Groepsretour wordt Groepsticket | NS Community

Groepsretour wordt Groepsticket


Reputatie 7
Groepsretour wordt Groepsticket!

Vanaf 8 januari verandert het Groepsretour in het Groepsticket, waarbij het (oude) Groepsretour nog te bestellen is t/m 14 januari. Dit is ook de reden dat in de webshop het Groepsretour niet meer te bestellen is voor een datum ná 14 januari. Het nieuwe Groepsticket zal te gebruiken zijn vanaf 15 januari. Het Groepsretour was populair, maar door de milde controle bij het bestellen en het reizen, werd dit ticket doorverkocht door derden, wat direct in strijd was met de voorwaarden van het product. In April 2017 is er een aanscherping geweest, die helaas tot weinig resultaat heeft geleid. Om fraude te voorkomen maar toch een aantrekkelijk product neer te zetten voor reizende groepen, is het Groepsticket gecreëerd.

De grootste veranderingen op een rijtje:
  • Voor groepen van 4 tot maximaal 7 personen.
  • Samenreizen als een complete groep is verplicht. (1 hoofdboeker, x medereizigers; medereizigers mogen op een later station instappen)
  • Een Groepsticket is een enkele reis. (terugreis boeken is mogelijk, wordt aangeboden bij de bestelling van de heenreis)
  • Alleen geldig in de daluren. (reizigers die door storingen/vertragingen in de spits belanden, mogen hun reis afmaken, Dat betreft op maandag t/m vrijdag vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur. In het weekend van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 6.30 uur de hele dag)
  • Het ticket is zowel als mobiel ticket als E-ticket (uit te printen) verkrijgbaar.

Waarom nog maar tot 7 personen?
- Dit zijn de nieuwe actievoorwaarden voor dit nieuwe product. Grotere groepen kunnen meerdere Groepstickets bestellen.

Waarom nu als enkele reis?
- Dit geeft reizigers flexibiliteit in het plannen van hun reis: de prijs is hier ook op aangepast. Reizigers kunnen nu hun terugreis op een andere dag plannen.

Waarom moeten de reizigers samen reizen?
- Dit is om misbruik van het ticket te voorkomen. Daarnaast willen we met dit product het reizen in groepen stimuleren. Denk hierbij aan uitjes, (business)trips en familiebezoekjes. We hanteren 1 hoofdboeker, die de complete reis dient te maken die op het ticket staat, waarbij de medereizigers op een tussengelegen station mogen aanhaken. Reizigers dienen dus dezelfde reis te maken (zelfde tijdstip) om dit product zo goed mogelijk te organiseren.

Waarom mag er niet in de (middag)spits gereisd worden?
- De ochtendspits en avondspits zijn de drukste moment op de dag voor NS. Daarom is het beleid om voor forenzen zoveel mogelijk ruimte te bieden en klanten te stimuleren om buiten deze drukke periodes te reizen. Daarnaast heeft NS al jaren een middagspits uitsluiting op onze abonnementen en dagkaart acties. Reizigers kunnen met deze producten alleen met korting of onbeperkt reizen in de rustige uren van de dag. Naast abonnementen op de OV-Chipkaart en Retail tickets op CT tickets (denk hierbij aan Kruidvat, Blokker, Primera etc.), verkoopt NS ook ruim een miljoen tickets op e-ticket (o.a. Hema, Spoordeelwinkel, etc.). Tot nu toe was het technisch niet mogelijk om de middagspits hierop uit te sluiten. Daarom waren deze proposities, na 9 uur, de hele dag geldig. Voor de spreiding van actiekaart reizigers en meer comfort voor forenzen tijdens de spits willen we ook de middagspits beperken. Hiervoor hebben we een wijziging doorgevoerd op de poortjes. Deze beperking vertaalt zich in de lagere prijs.

Wijziging op de poortjes?
Zoals bij de Dagkaart Dag Daluren, is het E-ticket van het Groepsticket niet te gebruiken om in de spits de poortjes te openen. Dit voorkomt dat reizigers in de spits gebruik kunnen maken van dit ticket. Reizigers kunnen dus alleen in de daluren inchecken. Wanneer een reiziger nét voor de spits incheckt waarbij de reiziger dus in de spits reist, kan een boete uitgeschreven worden.
Uitzondering: Wanneer een reiziger met een Groepsticket in de spits belandt door vertragingen of verstoringen, kunnen reizigers dit aangeven bij de HC die ingelicht is om dit met coulance goed te keuren.

270 reacties

@klant_Jac

Jammer. Zou het qua controle een stuk makkelijker maken. Zeker wat betreft de discussies. Ben benieuwd hoe ik het ga ervaren ?
Reputatie 7
Badge
Er staat enkel dat je als groep de reis moet maken.
Strikt genomen van punt a naar punt b waar iedereen op een tussenliggende station mag opstappen.
Nogmaals nergens staat dat je bij elkaar moet zitten en als de voorwaarden ruimte laat dan krijg je juist meer discussies.

hmm. Denk ik anders over.
Het gaat niet om een virtuele groep, want de voorwaarde is SAMEN te reizen. Samen reizen door de tijd kan virtueel, maar als groep samen reizen in de trein kan alleen fysiek.
Een groep is alleen een groep, als het een verzameling mensen is. Dan zal je je ook moeten verzamelen, in plaats van kinderachtig verstoppertje spelen in de trein :P

Los daarvan zou ik als groepsticketlid ook bij 'mijn' groepsticketleider willen zitten of staan, want als Loes komt controleren, is mijn ticket niks waard als Loes de leider niet kan scannen..
Zo raar is het niet als een groep van 15-20 bv zich in verschillende coupe's bevindt bij grote drukte,
Reputatie 7
Badge
Zo raar is het niet als een groep van 15-20 bv zich in verschillende coupe's bevindt bij grote drukte, groep voor groepsticket heeft max 7 personen... Dus kan op 2 m2 samenstaan.
Geef mij idd maar een eenmalige chipkaart erbij en er is idd weinig ruimte tot discussie. Dan weet je idd wanneer men is gaan reizen. Dat zou helemaal top zijn.zo'n soort voorstel met uitcheck op eindbestemming hebben Henk_NL en ik via Thomas ingebracht, maar de productmanager heeft eigen ideeen.

Ws wil hij dit product aanbieden via internet, maar een eenmalige chipkaart had discussies vermeden.

Nu kan je weliswaar de poortjes niet openen en had je de voorwaarde kunnen hebben dat je alleen mag doorreizen als je ingecheckt bent, maar dat kan weer niet omdat niet elk station poortjes heeft.
Zo raar is het niet als een groep van 15-20 bv zich in verschillende coupe's bevindt bij grote drukte, groep voor groepsticket heeft max 7 personen... Dus kan op 2 m2 samenstaan.

Ja daar heb je gelijk in, het is nu max 7 personen.
Reputatie 7
Badge
Geef mij idd maar een eenmalige chipkaart erbij en er is idd weinig ruimte tot discussie. Dan weet je idd wanneer men is gaan reizen. Dat zou helemaal top zijn.zo'n soort voorstel met uitcheck op eindbestemming hebben Henk_NL en ik via Thomas ingebracht, maar de productmanager heeft eigen ideeen.Ws wil hij dit product aanbieden via internet, maar een eenmalige chipkaart had discussies vermeden.

Het voorstel was met internet aanbod, maar not invented by NS, en zou de kaartautomaat op het station weer in beeld brengen, die NS stilletjes wil uitrangeren (hoorde ik via via in NS).
De NS wil zoveel, hoe kan je automaten uitrangeren als je Samenreiskorting bv moet activeren via die automaten
(ja samenreiskorting afschaffen)

Het lijkt wel of er alleen maar luchtfietsers werken in de top daar.
Reputatie 7
Badge
De NS wil zoveel, hoe kan je automaten uitrangeren als je Samenreiskorting bv moet activeren via die automaten
(ja samenreiskorting afschaffen)
Het lijkt wel of er alleen maar luchtfietsers werken in de top daar.

iedereen bij geboorte een OV chip in de rechter oorlel?
Het gaat niet om een virtuele groep, want de voorwaarde is SAMEN te reizen.

Waar staat dat dan?

In de voorwaarden lees ik enkel dat je een gezamenlijk reisdoel moet hebben en met elkaar een activiteit gaat uitoefenen op de plek van bestemming.
De oude voorwaarden wel ja, de nieuwe niet. In de nieuwe voorwaarden moet je samenreizen. Iemand mag wel later instappen. In dit gevall zal dus de hoofdboeker in ieder geval het hele traject af moeten leggen en de mede reizigers, kunnen later instappen om zich aan te sluiten. Is er een medereiziger aanwezig zonder hoofdboeker, dan volgt een bekeuring.
iedereen bij geboorte een OV chip in de rechter oorlel?
Actieve koppeling met een backend en paaltjes die barcodes kunnen scannen. Arriva heeft de eerste lading daarmee al staan 🙂
Bedankt Slidestops! Was op het verkeerde been gezet door de oude voorwaarden.
https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/groepsticket-daluren

'hoofdboeken' moet natuurlijk 'hoofdboeker' zijn, maar afgezien van dat. Discussies zie ik in de trein nog wel ontstaan. Zeker bij vertraging door bijvoorbeeld te vroeg vertrekkende treinen. De 'veelgestelde vragen' mag men wel wat uitbreiden.
Bij vertraging mag je dus helemaal niet meer reizen of kijk ik verkeerd ?

(en ja dat hoofdboeken is wel mega slordig natuurlijk, even nalezen voordat je iets op het internet gooit...)
Daar staats niks over. Wel kan ik me voorstellen dat als je een uur vertraging hebt en daardoor in de spits terecht komt en een conducteur een uvb schrijft, je humeur die dag wat minder is.
Hc "Vervoersbewijzen a.u.b."
Klant "A.u.b. conducteur."
Hc "De hoofdboeker is niet aanwezig? Grom grom."
Klant "Nee, conducteur helaas werd hij ziek en kon hij niet mee. Maar hier is zijn e-ticket. Er is voor betaald en hij neemt geen plek in. Kan een andere reiziger mooi zitten. :$"
Hc "Dat mag niet en u allen bent in overtreding. Dat is dan 6 maal een uvb plus de kosten vol tarief van uw enkele reis."
Klanten "#$@%# ????☻?"
Ik vind het wel een misser dat op de site niets staat dat erop wijst dat je met dit kaartje niet in de trein mag reizen en met veel uitroeptekens erbij dat dit anders is dan allen andere daluren kaartjes en abonnementen.
Die aanvulling zou zeker moeten worden gedaan. Iedereen is er nu aan gewend dat je door mag reizen met alle dalurenkaartjes (op 1 probeersel na) en dalurenabonnementen.


Maar ja dat is verwarrend voor de klant en ook een reden minder om het wellicht te kopen 😃
Bij de aanschaf van een fietskaartje zie je direct wanneer je fiets mee mag:
https://www.ns.nl/producten/alleen-te-koop-via-station-of-kaartautomaat/p/dagkaart-fiets




Bij de aanschaf van een NS Groepsticket is dat veel slechter te zien:
https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/groepsticket-daluren

Reputatie 4
Badge
Vreemd het niet mogen doorreizen in de spits wel duidelijk is vermeld maar dat de uitzondering bij vertraging hierop niet is opgenomen onder het FAQ-tabje. Nu moet je maar net op de hoogte zijn van je rechten als treinpassagier in Europa.

Dag daluren + Kiosk all over again?
Hc "Vervoersbewijzen a.u.b."
Klant "A.u.b. conducteur."
Hc "De hoofdboeker is niet aanwezig? Grom grom."
Klant "Nee, conducteur helaas werd hij ziek en kon hij niet mee. Maar hier is zijn e-ticket. Er is voor betaald en hij neemt geen plek in. Kan een andere reiziger mooi zitten. :$"
Hc "Dat mag niet en u allen bent in overtreding. Dat is dan 6 maal een uvb plus de kosten vol tarief van uw enkele reis."
Klanten "#$@%# ????☻?"


Is dit correct :?
Ja de hoofdreiziger moet er bij zijn, dus 6x boete.

Is dit correct :?

Uiteraard, anders kun je het ticket van de hoofdreiziger tig keer uitprinten en alsnog alleen op reis. Ze zijn bij NS niet helemaal op hun achterhoofd gevallen.

Is dit correct :?

Uiteraard, anders kun je het ticket van de hoofdreiziger tig keer uitprinten en alsnog alleen op reis. Ze zijn bij NS niet helemaal op hun achterhoofd gevallen.


Misschien dat Loes hier iets meer over kan vertellen, want het lijkt mij een beetje onredelijk.

Reageer