.

Waarom mag er niet in de (middag)spits gereisd worden?
- De ochtendspits en avondspits zijn de drukste moment op de dag voor NS. Daarom is het beleid om voor forenzen zoveel mogelijk ruimte te bieden en klanten te stimuleren om buiten deze drukke periodes te reizen. Daarnaast heeft NS al jaren een middagspits uitsluiting op onze abonnementen en dagkaart acties. Reizigers kunnen met deze producten alleen met korting of onbeperkt reizen in de rustige uren van de dag. Naast abonnementen op de OV-Chipkaart en Retail tickets op CT tickets (denk hierbij aan Kruidvat, Blokker, Primera etc.), verkoopt NS ook ruim een miljoen tickets op e-ticket (o.a. Hema, Spoordeelwinkel, etc.). Tot nu toe was het technisch niet mogelijk om de middagspits hierop uit te sluiten. Daarom waren deze proposities, na 9 uur, de hele dag geldig. Voor de spreiding van actiekaart reizigers en meer comfort voor forenzen tijdens de spits willen we ook de middagspits beperken. Hiervoor hebben we een wijziging doorgevoerd op de poortjes. Deze beperking vertaalt zich in de lagere prijs.

Wijziging op de poortjes?
Zoals bij de Dagkaart Dag Daluren, is het E-ticket van het Groepsticket niet te gebruiken om in de spits de poortjes te openen. Dit voorkomt dat reizigers in de spits gebruik kunnen maken van dit ticket. Reizigers kunnen dus alleen in de daluren inchecken. Wanneer een reiziger nét voor de spits incheckt waarbij de reiziger dus in de spits reist, kan een boete uitgeschreven worden.
Uitzondering: Wanneer een reiziger met een Groepsticket in de spits belandt door vertragingen of verstoringen, kunnen reizigers dit aangeven bij de HC die ingelicht is om dit met coulance goed te keuren.

270 reacties

Badge +3
Misschien dat een moderator van de NS nog een keer in dit topic wil reageren. Of iemand van de groep die dit product hebben bedacht. Er is veel onduidelijkheid en als vele Facebookreizigers ervan gebruik gaan maken, zullen er waarschijnlijk een hoop discussies met de conducteur volgen.
Wishful thinking en in andere topics is alles al gezegd.

De conducteurs weten dat ook en konden te allen tijde moeite doen om die UVB te schrijven, toen (bij verdenking want... dat bepalen ze zelf en de U in UVB uitstel geeft het al aan!).

"Je gaat helemaal niet van Vlissingen naar Buitenpost met een groep (noem de naam van een willekeurige deelnemer van die groep waar je korting voor denkt te krijgen dan eens!) Oh ja, en terug want retour!

En als je die bestemming niet eens met deze trein kan halen dan hup nu mijn trein uit! En zie maar hoe je naar Buitenpost komt (met de rest van je zogenaamde 'groep')! Ga dan maar lekker terug naar/richting Vlissingen (want dat staat toch op je ticket?)

Zo ging het (of had het moeten gaan) en dat moest natuurlijk stoppen want dat was niet de bedoeling en boze/agressieve reizigers die het beter denken te weten wil je niet natuurlijk.

Nu is het duidelijker geworden. En iets van 2% duurder of zo.
Duidelijker ? Hoe wil jij controleren of mensen mogen doorreizen in de spits bij vertraging ?

Er is nota bene een proef hiermee geweest, wordt er dan helemaal niets met feedback gedaan ?
NS had dit héél simpel aan kunnen pakken:

-Laat de hoofdboeker alleen kopen met een NS account gelinked aan een persoonlijke OV chipkaart.
Dan heb je de fraudeurs er gelijk uit. Die zet je op de zwarte lijst van handelaren.
-Maak gewoon 6/7/8/9 iDeal betaalknopjes voor de medereizigers. Zij betalen elk met een aparte transactieID de 7 euro rechtstreeks aan de NS. Dan heb je ook meteen eruit dat iemand eraan verdiend. Koppel het desnoods aan een MijnNS account dan heb je gelijk de tickets op naam, die niet doorverkocht kunnen worden. Vanuit mijnNS kun je het ticket met QR code dan printen of direct op je telefoon inladen in de ReisPlanner app.

Nu loopt NS te schermen met de rare verhalen dat een losse ticket beter is maar een retour is straks dubbel zo duur (15 euro) bij een groep van 4. Groepen van 7 ga je gewoon niet vinden om fysiek mee mee te reizen.

Zo kan ik trouwens nog wel 5 oplossingen verzinnen op de achterkant van een bierviltje.

Dan heb ik het nog niet eens gehad over dat als je een andere trein neemt (al is het maar 2 km) om aan te sluiten bij het groepsticket (de hoofdboeker) dat je mogelijk die aansluiting niet eens haalt doordat de NS te laat is. Het fysiek aanwezig zijn is gewoonweg niet altijd mogelijk. Daar zit je dan met je meereiskaartje.

Het retour zelfs bij 7 personen is 2x 4,93 oftewel bijna een tientje. Dat is géén 2 procent prijsverhoging maar 40% duurder!
Reputatie 7
Badge
-Maak gewoon 6/7/8/9 iDeal betaalknopjes voor de medereizigers. Zij betalen elk met een aparte transactieID!
betaalknopjes????? Jij bent modern.
Nee hoor, een groepsticket is voor een groep. Een groep is een verzameling mensen, en stapt als groep in en uit. Papa koopt het kaartje, en iedereen blijft bij papa.
Reputatie 7
Hallo Jan Aap en welkom op het NS Serviceforum.

Goed dat je meedenkt over het nieuwe Groepsticket. Ik begrijp vanuit jouw verhaal dat je het niet eens bent met de huidige staat van het ticket. Ik wil graag ingaan op de punten die jij hier beschrijft:
- Als wij het Groepsticket alleen zouden aanbieden voor reizigers met een MijnNS account en een gekoppelde OV-chipkaart, stellen wij eisen aan het ticket die eigenlijk niet nodig zijn. Reizigers zonder OV-chipkaart horen dit ticket ook te kunnen gebruiken, want het is (en blijft wellicht) nog steeds een actieproduct. Daarnaast staat de hoofdboeker dan geregistreerd, maar de medereizigers niet: dit zou de fraude dus niet tegengaan, omdat de hoofdboeker dan telkens iemand anders zou zijn, waarbij het niet goed na te gaan is of deze persoon nu op de 'zwarte lijst' moet komen te staan, of niet.
- Wat betreft het MijnNS-gedeelte, heb ik hierboven al het een reden gegeven waarom dit niet wenselijk is. De betaal linkjes zijn handig, maar het doel van een Groepsticket is dat men samen reist voor een bijvoorbeeld een uitstapje. Wanneer medereizigers hun eigen betaling moeten doen, maakt dit het frauderen alleen maar makkelijker, gezien de medereizigers zelf een mail krijgen met het betalingsverzoek hierin opgenomen. Daarnaast is het ontzettend veel (digitaal) werk, waarbij elke reiziger een apart ordernummer zou moeten krijgen en een eigen bestelling. Zo is de inrichting van he Groepsretour geweest en deze bestelwijze en registratie is technisch gezien de handigste manier om het uit te voeren, ook voor het Groepsticket.

Het feit dat het nu een enkele reis is, kan twee kanten op: ja, het wordt enigszins duurder als je werkelijk een retour wilt gebruiken, maar voor met name de studenten die het retour vaker als enkele reis benutten, is dit een betere optie. Aan de andere kant begrijp ik dat de prijs nu wel verschilt en dat dit voor veel reizigers nadelig kan uitpakken. Uiteindelijk is de reden geweest om dit ticket te veranderen, de fraude geweest. Hierdoor is een compleet nieuw product gemaakt, waar overeenkomsten in zitten met het oude Groepsretour, maar in feite als een nieuw product gezien moet worden.

Wat betreft het missen van een aansluiting en daardoor niet in staat zijn om bij de hoofdboeker in de trein te zitten: dit is lastig. In principe ligt de verantwoordelijkheid bij de reiziger om bij de hoofdboeker in de trein te komen zitten. Wanneer dit door een vertraging of verstoring niet lukt, is het aan ons personeel om hier de coulance-afweging te maken. De tijd zal leren of dit soepel genoeg verloopt. Wanneer er teveel weerstand ontstaat door dit fenomeen, kunnen we altijd kijken naar een betere inrichting of duidelijkere afspraken.
Ik stel de vraag nog maar eens, hoe gaan jullie nu controleren of mensen al dan niet terecht doorreizen in de spits met vertraging ? Moet de reiziger zelf met bewijzen komen of moet de conducteur dat bewijzen ?

In sommige gevallen is dat onmogelijk bv met treinen die te vroeg vertrekken of treinen die een station voorbij rijden, waardoor er geen direct traceerbare vertraging ontstaat, maar die er wel is.

Waarom is deze voorwaarde weer opgenomen bij een product terwijl bij de proef met het Actie Dalkaartje duidelijk naar voren kwam dat dit niet kan worden gecontroleerd ?
....waardoor een reiziger best ergens anders kan zitten, terwijl de hoofdboeker verderop in de coupé zit. Ook in een andere coupé? Ik in de stilte en de rest in een praatcoupé?

En graag ook hier antwoord op.
Reputatie 7
Badge
Het wordt een flinke kluif voor Loes, Slidestops c s om in een volle spitstrein een vertraagde groep van correct opgemaakte UvB's te voorzien...als de volgende stop zich al weer aandient
-Maak gewoon 6/7/8/9 iDeal betaalknopjes voor de medereizigers. Zij betalen elk met een aparte transactieID!
betaalknopjes????? Jij bent modern.
Nee hoor, een groepsticket is voor een groep. Een groep is een verzameling mensen, en stapt als groep in en uit. Papa koopt het kaartje, en iedereen blijft bij papa.

Inderdaad zeg. Waarom moet het allemaal zo moeilijk. 1 vervoersbewijs voor meerdere personen, eenvoudiger kan niet. En volkomen fraude-ongevoelig. Bij de palen eenmalig in/uitchecken en de poortjes geven gewoon x keer toegang (x=groepsgrootte).
....waardoor een reiziger best ergens anders kan zitten, terwijl de hoofdboeker verderop in de coupé zit. Ook in een andere coupé? Ik in de stilte en de rest in een praatcoupé?

En graag ook hier antwoord op.


Hier zal de conducteur een instructie voor krijgen. Zolang jij volgens de voorwaarden van je ticket reist, zal je geen boete krijgen. We kunnen niet voor elke situatie precies omschrijven wat daar de oplossing voor is.
En die instructie is? Want hier kan ik niet veel mee. Lijkt mij handiger als de reiziger van tevoren weet of men in dezelfde coupé dient plaats te nemen.
Daar is nog niet over nagedacht 😃. Als reizigers zich in verschillende treinstellen bevinden is het niet na te gaan of iemand volgens de voorwaarden van zijn ticket reist.
Is mijn vraag ook al doorgezet ? Ik heb deze vraag overigens al een maand geleden gesteld en toen ook geen reactie meer ontvangen.

Aanvullende vraag, moet de groep zich verplicht melden bij de conducteur indien er door vertraging in de spits moet worden gereisd.
@MvanGelder
Als je in een ander treinstel zit reis je overduidelijk niet samen en zal je ook bij de rechter bakzeil halen. Je kunt wel proberen slimmigheidjes te bedenken maar zo werkt het niet.
Reputatie 7
Badge
@MvanGelder
Als je in een ander treinstel zit reis je overduidelijk niet samen en zal je ook bij de rechter bakzeil halen. Je kunt wel proberen slimmigheidjes te bedenken maar zo werkt het niet.


Ja inderdaad.
Kun je met een NS Groepsticket in de spits eigenlijk uitchecken?
Of wordt je verplicht op het station te verblijven tot 09:00 of 18:30 uur?
Ik begrijp dat je meer wilt weten Nooduitgang. Ik hoop dat je begrijpt dat het niet wenselijk is om voor elke situatie aan te geven hoe conducteurs ermee omgaan, ook omdat het dan makkelijker wordt de 'gaten in de wet' te vinden. Als jij je aan de regels van het Groepsticket houdt zoals ze op de website staan, kan je ervan uitgaan dat je geen boete uitgeschreven zal krijgen. Hoe conducteurs hiermee omgaan hoeft niet altijd openbaar te staan, intern zullen hier zeker afspraken over gemaakt worden.
@MvanGelder
Als je in een ander treinstel zit reis je overduidelijk niet samen en zal je ook bij de rechter bakzeil halen. Je kunt wel proberen slimmigheidjes te bedenken maar zo werkt het niet.


Ik probeer geen slimmigheidjes te bedenken maar de medereiziger moet wel weten of hij in dezelfde coupe moet zitten of niet. Hij kan later instappen namelijk als de hoofdreiziger.

Zo raar is de situatie niet, dat jullie gelijk negatief denken is niet nodig.
@Chiel, de website is volgens mij nog niet in de lucht. Wees gerust dat ik hier niet de mogelijkheden ga uitleggen die ik zie. Als het zo geheim is om vooraf aan te geven of de reizigers in verschillende coupés mogen zitten, dan maak ik me toch een beetje zorgen. Welke pet heeft de hc vandaag op? Wat is de situatie van vandaag? Het is gewoon een JA/NEE vraag. 🆒

Dat een reiziger in het verkeerde treinstel stapt kan ik me ook nog voorstellen. Zeker als je sporadisch reist.
@Chiel, de website is volgens mij nog niet in de lucht. Wees gerust dat ik hier niet de mogelijkheden ga uitleggen die ik zie. Als het zo geheim is om vooraf aan te geven of de reizigers in verschillende coupés mogen zitten, dan maak ik me toch een beetje zorgen. Welke pet heeft de hc vandaag op? Wat is de situatie van vandaag? Het is gewoon een JA/NEE vraag. 🆒

Dat een reiziger in het verkeerde treinstel stapt kan ik me ook nog voorstellen. Zeker als je sporadisch reist.

Geloof je dit in alle ernst zelf als je met een groep reist?
Kom vaak genoeg reizigers aan de telefoon tegen "Oh dus je zat tóch in dat andere treinstel", om ze dan de volgende stop naar het andere stel te zien gaan.
Dacht dat ik de enige was die dat zag. Kom ze ook vaak tegen.
Neuj, ik kom werkelijk alles tegen, inclusief dit soort gevallen. "Oh, de andere achterste?" zeggen ze dan, lol. Al kan ik het me in Utrecht bijvoorbeeld wel voorstellen, als je daar van rijrichting veranderd 🙂
Geloof je dit in alle ernst zelf als je met een groep reist?
Ja natuurlijk. Je zult maar in een koploper stappen en realiseert je (te laat) dat die sinds 2005 geen doorloopkop meer heeft ;)

De NS moet gewoon een heldere definitie van "samenreizen" formuleren. Als dat net zoals de groepsretour geformuleerd is, dan hoef je natuurlijk helemaal niet fysiek in dezelfde coupe te zitten. Als je maar een "gezamenlijk reisdoel" hebt, dat wil zeggen dat je "met elkaar een activiteit gaat uitoefenen." Uitchecken bij de poortjes lijkt mij een uitstekende en passende activiteit die je "met elkaar" uitoefent ;)


2.Het NS Groepsretour is bedoeld voor mensen die er samen een dagje op uit gaan.
Deze personen hebben een vooraf gedefinieerd, gezamenlijk reisdoel, dat wil zeggen
dat ze met elkaar een activiteit gaan uitoefenen op de plek van bestemming (hierna
‘de Groep’).
Enige tijd terug kwam ik nog een vrouw tegen die de trein uitgezet werd toen ze onderweg was naar haar inburgeringsexamen. 50 euro op de kaart, maar nog niet de tweede klas geactiveerd. Tja, je komt van alles tegen. Ik hoop dat de problemen die het Facebookgroepsretour veroorzaakten bij de conducteurs met de nieuwe variant voorbij zullen zijn.

Reageer