Skip to main content
Groepsretour wordt Groepsticket!



Vanaf 8 januari verandert het Groepsretour in het Groepsticket, waarbij het (oude) Groepsretour nog te bestellen is t/m 14 januari. Dit is ook de reden dat in de webshop het Groepsretour niet meer te bestellen is voor een datum ná 14 januari. Het nieuwe Groepsticket zal te gebruiken zijn vanaf 15 januari. Het Groepsretour was populair, maar door de milde controle bij het bestellen en het reizen, werd dit ticket doorverkocht door derden, wat direct in strijd was met de voorwaarden van het product. In April 2017 is er een aanscherping geweest, die helaas tot weinig resultaat heeft geleid. Om fraude te voorkomen maar toch een aantrekkelijk product neer te zetten voor reizende groepen, is het Groepsticket gecreëerd.



De grootste veranderingen op een rijtje:


  • Voor groepen van 4 tot maximaal 7 personen.
  • Samenreizen als een complete groep is verplicht.
    (1 hoofdboeker, x medereizigers; medereizigers mogen op een later station instappen)
  • Een Groepsticket is een enkele reis.
    (terugreis boeken is mogelijk, wordt aangeboden bij de bestelling van de heenreis)
  • Alleen geldig in de daluren.
    (reizigers die door storingen/vertragingen in de spits belanden, mogen hun reis afmaken, Dat betreft op maandag t/m vrijdag vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur. In het weekend van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 6.30 uur de hele dag)
  • Het ticket is zowel als mobiel ticket als E-ticket (uit te printen) verkrijgbaar.



Waarom nog maar tot 7 personen?

- Dit zijn de nieuwe actievoorwaarden voor dit nieuwe product. Grotere groepen kunnen meerdere Groepstickets bestellen.



Waarom nu als enkele reis?

- Dit geeft reizigers flexibiliteit in het plannen van hun reis: de prijs is hier ook op aangepast. Reizigers kunnen nu hun terugreis op een andere dag plannen.



Waarom moeten de reizigers samen reizen?

- Dit is om misbruik van het ticket te voorkomen. Daarnaast willen we met dit product het reizen in groepen stimuleren. Denk hierbij aan uitjes, (business)trips en familiebezoekjes. We hanteren 1 hoofdboeker, die de complete reis dient te maken die op het ticket staat, waarbij de medereizigers op een tussengelegen station mogen aanhaken. Reizigers dienen dus dezelfde reis te maken (zelfde tijdstip) om dit product zo goed mogelijk te organiseren.



Waarom mag er niet in de (middag)spits gereisd worden?

- De ochtendspits en avondspits zijn de drukste moment op de dag voor NS. Daarom is het beleid om voor forenzen zoveel mogelijk ruimte te bieden en klanten te stimuleren om buiten deze drukke periodes te reizen. Daarnaast heeft NS al jaren een middagspits uitsluiting op onze abonnementen en dagkaart acties. Reizigers kunnen met deze producten alleen met korting of onbeperkt reizen in de rustige uren van de dag. Naast abonnementen op de OV-Chipkaart en Retail tickets op CT tickets (denk hierbij aan Kruidvat, Blokker, Primera etc.), verkoopt NS ook ruim een miljoen tickets op e-ticket (o.a. Hema, Spoordeelwinkel, etc.). Tot nu toe was het technisch niet mogelijk om de middagspits hierop uit te sluiten. Daarom waren deze proposities, na 9 uur, de hele dag geldig. Voor de spreiding van actiekaart reizigers en meer comfort voor forenzen tijdens de spits willen we ook de middagspits beperken. Hiervoor hebben we een wijziging doorgevoerd op de poortjes. Deze beperking vertaalt zich in de lagere prijs.



Wijziging op de poortjes?

Zoals bij de Dagkaart Dag Daluren, is het E-ticket van het Groepsticket niet te gebruiken om in de spits de poortjes te openen. Dit voorkomt dat reizigers in de spits gebruik kunnen maken van dit ticket. Reizigers kunnen dus alleen in de daluren inchecken. Wanneer een reiziger nét voor de spits incheckt waarbij de reiziger dus in de spits reist, kan een boete uitgeschreven worden.

Uitzondering: Wanneer een reiziger met een Groepsticket in de spits belandt door vertragingen of verstoringen, kunnen reizigers dit aangeven bij de HC die ingelicht is om dit met coulance goed te keuren.
De echte lol gaat nu pas beginnen 😳 😳 😃 :D



Zou best weleens kunnen. ?
Wat je lol noemt. Niet mijn humor 😉
De lol voor mij zit in de manier waarop de organisatie met deze situatie omgaat, terwijl de afgelopen jaren iedere vorm van kritiek is afgedaan met flauwe opmerkingen op persoonlijk vlak. Dan kan ik niet anders dan lachen, al is het eigenlijk om te huilen.
Dat is een persoonlijke insteek he.
Klopt, maar ik wil voorkomen dat hier straks het beeld ontstaat dat ik het leuk vind om te zien dat er misbruik wordt gemaakt van het systeem. Dat is namelijk niet het geval 🙂
Klopt, maar ik wil voorkomen dat hier straks het beeld ontstaat dat ik het leuk vind om te zien dat er misbruik wordt gemaakt van het systeem. Dat is namelijk niet het geval :)

zoals een organisatie medewerkers krijgt die het verdient, krijgt het ook de klanten die het verdient. Een cultuuromslag gebeurt pas na het goede voorbeeld van bovenaf.
Klopt, maar ik wil voorkomen dat hier straks het beeld ontstaat dat ik het leuk vind om te zien dat er misbruik wordt gemaakt van het systeem. Dat is namelijk niet het geval :)

zoals een organisatie medewerkers krijgt die het verdient, krijgt het ook de klanten die het verdient. Een cultuuromslag gebeurt pas na het goede voorbeeld van bovenaf.




Denk dat juist ook signalen 'van onderen' zeer de moeite waard kunnen zijn. Dat is mijn ervaring.



@Henk, nee je vindt het niet leuk dat er misbruik wordt gemaakt van het systeem.



Het mooie van dit forum is dat we er nooit echt hard ingaan. We onze visie een beetje posten en de boel relativeren. Mensen helpen en kosten besparen. De moderators sparen we ook, want don't shoot the Messenger, is wenselijk. Geef toe dat ik soms ook weleens opmerkingen plaats waar een moderator moeite mee heeft, maar soms moet je op tijd reageren. Slechte heelmeesters maken stinkende wonden. Wat wel een gemis is, is dat er geen managers van de NS reacties op dit forum plaatsen. Gaat ook niet gebeuren en dat is een gemiste kans. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Precies, ik werd toevallig vandaag (netjes op afspraak en na wat privéberichten op Twitter) gebeld door iemand van OV-chipkaart die graag wilde weten waarom ik zo actief was (en soms super kritisch, want dat is okee!) over het hele OV principe en hoe en wat.



Ze (werkgroep) zijn er echt mee bezig, en zoeken respondenten. Of ik een uurtje naar Amersfoort kon komen (op hun kosten, en dan kan je meteen zien waar we zitten!) heb ik maar even op de 'back burner' gezet want dan is via Skype handiger en scheelt mij een boel tijd.



Staat natuurlijk helemaal los van NS maar ik vond het wel bijzonder dat ze (blijkbaar niet zo willekeurige) mensen 'van onderaf' willen betrekken bij nieuwe projecten.



Achteraf betalen kwam heel even ter sprake dus ik zei al "oh, zoals NS Flex" en toen werd het even stil... (ik vermoed snel even Googlen..)



To be continued. 😃
zoals een organisatie medewerkers krijgt die het verdient, krijgt het ook de klanten die het verdient. Een cultuuromslag gebeurt pas na het goede voorbeeld van bovenaf.Denk dat juist ook signalen 'van onderen' zeer de moeite waard kunnen zijn. Dat is mijn ervaring.

zeker, maar alleen als er "boven" aandacht en oor voor is. Anders houdt men het "van onderen" voor gezien.
(op hun kosten, en dan kan je meteen zien waar we zitten!)

En dan zeggen ze nog wel dat ze tegenwoordig geen uitrijkaarten meer hebben voor de parkeergarage :S
Precies, ik werd toevallig vandaag (netjes op afspraak en na wat privéberichten op Twitter) gebeld door iemand van OV-chipkaart die graag wilde weten waarom ik zo actief was (en soms super kritisch, want dat is okee!) over het hele OV principe en hoe en wat.



Ze (werkgroep) zijn er echt mee bezig, en zoeken respondenten. Of ik een uurtje naar Amersfoort kon komen (op hun kosten, en dan kan je meteen zien waar we zitten!) heb ik maar even op de 'back burner' gezet want dan is via Skype handiger en scheelt mij een boel tijd.



Staat natuurlijk helemaal los van NS maar ik vond het wel bijzonder dat ze (blijkbaar niet zo willekeurige) mensen 'van onderaf' willen betrekken bij nieuwe projecten.



Achteraf betalen kwam heel even ter sprake dus ik zei al "oh, zoals NS Flex" en toen werd het even stil... (ik vermoed snel even Googlen..)



To be continued. :D




Er wordt niet toevallig uitgenodigd hoor 😉
@kj, Soms moeten we wat harder praten. Oortjes wassen kan ook helpen. Uiteindelijk valt het 'kwartje' wel.naar boven.⏳ Moeten we natuurlijk wel 'kwartjes' naar boven blijven gooien.



Dus boven zullen ze het uiteindelijk horen ?
Vandaag pas voor de eerste keer een groepsticket tegen gekomen. Iemand die het toch probeerde in zijn eentje. Heeft van mij een extra handgeschreven briefje meegekregen.



Het gaat erg goed tot nu toe 🙂
En zo hoort het ook. Ze moeten nog even afkicken van fraudebook. Je kunt wat mij betreft niet genereus genoeg zijn.:D Kom je ze ook legaal vaak tegen?
Dit was echt de eerste pas, die ik überhaupt tegen kwam 🙂
Geweldig, het aantal Facebookkaartjes kwam vast vaker voor. De afschaffing lijkt vruchten af te werpen - en zo hoort het ook.



In Buitenpost merkt men geen enkel verschil, ondanks dat er minder kaartjes 'verkocht' worden.
Vandaag pas voor de eerste keer een groepsticket tegen gekomen. Iemand die het toch probeerde in zijn eentje. Heeft van mij een extra handgeschreven briefje meegekregen.



Het gaat erg goed tot nu toe :)




Gekocht via Facebook?
Geen idee, ze zijn meestal niet zo spraakzaam bij mij
Geen idee, ze zijn meestal niet zo spraakzaam bij mij



Alles wat je zegt, kan tegen je gebruikt worden 🆒
Geen idee, ze zijn meestal niet zo spraakzaam bij mij

Dan kijk je er vast niet lief bij 😛
Geen idee, ze zijn meestal niet zo spraakzaam bij mij

Dan kijk je er vast niet lief bij :P




Lijkt me ook nergens voor nodig.:D
Ik ben er ook nog geen een tegen gekomen. Heb er dus nog geen ervaring mee mogen opdoen ?
Eigenlijk is dat nog beter. 😉
@Loes,

Ook nog geen complete groep?
Nee, niemand, ook geen complete groep. Verbijsterend gewoon. En dat terwijl ik late diensten draai afgelopen 2 weken.

Reageer